بازدید 4298

ظریف: اختلافات 1+5 موجب کمی تاخیر شد

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به اینکه 5+1 منسجم نیستند و این دور هم اختلافات 5+1 موجب شد که کار کمی عقب افتد، اظهار داشت: تا ساعت 12 و نیم قرار بود کار تمام شود، اما تا 9 طول کشید.
کد خبر: ۵۶۱۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۵ 19 January 2016
وزیر خارجه کشورمان با اشاره به اینکه 5+1 منسجم نیستند و این دور هم اختلافات 5+1 موجب شد که کار کمی عقب افتد، اظهار داشت: تا ساعت 12 و نیم قرار بود کار تمام شود، اما تا 9 طول کشید.

به گزارش فارس، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه نگاه یک با بیان اینکه مقام معظم رهبری همواره با دیدی پدرانه ما را حمایت کردند، گفت: روز آخر روز دشواری بود؛ ایران کارهای لازم را انجام داده بود و کارهایی در رابطه با کارهای فنی ما باقی مانده بود که هفت هشت ساعتی طول کشید.

وی با اشاره به اینکه 5+1 منسجم نیستند و این دور هم اختلافات 5+1 موجب شد که کار کمی عقب افتد، اظهار داشت: تا ساعت 12 و نیم قرار بود کار تمام شود، اما تا 9 طول کشید و برخی میگفتند چه عجله ای است، کار را برای دوشنبه بگذاریم. ساعت 9 مکالمه تلفنی چند جانبه ای داشتیم و توانستیم موضوع را حل کنیم.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: بانک سپه و صادرات بانک هایی بودند که به دلایل غیر هسته ای تحریم شده بودند و ما توانستیم در مذاکرات به این توافق برسیم که بانک سپه هم از تحریم خارج شود.

ظریف خاطرنشان کرد: الان فقط ما مشکل بانک صادرات را داریم که آن هم یقین دارم حل خواهد شد.
وی مسئله دیگر را بحث زندانیان خواند و گفت: در مقابل 4 زندانی ایرانی آمریکایی توانستیم 7 زندانی ایرانی را از زندانهای آمریکا آزاد کنیم که یکی از آنها 10 میلیون دلار هم جریمه داشت.

وی با بیان اینکه اموال نظامی ایران از 37 سال پیش یک پرونده لاینحل باقی مانده بود و اسنادش در حال جمع شدن بود، افزود: توافق کردیم قسمت اول را با 400 میلیون دلار اصل و 1 و نیم میلیارد غرامت یا بهره بگیریم. ادوات را که تحویل نمی گیریم و همه آنها از رده خارج شده اما ادعاهای ما در زمینه این ادوات بررسی شد و به حق خود رسیدیم.

وزیر خارجه کشورمان با ابراز ناراحتی از بعضی حرفهایی که زده شد، گفت: برخی رفتند و از پستوها خبرهایی را در آوردند و تیتر کردند و هنوز هم این کار را می کنند. باید از فضای پیش آمده استفاده کنیم. آنچه امروز اتفاق افتاد نتیجه تلاش های همه دوستانی است که قبل از ما زحمت کشیدند و امروز باید با صرف نظر از همه اختلافات، فضا را برای استفاده از بر جام آماده کنیم.

ظریف با بیان اینکه باید زمینه سرمایه گذاری را آماده کنیم و با برنامه ریزی کنیم تا جلوی نفوذ گرفته شود، خاطرنشان کرد: اختلافاتی که داشتیم باید کنار گذاشته شود. از برخی از منتقدین دلخور هستم، بعضی حرفهایی زدند که احساس کردم در زمین طرف مقابل بازی کردند و گل به خودی زدند.

وی گفت: انتقادها کمک کننده بوده، اما برخی از حرفها مانند اینکه "کدام فرد عاقلی در ایران سرمایه گذاری می کند" حرفهایی است که با منافع ملی در تضاد است.

وزیر خارجه یادآور شد: مخالفتها ما را به جایی نمی رساند، باید از فضای پس از بر جام استفاده کنیم.
ظریف افزود: مخالفان ما در آمریکا و دیگر نقاط، این کارهایی می کنند برای این است که به دنیا القا کنند ایران محیط امنی برای سرمایه گذاری نیست و علیرغم این دنیا به سمت ما می آید این گروه ها اصلا شنونده ای ندارند.

وی اضافه کرد: در شورای امنیت ملی پیش بینی کرده ایم که در برابر هر خلف وعده چه اقدامی کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: مکانیسم ها و سازکارهایی هم در خود بر جام دیده ایم و همه ما اجرای بر جام را رصد می کنیم.

وی گفت: 5 یا 6 ایمیل امروز از سوی من در رابطه با تحریم های جدید ارسال شد.

ظریف افزود: این مملکت امن است و زمینه سرمایه گذاری دارد چرا باید غیر از این را نشان دهیم.

وزیر خارجه کشورمان گفت: رهبری با دید خطا پوش خود فرمودند که مذاکره کنندگان امین هستند

ظریف همچنین در خصوص تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی نیز اظهار داشت: در تبادل زندانیان از نظر تعداد و اهمیت افراد آزاد شده ما ضرر نکردیم. قاعده ما این بود که افرادی که بدلیل نقض تحریم ها در زندان هستند باید آزاد شوند.

وی گفت: افرادی که در ایران زندانی بودند خطا کار بودند اما من از اینکه آزاد شدند و خانواده هایشان خوشحال شدند، خوشحالم.

وزیر خارجه کشورمان با ذکر این نکته که ما وارد مرحله جدیدی از روابط با آژانس شدیم و دستاورد بزرگ ما بسته شدن پی ام دی بود، گفت: حتی در گزارش آژانس که ما ایراداتی هم به آن داشتیم ثابت شد که ما انحرافی در برنامه هسته ای خود نداشتیم که این دستاورد بزرگی بود.

ظریف با اشاره به اینکه امروز وارد مرحله جدیدی شده ایم و آژانس وظیفه نظارت بر جام را دارد، افزود: تا امروز هر بار آژانس گزارش داده، تایید کرده که ایران فعالیت هایش صلح آمیز است. نظارت بر بر جام، اجرای پادمان و حصول اطمینان از اینکه ایران فعالیت اعلام نشده ندارد، سه وظیفه آژانس است

وی ابراز امیدواری کرد که آژانس با رفتار خود در آینده زمینه های بی اعتمادی را بر طرف کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: آژانس به موقع فعالیت های ایران را راستی آزمایی کرد تا برجام اجرایی شود. امروز ما به شرایط عادی باز می گردیم و دیگر آن اتهامات گذشته و مقررات دست و پاگیری که در قطعنامه ها آمده بود کنار رفته و می توانیم با اطمینان به آینده فکر کنیم.

ظریف گفت: سوئیفت انجام می شود، معامله دلاری هم انجام می شود، اما تبادل دلاری نباید از آمریکا باشد. دوستانمان در بانک مرکزی باید در این باره صحبت کنند و من چون تخصص ندارم در این حوزه صحبت نمی کنم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها