بازدید 5436
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات خبر داد:

فرصت سه روزه داوطلبان برای شکایت

داوطلبان نمایندگی مجلس که صلاحیت آنان رد یا احراز نشده است سه روز فرصت اعتراض دارند.
کد خبر: ۵۶۱۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۳ 17 January 2016
داوطلبان نمایندگی مجلس که صلاحیت آنان رد یا احراز نشده است سه روز فرصت اعتراض دارند.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در مصاحبه اختصاصی با صدا و سیما افزود: داوطلبانی که در هیئت های نظارت استانی و هیئت مرکزی نظارت صلاحیتشان رد و یا احراز نشده است سه روز فرصت دارند تا اعتراض و شکایت خود را به شورای نگهبان ارائه کنند.

سیامک ره پیک  گفت: داوطلبانی که قصد دارند از این فرصت استفاده کنند در استان ها به هیئت نظارت استان یا محل تعیین شده از سوی این هیئت و در تهران به ورزشگاه تختی مراجعه کنند.

وی با تشریح جزئیات نتایج بررسی صلاحیت های داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیئت نظارت استان ها و هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: از مجموع بیش از 12 هزار داوطلب بیش از 4 هزار و 700 نفر یعنی حدود 40 درصد از مجموع داوطلبان تأیید صلاحیت شدند.

ره پیک با اشاره به اینکه بخش دیگر صلاحیت شان رد و بخش دیگر صلاحیت شان احراز نشده است، افزود: صلاحیت یک چهارم داوطلبان یعنی حدود 25 درصد رد شد و صلاحیت حدود 29 درصد از داوطلبان نیز احراز نشده است.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: حدود 700 نفر از داوطلبان نیز کسانی بودند که از ادامه رقابت در انتخابات مجلس انصراف دادند و حدود 160 نفر نیز کسانی هستند که در مرحله بررسی صلاحیت در هیئت های اجرایی رد شدند و شکایت نکردند.

ره پیک با اشاره به اینکه به لحاظ مبنای حقوقی ورود به مجلس شورای اسلامی نیازمند احراز شرایطی است افزود: با توجه به این شرایط و برخی موانع برای احراز صلاحیت کسانی که در انتخابات شرکت می کنند دسته بندی می شوند که برخی شرایط قانونی را دارند و صلاحیت آنها احراز می شود و به معنای  دیگر تأیید صلاحیت می شوند.

وی گفت: براساس استعلامات و تحقیقات افرادی نیز شرایط قانونی ندارند یا موانع قانونی دارند که این گروه از جمله کسانی هستند که در این مرحله رد صلاحیت شده اند.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات با تاکید بر اینکه داوطلبان مجلس برای احراز صلاحیت نباید سابقه محکومیت کیفری داشته باشند افزود: اگر فردی سابقه محکومیت کیفری داشته باشد صلاحیت وی احراز نمی شود و در این موارد می‌گوئیم صلاحیت داوطلب تأیید نشد یا رد شد.

ره پیک گفت: صلاحیت اینگونه افراد به این دلیل رد می شود چون مانع روشنی وجود دارد.

وی افزود: در برخی موارد نیز با توجه به وضعیت و مدارک امکان احراز صلاحیت وجود ندارد زیرا براساس مبنای قانونی صلاحیت داوطلب باید احراز شود اما اگر مدارک ناقص یا مبهم باشد و امکان احراز صلاحیت را ایجاد نکند گفته می شود که صلاحیت شخص احراز نشد و به همین دلیل اینگونه تقسیم بندی را داریم.

ره پیک گفت: در فرصتی که برای اعتراض باقی است دو گروه از افرادی که صلاحیت آنها رد و یا احراز نشده است می توانند به شورای نگهبان شکایت کنند و نقص مدارک خود را ارائه کنند که اگر در این مرحله صلاحیت آنها احراز شد طبیعتاً تأیید می شوند.

وی افزود: بدیهی است در این مرحله کسانی که صلاحیت آنان احراز نشده در مقایسه با افرادی که صلاحیت آنان رد شده است امکان بیشتری برای تائید صلاحیت وجود دارد.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: در مورد افرادی که صلاحیت آنها احراز نشده گفته شده است که نتوانسته‌ایم صلاحیت را احراز کنیم و با ارائه مدارک و اسناد و تکمیل پرونده امکان تأیید برای این گروه از داوطلبان وجود دارد.

ره پیک خاطر نشان کرد: در گذشته نیز رویه همین طور بوده است و بخشی از احراز نشده ها توانسته اند با ارائه توضیحات و تکمیل اسناد به گردونه انتخابات باز گردند.

وی گفت: طبق قانون و براساس اطلاعیه ای که شورای نگهبان صادر کرد داوطلبان برای ارائه شکایات در استان ها به دفاتر نظارت استان و محلی که تعیین شده و در تهران به ورزشگاه تختی واقع در بزرگراه افسریه در زمان مقرر مراجعه کنند.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات با اشاره به اینکه مهلت شکایت داوطلبان پس از اتمام بررسی صلاحیت ها در هیئت های نظارت و اعلام اسامی آغاز شده است و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت افزود: این سه روز جزء 20 روز زمانی است که برای اعلام شکایات و رسیدگی در شورای نگهبان پیش بینی شده است.

ره پیک با اشاره به اینکه معیار بررسی صلاحیت ها قانون است گفت: طبق قانون برای بررسی صلاحیت ها شرایطی وجود دارد که باید احراز شود و موانعی است که نباید وجود داشته باشد.
وی افزود: برای احراز صلاحیت داوطلبان معیاری تحت عنوان جریان سیاسی نداریم.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: معیار جریان سیاسی فقط زمانی لحاظ می شود که جریانی طبق قانون، غیرقانونی باشد که عضویت یا هواداری تشکیلات غیرقانونی ممنوع است.

ره پیک با اشاره به اینکه در بررسی صلاحیت ها هیچ بندی یا عنوانی که اشاره به جریان سیاسی داشته باشد نداریم افزود: هم در میان کسانی که تأیید ، رد و یا احراز صلاحیت نشدند اگر طیف بندی شود مشاهده می کنیم که گروه های گوناگونی در این طیف بندی قرار خواهند گرفت.
وی تاکید کرد: به عنوان مثال اگر فردی محکومیت کیفری به عنوان مانع داشته باشد فرقی ندارد که در کدام جریان سیاسی و یا در کدام گروه «آ» یا «ب» قرار دارد.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات تاکید کرد: در بررسی صلاحیت ها، معیار وابستگی به جریان یا گروه سیاسی نیست.

ره پیک با اشاره به پایان این مرحله از بررسی صلاحیت داوطلبان گفت: کسانی که در مسیر انتخابات قرار گرفته اند خود را در معرض قرار داده اند و مرحله دیگری را پشت سر گذاشته اند و کسانی که مسیر را ادامه می دهند از حقوق خود استفاده می‌کنند.

وی افزود: در این مرحله داوطلبانی که رد صلاحیت شدند و یا صلاحیت آنان احراز نشده است می توانند از شرایط قانونی برای ادامه مسیر استفاده کنند و با ارائه اطلاعات خود مسیر بهتر طی شود.

ره پیک گفت:‌ رعایت قانون تا پایان مراحل انتخابات سبب می شود که انتخابات خوبی را پیش رو داشته باشیم.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات همچنین از همکاری خوب نهادهای ذیربط در پاسخ به استعلامات مورد نیاز هیئت‌های نظارت و همکاری خوب این نهادها تشکر کرد.

تعداد بازدید : 22

دانلود
تعداد بازدید : 22

دانلود


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل