بازدید 5581
دبیرکل حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی؛

مصلحت ائتلاف و بالاتر از آن مصلحت نظام و ملت، اولویت اصولگرایان است/ شایسته‌ترین‌ها فارغ از نام‌ونشان حزبی در فهرست نهایی خواهند بود

وی با بیان اینکه دیروز همه جریانات حاضر قبول کردند، باید از یکسری تأکیدها چشم پوشی کنند، تأکید کرد: گاهی برخی موضوعات کوچک به قدری مورد تأکید و بزرگنمایی است که کلیت یک جریان را تحت فشار قرار می دهد. اما دیروز همه قبول کردند که باید بر اصول کلی و اولیه توافق کرده و به سمت عملیاتی کردن ائتلاف حرکت کنند.
کد خبر: ۵۶۱۰۱۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۲ 15 January 2016
با برگزاری دومین همایش شورای ائتلاف اصولگرایان ـ که طیف گسترده‌ای از اصول‌گرایان در آن مشارکت داشتند ـ یک اجماع درون گفتمانی با چشم پوشی جریان‌های اصول‌گرایی از برخی مواضع گذشته به قصد دستیابی به وحدت باثبات بود؛ موضوع کلیدی که عبدالحسین روح الامینی بر آن تأکید دارد و دورنمای پیش روی اصول‌گرایان را در فضای سیاسی پیش رو، به مراتب روشن‌تر از گذشته ساخته است.

به گزارش «تابناک»، دومین همایش شورای ائتلاف اصولگرایان با حضور سران و نمایندگی قریب به اتفاق جریان‌های سیاسی اصول‌گرا روز گذشته (پنجشنبه) در مرکز فرهنگی شهدای انقلاب برگزار شد؛ همایشی که امیدها را برای رسیدن به جریانی واحد در اصول‌گرایی و نقش آفرینی مؤثرتر از  عرصه سیاسی کشور و به ویژه در رویدادهای آینده کشور، دو چندان ساخت.

جریان‌های اصول‌گرایی در این همایش با تساهل درون گفتمانی که مورد تأکید آیت الله موحدی کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز بود، از برخی مواضعی که تا پیش از این مانع رسیدن به شرایط مطلوب بود، چشم پوشی کردند و گام‌هایی را در راستای هدف آفرینی برداشتند که باعث شد، امیدها برای تبدیل اصولگرایی به یک جریان واحد و اخذ تصمیمات مشترک در فضای سیاسی کشور و به خصوص در فضای انتخاباتی رو به فزونی بگذارد.مصلحت ائتلاف و بالاتر از آن مصلحت نظام و ملت، اولویت اصول‌گرایان است/ شایسته‌ترین‌ها فارغ از نام‌ونشان حزبی در فهرست نهایی خواهند بود

عبدالحسین روح الامینی، دبیرکل حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی در گفت و گو با «تابناک» درباره دومین همایش اصولگرایان با نشست پیشین گفت: در ظاهر امر تفاوت در این بود که این بار هماهنگی ها بهتر انجام شده بود تا بسیاری از دوستان در این جلسه باشند. برای مثال دوستانی که در جلسات پیشین بنا به قرارهای قبلی نتوانسته بودند، حضور پیدا کنند، در این جلسه حضور داشته و یا نماینده ای را فرستاده بودند. اما تفاوت اصلی در اجماعی بود که دیروز دیدیم.

وی با بیان اینکه دیروز همه جریانات حاضر قبول کردند که باید از یک سری تأکیدها چشم پوشی کنند، تأکید کرد: گاهی برخی موضوعات کوچک به قدری مورد تأکید و بزرگنمایی است که کلیت یک جریان را تحت فشار قرار می دهد؛ اما دیروز همه قبول کردند باید بر اصول کلی و اولیه توافق کرده و به سمت عملیاتی کردن ائتلاف حرکت کنند.

روح الامینی درباره علت تغییر رویه‌ جریان‌های سیاسی اصولگرا و افزایش همگرایی که منجر به حضور همه جریان‌های پای میز ائتلاف شده، گفت: آنها از همان روزها هم پای میز ائتلاف بودند. کسی زیر میز نزده بود. فقط در تعاریف و برخی خوانش ها بحث هایی بود که طبیعی هم هست. این مسأله حتی به اصولگرایی هم محدود نمی شود. اصلاحاتی ها هم تکثر سلیقه و فکر دارند. از حزب ندا گرفته تا ائتلافی که حول عارف شکل گرفته و دیگر جریانات. در ائتلاف اصولگرایی هم همین مسأله وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه طبیعی است، هر گروهی خواستار نقش آفرینی در بازی مجلس است، گفت: همه دوست داشتند در مسیر خدمت به آرمان ها و اصول انقلاب باشند. اما طبیعی است که باید از نقطه اشتراک ها شروع کرد. تفاوت این همایش یا جلسات قبل در همین بود. دیروز از اشتراکات شروع کردیم. دیروز قرار شد منیت و تکروی را کنار بگذاریم تا به پیشرفت عملی در عرصه انتخابات دست پیدا کنیم. 

روح الامینی در پاسخ به اینکه اصلی ترین نقاط اشتراک در چیست و در جلسه پنجشنبه نقطه آغاز تثبیت ائتلاف اصولگرایان بود، چه بود، تصریح نمود: حتما سخنان آقای موحدی کرمانی را شنیده اید، آقای حداد هم نکات جالبی را مطرح کردند. اما خلاصه آنها این بود که روی این مسأله اجماع شود که به جای سهم خواهی از زاویه مصلحت خواهی وارد شویم.

وی افزود: مصلحت ائتلاف و بالاتر از آن مصلحت جمهوری اسلامی و ملت برایمان در اولویت باشد. در نتیجه دیگر دعوایی بر سر سهم این جریان و آن جبهه نخواهیم داشت، بلکه طبیعتا از میان این خیل عظیم نامزدهای شایسته و اصولگرا، تنها باید تعداد معینی را برای هر حوزه تعیین کنیم، به ویژه در حوزه تهران نمی توان همه ده ها نامزد معرفی شده از سوی گروه ها را در لیست 30 نفره خلاصه کرد.

وی با اشاره ترکیب حاضران گفت: آقای باهنر تشریف دارند، آقای حداد و مصلحی و حسینی و بادامچیان و دیگر برادران عزیز هم هستند. خوب نتیجه این می شود که هر جریانی که خود را اصولگرا می داند، می تواند در صورت تشخیص دوستان در لیست نهایی باشد. بحث پایداری و یکتا یا جامعه مهندسین و مؤتلفه نیست؛ بحث بر سر این است که گزینه اصلح فارغ از نام و نشان حزبی کدام افراد هستند. 30 نفر شایسته تر در فهرست نهایی خواهند بود.
اگر حاضرین در این شورا آرای حزبی را کنار گذاشته و به عنوان یک اصولگرا، به دنبال انتخاب فرد اصلح برای لیست نهایی باشند، مشکل حل خواهد شد. آقای موحدی هم اشاره خوبی داشتند که به جای تخاصم به دنبال اصلح باشیم. خلاصه کلام اینکه ائتلاف اصولگرایان ترکیب و جمع جبری جریانات اصولگرا نیست. بلکه باید محصول همفکری و مشورتی باشد که به انتخاب نامزد اصلح منتهی می شود.


دبیرکل حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی در پاسخ به پرسش «تابناک» با این مضمون که طبیعتا چه نقاط افتراق وجود داشته که هنوز وجود دارد یا در حال رفع شدن است، خاطرنشان کرد: در آغاز جلسات این شورا افراد به نمایندگی از جریانات و احزاب حضور داشتند و در نتیجه به عنوان نماینده جریان خود به دنبال یک فهرست ائتلافی و ترکیبی از احزاب بودند. در نتیجه سهم حزب و جبهه در کرسی های مجلس و توزیع قدرت مبنای بحث بود. اما از این افتراقات به راحتی می توان گذشت.

وی ادامه داد: اگر حاضرین در این شورا آرای حزبی را کنار گذاشته و به عنوان یک اصولگرا، به دنبال انتخاب فرد اصلح برای لیست نهایی باشند، مشکل حل خواهد شد. آقای موحدی هم اشاره خوبی داشتند که به جای تخاصم به دنبال اصلح باشیم. خلاصه کلام اینکه ائتلاف اصولگرایان ترکیب و جمع جبری جریانات اصولگرا نیست، بلکه باید محصول همفکری و مشورتی باشد که به انتخاب نامزد اصلح منتهی می شود.

روح الامینی در پاسخ به اینکه جریان‌های رقیب و به طور خاص اصلاح طلبان شعارشان را نیز اعلام کرده‌اند و آیا فکر نمی کنید که ائتلاف بزرگ اصولگرایان در حال از دست دادن زمان باشد، یا معتقدید که اصلاحات عجولانه رفتار کرده است، یادآور شد: شاید اخلاقی نباشد که در مورد اصلاحاتی ها نظری بدهم، همین بس که تأیید صلاحیت شده های اصلاحاتی هم برادران ما هستند؛ اما باید رقابتی سالم و قانونی با هم داشته باشیم و زمان تعیین شعارشان در اختیار آنهاست؛ ولی به نظر من اصولگرایان هم زمان را از دست نداده اند.

وی افزود: اولا زمان تبلیغات هنوز فرا نرسیده است. ثانیا، جنگ اول بهتر از صلح آخر است؛ تازه اگر به صلح برسد. اصولگرایان در آغاز کار بحث هایشان را کرده اند و دیدیم که در نشست دیروز، به صلح و اجماع خوبی رسیدیم؛ بنابراین، مسأله زمان در چنین شرایطی چندان حساس نیست، حداقل در برابر اجماع فکری شکل گرفته که این گونه است.
هر چیزی که بخواهد چهره نظام را خدشه دار کند، از سوی همه خصوصا اصولگرایان محکوم است. در این میان اگر مصلحت آن باشد که رئیس مجلس به صورت علنی اعمال نظر نکند مشکلی نخواهد بود. اما این به شرطی است که آقای لاریجانی در کسوت رئیس مجلس باشد. بنابراین در کسوت یک نامزد انتخابات آینده شاید بتواند کنش سیاسی داشته باشد. و این کنش شاید همین باشد که فرمودید، یعنی پذیرش دستاورد ائتلاف اصولگرایان که حول محور سه روحانی عزیز شکل گرفته است.


روح الامینی در پاسخ به این پرسش که آقای لاریجانی معتقدند چون رئیس مجلس هستند بهتر است در معادلات سیاسی و رقابت انتخاباتی ایفای نقش نکنند تا نظام سیاسی به جانبداری از یک جریان متهم نشوند. از سوی دیگر شنیده شده که ایشان آقای موحدی کرمانی را حجت و مبنا می داند و رأی و نظر ایشان رو در نهایت خواهد پذیرفت، آیا این دوگانگی در سیاست اعلامی و اعمالی را قبول دارید، خاطرنشان کرد: این دوگانگی نیست. طبیعتا هر چیزی که بخواهد چهره نظام را خدشه دار کند، از سوی همه خصوصا اصولگرایان محکوم است. در این میان، اگر مصلحت آن باشد که رئیس مجلس علنی اعمال نظر نکند، مشکلی نخواهد بود؛ اما این به شرطی است که آقای لاریجانی در کسوت رئیس مجلس باشد. بنابراین در کسوت یک نامزد انتخابات آینده شاید بتواند کنش سیاسی داشته باشد و این کنش شاید همین باشد که فرمودید؛ یعنی پذیرش دستاورد ائتلاف اصولگرایان که حول محور سه روحانی عزیز شکل گرفته است.

روح الامینی همچنین در پاسخ به اینکه آیا با این ایده که برخی مطرح می‌کنند، آقای لاریجانی استراتژی دوگانه ای را در پیش گرفته، موافقید، گفت: قبول ندارم که آقای لاریجانی استراتژی دوگانه دارد. شاید ایشان در دو سطح مختلف رفتارهای ظاهرا متفاوتی داشته باشد اما در اصولگرایی ایشان شکی نیست. ایشان در سطوح عملی و کلامی روش مختلفی در پیش گرفته است. در عمل، صبوری می کند تا زمان تبلیغات تا دست به کار شوند. در کلام هم سکوت کرده اند تا شائبه ای شکل نگیرد. به هر حال، درب ائتلاف برای تمامی اصولگرایان باز است.

دبیرکل حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی همچنین در پاسخ به این پرسش که زمان انطباق دو سیاست یا دو سطح رفتاری چه روزی است، گفت: اشاره کردم. وقتی صلاحیت ها احراز شد و زمان تبلیغات فرا رسید، آن زمان دیگر هر نامزدی از تمام توان خود در رقابت انتخاباتی استفاده خواهد کرد. اما با توجه به شکل گیری ائتلاف های شناخته شده و قوی، طبیعی است که حتی شخصیت های برجسته نیز به سمت همگرایی و ائتلاف با افرادی بپردازند که با آنها نزدیکی فکری دارند. در آن روزها، دیگر نمی توان از کسی پذیرفت که به یک سو نگاه کند و به سوی دیگر ضربه بزند. باید گفتار و کردار را در مرحله نهایی انتخابات منطبق کرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه انتخابات تبلور نقش ملت در صحنه در تعیین سرنوشت خود و نظام جمهوری اسلامی است. وظیفه سیاسی مردم مبنی بر حضور پای صندوق های رإی و مشارکت تمامی آحاد ملت، چیزی است که بارها بدان اشاره شده. اما نباید فراموش کنیم که تأکید بر مشارکت سبب شود تا به دیگر ابعاد انتخابات صدمه بزند. رقابت و سلامت نیز به اندازه خود اهمیت دارد. جریان های سیاسی اخلاق رقابتی را رعایت کنند و مردم نیز با مطالعه و بررسی دقیق برنامه های نامزدها بر سلامت و صلابت انتخابات بیفزایند تا مجلسی شایسته این ملت فهیم و این نظام انقلابی داشته باشیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی