بازدید 5485

۱۲ ایرانی زندانی آمریکا به اتهام نقض تحریم‌ها

اکنون ۱۲ ایرانی در آمریکا به خاطر فروش تکنولوژی‌هایی که ممکن است برنامه هسته‌ای و نظامی تهران را توسعه بخشیده یا نقض تحریم‌ها باشند، زندانی یا در حال محاکمه هستند.
کد خبر: ۵۶۰۶۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵ 13 January 2016
خبرگزاری انگلیسی رویترز مدعی است اکنون ۱۲ ایرانی در آمریکا به خاطر فروش تکنولوژی‌هایی که ممکن است برنامه هسته‌ای و نظامی تهران را توسعه بخشیده یا نقض تحریم‌ها باشند، زندانی یا در حال محاکمه هستند.

به گزارش تسنیم، رویترز می‌گوید این آمار را از بررسی هزاران صفحه اسناد دادگاهی، مصاحبه با اعضای خانواده و وکلاء بدست آورده و منجر به افشای جزئیات جدیدی درباره این مردان شده که از تاجری در هیوستون گرفته تا کارگری در بروکلین و یک کارآفرین پیشگاه صنایع فضایی را شامل می‌شود.

«وکلای این افراد می‌گویند پس از توافق سال گذشته [میلادی] برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران در قبال تسهیل تحریم‌های فلج‌کننده، برخی از این مردان امیدواری به آزادی زودرس هستند.»

رویترز در ادامه مدعی می‌شود: «یک فرد آشنا با این پرونده‌ها که خواست هویتش فاش نشود گفت مقامات ایرانی اخیرا با برخی از زندانیانی که در آمریکا نگهداری می‌شوند ملاقات کرده‌اند که ببینند آیا آنها مایل به بازگشت به ایران در صورت تبادل خواهند بود یا نه.»

در ادامه به نقل از وحید حسینی، یکی از افرادی که گفته می‌شود در آمریکا محبوس هستند، می‌خوانیم: "نماینده دولت ایران تلاش ناموفقی داشت که در ماه آگوست وی را در زندان ملاقات کند. این مقام در همان ماه با یک زندانی دیگر به نام علی صابونچی دیدار کرده بود. رویترز نتوانست با صابونچی ارتباط برقرار کند و نمی‌تواند انجام این دیدار را تأیید نماید."

حسینی می‌گوید: این مقام، که نام‌ فامیلی‌اش جهانسوزان است، در تماسی تلفنی پس از دیدار با صابونچی به وی گفته است که این تبادل ممکن است. فریبرز جهانسوزان، مقامی در بخش حافظ منافع ایران در واشنگتن از اظهار نظر درباره این موضوعات یا اینکه زندانیان را ملاقات کرده یا نه اجتناب ورزید.

رویترز به نقل از جهانسوزان می‌نویسد: ما صرفا کارهای کنسولی در اینجا در واشنگتن انجام می‌دهیم و به هیچ عنوان از اینکه در ایران درباره این موضوع چه می‌گذرد خبری نداریم.

دولت آمریکا درباره امکان تبادل زندانیان اظهار نظری نکرده است. یک مقام در وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که مقامات ایرانی به صورت مداوم نگرانی‌هایی درباره شهروندان‌شان در زندان‌های آمریکایی مطرح کرده‌اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار