بازدید 50294
وقتی شایعات دنیای مجازی، منبع خبرگزاری ها می‌شوند؛

گرگ به مرد بی خانمان حمله کرد یا خبرنگار بی تعهد؟!

قطعا تلخ خواهد بود اگر بشنویم مبدأ این شایعه، یکی از کانال های تلگرامی پر مخاطب بوده که توانسته این چنین افکار عمومی را منحرف کرده و چنین غائله ای را بر پا کند؛ شاید به این نیت که مدیران این کانال می‌خواسته‌اند قدرتشان در اثرگذاری بر عموم را نشان دهند و البته توانسته‌اند به مراد خود برسند.
کد خبر: ۵۵۹۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰ 08 January 2016
البته این نخستین بار نیست که شایعه آنقدر قدرت می‌گیرد که واقعی جلوه می‌کند اما قطعا این خبر(!)، یکی از دردناک ترین نمونه ها از این دست است.

به گزارش «تابناک»، طی روزهای گذشته، شایعه‌ای در دنیای مجازی دست به دست شد و پر و بال گرفت که بر اساس آن ادعا می‌شد، گرگ به چادر مرد بی سرپناهی حمله کرده و آسیب های شدیدی به وی وارد آورده است؛ شایعه‌ای داغ که تصاویر دردناک و زجرآوری به آن پیوست شده بود و شک برانگیز می‌نمود.

هنوز کمتر کسی به حقیقت ماجرا پی برده و تلاش کرده این شایعه را صحت سنجی کند که خبردار شدیم این اتفاق در قالب خبر، روی خروجی یکی از خبرگزاری ها قرار گرفته و توضیحات تکمیلی مندرج در آن، از واقعی بودنش حکایت دارد؛ توضیحاتی که به نقل از برخی مسئولان درباره این رویداد درج شده بود و حتی جزئیاتی مانند مقاومت مرد مجروح در مقابل گرگ مهاجم و کشته شدن گرگ به دست وی را هم شامل می‌شد.


نکته جالب در این میان، بی توجهی به تصویر حیوان کشته شده‌است که ثابت می‌کند‌ گرگ نیست!

این جزئیات به قدری کامل بود که چه بسا تولید کنندگان این شایعه هم با مواجهه با آن، مجاب می‌شدند این حادثه روی داده و به راستی در نقطه ای از کشورمان، گرگ به یکی از هموطنمان یورش برده و تلاش داشته وی را بدرد؛ اما موفق نشده و مرد زخمی با جراحت های فراوان از این خطر رهیده است.
 
اما واقعیت چیست؟

برای دانستن واقعیت باید به سال 2006 میلادی برویم و سری به کانادا بزنیم تا این داستان حقیقی را بشنویم: یک شکارچی در حاشیه رود یوکن کانادا در چادرش مورد حمله یک خرس قطبی قرار می‌گیرد و پس از درگیری با خرس، حیوان را از پای درمی‌آورد. تصاویر شکارچی زخمی در حین مداوا به همراه تصاویر چادر پاره و لاشه خرس قطبی، سال هاست که در آرشیو سایت های خبری خارجی بایگانی شده (برای نمونه به اینجا و اینجا بروید.)

اکنون کافی است تصاویر مندرج در خبرگزاری معتبر کشورمان و حمله خرس قطبی به شهروند کانایی در یک دهه پیش را کنار هم قرار دهید تا ماجرا دستتان بیاید و برایتان سؤال شود که چگونه این خبر پس از ده سال ترجمه و مؤلفه های بومی به آن افزوده شده و توانسته غوغایی در فضای مجازی کشورمان به راه انداخته و واقعی جلوه  کند؛ آن هم به این اندازه واقعی که تبدیل به خبر شده و روی خروجی یک خبرگزاری و برخی سایت ها قرار بگیرد؟

با این توضیحات احتمالا برایتان جالب تر خواهد شد، اگر بدانید خبرگزاری مذکور در توضیح خبر خود مدعی شده، با یکی از مسئولان مرتبط گفت‌وگو داشته باشد و به نقل از وی، توضیحاتی به خبر افزوده است که با توجه به آن، نمی‌توان منکر وقوع حادثه در کشورمان شد، زیرا آن مقام تأیید کرده حادثه 15 روز پیشتر روی داده، حال مصدوم رو به بهبودی است و البته وی توانسته در درگیری با گرگ مهاجم، حیوان را از پای در بیاورد و بکشد!

با این حساب، قطعا تلخ خواهد بود اگر بشنویم مبدأ این شایعه، یکی از کانال های تلگرامی پر مخاطب بوده که توانسته این چنین افکار عمومی را منحرف کرده و چنین غائله ای برپا کند؛ شاید به این نیت که مدیران این کانال می‌خواسته‌اند قدرتشان در اثرگذاری بر عموم را نشان دهند و با اشتباه خبرنگار بی دقت (اگر بشود درج گفت‌وگو با یک مقام مسئول و تأیید خبر دروغین از زبان وی را «اشتباه» خواند!) به مراد خود رسیده‌اند.

و چه تلخ است، می‌بینیم در این بازی، ضربه ای مهلک بر پیکر نیمه جان حیات وحش کشور فرو آمده و این باور در ذهن برخی تقویت شده که باید از امثال گرگ ترسید، چون حمله می‌کند و می‌درد و از انسال ترسی ندارد؛ باوری که بسیاری را مجاز به کشتن امثال گرگ در مواجهه با این حیوانات می‌کند و خدا می‌داند در کشته شدن چند حیوان تا کنون نقش داشته است. چند ببرِ منقرض شده، چند پلنگ و کفتار رو به انقراض، چند گرگ، روباه، شغال، یوز، خرس قهوه ای، خرس بلوچی، مار، عقاب و... .

از آن تلخ تر آنجاست که به یاد آوریم کمتر از یک ماه از کشتار بی‌رحمانه گرگ در لوشان با سنگ و چوب  می‌گذرد؛ کشتن گرگی که وقتی در شهر خود را میان مردم گرفتار دیده بود، ظاهرا به یکی دو تن حمله ور شد (برای این ادعا هیچ تصیری منتشر نشد و البته ما هم قصد رد آن را نداریم) تا به جای دارت بیهوشی و زنده گیری، با چوب و چماق به سزای اعمالش برسد و پس از مرگ هم مسئولان سرش را بیخ تا بیخ ببرند و به آزمایشگاه بفرستند تا ثابت شود که هار بوده است!


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار