بازدید 5139
رئیس مجلس شورای اسلامی :

ملت ایران در 9 دی طراحی دشمن را نقش بر آب کرد

در کوران حوادث سال 88 یکی از مسئولین غربی گفته بود به نظرم شرایط فعلی لحظه‌ای بسیار مهم در ایران است. مناظره شدیدی در ایران در جریان است و همچنین اختلاف جدی و عمیق در داخل رژیم در حال وقوع می‌باشد. اما بعد از 9 دی تلقی آنان عوض شد.قیام 9 دی درس‌های گرانقدر برای امروز و آینده ایران دربر دارد.
کد خبر: ۴۶۲۲۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰ 30 December 2014
 رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیام 9 دی طراحی دشمن را نقش بر آب کرد، گفت: پاسداشت 9 دی در سخنرانی در این باب نیست، در درس گرفتن از آن است.

به گزارش «تابناک»، علی لاریجانی در نطق ابتدای جلسه علنی روز سه‌شنبه با بیان اینکه روز 9 دی را که به‌حق ایام‌الله نامیدند گرامی می‌داریم، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند: راهپیمایی 9 دی تجلی قدرت خدا و حرکت ماندگار در تاریخ انقلاب است و به حق چنین بود. بعد از توطئه‌های گوناگون خارجی و داخلی عنایت الهی در اراده ملت تجلی یافت و در قیام 9 دی فتنه سال 88 خاتمه پیدا کرد.

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: در طول تاریخ انقلاب حرکت انقلابی امت اسلامی همیشه در بزنگاه سرنوشت ساز بوده است. این حرکت جوشان ملت بود که انقلاب اسلامی را به‌وجود آورد و با پیوستن ملت بزرگ ایران در جنگ بود که سرنوشت جنگ عوض شد.

وی تصریح کرد: این قیام ملت بود که در 23 تیر قائله 18 تیر را ختم کرد و این بار قیام هنرمندانه ملت ایران در 9 دی طراحی دشمن را نقش بر آب کرد.

لاریجانی با بیان اینکه قیام 9 دی درس‌های گرانقدر برای امروز و آینده ایران دربر دارد گفت: نخست اینکه مقام معظم رهبری در تحلیل انقلاب اسلامی و فتنه 88 بحث مهمی دارند و می‌فرمایند دشمنان ما تصور می‌کردند با رحلت امام آغاز فروپاشی این نظام مقدس کلید زده خواهد شد. آنها خیال می‌کردند امام که رفت به تدریج این چراغ خاموش خواهد شد. اما بعد از مراسم تشیع جنازه امام آن احساسات مردم و آن حرکت عظیم مردم در حمایت از کاری که خبرگان کردند این ها را مایوس کرد. یک برنامه ریزی ده ساله کردند. این تحلیل من است. به معنای اطلاع نیست. تحلیلی است که قرائن آن را برای ما اثبات می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد:‌ 10 سال بعد امیدوار بودند که نتیجه دهد؛ سال 78 آن حوادث پیش آمد، آن کسانی که این حوادث را خنثی کردند مردم بودند. روز 23 تیر 78 مردم به خیابان‌ها آمدند و توطئه دشمن را که سال‌ها برایش برنامه ریزی کرده بود در یک روز باطل کردند .

لاریجانی افزود: آن روز گذشت موج دوم باز یک برنامه ده ساله بود تا سال 88، به نظرشان فرصتی به دست می‌آمد و به خیال خودشان زمینه را آماده کرده بودند، مطالباتی هم مردم داشتند؛ مردمی که وابسته و وفادرا به نظام هستند. فکر کردند از این مطالبات بتوانند استفاده کنند، لذا آن قضایای سال 88 به وجود آمد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: دو سه ماه تهران را متلاطم کردند، البته فقط تهران را دو سه ماه توانستند. دلها و ذهن‌ها را به خودشان مشغول کردند، اما اینجا هم مردم به میدان آمدند، بعد از آنکه باطن‌ها ظاهر شد. در روز قدس مردم دیدند که حرف دلشان چیست. در روز عاشورا فهمیدند که اینها عمق خواسته‌هایشان تا کجاست. مردم عزیز ما به میدان آمدند و حماسه 9 دی را به راه انداختند. نه فقط در تهران بلکه در سراسر کشور و میلیون‌ها نفر در روز 9 دی و بعد هم بلافاصله در 22 بهمن به میدان آمده قائله را ختم کردند. این هنر مردم است.

رئیس نهاد قانون گذاری اظهار کرد: بر اساس این تحلیل آیا امروز با تهدیدی مواجه هستیم؟ این تهدید از چه نوع است که باید مراقبت کنیم؟ بنابراین شرایط امروز ایران از نظر امنیتی متفاوت از دهه‌های قبل و حتی پنج سال گذشته است؛ زیرا جمهوری اسلامی ایران نظامی است که ساختار مردم‌سالار داشته است. لذا از پیوندهای قوی مردمی برخوردار است.

وی تصریح کرد: به این دلیل ملت در مقابل دسایس گوناگون نظیر 18 و فتنه 88 با حضور میلیونی خود در 23 تیر و 9 دی تعلق خاطر خود را به نظام نشان داد و این امر برای برخی از رهبران ناقص‌العقل غربی حاوی پیامی بود که با این گونه ماجراجویی و دغل‌کاری نمی‌توانند با نظامی مستحکم دست به گریبان شوند.

لاریجانی تصریح کرد:‌ در کوران حوادث سال 88 یکی از مسئولین غربی گفته بود به نظرم شرایط فعلی لحظه‌ای بسیار مهم در ایران است. مناظره شدیدی در ایران در جریان است و همچنین اختلاف جدی و عمیق در داخل رژیم در حال وقوع می‌باشد که نشان می‌دهد آنها روی اختلافات داخلی کشور چقدر حساب بازکردند و باید این مساله مورد توجه دوستداران انقلاب باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: اما بعد از 9 دی تلقی آنان عوض شد که تحریک داخلی آنان ملت را هوشیارتر و از اقدامات آنان عصبانی کرده است لذا سیاست خود را فشار بیشتر اقتصادی قرار دادند؛ گرچه این حوادث آبدیدگی روحی برای ملت نستوه ایران به وجود آورد، اما نمی‌توان از دسایس بیگانگان با روش‌های دیگر غافل شد. لذا روشن بینی در تحلیل مسائل داخلی و خارجی ضرورت دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین ادامه داد: یکی از نقاط قوت انقلاب ما ماهیت اسلامی آن است که در ویژگی برجسته دینی بودن مردم‌سالاری تجلی یافته است. تا جایی که این چراغ فروزان تفکر دینی نور افشانی کند توطئه دشمن عقیم بوده یا با فوریت خنثی شده است. لذا بر اساس این اصل تقویت معرفت دینی همیشه عامل صیانت بخش از دستاوردهای ملت خواهد بود. مخصوصا با فناوری‌های نوین ارتباطاتی که دسترسی به اطلاعات مختلف زمینه را برای نوع دیگری از عملیات روانی دشمن فراهم می‌کند هر چه فرهنگ دینی فروزان‌تر باشد قدرت مقابله ملت فزون‌تر است.

لاریجانی ادامه داد: رهبری معظم در همین ایام فرمودند یکی از خصوصیات دیگری که در حادثه 9 دی است که باز آن را کاملا به حوادث انقلاب نزدیک می‌کند مساله عاشورا است. یعنی در حوادث اول انقلاب هم محرم پیش آمد و امام آن نکته عظیم و عجیب تاریخی را بیان کردند . "ماهی که خون بر شمشیر پیروز است". این حرف کوچکی نیست. پیروزی خون بر شمشیر. ما عادت کرده‌ایم که این حرف‌ها را مدام تکرار کنیم که عمقش گاهی از یادمان می‌رود. خون بر شمشیر پیروز می‌شود مظلوم بر ظالم فائق می‌آید، کشته بر کشنده فائق می‌آید. این همان چیزی است که در عاشورا پیش آمد. امام این را در محرم سال 57 مطرح کردند .

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در قضیه 9 دی هم پای امام حسین (ع) و عاشورا در میان بود؛ اگر آن حرکت سخیف و در واقع گریه آور از سوی این گروه‌های ایضا سخیف در عاشورا پیش نمی‌آمد این حرکت عظیم و این تحرک عمومی مردم معلوم نبود به این شکل به وجود آید. این بیان رهبری تعبیری از این شعر است: "مدعی خواست که از بیخ کند ریشه ما غافل از آن که خدا هست در اندیشه‌ی ما".

رئیس قوه مقننه افزود: نکته دیگر بلوغ سیاسی در یک کشور چه در سطح رجال ملی و چه در سطح احزاب و گروهها و مردم در این است که برای اداره‌ی امور کشور مدلی برای حل و فصل مسائل اختلافی و یا فرآیندی برای حل موضوعات تعریف و به آن پایبند باشند.

وی تصریح کرد‌: کشورهایی که در طراحی این مدل ضعف داشتند غالبا دچار بحران‌های سیاسی و هیجانی شده و یا دچار توقف در پیشرفت شده است. در نتیجه راه برای ورود قدرتهای بیرونی باز شده است و امروز شاهد چنین مشکلاتی در برخی از کشورها هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در اکثر کشورها قانون فصل‌الخطاب دانسته شده است گفت: البته این موضوع ریسمانی محکم برای حل و فصل مسائل است. اما گاه در تفسیر و تبیین قانون آراء مختلف می‌شود به همین دلیل غالبا مرجعی برای تشخیص و نظر نهایی در نظر می‌گیرند.

لاریجانی تصریح کرد: ‌در نظام جمهوری اسلامی ایران رهبری و قانون دو محور حل و فصل اختلاف می‌باشند. رهبری با توجه به جایگاه دینی آن و نقش رهبری در رفع خصومات مطابق قانون اساسی و همچنین قانون به عنوان بهترین ابزار اداره حکومت عادلانه و خوب نقش مکمل و موید هم دارد و این علو درجه تفکر سیاسی در کشور ماست که علاوه بر قانون، رهبری، مرجعی برای صیانت از قانون تعریف شده که مانع دیکتاتوری در کشور شود. حتی دیکتاتوری اکثریت. چرا که اکثریت ممکن است برای ارضا روحی تسلط بر دیگران بر قامت دیکتاتوری لباس شیک بپوشانند؛ این نکته را رهبری به خوبی بیان نمودند .

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند، در زمینه‌ی روحی همه ما میل به دیکتاتوری وجود دارد؛ این را باید سرکوب کنیم؛ همین طور که عرض کردیم این فیل مست درون را با چکش قانون و دین و تعبد دائما سر به راه نگه داریم؛ اگر خود را علاج نکنیم علاجش مشکل خواهد شد. اگر انقیاد به قانون نبود روح دیکتاتوری یواش یواش بروز خواهد کرد. در جوامع دیکتاتوری، همینجور به وجود می‌آید.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه رهبری در جامعه ما چنین نقشی دارد که پاسدار قانون و اجرای آن است و از نفوذ دینی و مشروعیت قانون اساسی خود در این جهت استفاده می‌کند اظهار کرد:‌ ایشان در زمان دیگر درباره قانون چنین می‌گویند، بدترین خاطره‌ها مربوط به جرزنی‌های سیاسی یک عده آدم نادان ناباب و بعضا معاند در قضیه انتخابات بود. خب در هر قضیه‌ای و حادثه‌ای ممکن است یک عده قبول نداشته باشند و معترض باشند؛ چگونه باید اعتراض را نشان دهند؟ قانون راه را معین کرده است. چرا قانون شکنی می‌کنند؟ چرا برای مردم هزینه درست کردند؟ چرا کشور را دشمن شاد کردند؟

وی تصریح کرد: در جایی دیگر می‌فرمایند آنجایی اشکال پیش آمد که تخلف از قانون انجام گرفت سال 88 اشکالاتی که وارد شد خساراتی که به کشور وارد کردند و نگذاشتند کشور و ملت طعم آراء 40 میلیونی را درست بچشد به خاطر تخلف از قانون بود. یک عده یا برای خاطر اغراض نفسانی یا هدف‌های خلاف سیاسی یا هر چه در آن زمینه نمی‌خواهم قضاوتی کنم از قانون تخلف کردند؛ خطا کردند؛ از راه غیر قانونی وارد شدند که هم به خودشان صدمه زدند و هم به ملت صدمه زدند و هم به کشور صدمه زدند. راه درست راه قانون است؛ همه تابع قانون باشند و همه تسلیم قانون باشند.

لاریجانی افزود: بسیاری از مشکلاتی که در مجلس هشتم و نهم با دولت قبل پیش آمد نیز به همین وجه باز می‌گردد؛ به عدم تمکین آن دولت به قانون. حوادثی که ضربه زیادی به کشور در سال 88 زد باز نمونه‌ی دیگری از ثمرات بی‌توجهی به قانون بود که برخیا ز سیاست‌مداران از آن غفلت کردند؛ لذا باید توجه داشت که رعایت قانون برای همه لازم است اما برای سیاست‌مردان و دولت‌مردان ضروری‌تر است.

وی با بیان این که نظام جمهوری اسلامی ایران دارای صلابت و قدرتی است که از موقعیت ژئواستراتژیک برخوردار است گفت: یعنی رابطه قوی ملت و حکومت و ایستادگی ملی و تاثیر و نفوذ و الهام بخشی انقلاب اسلامی در منطقه و توسعه علمی و فنی و منابع ارزشمند انرژی و قدرت دفاعی کشور، عملا ویژگی جدی بازدارندگی در مقابل دشمن ایجاد کرده است. به طوری که رئیس جمهور آمریکا در چند روز پیش اقرار کرد که ایران امکان تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای موفق را دارد.

رئیس مجلس اظهار کرد: لذ ا تهدید مهم نظامی خارجی امروز درمقابل ایران اسلامی وجود ندارد. گرچه باید روحیه دفاعی خود را همیشه مطابق شرایط تقویت کنیم و من توصیه می‌کنم امسال در بودجه 94 با اهمیت دادن به بنیه دفاعی علامت روشنی به دیگران بدهیم. همین جا لازم است از همت ارتش جمهوری اسلامی ایران در برگزاری رزمایش اخیر سپاسگذاری کنم.

رئیس قوه مقننه خاطر نشان کرد:‌ شاید به جهت همین موقعیت ایران است که طرح‌های دیگری نظیر بحران تروریستی و اختلاف افکنی در منطقه را کلید زدند که باید در مقابل این پدیده با درایت مقابله کرد.

لاریجانی با تاکید بر وحدت سیاسی داخلی اظهار کرد: باید توجه داشت تکثر فکر سیاسی که ضرورتا در حکومت‌های مردم سالار بروز می‌یابد باید در پناه اصول و چارچوب‌های نظام به سوی وحدت سوق یابد. حداقل در منافع ملی و موضوعات امنیتی ملی وحدت هم امر ضروری و عاقلانه است و هم جایگزین برای آن وجود ندارد که متاسفانه در تجربه سیاسی فتنه 88 همین مرزها شکسته شده حتی تدابیر رهبری معظم که فصل‌الخطاب شرعی و قانونی در کشور ما است نیز توسط برخی از رجال سیاسی رعایت نشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اما تحقق این مهم در این است که روش کار سیاسیون و قوای مختلف بر همگرایی هر چه بیشتر باشد نه این که دنبال مسائلی بگردند که آنها را بیشتر متفرق کند. اصل بر همگرایی و صلح داخلی است. نه دعوا و مشاجره .

رئیس قوه مقننه با تاکید بر این که تقویت قدرت ایران علاج مشکلات اقتصادی کشور است گفت: اگر تهدیدی برای ایران قابل ترسیم باشد در نحوه تدبیر در امور اقتصادی کشور است و این همان جایی است که دشمن روی آن تمرکز کرده است.

لاریجانی خطاب به نمایندگان گفت: پاسداشت 9 دی در سخنرانی در این باب نیست در درس گرفتن از آن برای پایداری بیشتر کشور و نظام است .

رئیس نهادها قانون گذاری با بیان این که یکی از وجوه ضعف کشور ما در تدبیر اقتصادی است اظهار کرد:‌ خواهش بنده این است که در دو ماه آینده وقت خود را صرف کنیم که در تنظیم بودجه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را تا حد میسور محقق کنیم و تا جایی که می‌توانیم راه را برای ورود بخش خصوصی در سرمایه گذاری عمرانی کشور باز کنیم.

رئیس قوه مقننه همچنین افزود: تصور کنید از 680 هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور صد هزار میلیارد تومان اگر به سوی پروژه‌های عمرانی بیایند یعنی چهار برابر بودجه عمرانی کشور چه رونقی در کشور ایجاد می‌شود!

وی با بیان اینکه ظرفیت بانکها را باید افزایش دهیم تا به کمک تولید بشتابند و آنها را موظف به همکاری با کارآفرینان کنیم اظهار کرد: باید مکانیزم‌های تشویقی برای صادرات فراهم کنیم و همین طور مکانیزم‌های تشویقی و تنبیهی جهت بالا بردن بهره وری در نظر بگیریم مخصوصا در زمینه مصرف انرژی.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: برای رهایی از اتکا تک بعدی به نفت باید قانون معادن را اجرا کنیم نه این که در هر لایحه بودجه ظرفیت‌های توسعه معدن را ناص نماییم که در این سالها این گونه عمل شد. بلکه به عکس باید انگیزه بیشتر برای بهره برداری از معادن را فراهم آوریم. و اگر چنین شد در تمام شهرها مردم برای بهره برداری معادن آن شهر سرمایه گذاری می‌کنند.

وی در پایان اظهار کرد:‌ همچنین برای کشاورزی و آبیاری تحت فشار سیستم‌های گل‌خانه‌ای و صنایع جانبی کشاورزی را مورد توجه قرار دهیم. و از فربه شدن بودجه جاری جدا بپرهیزیم. امیدواریم همکاران گرامیدر بررسی بودجه و تنظیم آن در کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق هم راستا در تحقق اقتصاد مقاومتی جهد و تلاش نمایند.

پس از پایان سخنان ابتدای جلسه رئیس مجلس نمایندگان شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر انگلیس را سر دادند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل