بازدید 7534

گزارش مقاومت هشتادروزه درکوبانی علیه داعش

مقاومت مردمی کمیته‌های دفاع از کُردهای سوریه در برابر حملات گروهک تروریستی تکفیری داعش علیه شهر «عین العرب»،‌ واقع در ریف شمالی حلب که قصد تصرف آن را دارد، وارد هشتاد و یکمین روز خود شد.
کد خبر: ۴۵۵۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۱ 07 December 2014
مقاومت مردمی کمیته‌های دفاع از کُردهای سوریه در برابر حملات گروهک تروریستی تکفیری داعش علیه شهر «عین العرب»،‌ واقع در ریف شمالی حلب که قصد تصرف آن را دارد، وارد هشتاد و یکمین روز خود شد.

به گزارش فارس در دمشق، درحالی درگیری‌ها بین گروهک تروریستی تکفیری «داعش» و کمیته‌های مردمی کُردهای سوریه در شهر «عین العرب»، واقع در ریف شمالی حلب هشتادمین روز خود را پشت سر گذاشت که طی این مدت داعش بیش از هزار تروریست خود را در دروازه‌های این شهر از دست داد.

جدیدترین تحولات میدانی گزارش شده از عین العرب تاکید می‌کند، پس از آنکه داعش کوی «کانیا کوردا»، در محور شرقی عین العرب و خیابان 48 در محور جنوبی این شهر را تصرف کرد، حملات خود را بر تصرف گذرگاه «مرشد بینارن» متمرکز و حملات خود را پس از مایوس شدن از حملات موشکی و خمپاره‌ای، با عملیات انتحاری یکی از عناصرش در این گذرگاه آغاز کرد و اگرچه برای چند ساعت کنترل این گذرگاه را در دست گرفت، اما مبارزان کُرد موفق شدند، آن را از داعش باز پس گیرند.

گذرگاه «مرشد بینارن» از اهمیت بسیاری برای مدافعان شهر و مبارزان کُرد برخوردار است، چون تنها گذرگاهی است که عین العرب را با دنیای خارج ارتباط می‌دهد و امکان ورود کمک‌های امدادی و مایحتاج مبارزان و اهالی شهر را فراهم می‌کند، به این جهت که داعش سه طرف دیگر عین العرب را در محاصره خود دارد، همچنین مجروحان کُرد از این گذرگاه برای درمان به مناطق کُردنشین ترکیه منتقل می‌شوند.

 براساس آمارهای موجود تاکنون حدود 1450 نفر از اعضای کمیته‌های مردمی کُردهای سوریه در جریان درگیری‌ها با داعش زخمی شده‌‌اند تا شمار زخمی‌های داعش به حدود 1900 نفر و مبارزان پیشمرگه به 13 نفر برسد.

در عرصه میدانی سلاح‌های سنگینی که مبارزان کُرد عین العرب از نیروهای پیشمرگه دریافت کردند، موجب شد تا در 15 روز اخیر معادله میدانی به سود کمیته‌‌های مردمی کُردهای سوریه تغییر کند و این نیروها از وضعیت دفاعی به هجومی منتقل شوند.

جدیدترین گزارش‌ها تاکید می‌کند که مبارزان کُرد بر 60 درصد شهر و عناصر داعش بر 40 درصد آن تسلط دارند، در حالی‌که ظرف 17 روز اخیر داعش تمام روستاهای وابسته به منطقه عین العرب را که شامل 360 روستا می‌شود، به تصرف خود درآورده است.

درحال حاضر در شهر عین العرب 1500 رزمنده کُرد و 150 تروریست مسلح وابسته به گروهک «ارتش آزاد» و 150 مبارز پیشمرگه و حدود 900 تروریست تکفیری داعشی حضور دارد، در حالی‌که هزاران نفر از ساکنین شهر ترجیح داد‌ه‌اند،‌ در خانه‌های خود باقی مانند و یا دست‌کم به کوی‌های غربی عین العرب نقل مکان کنند که امن‌تر از مناطق دیگر شمرده می‌شود.

 اهمیت عین العرب

شهر عین العرب که کُردهای سوریه آن را «کوبانی» می‌نامند، صرف نظر از موقعیت و اهمیت استراتژیک و جغرافیایی، از نظر روحی و معنوی هم برای کُردها بسیار مهم شمرده می‌شود.

شهر عین العرب، شهری تاریخی است که برخی آثار باستانی تمدن‌های آرامی و آشوری در آن به چشم می‌خورد. این شهر در زمان استعمار فرانسویان کانون توجه فرانسوی‌ها نیز بوده است.

عین العرب در نزدیکی مرزهای سوریه و ترکیه واقع شده و از توابع استان حلب تلقی می‌شود که تنها 150 کیلومتر با آن فاصله دارد. جمعیت این شهر بیش از 460 هزار نفر برآورد شده که اغلب آنها از کُردهای سوریه هستند و حدود 360 روستا نیز از توابع آن به شمار می‌آیند.

عین العرب به این جهت که پس از شهرهای کُردنشین «قامشلی» و «عفرین»، سومین شهر کُردنشین سوریه شمرده می‌شود،‌ از اهمیت راهبردی بسیاری برخودار است و سقوط آن به دست عناصر تکفیری داعش به معنای تسلط آنها بر بخش وسیعی از نوار مرزی میان سوریه و ترکیه و فراهم شدن امکان ارتباط مناطق مرزی تحت سیطره این گروهک تروریستی تکفیری در سوریه از شهر عین العرب گرفته تا شهرهای «اعزاز» و «الراعی» با مناطق مرزی ترکیه است که رهاورد آن شکل گیری نوار مرزی طولانی با ترکیه تحت سیطره این گروهک تکفیری است.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها