بازدید 4977
در نشستی حقوقی تاکید شد ;

ضرورت اصلاح قوانین مربوط به اسیدپاشی

نشست بررسی «ابعاد حقوقی-روانشاختی اسیدپاشی» در دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی با حضور کارشناسان و اساتید حقوق برگزار شد.
کد خبر: ۴۵۰۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۶ 19 November 2014
نشست بررسی «ابعاد حقوقی-روانشاختی اسیدپاشی» در دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی با حضور کارشناسان و اساتید حقوق برگزار شد.

به گزارش ایسنا ، غلامحسین کوشکی عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه ما در مسائل حقوقی و کیفری سیاست جنایی داریم، اظهار کرد: سیاست جنایی عبارت است از مجموعه تدابیری که با سبقه پیشگیرانه و با لحاظ جنبه‌های کیفری نسبت به جرم و ناهنجاری‌های اجتماعی که شکل جرم را گرفته، در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های سیاست جنایی مطلوب، حمایت از ارزش‌های اساسی جامعه است و یکی از ارزش‌های اساسی حمایت و حفاظت از تمامیت جسمانی است؛ بنابراین اگر سیاست جنایی در جامعه اجرا شود ما شاهد مدینه فاضله خواهیم بود، البته ما منکر مجازات نیستیم اما در مسائل اجتماعی، فرهنگ و اجتماع اولویت دارند.

کوشکی افزود: از آنجا که اسیدپاشی ضرب و جرح عمدی است بحث قصاص مطرح می‌شود، ولی یکی از چالش‌های ما این است که چون شرط برابری که در قانون مجازات اسلامی آمده محقق نمی‌شود، قصاص منتفی می‌شود. ما می‌توانیم در زمینه جرم اسیدپاشی از ماده 400 قانون مجازات اسلامی استفاده کنیم که در این ماده آمده مجنی‌علیه می‌تواند به قصاص کمتر توجه کند و به نسبت، ما به التفاوت‌اش را دریافت کند.

کوشکی با اشاره به لایحه حمایت از بزه‌دیدگان که در دولت مطرح است، ادامه داد: ماده 1 این لایحه مطرح کرده که به منظور حمایت از بزه دیدگان باید صندوقی در وزارت دادگستری تشکیل شود. پیش‌بینی من این است که اگر حکومت در تامین امنیت شهروندان کوتاهی کند باید خسارات وارده به آن‌ها را جبران کند.

وی تاکید کرد: آیا در نظام حقوقی ما نباید برای خرید و فروش اسید دیدگاهی وجود داشته باشد این موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود.

در ادامه محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: اسیدپاشی یک عامل و یک قربانی دارد. کسی که مرتکب این عمل می‌شود انگیزه‌های روانی و شخصی - انتقام‌گیری از فردی که از آن شکست عاطفی خورده است - دارد.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته بر روی پل مدیریت دختری به قتل رسید و مرتکب جنایت که شکست عاطفی خورده بود سرانجام اعدام شد و بعضی از نزدیکانش خودکشی کردند. شما می‌بینید که در این ماجرا 3 خانواده درگیر شدند؛ بنابراین انگیزه شخصی در چنین موضوعاتی بسیار نمایان است.

این عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه سه آسیب بزرگ در ایران وجود دارد که عبارتند از اعتیاد، طلاق و پرخاشگری ادامه داد: ‌بیشترین زندانیان ما پس از مواد مخدر مربوط به موضوعاتی مانند خشونت هستند. متاسفانه بسیاری از نوجوانان ما در اثر خشونت مرتکب قتل می‌شوند. خشونت در جامعه ما زیاد است و باید کار پیشگیری و حقوقی انجام دهیم. کسی که مرتکب این مساله می‌شود اختلالات شخصیتی دارد مانند خفاش شب و بیجه.

گلزاری با ابراز تاسف از اینکه مسئولان نیروی انتظامی از متخصصان دانشگاهی خوب استفاده نمی‌کنند گفت: با اینکه اقدامات نیروی انتظامی از سابق تاکنون پیشرفت‌های زیادی داشته ولی متاسفانه به نحو مطلوب عمل نکردند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد: در موضوعی مانند اسیدپاشی باید با 30 نفر از مرتکبین مصاحبه و موضوع را تحلیل کنیم تا بتوانیم از این موضوع پیشگیری کنیم.

گلزاری با بیان اینکه قربانیان تجاوز در جامعه زیاد هستند، ادامه داد: اگر قربانی تجاوز پسر باشد، خودش تجاوزگر می‌شود. خفاش شب پس از 13 سالگی که برای موضوعی در زندان افتاده بود وقتی مورد تجاوز قرار گرفت تبدیل به تجاوزگر اصلی شد. من نگران این موضوع هستم که قربانیان تجاوز چه می‌شوند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال فردی که در مشهد مدعی بود زنان روسپی را به قتل رسانده، متاسفانه خود به این زنان تجاوز می‌کرد؛ بنابراین مسئولان انتظامی موظفند که این افراد را تحویل گروه‌هایی بدهند تا این افراد مورد تحلیل قرار گیرند. اکنون مشکل قربانیان اسیدپاشی در اصفهان این است که اگر من بیرون بروم چه باید کنم؟ آینده‌ام چه می‌شود؟

وی تاکید کرد: بهتر است که شیوه‌های درست مقابله با خشم و خشونت را به کودکانمان یاد بدهیم تا شاهد چنین موضوعاتی در جامعه نباشیم. این مسائل باید از ابتدا در مدارس یاد داده شود. متاسفانه کودکان ما مهارت‌های اجتماعی را یاد نگرفته‌اند. به عنوان مثال چرا باید در تهران کمتر از 35 درصد موارد طلاق‌ مربوط به نبود آداب اجتماعی باشد؟ همچنین مجازات جرم اسیدپاشی باید به طور شفاف مشخص شود.

گلزاری در پایان سخناش از جشن ملی بخشش که در سال گذشته برگزار شد یاد کرد و گفت: این مراسم بسیار خوبی بود که امیدوارم همچنان ادامه داشته باشد.

در ادامه این نشست مهدی صبوری‌پور عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: اگر به آمارهای جهانی در زمینه اسیدپاشی مراجعه کنیم، هزار و 500 مورد را می‌بینیم. کشورهایی مانند هند، بنگلادش، کامبوج، پاکستان، جامائیکا و اوگاندا بیشترین آمار اسیدپاشی را داشتند.

صبوری‌پور با بیان اینکه اسیدپاشی جرمی احساسی است ادامه داد: عاملین این جنایات شکست‌های عاطفی را تجربه کرده‌اند و بعضی از آن‌ها با خشونت خانوادگی مواجه بوده‌اند.

وی با اشاره به اسیدپاشی‌های اصفهان گفت: بیش از یک ماه از این موضوع می‌گذرد و ما تاکنون اخبار دقیقی از آن را نداریم. فرآیند طولانی شدن رسیدگی به این موضوع به جنبه بازدارنده آن لطمه می‌زند.

همچنین ناصر قاسمی عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه علوم قضایی در این نشست اظهار کرد: اطلاق محاربه و افساد فی‌الارض به جرم اسیدپاشی امکان‌پذیر نیست.

وی یادآور شد: پاسخ‌هایی که در قانون سال 1337 در مورد اسیدپاشی ارائه شده است قابلیت اجرایی ندارد و با توجه به قانون مجازات اسلامی مصوب 92 می‌توانم بگویم که ما در این زمینه دچار مشکل هستیم.

قاسمی ادامه داد: با تشدید کیفر و رها کردن مجرم در مورد جرم اسیدپاشی موافق نیستم، بلکه معتقدم که باید با آن برخورد شود اما برخوردی منطقی.

وی درباره برخورد با افرادی که در این راستا اقدام به پاشیدن آب به دیگران می‌کنند، گفت: مسلما این موضوع جرم اسیدپاشی نیست و بر اساس صدمه‌ای که در فرد ایجاد می‌شود برای آن مجازات تعیین شده است.

در ابتدای این نشست رامتین آقاجانلو دبیر انجمن علمی دانشگاه علوم قضایی از امضای تفاهم نامه دانشگاه علوم قضایی با حضور شریعت‌باقری ریاست این دانشگاه و دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی و بهشتی خبر داد و گفت: این تفاهم نامه در راستای برگزاری همایش‌های مشترک حقوقی منعقد شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل