بازدید 8894

معدنی که بی سر و صدا فروخته شد

کد خبر: ۴۳۹۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹ 06 October 2014
معدنی که در دولت دهم به طور ناگهانی به بخش خصوصی فروخته شد، قلب بهشتی زیباست که از سرمایه های ملی ارزشمند به شمار می رود.

روزنامه «اطلاعات» طی یادداشتی در ستون «نگاه» خود نوشته است: با این حال معامله ای که به سادگی و در سکوت انجام گرفت، امروز گریبانگیر طبیعت و مردم منطقه، دوستداران محیط زیست و حتی شرکت معدن کاو شده است.

منطقه حفاظت شده «بحر آسمان»، با چشمه های فراوان، تنها منبع آب کرمان جنوبی است که نابودی آن، این منطقه خشک را با بحران شدید آب مواجه خواهد ساخت. اما با احداث معدن و آلودگی آب های زیرزمینی و ذخیره آب سد توسط زهاب اسیدی، وضع آب استان کرمان بحرانی شده است و خسارت های جبران ناپذیر در کمین محیط زیست این منطقه خواهد بود.

جامعه محلی کرمان به شدت خشمگین هستند و تنش هایی جدی در منطقه ایجاد شده است. پیگیری های فعالان محیط زیست منطقه و مکاتبات سازمان محیط زیست و شرکت منطقه ای آب کرمان هم برای لغو مجوز معدن کاوی در این منطقه حفاظت شده بی نتیجه مانده و لودرها همچنان در کمین فرصتی برای شروع عملیات سلاخی این بهشت زیبا هستند.بهشتی با آب و هوایی سرد که قلب تپنده کویر در جنوب کرمان به حساب می آید و ممکن است هر آن با سودای سنگ آهن شکافته شود.

پس از تنش های به وجود آمده در منطقه و اعتراض های مردمی، معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست دستور توقف عملیات معدن کاوی در بحر آسمان داد اما در مقابل، فعالان محیط زیست با پاسخ عجیبی از سوی این شرکت معدنکاو مواجه شدند:

«شما کاسه داغ تر از آش نشوید و برای تعداد محدودی درخت و جانور خودتان را بدنام نکنید!»

معدن کاوان گفتند: «ما برای توسعه کشور و اشتغالزایی 10هکتار از منطقه بحر آسمان را برای فعالیت معدنی می خواهیم. شما اگر نگران جان خرس سیاه در کرمان هستید، لطف کنید خرس های خود را یک کم آن طرفتر کیش کنید! ما خرس ها را از سر راه لودرها برداشتیم، سر از زیر چرخ تریلی درآوردند. باز هم آنها را کیش کنیم آن طرفتر یا دیگر کافی است؟»

خرس سیاه آسیایی، گونه در خطر انقراضی است که زیستگاه اصلی او غار نیشر است و از جنگل های بنه منطقه تغذیه می کند. اما راه اندازی دو معدن در فاصله کمتر از پنج کیلومتری غار نیشر این خرس ها را وادار به ترک زیستگاهش کرده است. به طوری که امسال شاهد چند مورد تصادف خرس سیاه در جاده های رودان و اطراف آن بودیم.

خرس سیاه آسیایی اکنون در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN RED LIST) در طبقه در آستانه انقراض(CR) قرار دارد و هیچ آمار مشخصی از تعداد اندک باقیمانده جمعیت این گونه در کشور در دست نیست.

بحر آسمان منطقه حفاطت شده زیبایی با جاذبه های توریستی بسیار است که آبشار آگلم دخترکش، غار نیشر، چشمه های فراوان و آبگرم گیشکی، رودخانه های دائمی چون هلیل رود از جاذبه های آن به شمار می روند.

توپوگرافی منحصر به فرد این منطقه منجر به پیدایش انواع چشم اندازها شده و بحر آسمان را زیستگاه گونه های باارزش جانورانی مانند خرس سیاه، پلنگ، گرگ، کل و بز، گربه جنگلی، گربه وحشی، خارپشت ایرانی، تشی، جرد ایرانی، موش خانگی، پایکا، گراز و روباه معمولی، کبک، تیهو، سرسبز، عقاب طلایی، شاه بوف، شبگرد، سهره طلایی، سهره زرد، سلیم طوقی کوچک، لک لک سیاه، عقاب مارخور، کبوتر چاهی، فاخته، توکای سیاه و هدهد،لاک پشت مهمیزدار شرقی، آگامای پولک درشت، گرزه مار، مار قیطانی، تیر مار، مار شاخدار و شتر مارشیرازی و گونه های مختلفی از آبزیان کرده است. با این حال، با فعالیت لودرها زیستگاه این جانوران کمیاب به شدت تهدید شده و مدت زیادی طول نمی کشد که این حیوانات هم به سرنوشت خرس های سیاه آسیایی دچار شوند.

«یاسر سمندری» یکی از فعالان محیط زیست منطقه می گوید: قطع درختان ممنوع القطع ارس هم باعث شده که محل سکونت این جانوران به شدت تهدید شود. چرا که در برف سنگین زمستان، این درختان پناهگاهی امن برای گونه های مختلف به شمار می رفتند. همچنین قطع صدها گونه نادر گیاهی و بعضا با عمر بیش از 400 صد سال چون ارس که حتی با صرف میلیاردها تومان هم نمی توان تعداد معدودی از این درختان را تکثیر و احیا کرد، فرسایش شدید زمین به دلیل شیب تند زمین های منطقه که اغلب بین 30 یا 50 درجه هستند، خطر بروز سیل به هنگام بارندگی و نیز تخریب زیستگاه های گونه های نادر جانوری نیز از دیگر مشکلاتی هستند که در پی احداث این معدن به وجود خواهند آمد.

با توجه به اینکه بر اساس مصوبه شماره 329 هیات دولت و شورای عالی محیط زیست مورخ 9ر2ر88 و مورخ 29ر4ر89 ممنوعیت بهره برداری از معادن در منطقه بحر آسمان و زریاب به عنوان پناهگاه حیات وحش تحت مدیریت سازمان محیط زیست به ثبت رسیده و همین طور بر اساس بند 3 ماده 3 قانون بهسازی و حفاظت از محیط زیست که صدور هر گونه پروانه اکتشاف و بهره برداری از مواد معدنی برای مناطقی که تحت عنوان پارک ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تعیین شده اند را موکول به موافقت شورای عالی محیط زیست می کند، امیدواریم دولت با برگرداندن مبلغی که شرکت معدنکاوی برای خرید معدن پرداخت کرده است، قلب تپنده استان کرمان و این سرمایه ملی ارزشمند را که در دستان ما به امانت سپرده شده است ،هرچه زودتر از نابودی نجات دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار