بازدید 8436
۸

اینچئون؛ از ناداوری تا درخشش زنان

با نگاهی به جدول توزیع مدال‌ها و ورزشکارانی که موفق به کسب مدال در کشورهای دیگر شده‌اند می‌توان به این نتیجه رسید که کسب نیمی از مدال‌ها توسط بانوان موجب شده که کشورها نتیجه آن را به خوبی ببینند
کد خبر: ۴۳۹۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۰ 04 October 2014
دکتر بیژن ذوالفقارنسب در ایران نوشت:

درخشش کم‌نظیر بانوان ورزشکار ایرانی در کنار برخی ناداوری‌ها به نفع کشور میزبان، دو موضوع جالب توجه در بازی‌های آسیایی اینچئون کره جنوبی است که نیاز به بررسی از سوی کارشناسان فن دارد. در این بین سعی بر این است تا به برخی از جنبه‌های دو موضوع یاد شده بپردازیم:

1- نتایج کسب شده توسط بانوان ورزشکار ایران در هفدهمین دوره از بازی‌های آسیایی اتفاقی سزاوار تأمل است. بانوان ایرانی با عملکرد ارزنده و مثبت شان در این دوره از بازی‌های آسیایی نشان دادند که ظرفیت‌های بسیار بالایی در ورزش قهرمانی دارند. ما برای پیشرفت در این بخش نیاز به فراهم شدن زیرساخت‌های لازم در ورزش بانوان داریم که این زیرساخت در زمینه تربیت و آموزش مربیان و کارشناسان ورزشی است؛ موضوعی که در بخش مردان نیز توجه چندانی به آن نمی‌شود و یکی از اصلی‌ترین مشکلات ورزش ما کم کاری در این مورد است. مدیران ورزشی باید تلاش مضاعفی در به بار نشستن استعداد بانوان ایرانی در میادین بین‌المللی به عمل آورند. شرایط ویژه‌ای در ورزش بانوان ما جاری است که این شرایط ویژه در کشورهای دیگر کمتر دیده می‌شود. یکی از این شرایط ویژه  محدودیت‌هایی است که در این بخش وجود دارد. کشورهای دنیا محدودیتی در خصوص استفاده از مربیان مرد در تیم‌های زنان ندارند. به طور مثال، ما در بخش آموزش نمی‌توانیم از حضور مربیان و کارشناسان مرد در بخش بانوان استفاده کنیم به این دلیل تنها راهکار برای پیشرفت ورزش بانوان تربیت مربیان و بانوان کارشناس در کشور است که باید مدیران ورزشی در بخش بانوان تلاش بیشتری در این خصوص انجام دهند و مدیریت کلان ورزشی کشور همچون وزارت ورزش نیز باید برای تربیت این افراد بیشتر از گذشته همت کند.

کمبودهای بسیاری در ورزش بانوان وجود دارد که این کمبودها به دلیل بی‌توجهی در این بخش است. این بی‌توجهی‌ها ناشی از مشکلات فرهنگی است که در کشور وجود دارد.

یکی دیگر از دلایل کم توجهی به این بخش، مشکلات اقتصادی است. هر چند این مشکلات اقتصادی فراگیر است و تمامی بخش‌های کشور را تحت تأثیر قرار داده اما اولویت ما در این بخش باید توجه بیشتر به بحث تربیت و آموزش بازیکنان و مربیان بانو باشد. با نگاهی به جدول توزیع مدال‌ها و ورزشکارانی که موفق به کسب مدال در کشورهای دیگر شده‌اند می‌توان به این نتیجه رسید که کسب نیمی از مدال‌ها توسط بانوان موجب شده که کشورها نتیجه آن را به خوبی ببینند اما این موضوع در کشور ما چندان پر رنگ نیست در صورتی که توجه به این بخش می‌تواند ما را در کسب مدال و موفقیت بیشتر در چنین میادینی کمک فراوانی کند. در حال حاضر بانوان ایرانی برای اثبات توانایی‌های خود تلاش مضاعفی می‌کنند و این تلاش به خوبی در این دوره از بازی‌های آسیایی با مدال‌هایی که کسب شد، مشهود بود. به طور کلی نسل جوان ایرانی تلاش می‌کند که راندمان بیشتری در میادین ورزشی بخصوص در میادین بین‌المللی حساس همچون بازی‌های آسیایی داشته باشد و این یک مبارزه هوشمندانه از سوی بانوان برای اثبات خود است.

2-‌ از بحث بانوان که بگذریم یکی از آموزه های این دوره از بازی‌های آسیایی، ناداوری‌ها بود. ناداوری‌ها در این دوره از بازی‌های آسیایی بسیار تعجب برانگیز بود چرا که کره ای‌ها پیش از این در این زمینه سابقه‌ای نداشتند، آن‌ها مسابقات زیادی در کشور خود برگزار کرده اند و در ادوار گذشته مشکلات این چنینی در مسابقات بسیار نادر بود اما در این دوره از بازی‌های آسیایی تغییر رویکرد آن‌ها موجب تعجب همگان شد. کره ای‌ها چندان نتیجه گرا نبودند و تلاش آن‌ها در این دوره از مسابقات رسیدن به تعداد مدال‌های کشور چین بود در صورتی که هیچ فردی از کره جنوبی انتظار قهرمانی در بازی‌های اینچنینی را نداشته و ندارد چرا که چینی‌ها نه تنها در بازی‌های آسیایی بلکه در المپیک جهانی نیز به دلیل حضور شرکت کنندگان بیشتر موفق به کسب مدال‌های بیشتری می‌شوند اما قطعاً این ناداوری‌ها در کشور کره هم مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.

ناداوری‌هایی که در این دوره از بازی‌های آسیایی دیده شد یک امتیاز منفی به لحاظ فرهنگی برای کشور کره جنوبی است  و نه تنها ایران بلکه تمامی کشورها نیز از این موضوع متضرر شدند. کره ای‌ها انسان‌های سختکوش و با برنامه‌ای هستند که تلاش می‌کنند به بهترین نحو و بدون حواشی به موفقیت برسند و این حرکت آن‌ها در این دوره از بازی‌های آسیایی بسیار عجیب بود اما قطعاً باید منتظر بمانیم که فدراسیون بین‌المللی چه عکس العملی در خصوص این ناداوری‌ها خواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۸
آقای دکتر ذوالفقارنسب مثل اینکه فراموش کردن جام جهانی 2002 رو که کره ایها چه افتضاحی راه انداخته بودن. اتفاقا کره ایها ید طولائی در ناداوری دارن.
اتفاقا بی سابقه هم نبود
یادتان رفته در مسابقات جام جهانی 2002 چه بلایی سر ایتالیا آوردند
آن موردي که کادر مربيگري ايران پيش آورد اگر در ايران بود انصار حزب...همه کره ايها را بيرون مي کرد به خدا آدمهاي خوبي بودند از ايرانيها پذيرايي کردند.
یک پله نزول کردیم و این یعنی ضعف مدیریت
چطور ناداوری در کره سابقه نداشته؟! مگه جام جهانی فوتبال با میزبانی کره و ژاپن رو یادتون رفته؟!!! ندیدین که کره را چطوری با ناداوری مقابل غولهای فوتبال ایتالیا و اسپانیا پیروز کردن؟!
در مورد پخش بازی های آسیایی از تلویزیون چند نظر دارم:
1- تلویزیون در پخش مسابقات خیلی خوب کار کرد که جای تقدیر دارد.
2- با این حال برخی ناهماهنگی ها و-حتی بی انصافی ها- هم در طول پخش رخ داد. مثلا فینال بوکس و نیمه نهایی تکواندو همزمان بود ولی هم شبکه 3 و هم شبکه ورزش نیمه نهایی تکواندو را پخش کردند. آیا نیمه نهایی برای ما مهمتر از فینال است؟
3- در اینکه ناداوری هایی در طول مسابقات رخ داد شکی نیست. اما کارشناسان برنامه های ویژه بازیهای آسیایی -بخصوص شبکه ورزش- در طول گزارش، هر حرکتی را ناداوری اعلام میکردند. انگار تمام داوران در همه رشته ها علیه ایران بسیج شده باشند و این منطقی نیست.
با سلام و تبریک فرا رسیدن اعیاد قربان و غدیر خم .
همت والای ورزشکاران ایران بخصوص بانوان غیور ایران در این دوره از مسابقات افتخار آفرین بود اما مشکل ایرانیها بدلیل مصدومیتهای تکراری ورزشکاران و نیز عدم جایگزینی برای قهرمانانی که از جوانی فاصله گرفته اند و باید بازنشسته شوند همچنان پابرجاست .
آقا مثل اين كه اين حق ما خيلي خوشمزس هر كي از راه ميرسه ميخوره !!! من ميگم خوبه ي خورده حق صادر كنيم جاهاي ديگه دنيا هم حقشون خوردني شه وآله بخدا !!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار