بازدید 25391
سخنان تازه آیت‌الله مکارم در دیدار با رئیس مجلس؛

با توضیحات شورای فضای مجازی، درباره اینترنت پرسرعت نظر دادم

به نظر می‌رسد، مشکل اصلی کنونی، نبود هماهنگی و رویکرد نزدیک به هم میان تصمیم‌گران در حوزه فضای مجازی است و همین ‌عملاً باعث شده، بخشی از مجموعه تصمیم‌گیر مقابل مجری اصلی اینترنت بایستد و شورایی که رئیس‌جمهور ریاستش را بر عهده دارد و البته اعضای حقیقی نیز دارد، با روندی مخالفت کند که دیروز رئیس‌جمهور بر اجرایی شدنش تأکید کرد.
کد خبر: ۴۳۰۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵ 31 August 2014
پس از انتشار استفتایی از آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در تأکید بر عدم توسعه سرعت اینترنت و کشیده شدن این مسأله به صحن علنی و حتی تهدید وزیر به استیضاح در صورت افزایش اینترنت و واکنش‌هایی که در پی داشت، این مرجع تقلید در دیدار امروز با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی درباره علت آن استفتاء و منبع درخواست این واکنش، سخنانی را مطرح کرد که به شفاف شدن عقبه این مخالفت‌ها کمک ویژه‌ای می‌کند.

به گزارش «تابناک»، توسعه سرعت اینترنت اتفاق تازه‌ای نیست و همواره ادامه داشته و نسل سوم این اینترنت نیز بر روی یکی از اپراتورهای تلفن همراه فعال شد و بخشی دیگر از جمله مکالمه تصور متوقف شد تا پیوست فرهنگی برای مجموعه در نظر گرفته شود و سفارش تهیه این پیوست فرهنگی نیز به دو نهاد داده شد که هنوز با گذشت چندین سال این پیوست تهیه و تحویل سفارش دهنده نشده است.

در این میان سایر اپراتور‌ها نیز قصد راه‌اندازی نسل سوم اینترنت را به‌‌ همان شکلی که اپراتور اول انجام داده بود، داشتند و طبیعتاً اگر صرفاً ارائه سرعت بالای اینترنت روی گوشی تلفن همراه دچار مشکلی بود، نباید این بخش از نسل سوم نیز راه می‌افتاد؛ اما حال که قرار است این خدمات فراگیر شود، واکنش‌هایی آغاز شد و سرانجام نیز این واکنش‌ها به نقطه حساسی رسید که می‌بینیم.

شاه‌میرزایی، یکی از اعضای شورای فضای مجازی چند روز پیش از نامه نگاری اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی با رئیس جمهور برای برگزاری سریع جلسه‌ این شورا خبر داد و با بیان اینکه تصمیم‌گیری در خصوص فضای مجازی کشور، رکنی مهم است که وظیفه شوراست، تصریح کرد: «اگر مسأله‌ای به این مهمی که تعداد مشترکان اینترنت پرسرعت تلفن همراه تقریباً با این تصمیم می‌تواند در کشور 100 برابر شود و کاملاً هم کارکرد اصلی‌ نسل جدید تلفن همراه اینترنت خواهد بود و اینترنت بر مکالمه و پیامک غلبه می‌کند، باید این تصمیم از قبل به شورای عالی فضای مجازی می‌آمد‌».

ظاهراً مخالف اصلی نیز اعضای حقیقی همین شورا هستند که نتوانسته‌اند به تصمیمی واحد با دولت برسند و استفتایی که اخیراً از آیت الله العظمی مکارم شیرازی داده شده بود نیز پس از دیدار این اعضا‌ با این مرجع تقلید شیعه صادر شده و هشداردهنده عواقب افزایش سرعت اینترنت شورای فضای مجازی است؛ مسأله‌ای که امروز آیت الله مکارم از آن پرده برداشت.

با توضیحات شورای فضای مجازی، درباره اینترنت پرسرعت نظر دادم

این مرجع تقلید روز یکشنبه در دیدار با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: به طور حتم، انتقاد اگر سازنده باشد، مطلوب است و اگر مخرب باشد، عذاب است؛ انتقادات مخرب در شرایط فعلی درست نیست. از سوی دیگر، به طور حتم انتقاد سازنده تلخ است ولی باید تحمل کرد و پذیرفت، اما اگر این انتقاد‌ها نباشد، اشتباهات تکرار می‌شود؛ بنابراین، دولت نباید از انتقادات سازنده ناراحت شود.

بر پایه گزارش خانه ملت، آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: همچنین این موضوع را باید یادآور شد که انتقادات مخرب در شرایط فعلی درست نیست. واقعیت این است که دولت در یک سال اخیر خدمات خوبی ‌ارائه کرده است، ولی مشکلات هنوز هست که دولت باید در راستای رفع آن‌ها تلاش کند.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به وجود برخی مشکلات اقتصادی و فرهنگی در کشور گفت: مشکلات اقتصادی متولیان زیادی دارد، ولی مشکلات فرهنگی دارای متولیان کمتری است، از این روی، ما بر مشکلات فرهنگی کشور تأکید می‌کنیم.

وی همچنین با اشاره به برنامه وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در اجرای نسل سوم اینترنت گفت: شورای عالی فضای مجازی توضیحاتی را در این رابطه به من دادند و من احساس کردم ‌در این رابطه خطری ایجاد می‌شود که در ‌‌نهایت تذکر دادم، اما متأسفانه برخی‌ها این صحبت‌های من را تحریف کردند.

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه ما مخالف فن‌آوری نیستیم، افزود: به نظر ما استفاده از فن‌آوری واجب است، زیرا وقتی مسلمانان دارای نهضت علمی و انقلابی بودند، اروپایی‌ها دوران قرون وسطی را طی می‌کردند، از این روی ما موافق فن‌آوری هستیم.

آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: فن‌آوری غربی مانند یک آب گل آلود و غیربهداشتی است، البته آب مایه حیات است ولی آب گل آلود را باید تصفیه کرد؛ بنابراین، فن‌آوری نسل سوم اینترنت هم مانند آب گل آلود باید تصفیه شود تا در اختیار مردم قرار گیرد، بنابراین این را باید گفت که آدم بی‌عقل مخالف فن‌آوری و پیشرفت علم است.

وی تصریح کرد: قطعا غربی‌ها در حوزه فن‌آوری پایبند به مسائل اخلاقی و فرهنگی نیستند، اما ما که پایبندیم و خط قرمزهایی داریم، معتقدیم که هر فن‌آوریی باید پالایش شود.

وی با بیان اینکه شتاب‌ در اجرای نسل سوم اینترنت اشتباه است، گفت: در رابطه با استفاده از این فن‌آوری اعضای شورای فضای مجازی نظراتی را دارند که این نکات باید در نشست‌هایی با مسئولان و وزیر ارتباطات مطرح شود، زیرا در غیر این صورت در آینده مشکلات بسیاری ایجاد می‌شود.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه در کشور ما مسائل فرهنگی همیشه تبدیل به مسائل اقتصادی و سیاسی می‌شود، ادامه داد: ما به عنوان یک دولت اسلامی معتقدیم که اگر اخلاق فاسد شد، مشکلات دیگر هم به تبع آن ایجاد می‌شود. از این روی، می‌توان ریشه برخی مشکلات مانند طلاق، بی‌بند و باری و آسیب دیدن نظام خانواده را در استفاده اشتباه از این موارد دید.

وی با بیان اینکه ما مسائل فرهنگی را به دقت رصد می‌کنیم، خطاب به دکتر لاریجانی تأکید کرد: البته گاهی این مسائل هزینه‌هایی ‌برای ما دارد، اما امیدواریم شما هم پیام ما را به مسئولان به ویژه وزیر ارتباطات برسانید تا در رابطه با این فن‌آوری فکری کند.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به تولید نشریات داخلی در دانشگاه‌ها گفت: باید بر نشریات داخلی دانشگاه‌ها نظارت شود، البته ما علاقه زیادی به دانشجویان و اساتید و دانشگاهیان داریم، اما دشمنان می‌خواهند از این راه و حربه استفاده کنند، امیدوارم با موقعیت تأثیرگذار جنابعالی و نفس عالی شما، مشکلات فرهنگی حل شود.

در ادامه دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوعات مطرح ‌درخصوص نسل سوم اینترنت در کشور، گفت: قطعا این فن‌آوری‌ها باید پیوست فرهنگی داشته باشند، البته باید براساس برنامه ریزی‌های انجام شده اینترانت داخلی گسترش پیدا می‌کرد و حتی طراحی‌های اولیه آن انجام شد؛ اما من قطعا برای پیگیری موضوعات مطروحه از سوی جنابعالی با وزیر مربوطه و دبیر شورای عالی فضای مجازی تماس می‌گیرم و موضوع را بررسی می‌کنم.

به نظر می‌رسد، مشکل اصلی، کنونی نبود هماهنگی و رویکرد نزدیک به هم میان تصمیم‌گران در حوزه فضای مجازی است و همین ‌عملاً باعث شده بخشی از مجموعه تصمیم‌گیر مقابل مجری اصلی اینترنت بایستد و شورایی که رئیس جمهور ریاستش را بر عهده دارد و البته اعضای حقیقی نیز دارد، با روندی مخالفت کند و عملاً از فضای فنی به سمت فرهنگی و سپس سیاسی سوقش دهد که دیروز رئیس جمهور بر اجرایی شدنش تأکید کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر