بازدید 12388

پله نوردی در ایستگاه‌های مترو

گاه دیده شده​ در برخی ایستگاه‌های اصلی و پر مسافر پله‌های برقی به دلیل خرابی و نیاز به تعمیر یک روز کامل از کار افتاده و مسافران مجبور شده‌اند گاه تا 100 پله را با پای پیاده طی کنند
کد خبر: ۴۲۵۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۹ 16 August 2014
درها که باز می‌شود همزمان صدها مسافر انگار که بخواهند خودشان را از یک فضای تنگ و بسته نجات دهند، از واگن‌ها بیرون می‌ریزند. درست مثل این‌که دست هر کدام شان یک نقشه راه داده باشی، همه در یک مسیر مشترک حرکت می‌کنند و همه چشم‌ها به‌دنبال راه خروجی است که آنها را هرچه سریع تر روی زمین برساند.

به گزارش جام جم، انتخاب اول همه آنها پله‌های برقی است. پس انبوهی از جمعیت پله‌های برقی را نشانه می‌گیرند. فکر همه چیز را هم از قبل کرده‌اند. این‌که چطور در این ازدحام جمعیت جزو ​ اولین مسافرانی باشند که خودشان را روی پله‌های برقی جا می‌دهند، اما انگار قرارنیست همیشه همه چیز آن‌طور که حساب کرده بودند پیش برود.

پله‌های برقی حرکت نمی‌کند، مسافران مترو باز هم محکوم شده‌اند به یک پله نوردی اجباری. آنها باید حدود 100 پله را یک نفس طی کنند. جوان‌ترها پله‌ها را چند تا یکی کرده و بدو از آنها بالا می‌روند، اما زن‌ها، کودکان و افراد مسن چاره‌ای ندارند جز این‌که یکی یکی پله‌ها را طی کنند. آنهایی که بین راه کم می‌آورند ​گاهی می‌ایستند، نفسی تازه می‌کنند و دوباره راه می‌افتند.

بعضی‌ها هم به‌دنبال راهی می‌گردند تا حواس‌شان پرت شود و سختی بالا رفتن از این همه پله را کمتر احساس کنند. پس شروع می‌کنند به شمردن: 10، 20،... 94، 95....

بالاخره با هر زحمتی است خودشان را به ورودی ایستگاه می‌رسانند، درحالی که هم پا درد گرفته‌اند و هم حسابی به نفس نفس افتاده‌اند.

برای آنهایی که مسافر دائمی مترو هستند. این داستان اغلب اوقات تکرار می‌شود. ایستگاه‌های مترو که مجهز به پله برقی هستند بیشتر ساعات روز به‌دلیل تعمیر از سرویس دهی خارج هستند بعضی ایستگاه‌ها نیز هنوز پله برقی نصب نشده و مسافران ناچارند تعداد زیادی پله را طی کنند تا خودشان را به ورودی ایستگاه برسانند.

حالا دیگر سال‌هاست مترو بین شهروندانی که از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند طرفداران زیادی پیدا کرده است. آنها ترجیح می‌دهند ازدحام جمعیت داخل واگن‌های مترو و نداشتن تهویه مناسب آن را به جان بخرند، اما ساعت‌های طولانی ترافیک و گرمای کلافه‌کننده را تحمل نکنند تا به جای آن در کوتاه‌ترین زمان به مقصد برسند.

وجود این مزیت‌هاست که خیلی از شهروندان را در این سال‌ها مشتری پر و پا قرص مترو نگه داشته است. با این حال برخی کمبودها هم وجود دارد که باعث شده خوبی‌های آن پیش چشم طرفدارانش کمرنگ شود. یکی از این مشکلات نبود پله‌های برقی در برخی ایستگاه‌ها یا خراب بودن آنهاست که حسابی برای مسافران مترو دردسرساز شده و آنها را به زحمت انداخته است.

گاه دیده شده​ در برخی ایستگاه‌های اصلی و پر مسافر پله‌های برقی به دلیل خرابی و نیاز به تعمیر یک روز کامل از کار افتاده و مسافران مجبور شده‌اند گاه تا 100 پله را با پای پیاده طی کنند، آن هم درحالی که تحمل این شرایط برای افراد مسن، زنان باردار و بیماران قلبی و تنفسی بسیار مشکل بوده است در حالی که انتظار شهروندان این است که در مجموعه منظمی مانند مترو رفع نواقص و خرابی‌ها با سرعت بیشتری انجام شود.

یکی از گلایه‌های دیگر مسافران مترو این است که چرا بیشتر ایستگاه‌هایی که افتتاح می‌شوند به پله برقی مجهز نیست​؟ یعنی ایستگاه افتتاح می‌شود، قطارها مسافرگیری می‌کنند، اما یا اصلا پله برقی برای این ایستگاه‌ها طراحی نشده یا پله‌های برقی آن هنوز در حال نصب است و به مسافران خدمات نمی‌دهد.

مسئولان مترو نباید از این نکته غافل شوند​خدمات رسانی مطلوب زمانی اتفاق می‌افتد که همه امکانات مورد نیاز در کنار یکدیگر قرار گرفته و به نوعی مکمل هم باشند تا شرایط برای ارائه یک خدمت با کیفیت و بی‌عیب و نقص فراهم شود.

خوب است مسئولان مترو نسبت به نصب پله برقی در ایستگاه‌هایی که بدون پله برقی هستند، اقدام کنند یا در صورت خراب شدن پله‌های برقی یک ایستگاه در کوتاهترین زمان ممکن نسبت به تعمیر آن اقدام کنند تا خوبی‌های این وسیله نقلیه عمومی با چنین مشکلات و کمبودهایی زیر سوال نرود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵۸
انتشار یافته: ۲۵
پدر من برای اینکه از 250 پله بالا نرود قید اومدن به خونه ما را زده ، حالا ایشان و ماننند ایشان چکار کنند
سلام آقای مسئول. اگر خودتان هم مجبور بودید 160 پله را یکبار بالا و یکبار پیایین بروید حتما حال ما مترو سواران و مسافران ایستگاه نیرو هوایی را درک می کردید. پس از دو سال و اندی که از زمان افتتاح این ایستگاه می گذرد شش ماه است که پله برقی را دارند نصب می کنند . نمیدان اپلو هوا می کنند یا پله!!!!!!!
در بعضی از ایستگاهها مانند ایستگاه حبیب الهی با اینکه مدتهاست پله برقی در آنها نصب شده لیکن سه سال است که راه اندازی نشده و مسئولین ایستگاه مشکل را اختلاف بین شرکت مترو با شرکتهای بیمه بابت خسارت وارده از سیل چند سال پیش می دانند و دود آن به چشم مسافران این ایستگاه می رود که هر بار باید حدود نود پله را طی کنند به جای رها کردن کارهای نیمه تمام و شروع پروژه های جدید ترا به خدا اول کارهای نصفه را به سرانجام برسانید
کاش یک روز پله‌ها خاموش می‌شد یا یکی از پله‌ها. من نزدیک یک سال است که هر از گاهی در ایستگاه دکتر حبیب‌الله سوار و پیاده می‌شوم. باور کنید هیچ‌وقت پله‌ها روشن نبوده. از سه پله برقی موجود گاهی فقط یکی از پله‌ها روشن بوده است که الان مدتهاست همان یکی هم خاموش است. من که جوانم به پله دوم نرسیده، خسته می‌شوم وای به حال بقیه که هر روز مجبور به رفت‌وآمد هستند.
من ساکن خیابان حبیب الهی هستم و معمولا از BRT استفاده میکنم
چند روز پیش به اصرار پسر 8 سالم از ولیعصر با مترو رفتیم تا ایستگاه حبیب الهی
چشمتون روز بد نبینه! تمام پله برقی های ایستگاه از کار افتاده بود!!
بیش از 150-160 پل را پیاده رفتیم بالا!! گرچه برای من هم سخت بود و عضلات پام داشت میگرفت ولی به خاطر پسرم در طول مسیر چندین بار مجبور به استراحت شدیم!
فرض میکنیم که نقص فنی باشه! ولی به نظر شما این امکان وجود داره که تمامی 6 پله برقی نصب شده (2 پله برقی هنوز نصب و راه اندازی نشده) خراب باشند؟؟
من مطلب دیگری شنیدم که تاسفم بیشتر شد! شنیدم در ایستگاه های کم تردد برای صرفه جویی در مصرف برق پله های برقی را از کار می اندازند.
اگر درست باشد که وای بر ما!
اگر هم غلط باشد که مسئولین محترم مترو بدانند که مردم در مورد ایشان چگونه قضاوت میکنند!
مثل ایستگاه مترو استاد معین الان چند ساله که افتتاح شده ولی پله برقی آن راه نیفتاده من که دیگه قید مترو زدم چون واقعا زانو بالا رفتن از پله های مترو ندارم
بهتر بود به جای زیرزمین، متروها را روی سطح زمین می ساختند که نیاز نباشد از پله بالا و پایین برویم و من در عجبم چرا این همه خرج کردن که زیر زمین بروند و چه فایده ای دارد.
خواهشمند است پله برقي متروي ايستگاه نيروهوايي كه واقع در انتهاي پيروزي است را درست كنيد ،خداييش خيلي پله داره ،،
پله هاي ايستگاه پر تردد استاد معين 153 پله است . بيچاره پيرمردها و پيرزنها - ما به خاطر پله ها يك استگاه قبل پيداه ميشيم بقيه مسير رو با تاكسي ميريم. پله برقي براي 30 پله فقط گذاشتن
یک روز که خوبه تا یک هفته خرابی حل نمیشه.
این مملکت کجاش درسته که پله برقی های متروش درست باشه
پریروز رفتیم یکی از بیمارستانهای خوب پایتخت
بیمار تر شدیم از ازدحام و ضعف مدیریت
کسی هم پاسخگو نبود
حاضر شدیم پول بدیم به خصوصی ولی به اون فلاکت نیفتیم
ایستگاه ارم سبز هم تقریبا همیشه خرابه
واااای مردیم به خدا
ایستگاه حبیب الله خط 4 مترو حدود 150 پله داره که چهار ردیف پله خورده الان حدود یک سالی میشه که به گفته مسئولین ایستگاه خراب شدن و در حال تعمیر هستند !!!!! 8 پله برقی با هم خراب شدن ؟؟!!!! بر فرض که شده باشن ینی تو این یک سال هیچ کدوم درست نشده؟!!!!!!!!!!!! مارو .... (ساده) فرض کردین یا خودتونو زرنگ؟؟!!
من که جوونم هر روز راهمه زانو درد گرفتم .
پله برقي خروجي مترو تهرانپارس نزديک به دو ماه است که غير فعال است و هيچ ترتيب اثري هم داده نمي شود.
آقا خط 4 بعد از گذشت حداقل سه سال از راه اندازیش هنوز 50 درصد بلکم بیشتر ایستگاهایش پله برقی ندارد،ما که جوانیم از نفس میفتیم وای به حال پا به سن گذاشته ها
حدود 2 سال است پله برقي هاي ايستگاه حبيب الله خراب شده(اغراق نيست) و اين موضوع بارها و بارها مورد اعتراض مسافران ايستگاه مذكور قرار گرفته ولي متاسفانه هيچ اقدامي جهت رفع خرابي نشده است.
مسئولين مربطه مي گويند پول ندارند به پيمانكار بدهند همين!
از آقاي شهردار مي خواهم دستور دهند گزارشي از وضعيت پله برقي هاي ايستگاه فوق به ايشان بدهند تا بفهمند كه چه ظلمي به مسافران ايستگاه فوق بويژه افراد سالمند مي شود.
لطفا يه سر به ايستگاه اكباتان ارم سبز بزنيد اين ايستگاه 6 ماه پله برقي به سمت خط 4 شهيد گلاهدوز خراب است و كسي جواب نمي ده و وقتي از مسئولين ايستگاه سوال ميكنيم با برخورد بد و با عصبانيت جواب مي دهند همانطور كه شما درست مي كنيد ماهم درست ميكنيم تازه در ابتداي خط 4 از ايستگاه اكباتان ارم سبز كه تازه پله برقيش افتتاح شده خراب مي باشد و يا در هنگام ازدحام جمعيت آن را خاموش مي كنند همين طور در ايستگاه دروازه دولت
پله هاي برقي ايستگاه نيرو هوايي در خط 4 مترو، پس از بيش از يكسال و نيم كه از افتتاح ايستگاه گذشته بود!!! از حدود 4 ماه پيش تاكنون در حال نصب است!!!!!!!!!!!!!!!!! شايان ذكر است كه هيچ يك از سيستمهاي به اصطلاح پاسخگوي شهرداري يعني 137 و 1888 هم به پيگيري هاي انجام شده در اين مورد، پاسخگو نبودند و فقط اقدام به ثبت موارد تماس گيرندگان مي پردازند.
آفرین به این خبر.... مثلا مترو دکتر حبیب اله الان یک سال همه پله برقی هاش خرابه که مجموع میشه 8 تا مردم هی 3 طبقه باید با پله پایین و بالا برن که باعث نفس تنگی در افراد سن بالا و مسن میشود.
وضعيت در اكثر ايستگاهها افتضاح است وكسي بفكر نيست كه چگونه افراد ناتوان اين موضوع را تحمل كنندگاهي خرابي به چندين ماه ميرسد مثل ايستگاه تهرانپارس
مترو توحيد يكي از اين ايستگاه هاست كه معمولاً هر دو هفته يا سه هفته يك بار پله هاي آن به مدت چندين روز از كار مي افتد ، حال به چه دليل نمي دانم!!!
با اینکه تعدادی از ایستگاههای مترو سالیان سال است مورد بهره برداری قرار گرفته اندولی تا کنون مدیران ایستگاههای مترو اقدامی را برای نصب پله برقی انجام نداده اند و در این موضوع مردم بویژه سالخوردگان و کودکان و زنان دچار مشکلات فراوان شده اند و حتی در بعضی ایستگاهها هم قطعات پله برقی مدتی است آورده شده ولی نصب نشده است . بنابر این پیشنهاد میکنم مدیران ارشد ایستگاههای مترو را باید مجبور کرد روزی چهار بار از این پله های زیاد بالا و پائین بروند بلکه به فکر بیفتند و این معضل را حل کنند . ایستگاه ارم سبز . آزادی - نواب - ملت و ...... از جمله این ایستگاهها هستند .
بسیاری از هجوم آورندگان به پله مترو با قلدری و وقاحت حقوق شهروندی و نوبت را زیر پا می گذارند.
هیچ کدام از ورودی های ایستگاه امام خمینی که ایستگاه مرکزی بوده و بسیار پرتردد است پله برقی ندارد در حالی که باید بیش از 50 پله طی شود
سلام و احترام
من خودم كارمند اين سيستم هستم و از مترو استفاده ميكنم.متاسفانه غير از خرابي و نبود پله برقي خيلي از ايستگاه ها بخصوص در خط 4 مترو،ايستگاه ها هواساز و هواكش هم ندارند.
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی