بازدید 4253

ايمن‌سازي فضا براي زنان، مهمتر از جداسازي

اگر به دنبال کاهش آسيب‌ها در جامعه هستيم بايد قبل از پرداختن به تفکيک فضا، زمينه‌هاي لازم براي حمايت‌هاي حقوقي از زنان دربرابر خشونت و نا‌امني فراهم شود.
کد خبر: ۴۲۳۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۸ 06 August 2014
يک فعال حقوق زنان گفت: هر چند جداسازي فضا براي دو جنس به صورت ظاهري مي‌تواند از بروز برخي آسيب‌ها جلوگيري کند اما حل ريشه‌اي اين معضلات به از بين رفتن خشونت و نا‌امني براي زنان باز مي‌گردد.

«کريم آسايش» فعال حقوق زنان، در گفتگو با خبرنگار ايلنا در مورد ايجاد فضاهايي ويژه زنان در شهر و يا محيط‌هاي کاري گفت: در شرايط فعلي جامعه، اختصاص قسمتي از فضاي شهر به زنان مانند ايجاد پارک‌هاي بانوان، مي‌تواند در برآوردن بخشي از نياز‌هاي زنان موثر باشد.وي ادامه داد: اما اين اقدام به آن معنا نيست که ديگر پارک‌ها و يا فضاهاي شهري براي استفاده زنان مناسب سازي نشود، بلکه فضاهاي عمومي بايد شرايطي مناسب براي استفاده همه شهروندان داشته باشند.

آسايش با اشاره به اينکه برخي از مکان‌ها مانند مترو قسمتي ويژه‌اي براي استفاده بانوان و قسمتي براي استفاده عموم دارند، افزود: اين اقدمات مي‌تواند در راستاي حفاظت از حقوق زنان و امنيت آنها، امري قابل قبول تلقي شود اما بايد به اين موضوع نگاه کلان‌تري نيز داشته باشيم زيرا ايمن سازي فضا از تفکيک آن اهميت بيشتري دارد.

اين فعال حقوق زنان گفت: اگر به دنبال کاهش آسيب‌ها در جامعه هستيم بايد قبل از پرداختن به تفکيک فضا، زمينه‌هاي لازم براي حمايت‌هاي حقوقي از زنان در برابر خشونت و ناامني فراهم و آموزش‌هاي لازم به زنان براي دفاع از خود در برابر خشونت داده شود؛ همچنين فضاي فرهنگي نيز بايد به سمتي حرکت کند که مردان به خود اجازه ندهند به حقوق همکاران و يا همشهريان زن خود تعرضي کنند.

آسايش از بين بردن خشونت و نا امني در جامعه را اقدام اصولي‌تري براي حل آسيب‌هاي اجتماعي دانست و افزود: اين اقدام منجر به حل ريشه‌اي اين آسيب‌ها مي‌شود تا اينکه سعي کنيم با جداسازي در تمامي فضا‌ها به شکل ظاهري از وقوع مشکلات جلوگيري کنيم.
وي خاطرنشان کرد: درحقيقت اين کار مانند آن است از مشکلاتي که در جامعه وجود دارد چشم پوشي کنيم و تنها شرايط فيزيکي را به گونه‌اي در آوريم که احتمال وقوع اين معضلات کاهش يابد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل