بازدید 7994

معنای اعتدال در نگاه صادق زیبا کلام

وقتی پای مصالح و منافع شخصی، حزبی و جناحی به میان می‌آید، این فعالان و کنشگران سیاسی اگر قرار است بر مبنای اعتدال رفتار کنند باید این مساله برایشان اهمیت داشته باشد که سیاست‌هایی اتخاذ شود که با عقل سلیم همخوانی داشته باشد.
کد خبر: ۴۱۴۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۴ 09 July 2014
صادق زیباکلام در فرهیختگان نوشت:

مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام بر شعار اعتدال که از سوی دولت یازدهم سر داده شده بود تاکید کردند و در این زمینه به دولت سفارش‌هایی داشته‌اند که نشان از آن دارد باید این رویکرد در فضای سیاسی کشور پررنگ شود.

بر این اساس برای دستیابی به اعتدال در ابتدا نیاز است تعریف مناسبی از اعتدال انجام گیرد تا رویکرد جریان‌ها مشخص شود. با توجه به اینکه هیچ‌کس و هیچ جریانی نمی‌گوید که ما نباید در جریان اعتدال قرار گیریم و معتقد و میانه‌رو باشیم و هیچ‌کس نمی‌گوید رفتار تند و رادیکال به نفع مصالح نظام است و علاوه‌بر آن هیچ‌کدام خود را خلاف اعتدال نیز نمی‌بینند، این ضرورت بیش از پیش احساس می‌شود. در توضیح این موضوع باید توجه داشت که وقتی سخن از اعتدال به میان می‌آید نیاز است فعالان و کنشگران سیاسی چندان رفتار سیاسی برایشان مهم نباشد؛ به عبارتی وقتی پای مصالح و منافع شخصی، حزبی و جناحی به میان می‌آید، این فعالان و کنشگران سیاسی اگر قرار است بر مبنای اعتدال رفتار کنند باید این مساله برایشان اهمیت داشته باشد که سیاست‌هایی اتخاذ شود که با عقل سلیم همخوانی داشته باشد.

لذا منافع سیاسی، گروهی و منافع فردی موجب می‌شود لزوما افراد در چارچوب اعتدال و عقلانی رفتار نکنند بلکه به واسطه مصالح و منافع‌شان در چارچوبی تند و رادیکال حرکت کنند. همچنان‌که در سال‌های اخیر جبهه پایداری و طرفداران آقای احمدی‌نژاد اگرچه رفتاری تند داشته‌اند اما این مساله را نمی‌پذیرند. در زمان فعلی نیز با وجود تاکیدات فراوانی که بر اعتدال و میانه‌روی می‌شود اما این افراد و گروه‌های مشابه آن در جامعه هیچ‌گونه التزامی به اعتدال و میانه‌روی احساس نکرده‌اند. در این میان با توجه به اینکه یکی از شعارهای اصلی دولت یازدهم اعتدال است؛ طبیعتا می‌توان فعالیت آن را در یک‌سال گذشته بر ترازوی اعتدال و میانه‌روی گذاشت و سنجید.

دولت یازدهم در یک‌سال گذشته در حوزه سیاست خارجی نه موضع‌گیری تندی در فضای بین‌الملل داشته‌ و نه علیه کشورهای دیگر شعار داده‌ است. تنها موضع کمی تند که اتخاذ شد از سوی خود آقای روحانی بود و آن هم در قبال فعالیت داعش و حضور آن در عتبات عالیات بوده است که آقای روحانی گفتند «اگر تعرضی از سوی این گروه به نجف و کربلا صورت گیرد، کوتاه نمی‌آییم.» در بعد سیاست داخلی نیز نحوه برخورد دولت روحانی با مخالفان دور از تندروی بوده است و از این بابت جای تقدیر است که دولت آقای روحانی رفتاری هم‌سو با شعارش یعنی اعتدال داشته است. اظهارات اخیر هم نشان از تایید این رویکرد در دولت و جامعه داشته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس