بازدید 3938

مرعشی: اصلاح‌طلبي مشي خودش را دارد

ما متحد دولت هستيم اما اصالت خودمان را هم حفظ مي‌کنيم و قطعا در انتخابات هم حرف خودمان را خواهيم زد.
کد خبر: ۴۰۴۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۵ 02 June 2014
خبر ديدار اصلاح طلبان با روحاني در يکي دو روز اخير که البته همچنان که الياس حضرتي گفته بود:«بنا نيست هيچ‌کس درباره اين جلسه صحبت کند چراکه قرار بود رسانه‌اي نشود» بدون ذکر جزئيات در رسانه‌ها انعکاس يافت. اما با اين همه محتواي خبر منتشر شده از اين ديدار که نزديک به بيست روز پيش انجام شده است، دربردارنده مصاديقي است که دال بر ادامه حمايت جناح اصلاح طلب از دولت اعتدالي حسن روحاني به رغم انتقادها به عملکرد وي است.

گفت‌وگوي ابتکار با مرعشی که دربردارنده گفته‌هاي حسين مرعشي، فعال سياسي اصلاح طلب است با سوال درباره ادامه حمايت اصلاح طلبان از دولت آغاز مي‌شود اما در ادامه به مباحثي پيرامون حضور سياسي اصلاح طلبان در انتخابات مجلس منتهي مي‌شود. نکته قابل توجه آن است که با توجه به شناخت مرعشي از سه چهره سياسي اثرگذار و مطرح در سپهر سياسي کشور همچون آيت الله هاشمي رفسنجاني، علي اکبر ناطق نوري وسيد محمد خاتمي، مي‌توان گفته‌هاي وي را برآيندي نسبي از وضعيت موجود اشتراک يا افتراق نظر اين سه شخصيت اثرگذار در نظر گرفت.

آقاي مرعشي! جزئيات دقيقي از ديدار اخير شما و جمعي ديگر از چهره‌هاي اصلاح طلب با رييس جمهوري منتشر نشده است، اما چنان که پيداست شما انتقاداتي از دولت داريد! البته اين انتقادات قابل پيش‌بيني است! اما به زعم خودتان عمده اين انتقادات متوجه چه حوزه‌اي است؟


نگاه کنيد اصلاح طلبان ممکن است از دولت انتقاداتي هم داشته باشند اما به زعم ما دولت کنوني يک نعمت بي بديل براي کشور ما است و ما بايد از دولت حمايت کنيم. هرچند چنان که گفتم به ويژه در حوزه سياست داخلي ممکن است به عملکرد دولت انتقاداتي هم داشته باشيم اما اين نافي حمايت ما از دولت نيست و اصلاح طلبان همچنان از دولت اعتدال آقاي روحاني حمايت خواهند کرد.

در انتخابات سال گذشته حمايت آقاي خاتمي از روحاني و کناره‌گيري آقاي عارف، نشانه بارز حمايت اصلاحات از اعتدال بود که منجر به پيروزي قاطع اين جريان در انتخابات يازدهم رياست جمهوري شد، حال با گذشت نزديک به يک سال از اين پيروزي و روي کار آمدن دولت آقاي روحاني جايگاه اصلاح طلبان تقويت شده است؟


ببينيد مسئله اصلاح طلبان فردي، شخصي يا جناحي نيست که ما پس از حمايت از آقاي روحاني حالا توقع جايگاه داشته باشيم. جايگاه اصلاحات در ايران مشخص و مبرهن است؛ اصلاح طلبان به ايران فکر مي‌کنند، به جمهوري اسلامي فکر مي‌کنند، به رهبري فکر مي‌کنند، به عزت مردم فکر مي‌کنند و... دولت هم در جهت عزت کشور گام بر مي‌دارد و بنابراين از هر طيفي بايد حمايتش کرد. اين که دولت اگر در جايي از من اصلاح طلب دعوت به کار نکرده يا احيانا اصلاح طلبي دراين باره رنجيده شده است يا... ملاک درستي براي قضاوت نيست. ملاک و معيار ما عزت اين کشور است و هم اکنون دولت در اين راه قرار دارد و حمايت ما هم پشتوانه دولت است.

برخي ‌ با توجه به همين نکته‌اي که شما هم اکنون به آن اشاره کرديد مي‌گويند که اصلاحات رنگ و بوي اعتدال گرفته و انگار گفتمان اصلاحات در حال تبديل شدن به گفتمان اعتدال است! آيا اين را مي‌پذيريد؟

خير، اصلاح طلبي مشي و منش خودش را دارد! ما متحد دولت هستيم اما اصالت خودمان را هم حفظ مي‌کنيم و قطعا در انتخابات هم حرف خودمان را خواهيم زد.

منظورتان انتخابات مجلس است؟


بله!

به نظر شما در اين انتخابات امکان دارد که حضور نامزدهاي اعتداليون عرصه را براي حضور نامزدهاي اصلاح طلب تنگ کند؟ منظورم اين است که اگر همچون انتخابات رييس جمهوري که اشتراک نظر نهايي بر يک نامزد قرار گرفت، يک ليست واحد قرار باشد از سوي جريان‌هاي سياسي نامبرده ارائه شود، اين ليست تا چه حد اصلاح طلب است؟

اگر منظورتان اين است که محدوديتي از سوي اعتدال گرايان براي اصلاح طلبان ايجاد شود که خير اين گونه نيست. همانطور که گفتم ما در انتخابات حضور منسجمي خواهيم داشت. اصلاحات ظرفيت‌هاي فراواني دارد و از همه اين ظرفيت‌ها در انتخابات آينده استفاده خواهد کرد.

آيا درباره سرليستي اصلاح طلبان در انتخابات صحبت خاصي شده است؟


هنوز براي نهايي شدن ليست و سرليستي اصلاح طلبان در انتخابات مجلس خيلي زود است که سخني گفته يا تصميمي اتخاذ شود.

بالاخره آقاي عارف که حضور جدي خواهد داشت و خودشان هم بارها اين موضوع را مطرح کرده‌اند.
آقاي عارف يکي از شخصيت‌هاي برجسته و مورد اعتماد و احترام هستند و اگر ايشان حرف‌هاي خود را در مجموعه اصلاحات تنظيم کنند طبيعي است که حمايت اصلاح طلبان هم پشتوانه‌شان است. ما يک جناحي داريم به رهبري آقاي خاتمي که محوريت اتحاد و انتخاب در جناح اصلاحات هستند هرچند که هنوز هيچ بحثي درباره انتخابات و ليست و... مطرح نشده است اما حرکت اصلاح طلبي به رهبري آقاي خاتمي است.

رهبري آقاي خاتمي در اصلاحات به چه معني است؟ آيا ممکن است گزينه ديگري غير از آقاي عارف پيشنهاد کنند؟

نگاه کنيد! آقاي خاتمي محور اتحاد و انتخاب اصلاح طلبان هستند! در واقع اصلاحات را نمايندگي مي‌کنند و به هيچ وجه اهل ديکته کردن هيچ حرفي نيستند. انتخاب ليست اصلاح طلبان مبتني بر اجماع نهايي است که فعلا براي حرف زدن در اين باره زود است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان