بازدید 43334
هشتادوششمین «سی دقیقه» با «تابناک»؛

فیلم: به تماشای سرگذشت شگفت انگیز «اَمِلی» بنشینید

سرنوشت شگفت‌انگیز اَمِلی پولَن، یکی از موفق‌ترین فیلم‌های تاریخ فرانسه است، تا آنجا که تا پیش از اکران و فروش بی‌سابقه غیرقابل لمس‌ها، املی جایگاه پرفروش‌ترین فیلم فرانسوی تاریخ را در اختیار داشت.
کد خبر: ۴۰۴۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳ 30 May 2014
پس از چندین هفته غیبت و با پایان عرضه خلاصه قسمت‌های سریال «برکینگ بد»، بار دیگر با بخش «سی دقیقه» مروری بر آثار سینمای جهان را پی می‌گیریم و این هفته در هشتادوششمین «سی دقیقه» با «اَمِلی»، یکی از بهترین فیلم‌های فانتزی تاریخ سینمای جهان همراه خواهیم شد.

به گزارش «تابناک»، فیلم «سرنوشت شگفت‌انگیز اَمِلی پولَن / Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain» که به نام آمِلی یا املی پولن شهرت یافته، محصول سال ۲۰۰۱ از کمپانی فرانسوی ویکتورس و یکی از موفق‌ترین فیلم‌های تاریخ فرانسه است، تا آنجا که تا پیش از اکران و فروش بی‌سابقه فیلم «غیرقابل لمس‌ها / The Intouchables» که پیش از این در «تابناک» نمایش داده شد، املی جایگاه پرفروش‌ترین فیلم فرانسوی تاریخ را داشت.

آملی پولن دختر جوان تنهایی است کــه بیشتر عمرش را در رویا می گذراند. در کودکی به دلیل داشـــتن مادری عصبی و پدری بی‌اعتنا از داشتن دوست ناامید می‌شــود. در بزرگسالی پیشخدمت کافه‌ای می‌شود و همــواره در تنهایی زندگی می‌کند و هدفی را دنبال نمی‌کند؛اما یافتن یک جعبه قدیمی که متعلق به ساکن قبلی بود، او را به تلاش برای برگرداندن آن به صاحبش وا می‌دارد. شادی حاصل از این کار او را به کمک کردن به مردم علاقه‌مند می‌کند.

فیلم: به تماشای سرگذشت شگفت انگیز «اَمِلی» بنشینید

آملی از‌‌ همان آغاز، روایت ساختارشکنانه‌ای دارد و به نوعی به هالیوود دهن کجی می‌کند. می‌توان به سادگی با فیلم ارتباط برقرار کرد و به دنیای درونی آملی راه یافت. موسیقی فیلم در این راه، همراه بسیار خوبی است که در طول فیلم ما را تنها نمی‌گذارد و ما را تا پایان همراهی می‌کند. ویژگی دیگر فیلم به نور‌پردازی و ترکیب رنگ بسیار زیبای آن برمی‌گردد که باعث شده فضای شهر پاریس فانتزی نمایان شود.

فیلمنامه که توسط ژنه و گالوم لورن به تحریر درآمده، نمایی ایده آلیستی و خیال انگیز از زندگی معاصر مردم پاریس است و داستان یک پیشخدمت خجالتی رستوران را توصیف می‌کند که تصمیم می‌گیرد، زندگی اطرافیانش را به گونه‌ای بهتر تغییر دهدف در حالی که در درون خود، با تنهایی‌اش در مبارزه است.

ادری تاتو در نقش آملی اینقدر جذاب، با نشاط و سر زنده است که نمی‌توان کسی دیگر را به جای او متصور شد، او آملی را آنچنان که همه دوست دارند نمایش می‌دهد؛ دختری با زندگی تفننی، شاد، در عین حال با نیشخندهای شیطنت آمیز بر لبانش.

فیلم: به تماشای سرگذشت شگفت انگیز «اَمِلی» بنشینید

در تفسیر فیلم (نسخهٔ اصلی dvd)، ژان‌پیر ژنه شرح می‌دهد که می خواست در آغاز از بازیگر بریتانیایی، آملی واتسن برای نقش آملی استفاده کند. در پیش نویس ابتدایی فیلم، پدر آملی مردی انگلیسی است که در لندن زندگی می‌کند اما فرانسوی واتسون خوب نبود و هنگامی که او درگیر فیلمبرداری فیلم پارک گوسفارد شد، ژنه تصمیم گرفت تا فیلمنامه‌ای برای یک بازیگر فرانسوی بنویسد.

آدری تاتو نخستین بازیگری بود که او پذیرفت. آملی یک رویاست، آملی یک نقاشی فرانسوی زیباست که پاریس را بوم خود کرده و نقاش آن تاتو است. ما با آملی می‌خندیم، با آملی ناراحت می‌شویم و حتی او را تأیید می‌کنیم. در حالی که معمولاً اشخاص درون‌گرا فرصت کمتری برای برقراری ارتباط دارند و بیشتری با تنهایی همراه هستند و در دنیای خود زندگی می‌کند و حتی لذت نیز می‌برند، املی این قواعد را می‌شکند و حتی به جای آنکه بگذارد تا انتخاب شود، خود انتخاب می‌کند.

آملی فیلمی بر مبنای شخصیت هاست. ما با همه شخصیت‌ها روبه رو می‌شویم، صحنه‌ها به شکل خاصی تعیین شده‌اند که بسیار با استودیوهای آمریکایی متفاوت است و اما هیچ کاراکتری در فیلم سطحی و گذرا نیست. فیلم را به دلیل دلایلی این چنین، جزیی از سینمایی هنری می‌دانند. در فیلم ما در برابر فلسفهٔ هستی قرار می‌گیریم. اینکه به عنوان یک شخص باید از آنچه انجام می‌دهیم، شاد باشیم و دیگران را نیز به این کار تشویق کنیم و پیش از ورود به یک رابطه احترام و اعتماد به نفس خود را بیابیم.

فیلم: به تماشای سرگذشت شگفت انگیز «اَمِلی» بنشینید

این شیوه از فلسفه فیلم‌های آمریکایی بسیار به دور است، زیرا در آن سینما شما باید بر شخص دیگری غلبه کنید. آملی پولن به گونه ای زندگی می‌کند که از آنچه هست، شاد می‌شود و با کمک به دیگران، بدون خودپسندی، در طول داستان فیلم تبدیل به شخصیت قوی تری می‌شود. پیام فیلم «قبول کردن آنچه هستیم بدون توقع از دیگران برای پذیرفتن ما»ست. فیلم را متعلق به سینمای شاعرانه فرانسه نیز می‌دانند. عناصر فیلم در کنار هم می‌توانند بیانگر شعری فرانسوی به نام Le Cancre باشند که در آن دانش آموزی به سوی تخته سیاه می‌رود تا تخته را از چیزهای منفی پاک کند و به جای آن شادی را بکشد.

آملی فیلمی ساده و با نشاط است. آملی در دنیای خیـال و تصورات خود زندگی می‌کند، عکس‌ها به او در رسیدن به هدف کمک می‌کنند و نمایش‌های تلویزیونی چیزی جز داستان او را نقل نمــی کنند. شاید دنیای آملی واقعی نباشد ولی آنقدر با طراوت است که به غیر واقعی بودن آن توجه نکنیم، زیرا ما به دنیا، همراه بـا آملی نگاه می‌کنیم. ژنه می‌گوید: «آملی فیلمی ساده و پر خطر است، زیرا می‌خواهد از انسانیت حرف بزند و این یک خطر است، این روز‌ها حرف زدن از خشونت مد شده است».

بنابه گفته بسیاری از منتقدان، ساخته ژان پیر ژنه سینمای فرانسه را نجات داد، ولی با وجود فروش بسیار بالایش برای نمایش در فستیوال کن آن سال برگزیده نشد. برخی از منتقدین به فیلم به خاطر حالت رویایی و بسیار ایده آلی که از فرانسه نشان داده، خرده گرفتند. با این همه یک بار دیدن این فیلم بسیار مهم است تا فارغ از هیاهوی دنیای مدرن، بسیاری از مفاهیم انسانی را که فراموش کرده‌ایم، به یاد بیاوریم. فیلم با جمله زیبایی که روی دیوار حک شده است، به پایان می‌رسد؛ جمله‌ای که ورد زبان املی نیز بود: «بدون تو احساسات امروز مانند برف دیروز ناپدید می‌شود!»

حال در «تابناک»، به تماشای خلاصه 37 دقیقه‌ای این فیلم مهم سینمای فرانسه بنشینید

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۶
ملت صنعت سینما دارن ، ماهم خیر سرمون صنعت سینما داریم !!!
پاسخ ها
Ali
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
من نسخه اصلی این فیلم رو دیدم به غیر از موسیقی فیلم مابقی به مفت هم نمی ارزه اما ایران خیلی قشنگ داستان فیلم تغییر داده.
پیمان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
@Ali: شما مطمئنی فیلم درست رو دیدی؟ یا درست فیلم دیدی!؟
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
Ali: بابا نسخه اصلی بین...
به ما هم چندتا ازین نشخه اصلی ها بده ببینیم.
چون نسخه ای که من دیدم فوق العاده بود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
علی جان شما فیلم نبین کلا...به نظرم این فیلم یکی از شاهکارهای صنعت سینماست...فوق العادست...عاشق شخصیت املیم یعنی...
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
واحبه علی حرف بزنی به نظرت ؟
من هر وقت دلم می گیره این فیلم می بینم، پر از انرزی مثبت هست
پاسخ ها
mohsen
| United States |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
منم!
تا حالا چندین بار دیدش!!
در بزرگ سالگی!
imdb:8.5
بارها دیدم این فیلم رو، پوستر املی هم رو دیوار اتاقمه!
با تماشای این فیلم حتا برای چندمین بار، خالی از فکر های منفی میشم.
بدون تو احساسات امروز مثل برف دیروز ناپدید میشوند
این فیلم به همراه موسیقی متن فیلم عالیه.
این فرانسویها، چقدر خوب فیلمنامه دارند، چقدر خوب فیلم می سازند.
این فیلم خیلی عالیه و البته پیشنهاد میشه کار دیگه ی کارگردان نامزدی طولانی (a very long engagement) که با بازی همین اودری توتو هست رو ببینید
من هم خیلی این فیلم رو دوست دارم.از اون فیلم های حال خوب کن که پر از عشق به زندگیه.پر از رنگ و موسیقی و احساس خوب.
اولین بار در سال 2002 دیدم. حس من همیشه بعد از دیدن این فیلم اینگونه بوده مخصوصا حالا:
1) چقدر از «زندگی» عقب هستم!
2) انسانها همه مثل هم هستند همانگونه که تو هستی
3) بسیاری از افکار منفی فقط ساخته ذهن ماست وگرنه خیلی از اتفاقات پیرامون ما، بدون توهم «توطئه بر علیه من» اتفاق می افته
4) برای داشتن جامعه ای خوب، کافی است که هر روز یه کار خوب انجام بدیم
5) تاریخ فرانسه را باید حتما خواند
6) با حرف هموطنم کاملا موافق هستم: این فیلم پر از انرژی مثبت است.
پاسخ ها
عسل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
ادبیات و تاریخ فرانسه بی نظیر ...در کشور فرانسه حتی صحبت کردن با اساتید بزرگشن به زبان انگلیسی نوعی توهین که نمیشه گفت اما زیاد خوشایند نیست چون واقعاً زبان گسترده ای دارند.
yann tiersen واقعا آهنگ های بینظیری می سازه. من اول موسیقی متن این فیلم رو شنیدم بعد خودشو دیدم
موسیقی متن این فیلم بارها در موضوعات مختلف عاطفی و احساسی بکارگرفته میشود که مطمینم هر کدام از هموطنانم آنرا چندین بار شنیده اند. خود من بعد از چندین بار شنیدن آن بسیار کنجکاو بودم که نام این قطعه بی کلام چیست و چه کسی ملودی آن را ساخته است که خوشبختانه یکی از همکاران نام آلبوم موسیقی فیلم آنرا که جدا از فیلم نیز انتشار یافته بود برایم پیدا کردند و میتوان بگویم یکی از سوالات اصلی زندگی ام حل شد!!
توصیه میکنم فیلم را ببینید تا موزیک متن زیبا و آشنای آن را به یاد بیاورید...
من نسخه ی تلوزیونیش رو دیدیم . ابدا فیلم جالبی نبود . یعنی بی سر وته و شلوغ ! قهرمان اصلی داستان یه پسری رو سر کار گذاشته بود !! یه سری عکس خیلی روش تاکید شد که بعدا مشخص شد متعلق به یه بابایی توی آتلیه بوده عکس فوری دوربینش رو تست می کرده . فقط گریم و دکورش با مزه و فانتزی بود . متلک قهرمان داستان به سبزی فروش که شاگردش رو تحقیر می کرد: "تو حتی سبزی هم نیستس چون کاهو هم مغز داره!!" فرانسوی ها استاد ساختن فیلم های بی مزه هستند.
فیلو دیدم واقعا قابل تحسینه.
ادبیات کشور فرانسه رو با حفظ لهجه خیلی خوب به تصویر کشیده .......البته چون کارشناس ارشد ادبیات فرانسه هستم این نظر رو دادم.
این فیلم ها را از کجا می شود پیدا کرد ؟
فیلم اصلا ارزش دیدن و بحث نداره
اصلا به ما چه.
همه کشورها صنعت سینما دارن ما هم صنعت سینـــــما اصلا به ما چه .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست