بازدید 8526

ادعای جدید رویترز در مورد سایت پارچین

خبرگزاری رویترز مدعی شد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علی‌رغم همکاری‌های بیشتر ایران، به نظر می‌آید اجازه دسترسی به سایت نظامی پارچین در نزدیکی تهران را نخواهد یافت.
کد خبر: ۴۰۳۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۶ 26 May 2014
خبرگزاری رویترز مدعی شد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علی‌رغم همکاری‌های بیشتر ایران، به نظر می‌آید اجازه دسترسی به سایت نظامی پارچین در نزدیکی تهران را نخواهد یافت.
 
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تازگی گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد ایران برای اولین در طول چند سال گذشته همکاری با آژانس برای تحقیق درخصوص آنچه که احتمال وجود ابعاد نظامی می‌خواند را آغاز کرده است.
 
اما تا زمانی که ایران اجازه دسترسی آژانس به سایت پارچین واقع در جنوب شرق تهران و اطلاعات مربوط به آن را ارائه نمی‌دهد، هرگونه امیدواری در این مورد که این کشور حاضر است تا به طور کامل به نگرانی‌ها در مورد فعالیت‌های هسته‌ای‌اش بپردازد را نابود خواهد کرد.
 
مقامات آمریکایی می‌گویند که برای به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و گروه 1+5 که طبق توافق اولیه‌شان قرار است تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه به توافق نهایی دست یابد، ایران باید به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دهد این در حالی است که تهران بارها هرگونه تلاش برای دستیابی به بمب اتم را رد و تاکید کرده است که فعالیت‌های هسته‌ای‌اش کاملا ماهیت صلح‌آمیز دارند.
 
در گزارش روز جمعه آژانس که در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفته بود، اعلام شده است تصاویر ماهواره‌ای وجود فعالیت‌هایی در جریان ساخت و ساز در تاسیسات پارچین را نشان می‌دهد که می‌تواند به نگرانی‌های غرب در این خصوص که ایران تلاش می‌کند هرگونه سند آزمایش‌های غیرقانونی مرتبط با هسته‌ای را مخفی کند بیفزاید.
 
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بیش از دو سال است خواستار دستیابی به پارچین است، می‌گوید: اطلاعاتی به دست آورده که نشان می‌دهد حدود یک دهه پیش ایران یک اتاق فلزی بزرگ را برای انجام آزمایش‌های انفجاری در پارچین ساخته است. در سال 2011 ادعا شده بود که چنین آزمایشاتی می‌تواند شاخص گسترش احتمالی سلاح‌های هسته‌ای باشد.
 
ایران نگرانی‌های غرب مبنی بر اینکه به دنبال توسعه فعالیت‌های هسته‌ای‌اش به منظور دستیابی به بمب اتم است را رد می‌کند و می‌گوید که پارچین یک مرکز نظامی متعارف است و اتهامات پاکسازی در این مرکز را رد می‌کند.
 
مارک فیتز پاتریک رییس برنامه‌های منع اشاعه در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژی ادعا کرد: فعالیت‌های پارچین دلیلی است برای ادامه این نگرانی که ایران ممکن است برای از بین بردن آثار باقیمانده از آزمایشات هسته‌ای اقداماتی را انجام دهد.
 
وی در ادامه اذعان کرد که این فعالیت‌ها نباید دلیلی برای گناهکار شناخته شدن استفاده شوند چون ممکن است برای اهداف بی‌ضرر مورد استفاده قرار گیرند.
 
رویترز همچنین با استناد به گزارش اخیر آژانس یادآور شد که ایران همکاری‌هایش برای پاسخ دادن به نگرانی‌های غرب را افزایش داده است اما این گزارش نشان داد که فعالیت‌های کمی درخصوص پارچین حاصل شده و دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل خواستار پاسخگویی ایران به سوالات جزیی‌تر در این زمینه است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار