بازدید 32494
اول چاه را بکنید و بعد منارش را بدزدید؛

پرداخت وام ازدواج را لغو کردند و حالا از اولویت داشتن اشتغال می‌گویند!

هنوز معلوم نشده که چرا واکنش دولتمردان در مقابل سرپیچی بانک‌ها از پرداخت وام، با تن در دادن ایشان به خواسته بانک‌ها منجر شده، وزیر تلویحا پرداخت وام ازدواج را مناسب ندانسته و با طرح مساله اشتغال، توپ را در زمین وزارت خانه دیگری می‌اندازد!
کد خبر: ۴۰۲۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۹ 22 May 2014
در سایه تدابیر اخیر دولتمردان و مجلسیان، سرانجام تکلیف متقاضیان پر‌شمار دریافت وام ازدواج یکسره شد و دیگر از تعلل بانک‌ها در پرداخت کمک چند میلیونی به تازه عروس و دامادها نخواهیم شنید!‌

نخست:

به گزارش «تابناک»، هر چه در سالیان اخیر مشکلاتی چون افزایش سن ازدواج و افزایش احتمال تجرد قطعی در دختران و پسران به شکل جدی بروز و ظهور یافته و با کاسته شدن شدید میزان ازدواج در مقابل نرخ طلاق، نگرانی‌های جدی در جامعه رقم خورده است، این اواخر، کاهش نرخ زادآوری، ماجرا را بحران نزدیک کرده تا مسئولان را به تکاپو انداخته و طرح‌های مقابله‌جویانه با این اتفاقات نامطلوب‌ به شدت پیگیری شود؛ هرچند نتیجه همه آن‌ها تاکنون جز شسکت چیزی نبوده است!

پس از آنکه کشمکش‌های دولت گذشته با مجلس برای تغییر در قوانین و گنجاندن حمایت از ازدواج و زادآوری، با معجون‌هایی چون اعطای هدیه یک میلیون تومانی به نوزادان تازه متولد شده، قانون تسهیل ازدواج، افزایش مرخصی مادران و امثال آن، هیچ طرفی نبست و یکی پس از دیگری به شکست منجر شد، به تازگی اتفاقی رخ داده که نه تنها هیچ وجه مثبتی از آن به دست نمی‌آید، بلکه‌ آشکارا، عقبگرد به شمار می‌آید.

چند روزی ا‌ست که خبر می‌رسد پرداخت وام ازدواج لغو شده است، زیرا به گفته معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، «نبود بودجه، به صرفه نبودن پرداخت وام برای بانک‌ها و تکالیف زیاد صندوق ملی قرض الحسنه»، مشکلاتی که پایشان روی گلو‌ این وام بود‌، موفق شده‌اند کار را یکسره کرده و پرداخت به زوج‌های جوان را به کما بفرستند.

بعد:

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که ضرورت تغییر رویکرد جمعیتی، مدت‌ها پیش‌‌‌ مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفته و پیرو آن، موجی از تغییر قوانین در کشور رقم خورده است؛ از تغییر در رویکرد کتاب‌های درسی دانشگاه و جایگزینی «ازدواج و شکوه همسرداری» با «تنظیم خانواده» گرفته تا ممنوعیت عرضه وسایل پیشگیری، برداشتن محدودیت ارائه خدمات به تعدادی از فرزندان و چندین و چند قانون دیگر.

البته برخی به این حد هم بسنده نکرده و تلاش کردند به فراخور جایگاهشان‌، تا می‌توانند محدودیت‌ها را با مشوق‌ها جایگزین کرده و حتی شرط ازداوج را ‌تنها راهکار تداوم همکاری با کارمندان و پرسنل خود به کار گیرند و کار تا آنجا پیش رفت که این اواخر، ماجرا به سخنرانی‌های آنچنانی هم کشیده شده و جنجال آفرینی کرد.

آش چنان شور شد که شهردار یکی از کلانشهر‌ها، وعده ۵ میلیون تومان پاداش و افزایش دو برابری مرخصی زایمان برای کارمندان زن مجموعه که فرزند پنجم خود را به دنیا بیاورند، تعیین کرد تا یاد دوران پیش از ریاست جمهوری احمدی‌نژاد و وام چند برابری شهرداری وقت تهران به تازه عروس و دامادان برایمان زنده شود، که البته با رئیس جمهور شدنِ شهردار وقت، به پایان رسید و برچیده شد.

سپس:

اما هرچه وعده‌های رنگین برای آینده ازدواج و فرزند آوری مطرح شده، فعلا، نقدا آنچه بروز کرده، توقف وام ازدواج است که به گفته وزیر ورزشیِ وزارت‌خانه ورزش و جوانان، یک و نیم میلیون ‌در نوبت دریافت آن هستند، ولی به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی برای بانک‌ها، اعتباری برای پرداخت آن موجود نیست.

البته آقای وزیر چندان هم از این وضع ناراضی نیست و در این باره می‌گوید: به علت نبود اعتبار، امکان پرداخت وام ازدواج وجود ندارد که رایزنی‌های لازم را در این رابطه با بانک مرکزی انجام می‌دهیم ولی به نظر من مسأله‌ وام ازدواج شاید مشکلی را حل نمی‌کند و بهتر است به موضوع اشتغال بیشتر توجه شود، چون با حل شدن موضوع اشتغال شاهد تأثیرگذاری آن بر موضوع رونق ازدواج نیز خواهیم بود.

یعنی هنوز معلوم نشده که چرا واکنش دولتمردان در مقابل سرپیچی بانک‌ها از پرداخت وام، با تن ‌دادن ایشان به خواسته بانک‌ها منجر شده، وزیر تلویحا پرداخت وام ازدواج را مناسب ندانسته و با طرح مسأله اشتغال، توپ را در زمین وزارت خانه دیگری می‌اندازد؛ هرچند معلوم نیست وقتی دولت و مجلس در پرداخت وام چند میلیون تومانی با بهره کم به زوج‌های تازه شکل گرفته شکست را می‌پذیرند، چگونه می‌توان به وعده ایجاد اشتغال توسط ایشان دلخوش کرد و به آن به چشم راهکاری گره گشا از مشکلات ازدواج و زادآوری نگریست؟

ادامه:

از گذشته‌های دور روایت شده که دو روستا در مجاورت یکدیگر، یکی در این سوی رود و دیگری در آن سوی رود قرار داشتند که وضع مالی ساکنان یکی‌شان خوب بود و اوضاع اقتصادی آن طرف رودی‌ها، چندان چنگی به دل نمی‌زد.

مردمان ساکن روستای مرفه نشین‌ در ولایت خود مناری داشتند که در اصل کوره آجرپزی روستا بود و خشت مورد نیاز برای ساخت و ساز ابنیه در آن پخته می‌شد و به عوض در روستای دیگر، همه عمارت‌ها با خشت و گل بر پا می‌شد و نیاز به بازسازی هر ساله داشت و از این بابت، همواره حسادت به مناری که در دور دست دیده می‌شد، در میان اهالی موج می‌زد.

روزی جمعی از جوانان این روستا تصمیم گرفتند که اوضاع را تغییر دهند و به این منظور، شبی چهل جوان تنومند با طناب‌های محکم دل به رود زدند تا منار را به ولایت خود بکشند؛ پیرمردی که در کوره آجرپزی کار می‌کرد، متوجه حضورشان شد و نه تنها مخالفتی با کارشان نکرد، بلکه از ایشان خواست تا وی را هم همراه منار به ولایت خود ببرند تا تنوع حاصل کند.

پس از آنکه پیشنهاد پیر با موافقت جوانان همراه شد و طناب‌ها برای جابجایی منار به دور آن بسته شد، پیرمرد از ایشان پرسید: می‌خواهید منار را کجا پنهان کنید تا آب‌ها از آسیاب بیفتد؟ آیا برای بردن آن، چاهی هم قد آن حفر کرده‌اید که منار را در آن پنهان کنید؟

فرجام:

از اینجای داستان به بعد را می‌توان حدس زد؛ جوانان خام فریب پختگی پیر را می‌خورند و می‌روند و ضرب المثل «اول چاه را بکن و بعد منارش را بدزد» خلق شده و بر زبان‌ها می‌افتد؛ هرچند گویا این متل شیرین و ضرب‌المثل قدیمی به گوش مسئولان زیادی نخورده که اگر اینچنین بود، چه بسا در دوران افزایش سن ازدواج، فراری شدن جوانان از تشکیل خانواده و بحران فرزندآوری، کسی نمی‌گذاشت وام ازدواج به دلیل کمبود منابع به کما رفته و شعارهایی مانند پرداختن به مساله اشتغال پیش از کندن چاه مورد نیاز برای طرح آن، داده شود!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۰۵
انتشار یافته: ۳۴
کار باشه پول میاد بعد هم ازدواج.شک نکن
پاسخ ها
علی قلی پور
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
بنده ی خدا وام میره کارم نمیاد، ببین کی بهت گفتم
با پول بودجه اش چند هزار میلیارد میشه اختلاس کرد
آیا گرفتن وام ازدواج کار درستی است؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
برای شما که پولداری درست نیس. دلت خوشه. ما نیاز داریم.
در اینکه شغل از ازدواج مهم تر است شکی نیست اما مقصود از شغل کاروحرفه پایدار است دولت ومجلس باید به این موضوع نگرشی واقع بینانه ودرست داشته باشند / گمان نکنم در هیچ کشوری به جزء ایران وام ازدواج وجود داشته باشد یک زوج دم بخت را از ابتدای زندگی آلوده وام وبدهکاری نمودن نه از جنبه روانی درست است ونه از جنبه اجتماعی ونه اقتصادی / باید برای جوانان شغلی پایدار ایجاد نمود تا از کنار درآمد خود بتوانند مخارج ازوداج وزندگی آینده خود را تامین نمایند / بهترین کمک به جوانان تازه ازدواج کرده در شرایط فعلی ساخت مسکنهای انبوه ( شهرک ) با امکانات کافی وآبرومند واجاره دادن آن حداقل بمدت دوسال وآنهم با کرایه ای بسیار اندک به این گروه از جامعه است ( افراد فاقد شغل ودر آمد مستمر )تا در سایه آرامش حاصل از داشتن مسکن برای دوسال فارلبالتر بفکر شغل وکار مناسب باشند والبته در این راه میتوان بانکها را موظف به ساخت چنین شهرکهایی از محل سود حاصله ویا منابع موجود نمود( بانکهای خصوصی ودولتی وتمامی فعالان اقتصادی در این رشته را) والسلام
و اینگونه بود کهههه
آخرین کور سویه های امید در دل جوانان مشتاق به ازدواج خاموووووش شددددددد
....
فیسسسسسسسسسسسس(صدای پنچری!)
با همین وضعیت میخوان جمعیتو رشد بدن؟!!!! ها ها ها
ای کاش بعضی ها فقط برا چند دقیقه، نه فقط چند ثانیه به عواقب کارهاشون و به مردم کشور خودشون فکر کنند
واسه همین جمعیت امکانات رفاهی و معشیتی فراهم کنید افزایش جمعیت پیش کش.
هرچند که وام ازدواج 3میلیونی یا 5 میلیونی تو تصمیم برای ازدواج تاثیری نخواهد داشت ولی این وام حداقل کمکی ناچیز جهت شروع یک زندگی را خواهد داشت. من پارسال ازدواج کردم و امید داشتم با دریافت این وام حداقل حلقه ازدواج را باهاش بخرم ولی وقتی می بینم دولت اهمیتی به پرداخت این وام نمی دهد که تازه بلاعوض هم نیست و ضامن و بازپرداخت می خواهد , مطمئن باشند به وعده های خوشبینانه ازدیاد جمعیت هم اعتماد نخواهم کرد.
البته ناگفته نماند که تامین اجتماعی به وعده هدیه 500 هزارتومانی اش به عنوان هدیه ازدواج وفا کرد و نفری 500 هزارتومان داد(بلا عوض) هرچند که من با تا 2 روز باور نمی کردم که این مبلغ رو دریافت کردم!!!
از این طرف می گویند جوانان ازداواج کنند، بجای تسهیل امور، وام ازداواج را هم حذف کردند، طنز تلخ روزگار....
ما هم که گرفتیم دردی ازمون دوا نکرد از بس مبلغش ناچیز بود. بگذریم که بانک پدر منو سر ضامن درآورد و مجبور شدم کلی از این و اون خواهش کنم. هنوز هم وام رو نگرفته بازپرداختش شروع شد!
آقای وزیر برای یه باشگاه میتونه اسپانسر پیداکنه که30 میلیارد بریزه توی... فوتبال وآخرش هم معلوم نیست چه سودی به حال کشور داره ولی وام 3 میلیونی ازدواج براشون صرفه نداره!!!!
وقتی کار نیست
ازدواج دیوونگیه محضه. . .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
درسته وقتی کار نباشه وام به چه دردی می خوره ؟
برخلاف خیلی از مشکلات اقتصادی کشورمون اینو مشکل حساب نمیکنم!!!اصلا مگه دیوونم ازدوام کنم؟این از شرایط ازدواج دختر مردم:سالی 2 تا سفر خارجی-دست به سیاه و سفید نمیزنم-مهریم 2000 سکه-عروسیم مجلل باشه-ماه عسل بریم دور اروپا-حق طلاق با منه-نفقمم باید نصف حقوق شوهر باشه و و و ووووو......
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
اشتباهی مثبت دادم
خوب تو دختر خوب پیدا کن
....البته دنبال این وام هم رفتن جز درد سر چیز دیگه ای نداره چون خیلی ها رو می شناسم که کفش ها تو این راه پاره کرده اند ولی نتیجه ای حاصل نشده است!
وام ازدواج هم قطع شده؟ فکر کردم فقط پژوهانه های دانشجویان دکتری (مبلغ ماهانه 93 هزار تومان که هزار تا پیش شرط هم برای پرداخت داشت) را حذف کرده اند. دست تمامی مسئولین درد نکنه. خدا قوت!
اشتغال پایدار بهتر از وام ازدواج است ولی اگر همش وعده وعید بهمون بدن مجرد بودن ارجح تر می باشد
به نظرم باید یکی از اولویت های استخدام متاهل بودن باشه تا جوانان تشویق به ازدواج بشوند
وام ازدواج.....
اسمش خيلي آشناس!!!
چند سال پيش شنيدم ولي دقيق يادم نيست كجا
کاش حداقل معامله می کردند و میگفتند
هر بانکی که معوقاتش کم بشه وام ازدواج ندهد!
مشکل وام ازدواج که من بعد یک سال دوندگی موفق نشدم بگیرم یک راه حل ساده داره و اون اینکه مقداری از وام هدیه باشد و نیاز به بازگشت نداشته باشد مثلا 1 میلیون تومن . و باقی هم کلش از یارانه فرد به صورت اتوماتیک بازپرداخت شود و به هر ایرانی یک بار این وام تعلق بگیرد
آقا ازدواج من کنسل شد خداحافظ شما
مرسی
به به ، يعني برم زنما طلاق بدم ! من واسه دريافت اين وام رفتم زن گرفتم نامردااااااااااااا
من به همین مقدار ناچیز وام خودم و همسرم امید داشتم تا کسری رهن خونه رو فراهم کنم. اما افسوس!!!
خدا خودت بدون چی کشیدیم
....
با وام که نمیشه ازدواج کرد.
وام نمیخواهم .کار بدین وام پیشکشتون
قابل توجه کسانی که وام ازدواج رو می گن نگیریم
قبلا 2 میلیون وام ازدواج می گرفتی 70،60 درصد وسایل خونه رو می گرفتی
واسه بعضی ها 4 ملیون مثل 400 ملیون میمونه
ازدواج کیلویی چند، ساده ترین ازدواج 50 میلیون تومان میخواد. تو شهرستان حداقل 20میلیون برا رهن یه واحد آپارتمان معمولی نیازه. یه سرویس معمولی طلا10 میلیون و...
اصلا غصه نخورین مشکل اشتغال و ازدواج و مسکن همه جوونا بالاخره حل میشه فقط باید منتظر باشین شاید این جمعه بیاید شاید
با این حقوقایی که کارخونه ها و شرکت ها میدن بدون وام ازدواج نمیشه حتی پول پدیعه خونه رو جور کرد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل