بازدید 7509

زیباکلام: انتقادهای زیادی به دولت وارد است

مجاب کردن بسیاری از مردمی که در انتخابات 88 سرخورده شده بودند، برای حضور در انتخابات کاری بس دشوار بود که با حضور هاشمی رفسنجانی این مسیر هموار شد.
کد خبر: ۳۹۹۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴ 10 May 2014
استاد دانشگاه تهران گفت: انتقادات بسیاری به دولت روحانی وجود دارد.

به گزارش فارس از کرمان، صادق زیباکلام جمعه شب در همایش رایحه تدبیر که با حضور جمعی از اصلاح‌طلبان در مرکز استان برگزار شد، اظهار داشت: امیدوارم این برنامه آغازی برای گردهمایی مجموعه اصلاح‌طلبان ‌کرمان برای انجام فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی باشد با توجه به شرایط سیاسی که پس از انتخابات 24 خرداد در کشور به وجود آمده است.

وی با ترسیم چارچوب روند تحرک اصلاح‌طلبان در مدت اخیر تصریح کرد: همه می‌دانید که انتخابات خرداد 92 انتخابات بسیار شگفت‌انگیزی بود، چرا که کسی تا اعلام نتایج و یکی دو روز پس از آن باورش نمی‌شد که مجموعه جریانات وابسته به اصلاحات بتوانند در انتخابات پیروز شوند.

وی با بیان اینکه اعلام حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات شور و نشاط در سطح جامعه به وجود آورده بود، گفت: این استقبال از حضور هاشمی در بین اقشار مختلف جامعه از جمله دانشجویان و اساتید دانشگاه مرا شگفت‌زده کرده بود.

زیباکلام بیان داشت: مجاب کردن بسیاری از مردمی که در انتخابات 88 سرخورده شده بودند، برای حضور در انتخابات کاری بس دشوار بود که با حضور هاشمی رفسنجانی این مسیر هموار شد.

این تحلیلگر سیاسی افزود: با آمدن هاشمی موج عجیبی در سطح جامعه به راه افتاد و این فقط محافل دانشجویی نبود که به وجد آمده بودند، مردم عادی نیز می‌خواستند در انتخابات به خاطر هاشمی حضور یابند، اما بعد از رد صلاحیت هاشمی تمام شور و شوق مردم فروکش کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به عکس‌العمل صبورانه هاشمی پس از رد صلاحیت و موضعگیری وی در حمایت از اصلاح‌طلبان‌ در صحنه انتخابات بیان داشت: تا دو سه روز مانده به انتخابات 24 خرداد هنوز برای خود ما که شبانه‌روز برای انتخاب می‌دویدم، نتیجه مشخص نبود.

وی خاطرنشان کرد: حضور عارف در آن روزها سبب شکسته شدن رای‌ها و این وضعیت به نفع قالیباف و دیگران تمام می‌شد، همه چیز نامشخص بود.

زیباکلام بیان داشت: عارف در دقیقه 90 با بزرگواری به توصیه رهبران اصلاح‌طلب کنار رفت در آن 48 ساعت آخر موج برای روحانی به راه افتاد.

وی ادامه داد: پیروزی روحانی پیروزی یک حزب و تشکل سیاسی برنامه‌ریزی شده نبود و ما باید واقعیت‌ها را بپذیریم.

زیباکلام افزود: این پیروزی ثمره ائتلاف جریان اصلاح‌طلب‌هاست و قاطعانه باید گفت رهبری اصلاح‌طلب‌ها و حمایت آنان سبب این پیروزی شد.

وی تصریح کرد: اگر حمایت صریح و علنی هاشمی، خاتمی و بسیاری از چهره‌های شناخته شده اصلاح‌طلب از روحانی نبود‌ و اگر موضعگیری زندانیان سیاسی از روحانی نبود به نظر من بعید به نظر می‌رسید که روحانی رای بیاورد.

زیباکلام با اشاره به نخستین سالگرد پیروزی روحانی در انتخابات گفت: باید تردیدها و شبهه‌ها را کنار بگذاریم و با همان قاطعیت و پررنگی که در 24 خرداد در انتخابات در حمایت از روحانی داشتیم، ادامه دهیم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه ممکن است تا به امروز بسیاری از توقعات ما از دولت یازدهم برآورده نشده باشد، بیان داشت: انتقادات بسیاری بر دولت روحانی وجود دارد، اما نباید به خود تردید راه بدهیم که حمایت ما درست بوده یا نبوده است.

وی ادامه داد: امروز بیرون آوردن کشور از چاه ویل هسته‌ای بزرگترین هدف و ماموریت دولت روحانی است.

زیباکلام عنوان کرد: سیاست هسته‌ای دولت اصلاحات در سال 82 کژدار و مریز عمل کردن بود، یعنی دولت در آن سال‌ها برنامه هسته‌ای کشور را به شکلی پیش می‌برد که دنیا را در مقابل ایران قرار ندهیم.

وی خاطرنشان کرد: تا تیر 84 و افتادن زمام کشور به دست اصولگرایان و تغییرات 180 درجه‌ای که احمدی‌نژاد در مورد پرونده هسته‌ای ایجاد کرد، تمام دنیا را دشمن ما کرد.

زیباکلام افزود: احمدی‌نژاد به صراحت گفت که سیاست گذشته را کنار می‌گذاریم و مسئولان گذشته را متهم به خیانت کرد و نتیجه و حاصل کار ایشان و پیش بردن برنامه هسته‌ای با سرعت تمام رفتن پرونده هسته‌ای ایران از شورای وین به مجامع بین‌المللی بود.

وی ادامه داد: احمدی‌نژاد معتقد بود‌ که نتیجه پیشرفت هسته‌ای ما ایجاد 250 رشته اقتصادی، تولیدی و صنعتی است که بنده در طی این هشت سال از آقایان اصولگرای دلواپس 25‌، پنج و حتی یک رشته‌ که نتیجه پیشرفت هسته‌ای ما باشد ندیدم‌.

زیباکلام تصریح کرد: من نمی‌گویم که باید هسته‌ای ما تعطیل شود، اما فعالیت‌های ما باید دید ‌به چه قیمتی ادامه یابد.

وی با اشاره به تجمع‌های اخیر اصولگرایان درباره مسائل هسته‌ای گفت: مسئله هسته‌ای منافع کشور را به باد داد، تحریم‌ها چه بلاهایی که بر سر ایران نیاورد.

زیباکلام همچنین با اشاره به فعالیت‌های ایران و قطر در پارس جنوبی عنوان کرد: به دلیل تحریم‌ها، فعالیت‌ها و پروژه‌های ما یکی پس از دیگری با مشکل مواجه شد و شرکت‌های ما نیز به دلیل تحریم‌ها با مشکل مواجه شدند و فازهای پارس جنوبی عقب افتاد، حاصل تحریم برای پارس جنوبی اختلاف بین ما و قطر در زمینه استخراج گاز زیاد و زیادتر شد.

وی با اعلام آماری مقایسه‌ای بین میزان درآمد قطر و ایران از فروش گاز پارس جنوبی بیان داشت: سال گذشته ایران در مجموع 50 میلیارد مترمکعب گاز برداشت کرد در حالی که قطر سه برابر ما یعنی بالای 150 میلیارد مترمکعب گاز به قیمت 40 میلیارد دلار که برابر است با 120 هزار میلیارد تومان به فروش رساند‌.

زیباکلام افزود: این در حالی است که کل بودجه عمرانی کشور ما در سال گذشته 37 هزار میلیارد تومان، بودجه آموزشی 13 هزار میلیارد تومان و بودجه امسال بهداشت و درمان ما با وجود افزایش 17 هزار میلیارد تومان بوده است.

وی تصریح کرد: 120 هزار میلیارد دلار را به راحتی از دست دادیم، آیا از دست دادن این رقم سبب دلواپسی کسی در این مملکت نمی‌شود، 6 برابر بودجه درمان را از دست داده‌ و تقدیم قطری‌ها کرده‌ایم.

زیباکلام اضافه کرد: امروز که به واسطه دولت روحانی از چاه ویل هسته‌ای بیرون می‌آییم، همه از نمایندگان مجلس گرفته تا نویسندگان و قلم به دست‌ها نگران هستند.

وی با اشاره به اینکه در تمام سال‌های بین 84 تا 92 بنده بارها برای مطبوعات مستقل مقاله درباره مسئله هسته‌ای نوشتم، گفت: با تمام محافظه‌کاری که خودم از خودم حالم بد می‌شد، چاپ نمی‌شد چون نوشتن در برنامه هسته‌ای جرم بود.

زیبا‌کلام اظهار داشت: با یک بام و دو هوا نمی‌شود برنامه هسته‌ای کشور را پیش برد، اگر قرار است از سیاست‌های هسته‌ای ایران انتقاد شود، چرا کارهای اصولگرایان مورد انتقاد قرار نمی‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مسئله هسته‌ای‌ برای کشور سرنوشت‌ساز است و باید با تمام وجود از باتلاق هسته‌ای که کشور دچار آن است و سبب فلج شدن کشور شده است، بیرون بیاییم.

زیباکلام با بیان این پرسش که آیا می‌شود از دولت و فعالیت هسته‌ای‌اش انتقاد کرد، گفت: آری می‌شود، اما تجربه 34 سال پس از پیروزی انقلاب نشان داده است، هر وقت یک سیاست اجرایی می‌شود که به مطبوعات کشیده شود و در مورد هسته‌ای هم باید این اتفاق بیفتد.

وی گفت: چرا یک سری مسائل باید تابو باشند و مردم نتوانند درباره آنها اظهار نظر کنند مگر مسئله هسته‌ای جزء اصول دین و محکمات دین است که نمی‌شود درباره آن صحبت کرد، چرا این قدر باید با مسئله هسته‌ای ا‌منیتی برخورد شود.

زیباکلام با بیان این پرسش که رویکرد ما در انتخابات سال 94 چگونه باشد، عنوان کرد: من معتقدم اگر ائتلاف، انسجام و اتفاق نداشته باشیم‌، پیروز نخواهیم شد، لذا باید ائتلاف 24 خرداد را حفظ کنیم.

وی بیان داشت: ما اصلاح‌طلبان اگر یک نامزد اصولگرا که انسان مسئول‌ و متدینی که به خا‌طر مسائل جناحی منافع ملی را زیر پا نمی‌گذارد به میدان بیاید چون آدم درستی است، باید از او حمایت کنیم.

زیباکلام تصریح کرد: احمد توکلی‌ و علی مطهری کسانی از این دست هستند که اگر به مجلس بروند باید از آنها حمایت کرد.

وی ابراز داشت: اگر با این دیدگاه به انتخابات نگاه کنیم، جریان اصلاح‌طلب در انتخابات آینده موفق‌تر از اصولگراها عمل می‌کند.

زیباکلام گفت: در صورت موفقیت روحانی برای بیرون کشیدن کشور از باتلاق هسته‌ای‌، اقتصاد ایران بهبود خواهد یافت و خیل کثیری از مردم به سمت اصلاح‌طلبان کشیده خواهند شد و حتی می‌شود کسانی که به صورت سنتی به اصولگرایان رای می‌دهند را به این سو کشاند.

وی با بیان اینکه وضع اصولگرایان بسیار فلاکت بار است، افزود: اصولگرایان با مشکلی به نام احمدی‌نژاد روبه‌رو هستند که در بین مردم کم‌تر تحصیلکرده در نقاط محروم محبوبیت دارد.

زیباکلام اظهار داشت: اصولگرایان به اندازه کافی از احمدی‌نژاد کشیده‌اند، اما هیچ فردی را هم ندارند که به اندازه احمدی‌نژاد محبوبیت داشته باشد از یک سو نمی‌خواهند با احمدی‌نژاد کار کنند و از سوی دیگر احمدی‌نژاد حداقل 10 میلیون رای بالقوه دارد، لذا اگر احمدی‌نژاد سوار بر قطار اصولگرایی با حمایت انصار حزب‌الله و ... وارد شود می‌تواند یک جریان در انتخابات ایجاد کند.

وی افزود: بنابراین یک رقابت بد بین اصولگرایان معتدل و افراطی در پیش است که پیش‌بینی می‌شود یک دهم از مجلس آینده را از آن خود کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مشکل اصلی اصولگرایان جریانات تندرو و جبهه پایداری به رهبری احمدی‌نژاد است.

وی خاطرنشان کرد: دور کردن احساس ناامیدی و سرخوردگی و احساس اینکه روحانی ناتوان است، وظیفه ماست.

زیباکلام تصریح کرد: بنابراین ما نیز به تبعیت از رهبری اصلاح‌طلبان آقایان هاشمی و خاتمی باید از دولت روحانی حمایت کنیم، چرا که ما به اندازه کافی در عدم اطاعت از رهبری اصلاح‌طلبان ضربه خورده و هزینه پرداخت کرده‌ایم.

وی بیان داشت: شماری از اصلاح‌طلبان رادیکالی در حمله‌هایی که به هاشمی داشتند، سبب پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات شد، لذا مبارزه سیاسی و اجتماعی در صورتی پیروز خواهد شد که در چارچوب رهبری انجام گیرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر