بازدید 27940
مرور روزنامه‌های شنبه سیزدهم اردیبهشت‌ماه؛

احمدی‌نژادی‌ها در حال کتاب نوشتن در‌باره هاشمی رفسنجانی هستند

اختلافات هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی‌نژاد به «فوبیای احمدی‌نژاد» و کتاب نوشتن در مورد رفسنجانی کشیده است. در حالی که روزنامه‌ها از اصلاح روابط پاستور و قم سخن می‌گویند، جنتی و مصباح یزدی منتقد دولت‌اند. وعده خروج از رکود اقتصادی با خبر احتمال افزایش قیمت‌ها و نیز پرسشی درباره توان دولت در حدف یارانه ثروتمندان همراه شده است.
کد خبر: ۳۹۷۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰ 03 May 2014

هواداران احمدی‌نژاد در حال کتاب نوشتن در مورد هاشمی رفسنجانی هستنداختلافات هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی‌نژاد به «فوبیای احمدی‌نژاد» و کتاب نوشتن در مورد رفسنجانی کشیده است. در حالی که روزنامه‌ها از اصلاح روابط پاستور و قم سخن می‌گویند، جنتی و مصباح یزدی منتقد دولت‌اند. وعده خروج از رکود اقتصادی با خبر احتمال افزایش قیمت‌ها و نیز پرسشی درباره توان دولت در حدف یارانه ثروتمندان همراه شده است.

هواداران احمدی‌نژاد در حال کتاب نوشتن درباره هاشمی رفسنجانی هستند

ابتکار به سردرگمی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در «زمینِ بازی» رئیس جمهور سابق اشاره کرده و در بخشی از مطلبی با تیتر «فوبیای احمدی‌نژاد» نوشته: داستان این روزهای محمود احمدی‌نژاد مانند کسی است که دعوا راه می‌اندازد و خود در گوشه‌ای ماجرا را نگاه می‌کند و بهترین استفاده را از این شلوغی‌ها می‌برد. رئیس جمهور پیشین ایران بهتر از هرکسی می‌داند که برای زنده ماندن در فضای سیاسی ایران، احتیاج به حضور در رسانه‌ها دارد. حضور که حتی با یک کلام شکل بگیرد و آن هم این باشد که سکوتم را نخواهم شکست.

احمدی‌نژاد بدون شک رسانه‌ای‌ترین سیاستمدار ایران است. او بیش از هر کسی دیگر به اهمیت رسانه پی برده است و به خاطر همین در عین سکوت، همیشه تبدیل به تیتر یک رسانه‌های ایران می‌شود. او دوست ندارد نامش از ذهن ایرانی‌ها پاک شود و در اولین حرکت خود بعد از پایان دوران ریاست جمهوری، به دنبال حفظ نام احمدی‌نژاد در رسانه‌های ایران است. در این میان اظهار نظرهای تند اصول گرایان، مدح موافقان و روایت‌های اصلاح طلبان از این دعوا‌ها، به حضور رسانه‌ای احمدی‌نژاد کمک می‌کند. به معنای بهتر، اصول گرایان و اصلاح طلبان وارد بازی احمدی‌نژاد شدند و حتی در برخی مواقع به صورت رسمی ترس خود را نیز از این حضور اعلام کرده‌اند. بعد از هشت سال جناح‌های سیاسی ایران باید متوجه شده باشند که برنده درگیری‌های رسانه‌ای احمدی‌نژاد است، کسی که هدفش وسیله رسیدن به آن را توجیه می‌کند.

این در حالی است که آرمان، روزنامه طرفدار خانواده هاشمی رفسنجانی خبر داده که «احمدی‌نژادی‌ها کتاب هاشمی نوشتند!». آرمان این خبر را به نقل از عبدالرضا داوری نقل کرده و پای گفت‌و‌گو با وی نشسته است. به نوشته آرمان، داوری که مدیریت هما (هواداران محمود احمدی‌نژاد) را بر عهده دارد، در این گفت‌وگو بار‌ها تأکید می‌کند که هدف از تهیه این کتاب تخریب و هجمه به آیت‌‌الله هاشمی‌رفسنجانی نیست، بلکه تنها هدف آن شناخت گفتمان اوست. در بخش‌هایی از این گفت‌و‌گو آمده است:

 ـ هدف از تهیه این کتاب، شناخت شخصیت آقای هاشمی است.

 ـ در این کتاب، صحبت‌ها و دیدگا‌ه‌ها و سیر تحولات آقای هاشمی مورد بررسی قرار گرفته است. احتمالا این کتاب به مناسبت سالگرد تولد ایشان در ۳ شهریورماه ۹۳ که به ۸۰سالگی می‌رسند، منتشر خواهد شد.

 ـ هدف اصلی ما شناخت آقای هاشمی است و سعی کردیم در تهیه این کتاب، رویکرد علمی داشته و منصفانه رفتار کنیم. هیچ‌وقت بنای تخریب نداریم. تعدادی از دوستان روی عملکرد آقای هاشمی در مقاطع مختلف به‌ویژه در زمان قبل از انقلاب اسلامی کار می‌کنند که این، یک بخش از کل کار است.

 ـ آقای هاشمی قطب مقابل آقای احمدی‌نژاد است و از باب تعرف الاشیا باضداد‌ها (هر چیزی با ضد آن شناخته می‌شود) است یعنی شناخت درست آقای هاشمی سبب می‌شود که آقای احمدی‌نژاد بهتر در جامعه شناخته شود.

 ـ به سراغ خانواده آقای هاشمی نرفتیم چون کتاب فقط درباره خود آقای هاشمی است. در شیوه برخورد با آقای هاشمی در بسیاری مواقع خیلی اشتباه داشتیم. اکنون می‌دانیم که آقای هاشمی را باید نقد گفتمانی کرد و در همین راستا اعتقادی به مسائلی نداریم که برای تخریب آقای هاشمی مطرح می‌شود. برخی مباحث رسانه‌ای و اینچنین برای تخریب آقای هاشمی صورت می‌گیرد که من هیچ اعتقادی به آن‌ها ندارم و هیچ گاه هم وارد آن مباحث نشدم.

 ـ در عین حال که کتاب آیت‌‌الله هاشمی را تهیه می‌کنیم، درصدد هستیم که پروژه‌های مهم دولت قبل را که متاسفانه در ماه‌های اخیر درباره آن‌ها ابهام‌زایی زیادی شده است مثل هدفمندی یارانه‌ها، مسکن مهر و سفرهای استانی به صورت فیلم ارائه دهیم. مجموعه‌ای از دوستان کار فیلمسازی می‌کنند که مشغول کار در این پروژه هستند. در ابتدا، هدفمندی یارانه‌ها، مسکن مهر و سفرهای استانی مدنظر است و جزییات آن‌ها را بررسی می‌کنیم که امیدواریم این پروژه هم در سال۹۳ قابل عرضه باشد.

خروج از رکود، موقت بودن تثبیت قیمت‌ها و حذف یارانه

دنیای اقتصاد به نقل از رئیس‌جمهور و تصمیم‌سازان اقتصادی از «پایان قریب‌الوقوع رکود» خبر داده و نوشته است: رئیس‌جمهور و اعضای تیم اقتصادی دولت هر کدام در سخنانی جداگانه با ترسیم نقشه راهی وعده دادند که کشور به‌زودی از رکود خارج شده و تولید به ریل رونق خواهد افتاد. از یکسو، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ظهر پنج‌شنبه از مصمم بودن دولت برای تبدیل سال ۹۳ به سال رونق تولید و شکستن رکود اقتصادی در جشن کارگران خبر داد و از سوی دیگر رئیس‌کل بانک مرکزی چهارشنبه شب در جمع فعالان اقتصادی کشور وعده داد که کشور تا ۶ ماه آینده (آبان امسال) از رکود خارج خواهد شد. برنامه‌های خروج از رکود در شرایطی از سوی تیم اقتصادی دولت، چهارشنبه شب در نهاد ریاست‌جمهوری رونمایی شد که رشد اقتصادی کشور بر اساس اعلام بانک مرکزی در سال پایانی فعالیت دولت دهم به منفی ۸/۵ درصد رسید. برآوردهای اولیه حاکی از آن است که رشد اقتصادی سال ۹۲ که در ۶ ماه نخست، منفی ۲ درصد بود، در پایان سال گذشته به حدود منفی یک درصد و تا پایان امسال به حدود ۳ درصد خواهد رسید. وزیر اقتصاد هم در جمع فعالان اقتصادی کشور تداوم روند ثبات در فضای اقتصادی کشور را یکی از برنامه‌های دولت برای خروج از رکود دانسته و وزیر صنعت نیز از رفع همه محدودیت‌های صادراتی برای روشن کردن موتور تولید خبر داده است.

در مقابل اعتماد این خبر را مورد توجه قرار داده که «تثبیت قیمت‌ها موقتی است». به نوشته اعتماد، دولت یازدهم در هفته‌های گذشته، به مدیران تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی و صنعتی یادآور شده است، حق افزایش قیمت کالا‌ها را تا پایان تابستان ندارند. این درخواست دولت با اعتراض پنهان و پیدایی فعالان اقتصادی مواجه شده است که معتقدند مرحله دوم هدفمندی کالا‌ها قیمت تمام شده تولید را افزایش می‌دهد و نمی‌توان تثبیت قیمت فروش را پذیرفت.

مجتبی خسرو تاج، معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در همین باره گفته است: عدم افزایش قیمت کالاهای اساسی موقتی است و پس از دو ماه با بررسی تأثیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی به بنگاه‌های تولیدی، سازمان حمایت قیمت‌های جدید را تعیین می‌کند. وی با بیان اینکه امروز عمده بخش بازرگانی کشور در دست بخش خصوصی است و تولیدکنندگان و عرضه کنندگان در بازار ایفای نفش می‌کنند و دولت بیشتر در حوزه ذخیره سازی فعال است. خسروتاج ادامه داد: باید بررسی شود که افزایش قیمت حامل‌های انرژی تا چقدر می‌تواند روی کالا‌ها به ویژه ۱۷ قلم کالایی که مطرح شده اثرگذار باشد واحدهایی که تحت تاثیر قرار می‌گیرند می‌توانند به تدریج قیمت‌های فروش را افزایش دهند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره قیمت آرد و نان توضیح داد: در این مرحله از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها افزایش قیمت آرد ونان مطرح نیست.

در همین حال حامد رحیم‌پور در سرمقاله روزنامه خراسان به پاسخ به این پرسش پرداخته است که «آیا دولت شجاعت حذف پردرآمد‌ها را دارد؟».

در این مطلب آمده است: اواخر آذر ماه سال ۸۹ ‌بود که مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها با فرمان رئیس جمهور وقت، اجرایی شد. طبق قانون قرار بود طی مدت ۵ سال قیمت حامل‌های انرژی در کشور به ۹۰ درصد فوب خلیج فارس برسد (امسال سال چهارم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها است) اما عوامل مختلفی مانند کاهش ارزش پول ملی به یک سوم ارزش زمان اجرای مرحله اول و همچنین تورم افسار گسیخته‌ای که از نیمه سال ۹۰شروع به خودنمایی کرد، سبب شد که در شرایط فعلی، دوباره شاهد اختلاف شدیدقیمت حامل‌های انرژی با قیمت‌های جهانی باشیم.

از سوی دیگر توزیع همگانی یارانه‌ها به تمامی اقشار (ثروتمندان و نیازمندان) به صورت یکسان و ایرانیانی که خارج از کشور زندگی می‌کردند (بیش از ۶۰۰هزارنفر از ایرانیان خارج از کشور در مرحله اول هدفمندی یارانه نقدی می‌گرفتند) وبه تبع آن کسری۱۴هزارمیلیارد تومانی سالانه‌ای که بر دولت فشار می‌آورد فاصله قابل توجهی با فلسفه وجودی یارانه‌ها که کمک به اقشار ضعیف وحمایت از معیشت آن‌ها داشت، ایجاد کرد. بنابراین می‌توان گفت هم اکنون دولت روحانی میراث دار حجم انبوهی ازمشکلاتی است که درنتیجه عملکرد نامناسب دولت گذشته در اجرای این قانون پدیدار گشته است. اما از طرف دیگر ضرورت‌های غیرقابل کتمان پیش روی اقتصاد ایران اجرای کامل هدفمند کردن یارانه‌ها را گریز ناپذیر ساخته بود. از مهم‌ترین سوالاتی که دولت یازدهم در اوایل روی کار آمدن خود وبرای اجرای کامل قانون هدفمندی با آن روبروشده بود، نحوه افزایش قیمت حامل‌های انرژی وهمچنین چگونگی شناسایی افرادی از جامعه بود که نیازمند واقعی یارانه نقدی باشند. فقدان بانک‌های اطلاعاتی جامع و به روز نبودن آمارهای موجود از یک سو و تجربه ناموفق خوشه بندی خانوار‌ها در دولت قبل، دولت فعلی را برآن داشت تا به روش انصراف داوطلبانه از دریافت یارانه روبیاورد. ازاین رو دولت فرصتی ده روزه را برای ثبت نام متقاضیان دریافت یارانه در نظر گرفت.

پس از اتمام فرآیند پر از حاشیه ثبت‌نام یارانه‌ها که با کوله‌باری از وعده‌ها، توصیه‌ها، تشویق‌ها وبعضا تهدیدهایی همراه شده بود، میزان افرادی که ازیارانه‌ها انصراف دادند، به هیچ عنوان مطابق میل دولت نبود. ازجمعیت۷۷میلیون نفری ایران فقط ۲میلیون و۴۰۰هزارنفر، یعنی حدود۴درصد از مردم به تعبیر آقای روحانی دست رد به سینه یارانه نقدی زدند. با این وجود، می‌توان گفت منابعی که از محل انصراف از یارانه نقدی برای دولت ایجاد خواهد شد چیزی حدود ۱۲۰۰میلیارد تومان است. پر واضح است با این مبلغ، دردی از دردهای کهنه اقتصاد کشور دوا نخواهد شد. از طرف دیگر، همانطور که دولت بار‌ها وعده آن را داده بود، شیب افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به نحو ملایمی (نسبت به افزایش ۵۵۰درصدی در مرحله اول) تغییرداد که با این وضعیت، بازهم به هدف نزدیک شدن قیمت سوخت به قیمت‌های جهانی که در اول نوشته بدان اشاره شد دست پیدا نمی‌کنیم.

باید یادآور شد گرچه سیاستی که دولت برای افزایش ملایم قیمت سوخت درنظر گرفته، نوعی انتظارات تورمی مستمر را به اقتصاد تحمیل می‌کند وباعث بلاتکلیفی وایجاد ابهام در فضای سرمایه گذاری و کسب وکار کشور خواهد شد امابا توجه به وضعیت اقتصادی کشور به نظر می‌رسد راهی جز اجرای این روش باقی نمی‌گذاشت. به هرحال، اجرایی شدن اصلاح قیمت انرژی باشیبی کم واز طرفی میزان کم انصرافی‌ها دو گزاره‌ای است که به ما نشان می‌دهد، برای دستیابی به اهداف قانون هدفمندی، دولت چاره‌ای جز شناسایی وبه تبع آن جداسازی افراد پردرآمد ونیازمندان ندارد، تا با قطع یارانه پردرآمد‌ها، منابع مالی ایجادشده را صرف بخش‌های تولید، حمل و نقل عمومی، بهداشت و درمان و کمک به اقشار کم درآمد کند و البته این موضوع نیاز به تدبیر و شجاعت دولت دارد چرا که برای حذف پردرآمد‌ها باید به اطلاعات بیشتری از عملکرد اقتصادی افراد دست پیدا کرد. مردم عادی هیچ‌گاه نگران این نیستند که دولت عملکرد اقتصادی آن‌ها اعم از حساب‌های بانکیشان یا دیگر موارد را مورد بررسی قرار دهد اما مسلما عده‌ای از پردرآمد‌ها که اتفاقا اندک هستند ولی توان به پا کردن هیاهوی زیاد را دارند، راضی نخواهند بود که فعالیت‌های اقتصادیشان از ابهام دربیاید. آیا دولت تدبیر، شجاعت این کار مهم را خواهد داشت؟

روابط مهم دولت و قم

روزنامه‌های اصلاح‌طلب در اشاره به رابطه مناسب دولت و علمای قم شریک هستند.

در گزارش اعتماد از آخر هفته پر دیدار مراجع قم آمده است: «قم»: آخر هفته شلوغ، پردیدار و متفاوت. دفتر علما و مراجع در ترافیک دیدار‌ها به سر می‌برد: دیدارهایی که چند سالی بود خبری از آن‌ها نبود و مراجعی که درهای بیوتشان را به روی دولت سابق بسته بودند این بار نه تنها در‌ها را باز کردند بلکه از شرایط اعتدالی تمجید کردند و از اقلیت پرهیاهوی مخالف دولت انتقاد. از دولت فعلی نه تنها گله‌مند نیستند بلکه برایش دعای خیر هم می‌کنند. قم هر هفته یا یک هفته در میان میزبان یکی از وزرا یا دولتمردان دولت روحانی است. توصیه به دولت برای نادیده گرفتن اقلیت‌های پرهیاهو، توصیه به مردم برای نداشتن انتظارات بالااز دولت، انتقاد از میراث‌های اقتصادی احمدی‌نژاد برای کشور و در ‌‌نهایت دعای خیر علما برای دولت از مهم‌ترین محورهای این دیدار‌ها بود. در کنار وزرای ارتباطات و بهداشت که به قم سفر کرده بودند علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هم که در این روز‌ها به یکی از حامیان سیاست‌های دولت تبدیل شده است دیدارهای پرباری را این روز‌ها در قم داشت.

مراجع قم در کنار حمایت‌هایشان از دولت، از سهل انگاری‌ها و ادبیات نادرستی که موجب دشمن تراشی برای کشور شده بود انتقاد کردند و مردم را به صبر فراخواندند. مراجع که در سال‌های آخر دولت احمدی‌نژاد از سیاست‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی او سخت گله‌مند بودند به خوبی از مشکلات کشور آگاه بودند، آن‌ها را با دولتی‌ها و رئیس مجلس در میان گذاشتند و نشان دادند که گزارش‌ها از وضعیت کشور به آن‌ها می‌رسد. تأکید کردند که هنوز هم برایشان مهم است که چه کسی مشکلات سال‌های اخیر را به وجود آورده است اما برای دولت دعای خیر می‌کنند و از آن توقع سیاست‌های درست دارند.

ابتکار ترجیح داده این مسأله را مهم بداند که «مراجع تقلید از عملکرد افراطیون انتقاد کردند». به نوشته این روزنامه اگرچه در هفته‌های گذشته برخی از رفتارهای تندروانه فضای کشور را با التهاباتی مواجه کرده است، اما به نظر می‌رسد که بسیاری از نیرو‌ها و شخصیت‌های مورد احترام و محل رجوع جامعه تلاش‌هایی را برای دوری از فضای افراط در کشور آغاز کرده‌اند. پخش فیلم علیه رئیس جمهور در تیراژ وسیع، حمله به برخی از نزدیکان رئیس جمهور و دولت، انتقاد و حمله شدید به تصمیمات هسته‌ای و تیم مذاکره کننده، از جمله این موارد است که به نظر می‌رسد برخی از چهره‌های افراطی کشور برگزیده‌اند. چهره‌هایی که البته در روزهای گذشته از سوی بسیاری از چهره‌های اصلاح طلب و اصولگرا مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. به نظر می‌رسد این گروه‌ها و افراد مشی اعتدالی دولت را برای رشد و گسترش فعالیت‌های خود چندان مناسب نمی‌دانند و از همین منظر است که بر طبل التهاب و تندروی در کشور می‌کوبند.

اما به نظر می‌رسد، ‌این روش که در مبارزات انتخاباتی رئیس جمهور محترم به آزمون گذاشته شده و رای قبول مردم را کسب کرده است، هم از سوی گروه‌های مرجع جامعه پذیرفته شده است. از همین منظر است که برخی از مراجع عظام تقلید دو روز گذشته در حمایت از مشی اعتدالی دولت و مذمت افراطی‌گری سخنانی برزبان آورده‌اند، که می‌تواند حجت روشنی باشد برای کسانی که از یک سو داعیه دار ارزش‌ها و پیروی از مراجع شیعه هستند و از سوی دیگر نیز روشی مغایر با نظرات آنان در پیش گرفته‌اند. سخنان مراجع بزرگ شیعه در شهر مقدس قم نشان می‌دهد که آنان با هر عملکرد دولت که مخالف یاشند (اگرچه تا کنون در بسیاری از موارد به تایید دولت پرداخته‌اند) با مشی اعتدالی آن موافقت خود را اعلام کرده‌اند و در اظهار نظرهای خود به عنوعی پشت این رویکرد دولت و رئیس جمهور محترم نیز ایستاده‌اند و مردم را نیز به پیروی از این مشی دعوت کرده‌اند.

نگاهی به سخنان برخی از این مراجع عظام، نشان دهنده این رویکرد «قم» در قبال «تهران» است.

شهروند هم در‌باره «فصل ترمیم روابط پاستور و قم» نوشته: چهارمین سفر اعضای کابینه یازدهم به قم و دیدار با مراجع، آخر هفته گذشته انجام شد. اعضای دولت حسن روحانی طی ۹ ماهی که از دولت یازدهم گذشته، بار‌ها به قم سفر و با مراجع دیدار کرده‌اند. در ادامه رویکرد جدید دولت در رابطه با مراجع قم، آخر هفته گذشته وزیر بهداشت و وزیر ارتباطات در سفری به قم با مراجع تقلید دیدار کردند.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم راهی قم شدند و مراجع تقلید قم در دیدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ایشان، از در اولویت قرار گرفتن بحث بهداشت و درمان در دولت تدبیر و امید حمایت کردند. سپس به مرکز فقهی ائمه‌اطهار (ع) قم رفتند و با آیت‌الله «محمدجواد فاضل‌لنکرانی» رئیس این مرکز دیدار کردند. همچنین دیدار با آیت‌الله «ناصر مکارم‌شیرازی»، آیت‌الله حسین نوری‌همدانی، آیت‌الله حسین وحیدخراسانی، آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی و آیت‌الله جعفر سبحانی، ازجمله برنامه‌های وزیر بهداشت بود. آیت‌الله «سیدعبدالکریم موسوی‌اردبیلی» از مراجع تقلید هم طی دیداری با وزیر بهداشت، خطاب به قاضی‌زاده‌هاشمی گفت: دولت نسبت به مسأله درمان مردم توجه مناسبی دارد و مشخص است که شخص رئیس‌جمهوری اهتمام ویژه‌ای نسبت به بحث بهداشت و درمان دارد. او همین‌طور از دهکده سلامتی این شهر واقع در منطقه محروم شهر قائم و دانشکده پزشکی قم نیز بازدید کرد. آیت‌الله جوادآملی هم در دیدار با وزیر ارتباطات، با بیان این‌که مسئولان باید هنر استفاده از ظرفیت‌ها را داشته باشند، افزود: مسئولان می‌توانند با مدیریت نیروی انسانی و دانش آن، بیکاری را مهار کنند.

در مقابل هشدار بعضی از علما هم نصیب دولت شده است. اعتماد درباره «موضع گیری آیت‌الله جنتی در قبال سیاست‌های علی جنتی در وزارت ارشاد» نوشته: پدری از پسرش گله‌هایی دارد: گله‌هایی که جای بحث آن فضای خانواده نیست. پای سیاست‌های فرهنگی کشور در میان است و تفاوت نظری که امام جمعه موقت تهران بهتر می‌بیند در خطبه‌های نماز جمعه از آن رونمایی کند. فعلاآیت‌الله جنتی بهتر دیده تا انتقاداتش را در یک «هشدار» به وزارتخانه یی که پسرش در راس آن است، خلاصه کند.

شاید چیزی شبیه گوشمالی‌های ساده یی که علی جنتی در دوران کودکی تجربه کرده است. پدر اما بار‌ها نشان داده اگر به هشدارش توجهی نشود دیگر این «گوشمالی‌های» ساده کفایت نمی‌کند. حالابا این وضعیت کاملا روشن شده که عهد پدر و فرزندی جنتی‌ها عهدی است که باید پشت درهای خانه بماند. بیرون این در‌ها دنیای سیاست است، با قواعدی که نه شوخی می‌شناسد و نه عهد پدر و فرزندی. علی جنتی این روز‌ها زیاد انتقاد می‌شنود، مجلسی‌ها مدام هشدار می‌دهند که سیاست‌های فرهنگی او «لیبرالی» است. انتقادش از تعطیلی روزنامه «بهار» و نظرش درباره آوازخوانی بانوان، کم دردسر برایش ایجاد نکرد.

نام خانوادگی وزیر ارشاد هیچگاه سپری در برابر حملات جریان اصولگرا نبود. انتقاد پدر اما شاید معنای دیگری برای علی جنتی داشته باشد. نه از آن رو که نام آیت‌الله جنتی در صفحه اول شناسنامه وزیر ارشاد به عنوان «پدر» آمده است، بلکه از آن رو که می‌داند نفوذ کلام پدر در جریان اصولگرا می‌تواند چه تحولات جدیدی را دامن بزند. آیت‌الله جنتی چند ماهی بود که مواضعش در قبال سیاست‌های وزارت ارشاد را در فاز «توصیه» مدیریت می‌کرد. فاز توصیه اما کارگر نیفتاد تا دبیر شورای نگهبان یک گام به جلو بیاید و وارد فاز «هشدار» شود: هشداری که فعلا «نویسندگان غیراسلامی» را نشانه رفته است.

آیت‌الله جنتی گفته «نباید به کتابی که ضداسلامی است مجوز چاپ داده شود. کتاب نویسنده بی‌پروا، بی‌اعتقاد و لاابالی نباید منتشر شود». تأکید خطیب نماز جمعه تهران بر این است که «اگر نویسنده یی نیز غیراسلامی می‌اندیشد نباید آثارش منتشر شود زیرا در دل‌ها جا باز کرده و مردم با آثارش آشنا می‌شوند». تقارن این گفته‌ها با انتقادهای تند چهره‌های فرهنگی اصولگرا از چاپ آثار برخی از نویسندگانی که به زعم آن‌ها «غیرارزشی» و «غیراسلامی» هستند می‌تواند راستای سخن جنتی پدر را مشخص کند، اینکه او در پی کدام تحول در خطبه‌های نماز جمعه فرزند خویش را خطاب «هشدار» قرار می‌دهد. وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نسبت به محصولات فرهنگی نظارت لازم را داشته باشد، گفته است: «مبادا در این بین چیزی از ابتذال و فرهنگ غربی و خودکم بینی و احساس حقارت ترویج شود.

نباید چنین روحیه‌ای را در انسان‌ها به وجود آورد. باید مواظب ویروس‌هایی که آثار فرهنگی را از بین می‌برد بود البته این کارسختی است و هرکس می‌تواند، باید در این قضیه کمک کند».

فعلا اما آیت‌الله جنتی قصد برخورد سخت‌تر با مجموعه تحت امر فرزند خود را ندارد. او گفته است: «اگر کار اشتباهی انجام می‌شود باید دوستانه تذکر داد. البته آن‌ها علی القاعده قبول می‌کنند چون عنادی ندارند». دل فرزند ارشد آیت‌الله جنتی اما چقدر باید از حرف‌های پدر قرص باشد؟ پدر گفته «به طور کلی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خدمات خوبی انجام شده است»، پسر اما فعلاپا در مسیری نهاده که مشخصا با سلایق پدر فاصله زیادی دارد.

اصولگرایان و هواداران مواضع آیت‌الله جنتی شاید به این زودی‌ها نتوانند خاطره دیدار نوروزی علی جنتی با سید محمد خاتمی را از یاد ببرند. خاطره یی که از زمان وقوع آن هنوز یک ماه هم نمی‌گذرد و همین دیدار ساده نوروزی عمق تفاوت مواضع پدر و پسر را به نمایش می‌گذارد. به هر حال جنتی پسر زمانی گفته بود: «مسائل فکری، موروثی نیست».

شرق هم «انتقاد مصباح‌یزدی از میهمانی همسر رئیس‌جمهوری» را مورد توجه قرار داده و نوشته: شرق: محمدتقی مصباح‌یزدی هم به جرگه منتقدان میهمانی همسر رئیس‌جمهوری به‌مناسبت میلاد حضرت زهرا (س) پیوست. رئیس مؤسسه امام‌خمینی (ره) گفته است که «می‌گویند فرهنگ باید آزاد باشد، یعنی در مجلس «زهرا» عده‌ای برقصند. آیا اگر این دختران نرقصند، رخنه‌ای در فرهنگ ایجاد می‌شود؟» محمدتقی مصباح‌یزدی که از ابتدای روی‌کارآمدن دولت روحانی همواره انتقاداتی را به سیاست‌های فرهنگی و خارجی دولت یازدهم ابراز داشته، این‌بار هم برگزاری جشن میلاد حضرت زهرا (س) توسط همسر رئیس‌جمهور را از تیغ نقد خود گذرانده و به این وسیله باز هم سیاست‌های فرهنگی دولت را مورد هجمه قرار داده است.




سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار