بازدید 12724

رأی دادگاه فدرال درباره کتیبه‌های تخت جمشید

کد خبر: ۳۸۹۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۳:۳۶ 30 March 2014
با رأى یک دادگاه فدرال آمریکا، کتیبه‌هاى تاریخى تخت جمشید در موزه شیکاگو صرف غرامت قربانیان بمب‌گذارى ۱۹۹۷ نخواهد شد.

به گزارش فارس، با راى یک دادگاه فدرال آمریکا، کتیبه هاى تاریخى تخت جمشید در موزه شیکاگو صرف غرامت قربانیان بمبگذارى ۱۹۹۷ نخواهد شد.

میزان غرامتی که دادگاه آمریکا برای ایران تعیین کرده است ۴۱۲ میلیون دلار است.

بر اساس این گزارش، برخی از قربانیان بمب‌گذاری سال ۱۹۹۷ با طرح شکایتی خواستار اخذ برخی از آثار باستانی ایران در موزه تاریخ ملی شیکاگو شدند.

بر همین اساس مت استاپلر که ناظر مجموعه آثار باستانی ایران در موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگوست گفت: بسیار خرسندم که لازم نیست این آثار باستانی تحویل داده شوند تا به پول تبدیل شوند.

در بمب گذاری سال ۱۹۹۷ در یک مرکز خرید در بیت‌المقدس پنج نفر کشته و شماری زخمی شدند و انگشت اتهام به سوی ایران نشانه رفت.

قاضی پرونده در حکم خود آورده است که مجموعه آثار باستانی مذکور به منظور کارهای تحقیقاتی و پژوهشی در اختیار موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو قرار گرفته و اهداف تجاری در آن وجود ندارد بنا بر این نمی‌توان این آثار را مصادره کرد.

بر اساس این گزارش، در میان هزاران لوح ایرانی که در موزه شیکاگو وجود دارد بسیاری حاوی نقوشی از الفبای باستانی هستند که بیش از دو هزار سال قدمت دارند. این الواح از دهه ۱۹۳۰ میلادی توسط حکومت وقت ایران طی توافقی طولانی مدت به موسسه شرق شناسی شیکاگو قرض داده شد و موزه تاریخ ملی شیکاگو مجموعه کوچکتری از این آثار را در اختیار دارد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر