بازدید 12267

داستان مجسمه‌هاي تناولي چيست؟

در زمان شهرداري گذشته با پرويز تناولي منعقد شده بود و بر مبناي آن قرار شد كه منزل اين هنرمند براي تبديل به خانه-موزه خريداري شود كه اين قرارداد در دو بخش منعقد شده بود بخش اول آن مربوط به خريد آثار اين هنرمند و بخش دوم به خريد منزل شخصي او مربوط بود.
کد خبر: ۳۸۷۴۳۹
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۶ 18 March 2014
اختلافات پرويز تناولي با شهرداري تهران قدمتي بيش از ده سال دارد، يعني در دوران شهرداري گذشته. با حل نشدن موضوع اختلافات ادامه پيدا كرد و طي اين مدت به يكي از بحث‌هاي ثابت رسانه‌ها تبديل شده بود. تناولي قرار بود روز 24 اسفند نيز در دادگاهي شركت كند تا تكليف اين ماجرا مشخص شود. به همين منظور اين هنرمند كه مقيم كاناداست راهي تهران شده بود.

به نوشته تهران امروز، پس از جنجال تازه رسانه‌اي كه گفته شده بود آسيبي به برخي آثار تناولي وارد شده بود سیدمجتبی موسوی رئیس پیشین اداره حجم سازمان زیبا‌سازی شهرداری در گفت‌وگو با ایسنا، در اين باره اظهار کرده بود: «من اطلاعی از این ماجرا ندارم و نمی‌دانم که این اتفاق کجا و به چه شکل افتاده است و فقط شرح ماجرا را شنیده‌ام.»

دبیر سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران افزوده بود: «این ماجرا به هیچ وجه از جانب اداره ما اتفاق نیفتاده است و اساسا این مجسمه‌ها در اختیار ما نبوده است.»پيش از اين در تاريخ‌هاي متعدد شهرداري تهران توضيحاتي ارائه كرده است، كه برآورد كلي آن نشان مي‌داد كه اين ماجرا بيشتر گلايه‌هاي اين هنرمند برجسته است تا دعواي حقوقي. طي همين هفته نيز تناولي در تازه‌ترين اظهارات خود چندان مطمئن نبود كه دادگاه به نفع او رأي صادر كند.

اين هنرمند در مورد راي نهايي دادگاه عنوان کرد: «تا زماني که راي نهايي صادر نشود نمي توان پيش بيني در اين زمينه انجام داد اما به نظر مي‌رسد حق با من باشد.»

شهرداري تهران از جمله در سال 1387 نيز اعلام كرده بود كه قراردادي حدود 5 سال پيش (منظور 1382 است) در زمان شهرداري گذشته با پرويز تناولي منعقد شده بود و بر مبناي آن قرار شد كه منزل اين هنرمند براي تبديل به خانه-موزه خريداري شود كه اين قرارداد در دو بخش منعقد شده بود بخش اول آن مربوط به خريد آثار اين هنرمند و بخش دوم به خريد منزل شخصي او مربوط بود. طبق توضيحات منتشر شده در خبرگزاري فارس خريد آثار انجام شده و وجه آن نيز كاملاً پرداخت شده بود، بنابراين مالكيت اين آثار در اختيار شهرداري و سازمان فرهنگي و هنري است.آقايي سرپرست موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) درباره ماجراي گذشته گفته بود: «طبق مذاكراتي كه اخيراً مسئولان سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران با اين هنرمند داشتند، او در جريان برپايي نمايشگاه آثارش بود و نه تنها مخالفتي نداشت،بلكه براي رسيدن به حقوق قانوني خود نيز اعلام آمادگي كرد. شهرداري مايل به انبار كردن آثار هنرمندان نيست.»

وي برپايي اين نمايشگاه را از سوي سازمان فرهنگي وهنري شهرداري تهران، ابراز حسن نيت مسئولان آن دانسته و افزوده بود: «شهرداري تهران مايل نيست كه اين آثار ارزشمند را انبار كند و مردم كه صاحبان اصلي اين سرمايه هستند نيز دوست دارند كه اين آثار را از نزديك ببينند بنابراين برپايي اين نمايشگاه مي‌تواند اين آثار را از حالت موزه‌اي خارج كند و مردمي كه مايل به ديدن اين آثار هستند از نزديك بتوانند سرمايه گرانقدري را كه متعلق به خودشان است ببينند.» به گفته آقايي «تأكيد شهرداري تهران براي برپايي اين نمايشگاه مي‌تواند پروژه مسكوت تبديل خانه اين هنرمند به موزه را دوباره به جريان بياندازد و احيا كند. اين آثار تا پيش از برپايي نمايشگاه در فرهنگسراي خاوران نگهداري مي‌شد كه به دليل سنگيني به برخي از اين آثار صدمات مختصري وارد شده بود و تناولي نيز با آگاهي از اين موضوع، چند نفر از شاگردانش را براي مرمت اين آثار به سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران معرفي كرده بود.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست