بازدید 6151

زمينه‌سازي غرب براي تجزيه اوكراين

برخي تحليلگران مي‌گويند اوكراين در مقام دومين كشور بزرگ اروپا به سرعت به سمت تجزيه پيش مي‌رود
کد خبر: ۳۸۳۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۳ 01 March 2014
در شرايطي كه خطر تجزيه اوكراين هر روز بيشتر از قبل مي‌شود، پارلمان اين كشور در تصميمي جديد مصوب كرد كه آرسني ياتسنيوك به نخست‌وزيري اوكراين برسد. ياتسنيوك بلافاصله در سخناني از فساد گسترده در دولت قبلي سخن گفت.

به نوشته تهران امروز، اين در حالي است كه يانوكوويچ، رئيس‌جمهور بركنار شده اوكراين هم كه تصور مي‌شود در روسيه به سر مي‌برد، همچنان خود را رئيس‌جمهور قانوني اوكراين مي‌داند و كساني را كه جديدا در اوكراین قدرت را به‌ دست گرفته‌اند، راهزنان و اوباشان جوان نئوفاشيستي ناميد كه تنها اقليتي از جمعيت اوكراين را نمايندگي مي‌كنند.

وي گفت هم خودش و هم افراد نزديك به او تهديد جاني شده‌اند. چنين پيام‌هاي تندي در شرايطي رد و بدل مي‌شود كه بسياري از تحليلگران بين‌المللي از نقش غربي‌ها بخصوص آمريكا در ايجاد آشوب و بلوا در اين كشور مهم اروپايي سخن به ميان آورده و گفته اند: اگر شرايط به همين روال پيش برود اوكراين به دو بخش شرقي و غربي تقسيم خواهد شد؛ موضوعي كه اگر اتفاق بيفتد بحراني بزرگ را در دل اروپا شعله‌ور مي‌كند.

همانطور كه از چندي پيش و در حوادث و درگيري‌هاي كي يف پيش‌بيني مي‌شد،‌بحران اوكراين قرار نيست به اين زودي‌ها پايان يابد و احتمال تجزيه اين كشور به دو بخش غربي و شرقي بالا رفته است.از يكسو اعتراضات بخش غربي اين كشور منجر به سقوط دولت يانوكوويچ شده و او را مجبور به خروج از كشور كرد و از سوي ديگر در بخش شرقي و در شبه جزيه كريمه مردم با برافراشتن پرچم روسيه مخالفت خود با اعتراضات غرب را بيان كرده‌اند.

ساختمان‌هاي دولتي در اين شبه جزيره به دست گروه‌هاي مسلح طرفدار روسيه در آمده و با وجود اينكه آمريكا و اتحاديه اروپا سعي دارند از فرصت پيش آمده و سقوط دولت بهترين استفاده را برده و جاي پاي خود در اين كشور اروپاي شرقي را محكم سازند،‌روسيه نيز با لشكركشي به مناطق شرقي اعلام كرده است اجازه نخواهد داد منافع اين كشور در اين كشور بحران زده به خطر افتد. در اين ميان خبرهاي متفاوتي نيز درباره تصرف يك فرودگاه بين‌المللي در شبه جزيره كريمه به دست نيروهاي روسي مخابره شده است كه دولت روسيه اين خبر را از اساس تكذيب كرده و عنوان كرده با وجود اينكه در مرزهاي خود با اين كشور رزمايش برگزار مي‌كند،‌با اين حال به خاك اين كشور حمله نخواهد كرد و تنها براي دفاع از مناطق مرزي خود نيروهايش را به حالت آماده‌باش درآورده است.

در عين حال رئيس‌جمهوري موقت اوكراين در يك جلسه اضطراري كه با روساي امنيت اين كشور تشكيل داد تا حوادث شبه جزيره كريمه را بررسي كند، روسيه را به دست داشتن در گسترش ناآرامي‌ها در اين بخش جنوبي اوكراين متهم كرد. به گزارش خبرگزاري رويترز، اولكساندر تورچينف، رئيس‌جمهوري موقت اوكراين همچنين از پارلمان خواست تا با برگزاري يك راي گيري، درخواستي را براي ارائه به روسيه آماده كند و از كرملين بخواهد تا به يكپارچگي ارضي اوكراين احترام گذارد. وي روزپنج‌شنبه نيز اعلام كرده بود كه هرگونه اقدامي كه از سوي نيروهاي روس در ناوگان درياي سياه كريمه صورت بگيرد، حمله نظامي محسوب مي‌شود. اين در حالي است كه روز چهارشنبه پرچم‌هاي روسيه بر فراز پارلمان و ساختمان دولتي اين شبه جزيره با دو ميليون جمعيت به اهتزاز درآمدند. همچنين افراد مسلح ناشناس كه آنها را به نيروهاي روس منتسب مي‌كنند، فرودگاه اصلي كريمه را به تصرف خود درآورده‌اند.

با وجود این فرودگاه فعاليت عادي خود را انجام مي‌دهد.بنا به گزارش‌ها از ساعات اوليه روز پنجشنبه تعدادي مرد مسلح در اطراف فرودگاه اصلي جمهوري خودمختار كريمه در جنوب اوكراين، مستقر شده‌اند.اين افراد اونيفورم بر تن دارند اما روي اونيفورم‌هايشان علائم نظامي مشخصي ديده نمي‌شود. بيش از نيمي از ساكنان جمهوري خودمختار كريمه را روس‌تباران تشكيل مي‌دهند و پس از اقدام پارلمان مركزي اوكراين در بركناري ويكتور يانوكوويچ، رئيس‌جمهوري سابق كه به روسيه گرايش‌ داشت، در اين شبه‌جزيره تظاهراتي در حمايت از ادامه روابط نزديك با روسيه برگزار شده است. روز چهارشنبه، روس‌تباران براي ابراز مخالفت و تاتارهاي كريمه به منظور حمايت از دولت جديد اوكراين در برابر پارلمان محلي اين جمهوري خودمختار تجمع كردند و بين دو طرف درگيري روي داد. علاوه بر اين گفته مي‌شود كه افراد ناشناس فرودگاه بلبك در نزديكي ناوگان درياي سياه روسيه در شهر سواستوپل را نيز تحت كنترل گرفته‌اند. از سوي ديگر آرس آواكف، وزير كشور موقت اوكراين نيروهاي روس را مستقيما در اين اقدامات دخيل دانسته و گفت: من اين اتفاقات را حمله مسلح روسيه و اشغال مي‌دانم. اين در حالي است كه خبرگزاري اينترفاكس روسيه به نقل از يك منبع مطلع گزارش داد كه فرودگاه بلبك تحت كنترل ساكنان محلي حامي روسيه بوده و ارتباطي با ناوگان درياي سياه ندارد.

گفت‌وگوي وزراي خارجه آمريكا و روسيه


با بحراني‌تر شدن اوضاع در اوكراين وزراي امورخارجه آمريكا و روسيه با يكديگر به صورت تلفني مذاكره كردند. وزير امور خارجه آمريكا اعلام كرد وي با همتاي روس‌اش در مورد تحولات اوكراين گفت‌وگو كرد و از روسيه خواسته با واشنگتن و دوستانش به منظور حمايت از اوكراين براي ايجاد اتحاد، امنيت و يك اقتصاد سالم در اين كشور همكاري كنند. وزير امور خارجه آمريكا در ادامه خاطرنشان كرد كه وي در مورد اوضاع متشنج منطقه كريمه نيز با لاوروف گفت‌وگو كرد و وزير امور خارجه روسيه نيز بر اين موضوع تاكيد داشت كه رزمايش‌هاي نظامي روز گذشته روسيه از قبل برنامه‌ريزي شده و هيچ ارتباطي به اوضاع اوكراين ندارد. كري تصريح كرد، در اين گفت‌وگو لاوروف تاكيد داشت كه ولاديمير پوتين،رئيس‌جمهوري روسيه معتقد است مسكو به تماميت ارضي اوكراين احترام مي‌گذارد. اين گفت‌وگوها در شرايطي صورت گرفته است كه تحليلگران معتقدند اوكراين بيش از هر چيز به دليل دخالت نيروهاي خارجي در مرحله تجزيه به سر مي‌برد و در صورتيكه دولتمردان جديد اين كشور نتوانند با تكيه بر نيروهاي داخلي اين كشور را از وضعيت بحراني خارج سازند،آمريكا و متحدان اروپايي‌اش هم از اينكه اين كشور به دو تكه مجزاي غربي و شرقي تجزيه شود،‌ناخشنود نخواهند شد.

نقش رژيم صهيونيستي در ناآرامي‌هاي اوكراين


از ميان اركان مداخله‌جو در بحران اوكراين، مي‌توان به نقش صهيونيسم و يكي از مهره‌هاي بين‌المللي اين رژيم به نام «برنارد هنري لوي»، صهيونيست معروف و نظريه‌پرداز انقلاب‌هاي رنگي آمريكايي در جهان نام برد.

هنري لوي ميلياردر يهودي تبار فرانسوي كه سوداي رياست رژيم صهيونيستي بعد از اتمام ماموريت‌هاي جهاني‌اش را در سر مي‌پروراند، يكي از عوامل اطلاعاتي تبليغاتي اين رژيم و جغد شومي است كه در هر جا وارد مي‌شود، خونريزي و تعفن فتنه و آشوب و كشتار داخلي مدتي بعد از آنجا بلند مي‌شود. واقعيت اين است كه وي مرد ميدان است و ميدان‌هاي جنگ در نقاط مختلف دنيا شاهد حضور وي بوده است، جنگ بوسني و هرزه‌گوين كه باعث از بين رفتن هزاران مسلمان شد، جنگ افغانستان و حضور لوي در كوهستان‌هاي شمال اين كشور، جنگ عراق و حضور او در كوهستان‌هاي كردستان كه زمزمه‌هاي تجزيه طلبي از دولت مستقل مركزي را نيز به ذهن سران اين اقليم انداخت و بخش‌هاي مختلف جنوب سودان و دشت‌هاي دارفور كه باعث تجزيه اين كشور شد و شهرهاي شرقي ليبي كه الان به خاستگاه تروريسم جهاني و مركز اصلي صادرات تروريست تبديل شده، همگي شاهد حضور اين متفكر جنگ‌افروزي بوده‌اند. هنري لوي قبل از كشتار گسترده و درگيري‌ها ميان مسلمانان در افغانستان به عنوان نماينده ويژه ژاك شيراك رئيس‌جمهور اسبق فرانسه به اين كشور سفر كرد و با برخي ژنرال‌هاي افغان از جمله عبدالرشيد دوستم ديدار كرد.لوي در الجزاير نيز مشاهده شد و در آنجا با سعيد سعدي رهبر حزب التجمع براي فرهنگ و دموكراسي ديدار كرد.حضور او در دارفور و سومالي و اريتره نيز مشهود بود تا طرح‌هاي تجزيه‌طلبانه صهيونيست‌ها و غرب در آفريقا را نيز دنبال كند. برنارد هنری لوي بارها تاكيد كرده كه در پشت صحنه با همه مخالفان دولت سوريه به ويژه آنهايي كه زماني داراي پست‌هاي عالي و بلند مرتبه در دولت‌هاي سوريه بودند، در تماس است.وي بارها با عبدالحليم خدام معاون پيشين رئيس‌جمهور سوريه ملاقات كرده است.

برخي از تحليلگران معتقدند كه درخواست برخي از رهبران مخالف دولت سوريه از مردم اين كشور براي دست بردن به اسلحه و مقاومت مسلحانه در برابر دولت، تحت تعليمات لوي بوده است. شبكه خبري الميادين روز پنج‌شنبه در گزارشي از نقش لابي صهيونيستي در وقايع اخير اوكراين پرده برداشته و از سفر قريب‌الوقوع «ناتان شارانسكي» رئيس آژانس يهود و سياستمدار روس‌تبار رژيم صهيونيستي به اوكراين به بهانه ارائه كمك‌هاي فوري و اضطراري به يهوديان اين كشور خبر داد.شارانسكي علاوه بر تقويت امنيت موسسات يهودي اوكراين، ستادي براي جمع‌آوري كمك‌هاي مالي به منظور افزايش حفاظت از موسسات يهودي در اين كشور راه‌اندازي كرده است. با توجه به نقش ويكتور بنچوك بازرگان يهودي اوكرايني در اعتراضات اخير اوكراين و حضور فعال و سخنراني برنارد هنري لوي در ميان معترضان شهر كي يف، گزارش‌ها از نقش تاثيرگذار لابي صهيونيستي و مداخله موساد در حمايت از ناآرامي‌هاي اوكراين حكايت دارد.

برنارد هنري لوي ميلياردر فرانسوي كه دارايي‌هاي خود را وقف بقاي موجوديت ننگين اسرائيل كرده و در رفتار و گفتار و نوشته‌هاي خود تنها به‌دنبال پيشبرد اهداف نژادپرستانه خود در دفاع از صهيونيسم به ضرر ملت‌هاي جهان است، نقشی اساسي در پيشبرد ناآرامي‌هاي اوكراين ايفا كرد.

وي كه بارها اعلام كرده يك صهيونيست است و همواره در هر جا كه باشد، قلبش با اسرائيل است، علاوه بر حضور در ميان معترضان در شهر كي‌يف براي آنها سخنراني كرد، وي همان كسي است كه برنامه «مبارزه جهت آزادي و دموكراسي» در اوكراين را طراحي كرد.

هنري لوي كه پيش از اين اثر انگشت سياه خود را در تحولات ليبي و عراق و سودان و سوريه به جا گذاشته در ميدان استقلال اوكراين تاكيد كرد كه اروپا كامل نمي‌شود، مگر اينكه اوكراين به آن بپيوندد.اين موضوع نشان از وابستگي معترضان اوكرايني به جريان‌هاي خارجي به‌ويژه اتحاديه اروپا داشت كه اولين اقدام آن در تغيير نام ميدان استقلال به ميدان يورو خود را نشان داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست