بازدید 5697

مهمترین نتیجه مذاکرات ژنو از دیدگاه ابوترابی

براساس این توافقات، گروه 5+1 فعالیت های هسته ای ایران را طی شش ماه آینده مورد تحقیق و بررسی قرار می دهد که به نظر بنده براساس این توافقنامه، گستره این تحقیقات فراتر از معاهده NPT (منع گسترش سلاحهای هسته ای) است.
کد خبر: ۳۸۲۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۷ 28 February 2014

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در مذاکرات ایران با گروه 5+1 دو طرف به توافقاتی رسیدند که نتیجه مهم آن به رسمیت شناخته شدن فعالیت هسته ای ایران از سوی نظام سلطه و در راس آن آمریکاست.

 
به گزارش ایرنا، ˈسید محمد حسن ابوترابی فردˈ پنجشنبه شب در سلسله جلسات بزم اندیشه سازمان خدمات مشاوره ای جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی با موضوع نقش مجلس در مذاکرات هسته ای اظهار داشت: اکنون نظام جمهوری اسلامی به معنای واقعی کلمه در اوج اقتدار و قدرت است.
 
نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه غرب در مواجه با نظام جمهوری اسلامی به بن بست رسیده است، افزود: اکنون غرب در مذاکرات هسته ای به این نتیجه رسیده است که برای برون رفت از چالش ایران هیچ راهی جز مذاکره و توافق نیست.
 
ابوترابی فرد با اشاره به اصل گفت و گوی ایران با آمریکا بر سر میز مذاکره گفت: از دیرباز بحث گفت و گوی ایران با آمریکا از سوی روشنفکران و دولتمردان به صورت شفاف یا در حاشیه مورد بحث بوده و از جوانب مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.
 

وی افزود: روشنفکران راهبرد برون رفت ایران از چالشهای اقتصادی و سیاسی و تهدیدات را گفت و گو با آمریکا به طور خاص و حل مناقشات فی مابین می دانند و از این دیدگاه بر انجام مذاکرات تاکید دارند.

 

ابوترابی فرد اظهار داشت: راهبرد جمهوری اسلامی ایران را ملت ایران براساس مبانی انقلاب و امام راحل ( ره ) که در مقدمه قانون اساسی به صورت شفاف بیان شده است، تعیین کردند و طی سالهای پس از انقلاب رهبری معظم انقلاب و رجال سیاسی کشور بر آن تاکید داشته اند.

 

وی بیان کرد: براساس این راهبرد، انقلاب در هویت و در تار و پود فکری، اعتقادی و سیاسی خود یک تقابل بنیادین و مبتنی بر تفکر با نظام سلطه دارد و امروز مدیریت این نظام به دست کسی است که خود را کدخدا دهکده جهانی می داند.

 

او افزود: تقابل انقلاب اسلامی با نظام سلطه برآمده از هویت فکری آن، آموزه های دینی و مبانی امام راحل است که در طول عمر گرانبهایشان این اصول را تبیین نمودند و رهبر معظم انقلاب تا امروز بر این اصول پافشاری کرده اند.

 

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با طرح این سووال که تقابل ایران اسلامی با نظام سلطه چه دستاوردهایی به دنبال داشته است، گفت: اصولا مذاکره با آمریکا و مدیران شبکه سیاسی حاکم بر جهان در صورتی می تواند به نتیجه مورد دلخواه آنان برسد که ایران از اصول و مبانی انقلاب خود که مبارزه با زیاده خواهی نظام سلطه و حفظ منافع آن در خاورمیانه است، دست بردارد.

 
ابوترابی فرد افزود: در واقع به نتیجه رسیدن این مذاکرات از دیدگاه نظام سلطه این است که ایران نسبت به رژیم صهیونیستی موضعی اتخاذ نکند و در برابر سیاست های منفعت طلبانه آمریکا سکوت اختیار کند.

 

وی گفت: موضع جدی ایران نسبت به رژیم صهیونیستی، تاکید بر شکل گیری حکومتی مستقل مبتنی بر اراده مردم عراق، بی تفاوت نبودن نسبت به تحولات در کشورهای بحرین و سوریه در واقع موضوع نزاع بین ایران و آمریکاست.

 

ابوترابی فرد دستاوردهای ایران طی سه دهه پس از انقلاب اسلامی را بسیار بزرگ دانست و افزود: بزرگترین دستاورد ایران این است که امروز پرچمدار استقلال سیاسی و رویارویی با نظام سلطه در جهان می باشد و این سرمایه بزرگی به شمار می رود.

 

وی بیان کرد: ایران برای استقلال سیاسی خود هزینه های سنگینی پرداخت که بزرگترین آن دفاع مقدس بود زیرا بهترین جوانان کشور به شهادت رسیدند و در نهایت این هزینه ها ایران را به یک پدیده تهدیدناپذیر در جهان تبدیل کرد.

 

ابوترابی فرد اظهار داشت: آمریکا در مقابل برای براه انداختن جنگ ایران و عراق و لشکرکشی به عراق و تقبل تریلیون ها دلار هزینه در این زمینه هیچ نتیجه مفیدی نگرفت به طوری که الان متحد درجه یک ایران در دنیای اسلام، عراق است.

 

وی گفت: جهان به چشم دید که 33 سال مدیران و رجال سیاسی ایران پنجه در پنجه نظام سلطه گذاشتند و در حوزه های مختلف منافع این نظام را به چالش کشیدند و در نهایت در همه بخشها به پیروزی رسیدند.

 

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در مورد مذاکرات هسته ای گفت: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خودشان در سال نو در حرم مطهر رضوی فرمودند که ˈما با اینکه به ادامه مذاکرات خوشبین نیستیم و آمریکایی ها بر انجام مذاکرات پافشاری دارند، این گفت و گوها را در چارچوب و خطوط قرمز مجاز می دانیم.

 

حجت الاسلام ابوترابی فرد افزود: فرمایش رهبر معظم انقلاب و اتمام حجت ایشان باعث شد که موضوع مذاکرات هسته ای محور فعالیتهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری قرار نگیرد و دنیا بفهمد که ایران راه برون رفت از مشکلات خود را به مذاکرات گره نزده و نگاهش به ظرفیتهای ملی است.

 

وی اظهار داشت: هرگز سرنوشت و اقتدار سیاسی و اقتصادی ایران اسلامی به مذاکرات هسته ای گره نمی خورد و در مقابل باید آمریکا رفتار خود را اصلاح کند و اگر در مذاکرات صادق هستند به گونه ای عمل کنند که فضای اعتماد را از بین نبرند.

 

وی درباره مواضع مختلف سیاسیون ایران درباره مذاکرات هسته ای گفت: برخی سیاسیون دفاع می کنند، برخی نگاه انتقادی دارند وعده ای میانه هستند اما نباید عینک جناحی یا چپی و راستی نسبت به این قضایا بر چشم زد و در تحلیل ها باید رعایت انصاف را کرد.

 

ابوترابی فرد بیان کرد: مذاکرات هسته ای یکی از نقاط اقتدار جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین المللی است اما می توانستیم در این مذاکرات از نقطه اقتدار برتری وارد شویم.

 

وی با بیان اینکه در هر صورت در این مذاکرات پیروزی متعلق به ایران بوده است، گفت: چند سال قبل آمریکا حتی اجازه فعالیت هسته ای به ایران با اورانیوم 5/3 درصد را نمی داد وقصد داشت پرونده ایران را به شورای عالی امنیت ارجاع دهد.

 

نایب رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اکنون موضع آمریکا با چند سال قبل کاملا تغییر کرده است و می داند که ایران 19 هزار سانتریفوژ دارد و از رآکتورهای اراک، فردو و تهران برخوردار است.

 

ابوترابی فرد بیان کرد: در مذاکرات اخیر با گروه 5+1 این نتیجه حاصل شد که تا شش ماه آینده ایران متعهد شود میزان فعالیت هسته ای خود را از حد فعلی افزایش ندهد به این معنا که اورانیوم با غنای پنج درصد را برای اهداف صلح آمیز خود استفاده کند.

 

وی افزود: براساس این توافقات، گروه 5+1 فعالیت های هسته ای ایران را طی شش ماه آینده مورد تحقیق و بررسی قرار می دهد که به نظر بنده براساس این توافقنامه، گستره این تحقیقات فراتر از معاهده NPT (منع گسترش سلاحهای هسته ای) است.

 

وی بیان کرد: براساس این مذاکرات طی شش ماه آینده تحریم های جدید علیه ایران ایجاد نمی شود و بر شدت تحریم های قبلی نیز افزوده نمی گردد، همچنین برخی از منابع بلوکه شده ایران در غرب آزاد می شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی