بازدید 45390
اجماع بر سر «رستاخیز» تحقق نیافت

موافقان و مخالفان نمایش چهره حضرت عباس (ع) چه می‌گویند؟

مهم‌ترین استدلال‌های مخالفان برای ‌نمایش ندادن چهره حضرت اباالفضل (ع)، صورت انسانی یافتن ایشان است. مخالفان با اشاره به چهره‌سازی‌های معاصر از برخی پیامبران ـ نظیر آنچه در سریال یوسف پیامبر رخ داد ـ تأکید دارند از این پس‌ با نام بردن از حضرت اباالفضل، چهره ‌‌این بازیگر‌ به ذهن‌ها می‌آید و همین تصویر ذهنی ‌هر شخص نسبت به سقای کربلا ‌را فرو می‌ریزد.
کد خبر: ۳۸۱۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۵ 24 February 2014
فیلم: نوای کمانچه کیهان کلهر و باقلامای اردال ارزنجان را بشنویدنمایش چهره حضرت عباس (ع)، حضرت قاسم، حضرت علی‌اکبر و علی اصغر ـ علیهما‌السلام ـ در فیلم «رستاخیز»، اثر احمدرضا درویش در جشنواره سی‌و‌دوم فیلم فجر، با مخالفت و موافقت گروه‌های گوناگون همراه شد و وضعیت نمایش چهره ایشان را در اکران سراسری با ابهام روبه‌رو ساخت، تا اینکه روز گذشته با فتوای یکی از مراجع، مبنی بر عدم حرمت نمایش چهره ایشان، ماجرا وارد فاز تازه‌ای شد.

به گزارش «تابناک»، پس از نمایش چهره حضرت عباس (ع) و فرزندان امام حسین (ع) و امام حسن (ع)، استفتای آیات وحید خراسانی، مکارم و نوری همدانی به میان آمد که برخی ‌آیات بر ‌نمایش ندادن چهره‌ها تأکید کردند.

در این باره، آیت‌الله وحید خراسانی در زمان نمایش چهره حضرت عباس (ع) در سریال مختارنامه، سخنان آتشینی گفتند که با همراهی دیگر مراجع، منجر به حذف سکانس نمایش حضرت عباس از این مجموعه شد و مراجع همچنان بر موضع پیشین تأکید دارند. در این زمینه حتی آیت‌الله مکارم در نامه‌ای که به تازگی منتشر شده، خطاب به رئیس سازمان سینمایی، نمایش چهره حضرت عباس (ع) را خط قرمز خوانده‌اند.

با این حال، این واکنش‌ها همچنان به مواضع مراجع تقلید و علما محدود نشده و برخی طلاب، گروهی از مداحان و همچنین برخی قشرهای مذهبی در یک سو به عنوان مخالفان نمایش چهره حضرت عباس و گروهی دیگر از همین قشر و نیز بیشتر سینماگران در سوی دیگر، خواستار نمایش چهره حضرت عباس (ع) شده‌اند که برای این خواسته‌شان استدلال‌هایی آورده‌اند که می‌توان این استدلال‌ها را بدون قضاوت در برابر حقانیتشان برشمرد.

موافقان و مخالفان نمایش چهره حضرت عباس (ع) چه می‌گویند؟

مهم‌ترین استدلال‌های مخالفان برای ‌نمایش ندادن چهره حضرت اباالفضل (ع)، صورت انسانی یافتن ایشان است. مخالفان با اشاره به چهره‌سازی‌های معاصر از برخی پیامبران ـ نظیر آنچه در سریال یوسف پیامبر رخ داد ـ تأکید دارند از این پس‌ با نام بردن از حضرت اباالفضل، چهره ‌‌این بازیگر‌ به ذهن‌ها می‌آید و همین تصویر ذهنی ‌هر شخص نسبت به سقای کربلا ‌را فرو می‌ریزد.

همچنین آنان تأکید دارند که ازین پس شاید بازیگر این نقش،‌ ‌نقش‌های متفاوت‌ و منفی بازی کند و یا خطایی در زندگی داشته باشند و بدین شکل، تصویر ذهنی مردم از چهره حضرت عباس مخدوش شود؛ افزون بر همه اینها البته انتقاداتی نسبت به اصل این نمایش‌ها دارند، چرا که بنا بر روایات حضرت علی اکبر (ع) که چهره ایشان نیز در فیلم نمایش داده شده، چه در صورت و چه در سیرت، بیشترین شباهت را به حضرت محمد (ص) داشته‌اند و از این جهت، مخالفان تأکید دارند که هیچ بازیگری نمی‌تواند تداعی‌گر این چهره باشد. درباره نوع روایت عاشورا و اختلافاتی که میان روایت «رستاخیز» و روایت مقاتل مشهور وجود دارد، نیز اختلافاتی است که البته این تطابق در مرحله کنونی ناممکن است و تنها راه اصلاح اثر، ‌نمایش ندادن این فیلم چند ده میلیارد تومانی است که طبیعتاً از منطق به دور است.

اما سرانجام ‌روز گذشته، ‌نظر صریح آیت‌الله العظمی سیستانی، مرجع تقلید جهان تشیع نسبت به نشان دادن چهره ائمه و معصومین در فیلم‌های سینمایی در قالب یک استفتاء منتشر شد که این استفتاء؛ کاملاً متفاوت با نظر آیات وحید خراسانی، مکارم و نوری همدانی است؛ استفتائی که به همراه یک استفتاء دیگر، از یکی از عالی‌ترین روحانیون کشور، مبنای نمایش چهره حضرت عباس بوده و البته هنوز استفتاء دوم به دلایلی منتشر نشده است.

آیت‌الله سیستانی در پاسخ به اینکه «صورتگری و یا صحنه‌سازی از زندگانی محمد ـ صلی‌الله علیه و آله‌ ـ یا دیگر پیامبران گذشته و یا معصومین ـ علیهم السلام‌ ـ و یا هر راز و رمز مقدس تاریخی و نشان دادن آن‌ها بر پرده سینما و یا صفحه تلویزیون و یا تئا‌تر و غیره جایز است‌؟»‌ پاسخ دادند: «اگر اصل حرمت و بزرگداشت آنان رعایت شود و شخصیت مقدّس آنان را در اذهان مردم خدشه‌دار نکند، مانعی ندارد‌» و عملاً راه را بر ‌نمایش چهره نبسته‌اند.

موافقان و مخالفان نمایش چهره حضرت عباس (ع) چه می‌گویند؟

دیگر موافقان نمایش چهره حضرت عباس (ع)، عدم برخورداری از مقام عصمت ایشان است. موافقان نمایش چهره قمر بنی هاشم تأکید دارند، هرچند ایشان فرزند حضرت علی (ع) و از مقربین درگاه الهی هستند، جزو چهارده معصوم نیست و به همین دلیل، نمایش چهره‌شان بدون اشکال است. همچنین تأکید می‌شود، ‌این میزان حساسیتی که برای ‌نمایش ندادن چهره ایشان ‌به خرج داده می‌شود، برای ‌نمایش ندادن چهره دیگر پیامبران ـ حتی پیامبران اولوالعزم ـ که دارای مقام عصمت هستند، ‌به خرج داده نشده است.

موافقان در برابر احتمال مخدوش شدن چهره حضرت عباس (ع) نیز تأکید دارند که با نقش‌آفرینی چهره‌ای چون آنتونی کوئین در نقش حضرت حمزه عموی پیامبر، نه تنها این نقش منفی نشد و تحت نقش‌آفرینی‌های دیگر کوئین که اتفاقاً برخی از آن‌ها منفی بوده، قرار نگرفت، بلکه منجر به نمایش چهره مثبتی از ایشان شد که در ذهن مخاطبان باقی است و در واقع تأکید دارند، لزوماً نمایش چهره یک بازیگر، منتهی به اثر منفی نخواهد شد.

موافقان همچنین می‌گویند، برای درک مخاطب غیرمسلمان، نمایش چهره حضرت عباس (ع) اجتناب ناپذیر است و نورانی کردن همه چهره‌ها در این فیلم، منجر به عدم درک تشیع و پیام قیام امام حسین (ع) برای یک مخاطب خارج از خاورمیانه که مسلمان نیز نیست، خواهد شد و از این حیث بر نمایش چهره‌ها تأکید دارند. در همین راستا به تعزیه نیز اشاره می‌شود که چهره حضرت عباس (ع) به طور کامل نمایش داده می‌شود و بازیگر نقش ساقی کربلا نیز در سایر ایام به زندگی روزمره می پردازد و تاکنون ثلمه ای از این ناحیه متوجه ساحت ایشان نشده است.

موافقان درباره اختلاف‌های میان این فیلم و اصل واقعه که در مقاتل آمده، نظیر نحوه شهادت حضرت علی اصغر (ع) و یا ماجرای عشق که دستمایه اثر قرار گرفته نیز تأکید کرده‌اند که فیلم در فضای سینمایی ساخته شده و در فضای سینما، تأکید بر مستند بودنِ مو به موی واقعه، ساخت اثر را دشوار می‌سازد. بخش اعظم سینماگران نیز به عنوان موافقان این اتفاق، عمدتاً با همین استدلال‌ها از نمایش چهره حضرت عباس (ع) دفاع می‌کنند.

اکنون باید دید در پایان ماجرا، تصمیم کنونی مبنی بر حذف یا نورانی کردن چهره‌ها در اکران سراسری شده تغییر خواهد کرد یا‌‌ آنچه در «مختارنامه» رخ داد، در‌ «رستاخیز» نیز تکرار خواهد شد؟! زمان طولانی برای مشخص شدن سرنوشت گران‌ترین اثر رونمایی شده سینمای ایران ‌نمانده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶۶
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱۱۴
مگر نشان دادن تصویر حضرت عباس اسلام را به خطر می اندازد؟
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
قطعا به خطر نمی اندازد اما یقینا دستمایه خوبی برای معروفیت و سر زبانها افتادن عوامل فیلم بوده است .. انشالله مطابق با نیت حقیقی شان در همین دنیا پاسخ خود را دریافت کنند .
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
محمدجان ته قضیه رو گرفتی؟این چه حرفیه
هادی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
شخصیت ها و چهره های بی بدیلی همچون حضرت عباس بن علی (ع) و کسان دیگری که در این فیلم تصویر سازی شده به قدری والا می باشند که باعث بزرگ شدن و محبوب شدن بازیگر آن نقش در تمام سریالهای دیگر می شوند منظور این است که اثر مثبت آن بقدری بزرگ است که بیننده حتی در نقشهای منفی آن بازیگران در فیلم ها وسریالهای دیگر از ایشان به بزرگی و عظمت یاد می کند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
تصویر یک هنرپیشه بجای تصویرذهنی ازیک استوره الهی درشجاعت فداکاری وپایداری درمقابل ظلم دراذهان مسلمانوغیرمسلمان نقش میبندد بسیارمهم است بلکه بررکترین ضربه به اسلام موقعی میخوردکه تصویرشخصی دراذهان جابیفتدوسوژه ای برای سرویسهای اطلاعاتی استعماری غرب گرددوکارخانه دین سازی وفرقه سازی استعمار پیر که سابقه چندصدساله دراین امور دارد برای مظلومان جهان باهمان شمایل منجی سازی کنند.
omid
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
البته که به خطر نمی اندارد. نمیدونم چرا آقایان معترض تعزیه را فراموش کرده اند؟! توی تعزیه یک مرد نقش حضرت زینب را بازی میکرد. پس چرا اونجا فریاد وا اسلاما سر ندادین؟
محمدعلی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
چطور نقش عیسی مسیح رو در ایران بازی کردند و از تلویزیون هم پخش شد اشکالی نداشت؟! مگه حضرت عیسی معصوم نبود؟ در ضمن حسین یاری هم در شب دهم در نقش امام حسین رو بازی کرد و باز هم سیما براحتی اون رو پخش کرد. یعنی اونجا اشکالی نداره؟!!
با این موافقم که از این پس هروقت نام حضرت ابوالفضل را ببریم تصویر آن بازیگر میاد جلو چشممون . همونطور که الان با نام بردن از مولا علی علیه السلام تصویری که در تمثال ها دیده ایم میاد جلو نظرمون اما آیا این اشکالی داره؟
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
راست میگه.من نمیدونم مداحان چرا مخالفن. تمام تمثالها و عکسها یی که در مواقع عزاداری نمایش داده میشه هیچ وقت باهاش مخالفت نمیکنن
مرتضی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
اولا ما که نمیاد چرا که اصلا اعتقاد به آن عکس ها نداریم
دوما فیلم با نقاشی خیلی فرق میکند
داش حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
اولاً بسیاری از مراجع اون تصاویر رو هم قبول ندارن و چند سالی هست که تاکید دارند این تماثیل جمع شود.به هر حال مراجع بهتر از هر کس دیگر می توانند نظر بدهند.این مسئله یک مسئله دینی است و باید متخصص این مسائل که علما هستند پاسخ بدهند.نه عوام
ناشناس
| Australia |
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
داداش محمد مراجع خودشونو کشتن که تمثاله اهل بیت پیامبر(ص) را نشون ندن کو گوشه شنوا
ما نبايد از اسوه پيشي بگيريم اسوه هاي ما شيعيان فقط نمايش چهره امامان وپيامبر را مكروه دانسته اند پس اين اوج بي عدالتي است كه رفتار سليقه اي داشته باشيم و اگر مرجعي نظرش فراتر از اين اين فقط براي مقليدين ان مرجع است كه فيلم را نبينند نه براي همه.
پاسخ ها
مرتضی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
بابا افراطی نباش!!
مجتهد دارد میگوید اشکال دارد بعد شما برای خودتان میگوید رفتار سلیقه ایی...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
منبع حرف شما کدوم روایت ودر چه کتابیه لطفا مستدل حرف بزنید
داش حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
راست میگه منبع حرفت دقیقاً کجاست؟
من فتوای آقای سیستانی را در سایت ایشان نتوانستم پیدا کنم هم صفحه عربی و هم فارسی را کاملا جستجو کردم اگر کسی دیده لینکش را بگذارید متشکرم
نباید نشون بدن.اون کسی که نقش حضرت بازی میکنه معصوم نیست در حالی که اهل بیت معصوم هستن عاری از هرگونه ناپاکی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
خودت میگی نقش
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
همه اهل بیت معصوم نیستند . پیامبرو حضرت زهرا و 12 امام معصوم هستند ...
هموطن
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
آقاپسر شما تا حالا تعزیه ندیدی؟؟؟اونجا خود امام معصوم هم با صورت آشکار نقش آفرینی میشه. پس چطوریه که اون اشکال نداره؟؟؟
شاید بتوانند این مسئله را به طریق نورپردازی بر چهره ها به طریق هاله ای که چهره از پشت آن نور به اندازه ی که چهره ی مخو باشد (قرص صورت با مشخصه ی حدود 15 درصدی معلوم باشد) قضیه را خاتمه داد.
پاسخ ها
آرش
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
وای نه مردم خاطره خوبی از هاله نور ندارن !!!!!!
سلام

خدا وکیلی اینو دیگه داستان نکنید و الکی روی اون حساسیت نشون ندین
کسانی که ارادت کامل قلبی به آقا حضرت ابوالفضل علیه السلام و برادر زادگان گرامی ایشان دارند با دیدن فیلم و سریال و بازیگرانی که در نقش ایشان هنرنمایی میکنند هرگز از عشق و احترام ابدی شان کم نخواهد شد. شایسته است زیاد مته به خشخاش نگذاریم. تشیع سرخ علوی و خون حسینی تا روز محشر پاینده خواهد ماند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
بابا مغلطه نکن... درست ارادت بین شیعان کم نمیشه ولی این جوری توهین است و نباید بزاریم دیگران توهین کنند.
سیامک
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
چه توهینی؟اگر ارادت قلبی باشه هیچ مشکلی با نشون دادن چهره پیش نمیاد.مگه اینکه مداحان عزیز بخوان هرکدوم با سلیقه خودشون صورت ایشان رو تفسیر کنن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
من خودم شیعه هستم و هیچ توهینی احساس نکردم. میشه بفرمایید توهین یعنی چه اصولا؟!!
حیف است که از قدرت سینما و هنر هفتم برای معرفی حماسه های تشیع استفاده نکنیم اگر این روند آزاد باشد مسلما سیر تکاملی را طی خواهد کرد امروزه هنر سینما تاثیر بسیار زیادی در شکل گیری باور ها دارد
چرا در شبیه خوانی ها این حساسیت ها نشان داده نمی شود؟؟ و میدانیم شبیه خوانی چه تاثیر مثبتی در طول تاریخ کشورمان داشته است سینما هم می تواند وارد این مقوله شود
خدا به آیت الله سیستانی عمر طولانی عطا کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
واقعا!!! این بیان حماسه تشیع است که یک داستان دروغین و عاشقانه را جانشین توبه حر بشه!!! افتخار عاشورا یکی اش این است که حر بخاطر امام حسین توبه کرد نه عشق زمینی
این دیگر چه نظری است که آقایان دارند؟
مگر نشان دادن حضرت عیسی مسیح (ع) اتفاقا با بازی گری یک هنر پیشه ایرانی چهره این پیامبر الهی را خدشه دارکرد؟
آقایان از چه چیزهایی میترسند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
از کی تا حالا مجتهد شدی و برای خودت نظر میدهی!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
ناشناس، خوب آیت الله سیستانی که نظرش مثبت بوده.. راستم داره میگه عیسی پیامبر اولی العزم هستن، ولی راحت تو فیلم تو همین ایران چهره شون رو نشون دادن. کلا نباید اینقدر بسته نگاه کرد. ساخت همچین پروژه ای میتونه به تقویت فرهنگ عاشورا تو نسل جوان
ما برای درست یا غلط بودن اعمالمون منبع داریم.
قرآن و اهل بیت.
در هیچ کدام از این منابع سخنی مبنی بر مزمت در نشان دادن چهره بزرگان دین حتی خود پیامبر و ایمه نیامده است. پس اشکالی ندارد...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
اینکه روایتی در این باره نداریم برای اینه که 14 قرن پیش فیلم و عکسی وجود نداشته. خواهشا از خودتون فتوا ندید. چرا وقتی حرف از دین میفته همه علامه دهر میشن؟ مگه در زمینی علوم اسلامی چندتا کتاب خوندیم آخه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
تو همون قرآن هم نگفته نماز در طول شبانه روز 17 رکعته و خیلی چیزهای دیگه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
مذمت صحیح است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
شما کل منابع یعنی کل قران واحادیث رو مطالعه کردید؟افرین بابا مجتهد
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
شما رساله تون رو کی منتشر میکنید جناب؟
این استفتا از اقای سیستانی که اشاره ای به نشان دادن چهره نداشت!!
اگر نمایش دادن چهره شهدای کربلا مذموم است پس در شبیه خوانی باید چهره ایفا کنندگان نقش این شهدا پوشیده باشد. و مهمتر از همه اینکه نقش حضرت زینب را یک فرد مذکر ایفا میکند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
عزیز دل شما بهتره اول فرق سینما وتعزیه خوانی رو بری مطالعه کنی بعد بیای قیاس کنی
نمیدونم اما این دلیل خوبی نیست که هر وقت اسم حضرت عباس اومد یاد چهره ی بازیگر بیافتیم ... این به ایمان آدما ربط داره نه به چیزه دیگه .... یعنی منی که زنجانیم و هر سال میرم دسته ی حسینیه اعظم از امسال هر وقت اسم حضرت عباس و آوردن یاده بازیگر میافتم و سینه میزنم ..واقعا ربط نداره ...... هرکسی و میخوان تو قبر خودش خاک کنن پس پای خود شخص ایمانش به چیه به چی فکر میکنه چی انجام میده .......
من معتقدم خصوصا برای نوجوانان که در ذهن شخصیت پردازی میکنند بسیار خ.ب است.من تاثیر سریال مختار را رو فرزندانم دیدم.مطمئن باشید تاثیر یک سریال از 1000 تا کتاب بیشتره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
مختاری که به ما نشان دادند بسیار تقدیس شده بود. کاش بجای فیلم مختارنامه یک کتاب اختصاصی از شخصیت مختار را مطالعه میکردیم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
کسی منکر تاثیر زیاد فیلم نیست بلکه بخاطر همین تاثیر بسیار است که علما میگویند در این وادی باید احتیاط کرد نه اینکه هر چیزی را نشان بدهیم
حیف است که از قدرت سینما و هنر هفتم برای معرفی حماسه های تشیع استفاده نکنیم اگر این روند آزاد باشد مسلما سیر تکاملی را طی خواهد کرد امروزه هنر سینما تاثیر بسیار زیادی در شکل گیری باور ها دارد
چرا در شبیه خوانی ها این حساسیت ها نشان داده نمی شود؟؟ و میدانیم شبیه خوانی چه تاثیر مثبتی در طول تاریخ کشورمان داشته است سینما هم می تواند وارد این مقوله شود
خدا به آیت الله سیستانی عمر طولانی عطا کند
بنظر من نباید اینقدر حساسیت ایجادشودمگر از نشان دادن صورت پیامبر بسیار بزرگی همچون حضرت یوسف سخت تر است. در صورتیکه نشان دادن آنصورت زیبا توسط یم آدم معمولی چقدر هم تاثیر بسیار مثبتی در میان عموم جامعه گذاشت.
با عرض سلام خدمت جناب آقای درویش
و تشکر از ساخت فیلم شان
من با نظر موافقان ایشان در این جمله که تابناک منعکس نموده مخالف هستم .
نظر آنها را از متن کپی نموده بدین شرح است : برای درک مخاطب غیرمسلمان، نمایش چهره حضرت عباس (ع) اجتناب ناپذیر است و نورانی کردن همه چهره‌ها در این فیلم، منجر به عدم درک تشیع و پیام قیام امام حسین (ع) برای یک مخاطب خارج از خاورمیانه که مسلمان نیز نیست، خواهد شد و از این حیث بر نمایش چهره‌ها تأکید دارند.
سئوالم اینجاست که به فرمایش خودتان برای درک یک مخاطب خارجی ارزش دارد میلیونها عاشق دلسوخته قمربنی هاشم را ناراحت نمایید .
خودتان قضاوت کنید. متشکرم یا حق
پاسخ ها
مرتضی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
بعدش فیلم محمد رسول الله خارجی ها ساختن تصاویر را نشان ندادن تاثیرش خیلی هم خوب بود حتی برای خود خارجی ها
مگر در هنر تعزيه خواني چهره ائمه نشان داده نمي شود پس چه فرقي دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
اولا علما با تعزیه خوانی هم قبلا مخالفت کرد و کسی گوش نکرد
دوما آن کسی که در تعزیه میآید نمیگوید من همان عباسم بخلاف فیلم که میگوید عباس این شخص است و لا غیر
بابا انقدر گیر دادین که همه رفتن از یه جایی پیدا کردن و دیدن تصویر منتصب به آقا رو
باید دید و پرسید هدف آقایان از به تصویر کشیدن این بزرگواران چیست...؟؟؟!
آیا بهتر نیست بجای اصرار دربتصویر
کشیدن چهره آن بزرگواران بر سلوک و
رفتار ومنش کریمانه ی آنان تاکید نمود..
که سعی در هدایت و نجات بشریت داشتند!!!!
پاسخ ها
مرتضی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
حرفت درسته... ولی سخته برای کارگردانی که واقعا کربلا را با یک عشق زمینی عوض میکنه نجات بشر را بیان کند
این برای من همیشه سوال بوده است ؟!!
اگربه تصویرکشیدن بزرگان دینی گناه و نادرست است پس چرا تصویر انبیاء بزرگی همچون حضرت ابراهیم ( خلیل الله) ، حضرت عیسی(روح الله) حضرت جبرییل( امین فرشتگان الهی) و ..... را درفیلم ها به تصویر میکشند؟!! آیا این بزرگان کم مقامی داشتند یا اینکه یک بام و دو هواست ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
عزیزم این دو مقوله متفاوته
شما روزانه چند بار اسم حضرت عباس رو میاری
شاید سالی یک بار هم اسم حضرت ابراهیم رو نیاری کلا ما ایرانیا عاشق قیاس کردنیم بدون اینکه قواعدشو بدونیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
نه. مقام ائمه فراتر از این حرف هاست.
بعدش هم کسی آن تصاویر را تایید نکرده ولی ائمه دیگر خط قرمز است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
یه مرجع و منبع به من نشون بدید که توش گفته یا نوشته شده باشه مقام حضرت ابوالفضل (ع) از مقام حضرت ابراهیم (ع) بالاتره...
"مهم‌ترین استدلال‌های مخالفان برای ‌نمایش ندادن چهره حضرت اباالفضل (ع)، صورت انسانی یافتن ایشان است"
مگر ایشان صورت انسانی نداشته اند ؟ این چه حرفیه که می زنید ؟ فرهنگ قرآن اینه که همه انبیا انسان هستند .
درضمن بعد از ظهور امام زمان حتما باید ایشون هم چهره اشون رو بپوشونند که نکنه تقدسی که مردم از وجود مبارکشون درذهن دارند فرو بریزه یا اینکه ایشون باید برای هرکس مثل تصوری که ازشون وجودداره نمایان بشن ...
پاسخ ها
مرتضی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
مهم ترین دلیل ما حرف مجتهدین ماست که ما مقلدین موظف به اطاعت هستیم.
علت را مجتهدین باید بگویند
فارغ از قداستی که این بزرگواران داشتند باید بپذیریم که ایشان هم انسان بوده اند.تعصب بی جا میتواند ریشه هر چیز را بسوزاند!!
در هنر تعزیه خوانی هم در خیلی شهرها وحتی روستاها افراد معمولی وبعضا با چهرهای معمولی و نه چندان زیبا که حتی ممکن است دارای شهرت هم نباشند نقش امام حسین حضرت عباس و حضرت علی اکبر و دیگر مظلومین حادثه کربلا را بازی میکنند این حساسیت نشان داده نمیشود . با این استدلالها پس باید این هنر هم برچیده شود چه بسا کسانی که نقش امام حسین و یاران آن حضرت را بازی میکنند در شهر وروستای خود کاری کنند که تاثیر منفی در اذهان به جا بگذارند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
دوست عزیز وخاطب تعزیه با سینما متفاوت است میگه تعزیه در روستا مگه مخاطب سینما انقدر محدوده
باسلام،اگه قرار باشد چهره كسي نشون داده نشود ،پس ديگه نه سينمايي ونه تاتري ونه يادي ازكسي ميشه...
جدای از بحث نمایش یا عدم نمایش چهره ی شهدای کربلا، باید به ایرادات روایی فیلم هم توجه داشت. متاسفانه در این فیلم بیشتر از 20 مورد ایراد محتوایی وجود دارد. دوستانی که این فیلم رو دیدن نقدش رو از دست ندن، چون ممکنه ماهیت حادثه کربلا رو برای همیشه از دست بدن.
حديثي هست كه براي همه ما آشناست
انا بشر مثلكم
فكر ميكنم همين جواب آقايون رو بده
پاسخ ها
باقری
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
حدیث نیست آیه است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
این آیه قرآنه وبالاتر ازحدیثه . ولی مرغ مخالفین یک پا داره ...
تا بلحال می گفتند چهره معصومین را نشان ندهیم خب قبول اما مگر حضرت عباس هم جزو معصومین است ما وقتی این کارها را می کنیم آنوقت دستاویزی می شود که به تشییع حمله ور شوند و اصل دین دچار خدشه می شود
حضرت یوسف چی پس؟
برای حفظ قداست آقا ابوالفضل العباس علیه السلام بهتر است چهره ایشان نمایش داده نشود چون با نمایش چهره یقینا حق مطلب ادا نخواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
حق کدوم مطلب آقا ؟!! بزرگواری ایشون بخاطر چهرشون بوده یا ایمان و تقوا و رشادتشون ؟
گاهی اوقات به دست خودمان تابوهایی برای خودمان می سازیم که اگر روزی آن تابو توسط شخصی و در جایی که کنترلی بر آن نداریم شکست جوابی برای آن نداریم تا از اثرات سوء آن بر ذهن کسانی که آن تابو را برایشان ایجاد کرده ایم جلوگیری کنیم. فرض کنید فیلمی در آمریکا راجع به حادثه کربلا ساخته شود و نه تنها نقش حضرت عباس (ع) بلکه نقش امام حسین (ع) هم در آن وجود داشته باشد! خب در آن صورت قرار است چه اتفاقی بیفتد؟! آیا از ارادت کسانی که آن فیلم را دیده اند باید کاسته شود؟! پس بهتر است در حوزه مسایل دینی و در جایی که لزومی ندارد و خداوند در مورد آن دستوری به ما نداده بی جهت تابویی نسازیم تا گرفتاری های اینچنینی پیش نیاید.
برادر نشان دادن چهره اولیاءخاص مانند حضرت عباس درست نیست زیرا اینها هنرپیشه هستند و دو روز دیگر یک نقش ناجوانمردانه را بازی می کنند اگر کسی پیدا شود که نقش حضرت رابازی کند و دیگر هیچ نقش غیر مذهبی بازی نکند شاید قابل توجیح باشد
هر کسی تو ذهنش از افرادی تاریخی که ندیده و سرگذشتشون رو مطالعه کرده تجسمی داره . مثلا در مورد پیامبران یا امامان ممکنه این تجسم تمثالهای اونها باشه یا مثلا در مورد حمزه سیدالشهدا چهره آنتونی کویین باشه . اصلا مگه چهره این افرادمقدس متفاوت از دیگران بوده ؟ مگه مردم کوفه عبیدالله سوار بر اسب رو اشتباها امام جسین تصور نکردند ؟ مگه در جنگ احد بعد از شهادت مصعب ابن عمیر تصور نکردند که پیامبر به شهادت رسیده ؟
اصلا اگر چهره معصومین وبزرگان به اون صورتی که ما تصور می کنیم نباشه آیا باید ایمانمون ضعیف بشه ؟ خوب پس بفرمایید چهره امام زمان رو چطور می پسندید ؟ اگر اونطور که شما تجسم می کنید نبود باید ایمانتون به ایشون سست بشه ؟ آخه این چه ایمانیه ؟؟
خوب وقتی این کار شما باعث میشه میلیونها عاشق حضرت عباس ابن علی علیهما الصلوه والسلام جریحه دار بشه قلبشون چه اصراری دارید چه اصراری واقعا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
با سلام ایا میدانید شبکه های عربی دو سریال بزرگ با نام عمر و امام حسن وامام حسینم ساخته و در همه کشورهای اسلامی بجز ایران پخش شد ودر ایران هم توسط ماهواره دیده شد . و فتوای بسیاری از علمای شیعه وسنی را هم داشتند . و چهره امامان و حضرت عباس و حضرت زینب را در غالب نقش بازیگران نشان دادند . و البته هدفشان تحریف تاریخ به نفع خود و بیان اینکه اهل بیت هم یارو یاور خلافا بودند و قیام عاشورا هم فقط بخاطر ضدیت با حکومت یزید و ابن زیاد بود و ما از این دنیا عقب مانده ایم . ایا مداحی های سخیف و زننده انهم در کنار تمثال نقاشی شده منسوب به حضرت عباس و سید الشهدا کار درستی است چرا وا اسلاما سر نمیدهند. ...
به نظر من بزرگوارانی چون حضرت عباس (ع) و حضرت علی اکبر (ع) هم انسان بودن و اگر بازیگری که سابقه بازی نداشته و ذهنیتی از اون ها در اذهان عمومی نباشه اشکالی نداره که چهره نشون داده بشه
پاسخ ها
اميرارسلان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
حالا اگه اين بازيگرو بعدها خرابش كردن يا خراب شد چي؟
اگر نشان دادن چهره ها کمکی به درک فلسفه عاشورا به غیر شیعه ها می کند نه تنها اشکال ندارد بلکه ثواب هم دارد.
مگر هدف از ساختن این فیلم همین نیست؟
مگه تو فیلم محمد رسول الله که چهره پیامبرو نشون ندادن فیلم مشکلی داشت.این اقای کارگردان میتونست دست رو این نقاط حساس که با اعتقادات مردم سروکار داره نذاره.تازه غیر ازاین قضیه، فیلم مشکلای دیگه ای هم داره...
پاسخ ها
م- شيرازي
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
احسنت .............كجا فيلم برداري شده و به دستور و كمك چه كسي ؟
از همان اول نباید چهره پیامبران الهی مثا حضرات ابراهیم ، ایوب ، عیسی ، یعقوب و یوسف (ع) ساخته میشد . آنها پیامبران خداوند بوند و شان حضرت ابراهیم خیلی بالا است . فیلمساز باید عامه جامعه را در نظر بگیرد و شرایط فرهنگی و ذهنی حاکم بر جامعه را . بستر این کار در ایران فراهم نیست . نمی توان به مردم گفت عقیده قلبی داشته باش . این بازیگران هم انسانهای معمولی و با عیب هستند . آقای فرخ نعتی نقش امام رضا (ع) را با صدای خودش بازی کرد و با همان صدا در فیلمی بازی کرد که عاشق دختر خوانده اش میشود و با همان هئبت و تن صدا صحبت میکند . هضم آن برای افراد تحصیلکرده سخت است ، چه رسد به عوام . به جای این داستانهای تخیلی و جهت دار و عامدانه ، روش زندگی ، علم ، انسانیت ، تقوا و دیگر ویژگیهای امام حسین و اهل بیت را ترویج کنیم ...
نباید موضوع را پیچیده کرد به نظر من با نشان دادن سیمای این بزرگواران هیچ خدشه ای به مقام شاخص ایشان وارد نخواهد شد به جای توجه به ظواهر بیاییم سلوک ایشان را بکار بندیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
شما به اثرات سینما روی مردم توجه نداری یا در این زمینه مطالعه نکردی. بیشتر بررسی کنی نظر قطعا تغییر میکنه
سوال من اينه مگه تهيه كنندگان اين فيلم عكس العمل مراجع وبزرگان دين رو درزمان پخش مختارنامه نديدندپس چرادست به اين كار زدند,اگرمهم نشان دادن مرام ومنش اون بزرگوار بوده اين كاربدون نشان دادن چهره هم ممكن بوده
مهم‌ترین استدلال‌های مخالفان برای ‌نمایش ندادن چهره حضرت اباالفضل (ع)، صورت انسانی یافتن ایشان است??????????????
مگر ایشان انسان نبوده؟
حتی امام معصوم هم انسان است و چهره انسانی دارد.
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
یه جوری میگی مخالفان که انگار غیر مسلمان هستند! بابا ترمز بزن رفیق
آقای درویش اگر اول شروع کارش از مراجع بزرگوار استفتاء کرده بود این همه دردسر بوجود نمیومد. متاسفانه مشکل جامعه امروز ما همینه و توی مسائل دینی همگی صاحب نظریم و کاری به کار نظر مراجع تقلید نداریم!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
شما مطلب خوب نگرفتی. دوباره مطالعه کن یا با یه مخالف این امر (البته یه دانا) مشورت کن.
اگر مشکل قضیه اینه که این فیلم برای صادرات به جهان ساخته شده می تونن دو ورژن بسازن. یکی برای مصرف داخل که چهره ها نورانی باشن یکی برای خارجیها که چهره ها نشون داده بشن.
بنام خدا ،
اولا كشور ما يك كشور اكثريت شيعه 12 امامي ميباشد. حفظ شان ومنزلت ائمه ومعصومين واجب است.
ثانيا اشخاصي كه در فيلم مورد نظر چهره هايشان هويداست جزء امامان معصوم نبودند. عليرغم بازي آنتوني كويين در فيلم هايي مانند هركول وزينا كه حتي حركت هاي مبتذل و مستجني دارد اما هنوز پس از 35 سال پس از تماشاي فيلم رسالت (محمد رسول ا..) ياد حضرت حمزه و دلاوريهاي ايشان در ذهن من تكرار ميشود. وهرگز از ديدن فيلم مذكور خسته نميشوم.پس به نظر فيلمي با اين هزينه واستفاده ازتااريخ نگاران و مشاوره با مورخان و.... به نظر نبايستي سيماي مبارك اين عزيزان حذف شود. با ديدن اين فيلم كه به تاريخ سرگذشت كربلا نزديك است مردم بيشتر علاقمند به معصومين ميشوند. مانند سريالهاي امام علي ، تنهاترين سردار،ولايت عشق ،مختار نامه و.... كه خيلي از مخاطبان را بسوي رسانه ملي كشاند. الان يكي از كانالهاي وابسته به اهل تسنن تصوير خليفه دوم را براحتي نشان ميدهد.
هرچند سراپا تحریف و تضییع حقوق اهل بیت بود ولی یک حقیقت را روشن کرد برای آنان که در پی حق هستند: قیام حسین علیه السّلام سیاسی نبود...
عصمت علی اکبر مولا قمر بنی هاشم، قاسم بن الحسن و علی اصغر علیهم السلام را تنها کسانی می توانند تعیین کنند که خبر از آن دارند...
علی اکبر «ولی الله» است عباس «بنفسی انت یا اخی» است
اگر آقایان براساس گمان خویش و منابعی که با نگرش خاص خودشان بررسی کردند صاحبان عصمت صغری را نشناختند، آنان که نگران پریشانی حضرت فاطمه اند، به خوبی دانسته اند این اهداف پشت پرده را، حتی اگر آنان هم مُرده باشند،
علمدار زنده است و بیدار
پاسخ ها
عصمت
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
فکر کنم تو هم دارای مراتبی از عصمت باشی . با این طبقه بندی.... عصمت هم صغری کبری دار شده؟؟؟؟؟؟
درسته كه حضرت ابوالفضل معصوم نيست اما در نزد شيعيان از قداست و محبوبيت بسياري برخورداره بطوريكه حتي بيشتر از بعضي امامان شناخته شده است واين استدلال آقايون منطقي بنظر مياد.فرض كنيد در اوج مراسم محرم و نوحه خواني تصوير چهره ي اون بازيگر به ذهن شخص بياد كه حتما هم همينجوري ميشه.
این همه سال در تعذیه ها بر سر هر کوچه و خیابان آدم عادی و عامی نقش حضرت عباس را بازی کرده و اتفاقی نیفتاده مطمئنا در سینما هم نمی افته
مطمئن باشید نشان دادن چهره های این عزیزان تاثیرات بسیار مثبتی خواهد داشت چون اولیت حس و جذبی که از نمایش چهره این عزیزان به مردم دست می دهد تا ابد انرژی مثبت آن در بین مردم خواهد ماند حال آن شخصیت ها بعدا حتی به خلاف بروند مهم اثر اولی است که در ذهن ها و زندگی انسان نقش می بندد. خیلی از بازیگرهای خارجی را دیدید که در بعضی فیلم ها نقش بسیار مثبتی دارند و شاید بعدا در نقش های منفی نیز بازی کنند ولی اثر گذارترین نقش همان نقش مثبت آنها بوده
ببینم تمام کسانی که در ان دوران میزیسته اند و از چهره حضرت رسول تا امامان را دیده اند از ما بهتران بوده اند؟...
بابا تو رو خدا منطقی برخورد کنین
در مقابل هجمه فیلم های ضد اسلامی غربی ها که همیشه اسلام و مسلمین رو جنگ طلب و خون خوار جلوه میدن، یه "مرد" پیدا شده تو این فضای منفعل سینمای کشورمون، که یه دهه از عمرشو گذاشته تا به دنیا نشون بده امام حسین کی بود، حضرت عباس کی بود، قیام عاشورا چی بود و مهمتر از همه اینکه وقتی اسم "شیعه" میاد منظور پیروان کدوم امامای بزرگوار و کدوم خط فکری و اعتقادیه.
تورو خدا تو حاشیه نمونین. اصل مطلبو بچسبین. تو این زمان که سلفی ها و تکفیری ها اینقد جون گرفتن. یه همچین فیلمی واقعا لازمه.
اینهمه نظر درباره فیلمی که هنوز خیلی ها ندیدن جالبه . بریدفیلم را ببینید بعد متوجه میشین که داد وفریاد خیلیها نه فقط برای تصاویراشخاص بلکه بخاطر درست به تصویرنکشیدن واقعه کربلاست واقعا شرم آوره که بدون نظراهالی فن ومراجع بزرگوار فیلمی ساخته میشه که اصلا نتونه بدرستی وقایع را به تصویربکشد.
پاسخ ها
ذره بین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
از کجا میدونی اونیکه تا حالا شنیدی درست بوده؟؟؟؟
در فیلم محمد رسول ا.. که حضرت حمزه را نشان دادند چه اشکالی داشت؟چه اشکالی دارد که ما حمزه را به شکل آنتونی کویین تصور کنیم. نمی دانم چرا ما همیشه در گیر حاشیه ها هستیم.
باید از این کارها به خدا پناه برد این کار خلاف اعتقادات است مگر میشود بازیگر یکه هزاران گناه کوچک و بزرگ دارد نقش فرزندان ائمه اطهار را بازی نماید اگر امروز چهره این سروران به نمایش درآمد فردا نقد آنان نیز دست مایه سینما گران قرار میگرد و زمینه کم رنگ شدن اعتقادات مردم را به وجود می آورد هیچ کدام از پیامبران دیگر به ائمه اطهار نمی رسند پس لطفا از این نقشه های کثیف دشمنان جهت کم رنگ نمودن اعتقادات مردم شیعه ایران اسلامی استفاده ننمایید
فكر نكنم اشكال داشته باشه چون سالهاي سال است كه مردم ما تعزيه تماشا ميكنند و حتي بجاي امام حسين هم نقش بازي ميكنند و مردم هم ميبينند و ايمانشون هم مشكلي پيدا نكرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
در تعزیه شمر بر سر امام حسین گریه میکنه و صد فرق دیگه. چرا خوب فکر نمیکنید.
در احادیث معتبر این واقعیت گفته شده که پیامبر (ص) فرمودند علمای امت من از انبیاء بنی اسرائیل برترند لذا نمی توان شخصیت عالی حضرت اباالفضل علیه السلام را که تنه به تنه عصمت می زند با انبیاء گذشته مقایسه نمود.
من این فیلمو تو جشنواره دیدم و زمان شهادت حضرت عباس به شدت تحت تاثیر قرار گرفتم ، و واقعا" نمیدونم اگر در اون لحظه شهادت هاله نور فقط بود این اثر گذاری را باز هم داشت یا نه .
اگر نشان دادن تصاویر گناه است چرا حضرت یوسف که پیامبر ماست در صدا و سیما به صورت سریال پخش شد. مگر یوسف پیامبر نیست؟
خدایا صاحب ما را برسان!
سلام
بهتر بود پاسخ استفتاء رو با دستخط و مهر ایشون اسکن شده میذاشتید چون اینجوری قابل استناد نیست!
معلوم نیست که چرا آقایان اصراردارند چهره ائمه اطهار یا شخصیتهای والا مقامی همچون حضرت اباالفضل را در فیلمها نشان دهند؟آقای فخیم زاده در سریال ولایت عشق به خوبی ثابت کرد که می توان بدون نشان دادن چهره معصومین (ع)حق مطلب را به خوبی اداکرد.
اقاي تابناك چرابرخي نظرهاراحذف ميكنيد؟!
بسیار عالیست. کاش یه کاری هم واسه شخصیت های تاریخی و اسطوره های ملی میکردیم که دیگه با امثال 300 تاریخ جعلی از ایران به خورد نسل جوانمون ندن.
چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم