بازدید 28723
یکشنبه شب تجمع مخالفان برگزار می شود

انتقاد مداحان به فیلم "رستاخیز"

کد خبر: ۳۷۸۹۹۴
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۳ 15 February 2014
سه مداح معروف در موضع گیری های مختلف نسبت به فیلم  سینمایی "رستاخیز" اعتراض کردند. حاج منصور ارضی، عبدالرضا هلالی و مجید بنی فاطمه مداحانی هستند که تاکنون به مضمون این فیلم سینمایی انتقاد کرده اند. در همین حال اخباری از تجمع هیات های مذهبی در یکشنبه شب منتشر شده است.

به گزارش فرارو، نمایش تصویر حضرت ابوالفضل و داستان فیلم رستاخیز حاشیه ها را پیرامون این فیلم پر جایزه جشنواره فیلم فجر امسال افزایش داده است حاشیه هایی که می تواند فضای را برای نمایش عمومی این فیلم سینمایی را تنگ کند.

اعتراض ها تا جایی افزایش پیدا کرده است که عده ای از منتقدان فیلم قصد برگزاری تجمع دارند. همزمان با نهمین سالگرد شهدای مسجد ارک به همت هیئت محبان المرتضی(ع) مراسمی در مسجد ارک تهران برگزار می شود. در این مراسم هیئات مذهبی تهران در اعتراض به تحریفات و تقدس زدایی های فیلم " رستاخیز" تجمع خواهند کرد. این مراسم یکشنبه شب از نماز مغرب و عشا با سخنرانی حسین الله کرم و مداحی حسین سازور در مسجد ارک برگزار خواهد شد.

در چند روز گذشته چند مداح اهل بیت نیز به انتقادات شدید از مضمون فیلم پرداخته اند. ابتدا مجتبی بنی فاطمه با انتشار یادداشتی با حمله به احمد رضا درویش کارگردان فیلم نوشت: «وقتی نمی‌توانیم اثری در خور شأن واقعه عاشورا بسازیم، بیاییم و برای امام‌حسین(ع) فیلم نسازیم! چه اصراری داریم تصورات مردمی که از کودکی با امام‌حسین(ع) خو گرفته‌اند را با تخیلات خود تخریب کنیم؟ چطور جرات کردید تصویر حضرت‌عباس(ع)، حضرت‌علی‌اکبر(ع) و... را در فیلم خود نشان دهید؟ بالاتر از همه اینها چطور این حق را به خود دادید که صدای حضرت‌زینب(س) را شبیه‌سازی کنید؟ گستاخی تا کجا؟.»

سحرگاه روز جمعه نیز حاج منصور ارضی در مراسم دعای کمیل با انتقاد شدید از این فیلم و مسئولان سینمایی کشور گفت: «مراجع تقلید درباره حرام بودن نشان دادن تصویر معصومان(ع) فتوا داده اند. اما نشان دادن عکس و صورت اینها تنها بخشی از مشکلات این فیلم است؛ حالا هر چقدر هم می خواهند به طراح و سازنده و هنرپیشه های داخلی و رقاصان خارجی آن جایزه بدهند.»

ارضی در ادامه عنوان کرد: «در این جشنواره ها اینقدر خراب کاری صورت می گیرد که خود مسئولین بی مسئولیتشان هم صدایشان در می آید، طرف ده سال کار کرده است روی آن فیلم مسخره که هنرپیشه های آن جایزه بگیرند، اصل فیلم هم اهانت به امام حسین و حضرت زینب است.»

عبدالرضا هلالی نیز روز جمعه در مراسم هفتگی خود حمله شدیدی را علیه فیلم رستاخیر و کارگردان آن صورت داد. این مداح گفت: «شما می خواهید مثال بزنید و از تخیلتان استفاده کنید، خب این همه سوژه تاریخی! اما شما حق ندارید در مورد مبدا تاریخی و تعامل و تعالی بشر نظر بدهید. چرا گیر دادید به امام حسین(ع)؟ آنقدر قشنگ به این مسائل وارد می شوند و تحریف می کنند!»

او خطاب به کارگردان فیلم گفت "آقای درویش مبنای تاریخی ساخت این فیلم کجاست؟ و از کجا در آمده است؟ شما یک سند آوردی که پسر حر در شام و کوفه بوده من دست شما را می بوسم!"

فیلم رستاخیز ماجرای قیام عاشورا را بر محور شخصیت بکیر بن‌حر یزیدریاحی بازسازی کرده است. در این فیلم برای نخستین‌بار تصویر حضرت ابوالفضل‌العباس ( ع) بدون هیچ هاله‌ای از نور به نمایش درآمد. بازیگر نقش ایشان نیز بهادر زمانی، پسرعموی مصطفی زمانی است که با فیلم یوسف پیامبر به سینما شناسانده شد.

این فیلم به سه زبان و با سه نام متفاوت به نمایش درخواهد آمد؛ «رستاخیز» نام فارسی فیلم است، «القربان» هم نام عربی و نام انگلیسی آن «حسین(ع) آنکه گفت نه».  تمام مراحل فنی فیلم «رستاخیز» پس از فیلمبرداری طبق قرارداد با شرکت انگلیسی «مولینر» طی یک‌سال‌ونیم در استودیویی در لندن تحت نظارت احمدرضا درویش به سرانجام رسید. «طارق انوار» تدوینگر معروف و نامزد دریافت «اسکار» برای فیلم «سخنرانی پادشاه»، «رستاخیز» را تدوین کرده و «استفن واربک» آهنگساز برجسته و برنده اسکار نیز برای آن موسیقی ساخته است.

در سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر در ۱۱ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین گشت و در نهایت در ۸ بخش از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برنده شد. این فیلم در ۲ دی ۱۳۹۲ در سینما فرهنگ با حضور برخی اعضای دولت اکران خصوصی شد.

اما انتقادات به فیلم فقط به مداحان و هیات های مذهبی ختم نشد بلکه برخی از روحانیون عالی رتبه نیز از نمایش چهره حضرت ابوالفضل در این فیلم انتقاد کرده اند.

بیشترین اعتراض نیز از سوی اساتید حوزه و البته مراجع بود. در روزهای بعد از نمایش فیلم آیت‌الله علوی‌‌گرگانی و آیت‌الله مقتدایی به این فیلم اعتراض کرده و آن را توهین به مقدسات دانسته‌اند. آیت‌الله‌العظمی علوی‌گرگانی در بیانیه‌ای ضمن محکوم‌کردن این موضوع آورده است: «عدم‌توجه به نصایح علما موجب کمرنگ‌شدن اعتماد قشر متدین به دستگاه‌های فرهنگی‌ شده و کمرنگ‌شدن عظمت امامزادگان، موجب توبیخ و بلکه عقاب الهی در قیامت خواهد شد و همه مسوولان باید خود را برای جوابگویی در روز حساب آماده کنند.»

اما با وجود این انتقادات علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دفاع از فیلم پرداخت. او تاکید کرد که رستاخیز از نظر تاریخی مشکلی نداشته و منطبق با تاریخ صحیح عاشورا تدوین شده است. جنتی حتی از این سخن گفت که فیلم مورد تائید آیت الله سیستانی و نمایندگان ایشان قرار گرفته است موضوعی که خیلی سریع توسط موسسسه تماشا تهیه کننده فیلم تکذیب شد.

با وجود این انتقادات و احتمال به وجود امدن موج تازه علیه فیلم "رستاخیز" سرنوشت این فیلم در ابهام قرار گرفته است. هنوز مشخص نیست با این اعتراض ها و فشار ها رستاخیز امکان اکران عمومی را پیدا کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان