بازدید 9540

تحولی که «استیو جابز» در جهان رقم زد

این سوال مطرح است که آیا به کمک محصولات «اپل» می‌توان آثار هنری تولید کرد؟
کد خبر: ۳۸۱۲۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۶ 23 February 2014
تصویر یک سیب گاززده، شما را حتما به یاد «استیو جابز» می‌اندازد. اتفاقا سیب سیاهی در روز مرگ او در فضای مجازی مدام دیده می‌شد.

به گزارش شرق، در طول سال‌های قبل و بعد از مرگ او دنیا چندان نقاشی با انگشت روی «آیپد» را جدی نگرفت ولی اخیرا هنرمند آیپدنگار، «کایل لامبرت» با نقاشی‌های «آیپد»ی‌اش عده‌ای را در سراسر جهان متحیر کرده است.

نقاشی فوق‌العاده و پرآوازه او، از چهره بازیگر مشهور «مورگان فریمن» حاصل 200ساعت کار و 285‌هزار بار لمس سر انگشتان او در محیط اپلیکیشن Procreate است.

اغلب هنرمندان حوزه تجسمی، سینما و موسیقی از مزایای «اپل» بهره می‌گیرند، این از حجم استفاده محصولات این شرکت در فیلم‌ها و اشاره‌های مستقیم و غیرمستقیم کاملا مشهود است.
تحولی که «استیو جابز» در جهان رقم زد
اما این سوال مطرح است که آیا به کمک محصولات «اپل» می‌توان آثار هنری تولید کرد؟ 

«ابراهیم حقیقی»،گرافیست، که همیشه ای‌میل‌هایی که از او گرفته‌ام، با «آیپد» یا «آیفون» ارسال شده‌اند، می‌گوید: «نخستین سال‌هایی که کامپیوتر وارد ایران شد و نرم‌افزارهای مرتبط با گرافیک هم در پی آن وارد شدند، می‌شنیدم که ساختار سیستم‌عامل «مکینتاش» مناسب‌ترین ابزار برای انجام کارهای گرافیکی است. بعدها که از محصولات «اپل» استفاده کردم، در تجربه هم همین‌طور بود و تفاوت بسیار زیادی بین «اپل» و سایر محصولات وجود داشت. البته که «اپل» گران‌تر از سایر برندها هم بود اما همیشه در عمل برای من مناسب‌تر از بقیه بوده است. هم سرعت پردازش خوبی دارد و در تجربه هم ثابت شده که از دقت بالاتری برخوردار است.»

اما «حقیقی» در پاسخ به این سوال که: «به‌عنوان یک گرافیست، تا چه اندازه جلوه بصری این برند برایتان مهم و قابل توجه بوده؟»، چنین می‌گوید: «جلوه بصری‌اش برایم از اهمیت چندانی برخوردار نیست اما مزیت دیگر این برند که برایم بسیار مهم و قابل توجه است، برخورداری از کالیبراسیون رنگ است که برای یک گرافیست مقوله بسیار مهمی است. برایم جالب بود که وقتی، در سیستم «آی مک»، مانیتور و هارد و سایر بخش‌ها، یک‌پارچه شدند، این کالیبراسیون رنگ، همچنان حفظ شد.» «حقیقی» در پایان بزرگ‌ترین مزیت «اپل» را نه نرم‌افزارها، که سخت‌افزارهایش می‌داند. سخت افزارهایی که از دقت و سرعت بی‌بدیلی برخوردارند. 

«آیدین آغداشلو»، نقاش نامی ایرانی، اما اپل‌باز نیست. او که همیشه کارهای اینترنتی‌اش را با «آیپد» انجام می‌دهد، به سوال من درباره اینکه «آیپد» چه تحولی در پروسه خلق آثار او ایجاد کرده، چنین پاسخ می‌دهد: «فرقی برایم نمی‌کند. با تکنولوژی میانه‌ای ندارم و این‌کاره نیستم. خیلی دورم از تکنولوژی. آیپد را انتخاب نکردم و هدیه گرفتم. بنابراین حالا برایم فرقی با سایر برندها ندارد.»

جالب اینکه «پیمان قاسمخانی»- فیلمنامه‌نویس- هم با اینکه سال‌هاست از محصولات «اپل» استفاده می‌کند، پاسخی شبیه به «آغداشلو» دارد. او می‌گوید: «اپل برایم فرقی با سایر مارک‌ها ندارد. به‌طور کاملا اتفاقی محصولات اپل را انتخاب کرده‌ام. شاید چون سایر برندها را به خوبی نمی‌شناسم.»

اما بهانه نگارش این گزارش، زادروز «استیو جابز» بنیانگذار فقید «اپل» است. او فردا در سومین سال غیابش، به 60سالگی پا می‌گذارد. اداره پست آمریکا به‌منظور گرامیداشت افرادی که در ارتقای فرهنگ و جامعه آمریکا نقشی پررنگ داشته‌اند، هرسال تصاویر آنها را روی تمبرهای پستی چاپ می‌کند، این‌بار قرعه به نام «استیو جابز» به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های متحول‌کننده تکنولوژی افتاده است و سال 2015 چهره او بر تمبرهای آمریکایی نقش خواهد بست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر