بازدید 80083

توهین صداوسیما به شعور همه مخاطبان

مگر محمدمهدی عسگرپور، سیدجمال ساداتیان، مصطفی کیایی، محسن دارسنج و ... چه حرف‌هایی زدند که صدا و سیما باید آن‌ها را سانسور می‌کرد. آ
کد خبر: ۳۷۷۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۰ 12 February 2014
محمدرضا رستمی در بخش وبلاگ خبرآنلاین نوشت:

کسانی که از شبکه نمایش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شاهد پخش مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر بودند، یکی از به یاد ماندنی‌ترین رویکردهای رسانه ملی را دیدند. رویکردی که بی شک باید ثبت و ضبط شود و در دانشکده‌های علوم ارتباطات تدریس شود تا دانشجویان دریابند که چگونه می‌شود با استفاده از این روش همزمان هم به شعور مخاطبان یک رسانه توهین کرد و هم به هنرمندان و سینماگران یک کشور.

زمانی که اعلام شد شبکه نمایش قرار است مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر را به صورت زنده پخش کند، خوش باورترین آدم‌های این دیار هم باور نمی‌کردند که صدا و سیما، مراسم یاد شده را بدون سانسور روی آنتن بفرستد، اما کاری که صدا و سیما با این مراسم کرد فراتر از رویکرد معمول این رسانه بود. در گذشته اگر مخاطبان رسانه آقای ضرغامی فقط شاهد نماهای دوری بودند که لحظه جایزه گرفتن و حرف زدن هنرمندان زن پخش می‌شد، این بار به چشم خود دیدند که هرجا مسئولان پخش صدا و سیما احساس می کردند که هنرمندان این سرزمین حرف‌هایی می‌زنند که نباید آن را به زبان بیاورند (به زعم مدیران سازمان صدا و سیما البته) و شنیدن این حرف‌ها برای مخاطبانی چون ما ضرر دارد، بلافاصله پخش مراسم را قطع می‌کردند.

در این لحظات  مجری برنامه از کارشناسی که در استودیو بود(محمد تقی فهیم منتقد سینما) یک سوال (بی یا با ربط) می‌پرسید. آقای کارشناس هم تا می‌آمد پاسخ درخوری به این پرسش بدهد، حرف‌های غیر قابل پخش تمام می‌شد و دوباره پخش مراسم از سر گرفته می‌شد.

این بازی موش و گربه با سالن برپایی مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر از آغاز برنامه شروع شد و تا پایان آن هم ادامه داشت. به همین خاطر مخاطبان رسانه ملی نه تصویری از فرش قرمز و ورود میهمانان به سالن همایش‌های برج میلاد دیدند و نه فهمیدند که علیرضا قربانی در این مراسم چه قطعاتی را اجرا کرد و نوازندگان همراه او چه کسانی بودند.

شاید اگر مسئولان پخش این برنامه جرات داشتند، قطعا سخنرانی آقای علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  و محمد نهاوندیان رئیس دفتر نهاد ریاست جمهوری را هم حذف می‌کردند، چون حرف‌های این دو نفر به مراتب تندتر از حرف‌هایی بود که سینماگران در این مراسم زدند.

این رویکرد نشان می‌دهد که مدیران صدا و سیما کماکان مردم را نامحرم می‌دانند و برای شعور مخاطبانی چون ما احترام چندانی قائل نیستند، به همین خاطر به خودشان اجازه می‌دهند بخش‌هایی از یک مراسم رسمی را نشان ما بدهند که از نظر آن ها برای ما مفید است. حالا اگر این مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کن بود یا مراسم قرعه کشی جام جهانی فوتبال، باز آدم‌های خوش باوری چون ما این حق را به مدیران رسانه آقای ضرغامی می‌دادیم که تصمیم بگیرند چه بخشی از مراسم بلاد کفر را نشان ما بدهند که نه دنیای‌مان از دست برود و نه آخرت‌مان.

اما روز سه شنبه 22 بهمن سال 1392 در برج میلاد تهران نه از اهدای جوایز اسکار خبری بود و نه از قرعه کشی جام جهانی نشانی، اینجا پای یکی از مراسم رسمی کشورمان وسط بود که اتفاقا با سرود جمهوری اسلامی و تلاوت قرآن آغاز شد.

تازه مگر محمدمهدی عسگرپور، سیدجمال ساداتیان، مصطفی کیایی، محسن دارسنج و ... چه حرف‌هایی زدند که صدا و سیما باید آن‌ها را سانسور می‌کرد. آیا صحبت عسگرپور در مورد سرو دست شکستن عده ای برای شورای پروانه ساخت و شورای صنفی پروانه نمایش و بی میلی همان عده برای انجام کاری مثل رای گیری و شمارش آرای مردمی جشنواره فیلم فجر، ربطی به امنیت ملی ما دارد که نباید پخش شود؟

این که آقای دارسنج جایزه‌اش را که یک دیپلم افتخار ساده است به محسن امیریوسفی کارگردان فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» اهدا کند، زیر پا گذاشتن خطوط قرمز نظام است که مردم نباید حرف‌های او را بشنوند و دلیل این کارش را بفهمند؟

آیا وقتی ساداتیان از لزوم وجود همه سلیقه‌ها در سینما ایران سخن می‌گوید، دارد با این حرف تیشه به ریشه انقلاب می‌زند که باید حرف‌های او را سانسور کرد؟ مدیران صدا و سیما در زمان پخش این برنامه گویا یادشان رفته بود که همه این آدم‌ها سینماگرانی هستند که در دل این نظام، دارند فعالیت می کنند و قطعا خودشان بهتر از جناب ضرغامی و مدیرانش می‌دانند که باید پشت یک تریبون رسمی چه چیزی را بگویند و چه چیزی را نگویند. آیا حذف حرف‌های این اشخاص توهین به آن‌ها، جشنواره فیلم فجر، سینمای ایران و مخاطبانی نیست که یکبار دیگر از فرط ناچاری به تنها رسانه دیداری شنیداری سرزمین خود اعتماد کرده اند. رسانه ای که دست برقضا مدیریت آن با افرادی است که به راحتی مخاطبانی چون ما را فاقد شعور می‌دانند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۷۵۷
انتشار یافته: ۳۹
صددرصد باشما موافقم. بسیار کار زشت و غیر حرفه ای بود و توهین مستقیم به شعور بینندگان و در مورد نماهای دور هم برام جالبه که زمان راهپیمایی می شود تصویر هر خانومی با هر ظاهری را نشون داد ولی در مراسم اینچنینی خیر!!!
چرا باید حرفهایی که ارزش ندارند صدا و سیما پخش کند شما شاید دلتون بخواهد آیا صدا و سیما با پخش خو.استه های شما به میلیونها انسان با شرف و محترم توهین کند؟
متاسفانه بالاتر از اهانت
ریش و قیچی دست خودشونه
متن بجا و درستی بود
متاسفانه پسر 12ساله من هم به من گفت با با چرا بالای شیشه تلویزیون نوشته مستقیم مگر با فلش ممری دارند پخش می کنند.؟که هردومان خندیدیم به این سوتیهای صدا وسیما !!!!!!!!!!
جانا سخن از دل ما می گویی . من که شبکه را عوض کردم وترجیح دادم هیچی نبینم!؟
حجاب بازیگران خانم حاضر در مراسم مناسب بود وضعیت حجاب در جامعه خیلی بدتر از این حرفهاست ولی متاسفانه باز هم بازیگران خانم رو از فاصله خیلی دور نشون دادند
مردم به دنبال واقعيت هستند. و اگر از صدا و سيما نشد از جاى ديگر آن را دنبال مى کنند.ولى متاسفانه صدا و سىما دارد به جايي مى رود که مردم مي گويند دىگر مهم نيست و هر چه مي خواهد پخش کند ما وقايع را از جاي ديگر پيگيرى مى کنيم.
درود و 100 هزار درود به نویسنده ی این مطلب ....
واقعا....خیلی مسخره بود
جانا سخن از دل ما میگویی به همین خاطره که مردم به شبکه های ماهوارهای رو میارند ودر کنارش چیزای دیگه ای رو هم میبینند که اصلا نباید ببینند!!!!!!!!!
دیشب با همسرم داشتم نگاه میکردم که دیگه آخرش واقعا اعصاب خودم و خانمم خورد شد
آدمهايي كه توي سالن بودند و شنيدند، فرقشون با آدمهايي كه بيننده تلويزيون بودند چيه ...!؟
حالگیری بود نه پخش مستقیم
واقعا خوب فرمودید. هنرمندان خانم را نشون نمی دادو یا از دور نشون میداد،طوری که پسرم که 12سالشه پرسید چرا اونا را نشون نمیده جوابی نتونستم بدم به حاشیه رفتم. چرا؟ همین کارا را میکنن مردم زده میشن.
با او سرو وضعی که دوربین صداوسیما جرعت نکرد از 30 متری نزدیکتر خانمهای برنده سیمرغ رو نشان بده .
دیگه تو مملکتی که 2 میلیون شهید داده از این بیشتر آزادی میخواین. قباحت داره والله.
تا بوده همین بوده
واقعا زیبا گفتید و نوشتید و سایت هم چاپ کرد.
من و خانواده ام که سینمایی نیستیم و سینما هم نمی رویم اما کمی مثل همه مردم ایران سیاسی هستیم.
واقعا حیف نیست که آزادی بیان که نعمت الهی است و در قانون اساسی آمده و همه مقامات فعلی و سابق ایران هم بر آن تاکید دارند را به شکلی کاملا فاحش، غیر حرفه ای و بچگانه زیر پا بگذاریم.
آن آقایی که مثلا حرفش را قطع می کنید، بابا یک فیلم ساخته و بزودی همه می بینند و با نگاهش آشنا می شوند و حالا اگر شما حذف کنید که مردم بیشتر علاقمند می شوند که بدانند چه گفت که سانسور شد؟!
حالا موسیقی و غیره می گوییم سیاست ثابت صدا و سیما است. اما انتقادات بسیار تند و تیزی از تلویزیون پخش می شود، حالا چرا ما باید با اعصاب مردم بازی کنیم.
بابا جان یک کمی حرفه ای باشیم!
اینقدر این کارشون تابلو بود که از شدت مسخرگی خندمون میگرفت
حق با شماست..كاملا موافقم
به من و خانواده ام بسیار بر خورد.کارشون از قبل ضایع تر بود
من بیننده برنامه از شبکه نمایش بودم.فقط صحبتهای محسن دارسنج را پخش نکردند چرا شلوغش میکنید عینا صحبتهای دیگران پخش شد
وقتي يه خانم بازيگرطوري لباس مي پوشه كه خارج ازدين ومذهبشه واين دين هم دين رسميه كشورشه ،‌پس صداوسيما مي تونه اين كارغيرقانوني را نشون بده؟؟؟!!!!وقتي يك فيلم خارج ازشئونات يك كشوره ويك كارگردان جايزش رابه آن تقديم مي كنه...
خداییش عین واقعییت رو گفتین . خانم من بسیار بسیار به نظام پایبنده به خاطر همین ما ماهواره نداریم. ایشون هم دیگه کلافه شده بود از این نحوه پخش صدا و سیما.
درود بر شما که حرف دل ما مردم رو زدی
آقا جان اين حرفها سالهاست گفته ميشود اين درد دل همه است ولي متاسفانه كسي كاري نمي كند صدا و سيما بزرگترين ضربه را به كشور مي زند زيرا درصد بيشتر مردم خذب شبكه هاي خارجي شده اند.
در مورد عدم پخش علیرضا قربانی باید گفت مردم باید پول بدهند که این اجرا را ببینند نه اینکه بصورت زنده اجرای این هنرمند را انهم رایگان از طریق آنتن صدا و سیما ببینند در مورد کسانی هم که انتقاداتی تندی که داشته اند و آنرا به دلیل پخش مستقیم به زبان جاری ساختن هم هیچ ربطی به صدا سیما ندارد بلکه هیئت نظارت بر صدا و سیما اینگونه جلوی این دوستان را گرفته
حق گفتي
به این میگن یک رسانه ی کاملا ملی(!)
اگه مراسم اسکار خارجی بود که مردم کلا از ماهواره میدیدن، حالا که مراسم داخلیه تنها اثر این نوع نشون دادن مراسم اینکه که مردم از خیر دیدنش میگذرن.
حرف دل مردم بود ، عالی بود..
بعد میگن چرا ماهواره نگاه میکنی! کاش یه مقایسه ی خیلی کوچیک میکردی با عملکرد رسانه های غربی در پوشش مراسم اسکار!
مارو باش که انتظار داشتیم مراسم قرعه کشی جام جهانی رو این جعبه سانسور نشون بده ....
من یه سوال دارم
چرا همین تلویزیون راجع به پوشش بانوان حاضر در جشنواره تذکر نمی دهد؟
که بعداً مجبور به همچین کارایی نشن
واقعا برای خودمان متاسفیم که باید برنامه های صدا و سیما رو نگاه کنیم . معلوم نبود چرا اجرای آقای قربانی رو پخش نکردند !!!
چرا وسط اهدای جوایز یهو آقای مجری میومد !!!
اونوقت می گن چرا آمار مخاطبان تلویزیون کم میشه ...
من دیشب با دیدن این مراسم فقط تاسف خوردم به اینکه تا کی این وضعیت در کشورم ادامه خواهد داشت!!!! به امید حق
کاملا با این متن موافقم و بارها از اینکه برنامه قطع می شد اعصابم خرد شد . اما چون بازیگران و هنرمندان مردمی را دوست داشتم مجبور بودم این جوری برنامه را نگاه گنم اما خیلی ناراحت کننده است که با ما اینطور رفتار میشود . آقای ضرقامی شما برنامه ها را سانسور نکنید و همه را پخش کنید بخدا ما هم قول میدیم با دیدن اونها هرکدوم که به ضرر نظام باشد را نشنیده بگیریم . باور کنید ما هم عقل و شعور داریم
سلام نمی دونم نظرم درج می شه یا اما می خواستم یه این نویسنده محترم بگم جدای از بحث اصلی حرف ایشان ک درست است یا غلط که جای تحلیل دارد . چه اصراریست که بگوید این رفتار یعنی ما را فاقد شعور می دانند. عزیز فکر نمیکنی اینطور حرف زدن هم توهین به خودت است (گل به خودی می زنی) و هم به دیگران که چنین برداشتی نمی کنند توهین می کنی.
سخنانی که توسط برخی از برندگان جوایز مطرح می شد، انتقادات بسیار ملایمی بود "به عنوان مثال: باید اجازه بدهیم برای تمام سلایق فیلم ساخته شود و برخی از فیلم ها دچار بی مهری شد و ..." و ... اما باعث تاسف است که صدا و سیما حتی تحمل چنین انتقادات ملایمی را هم ندارد.
طبیعتا برخی از داوران جشنواره نیز از همفکران گردانندگان صدا و سیما هستند، ایا می توان پذیرفت که جوایز جشنواره واقعا تنها براساس شایستگی هنری دست اندرکارانشان به آنها اعطاء شده است!!!!!!!!!
واقعا احسنت و آفرین بر این نوشته
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار