بازدید 7707
نایب رییس انجمن سرطان ایران:

مرگ سالانه 30 هزار ایرانی به علت سرطان

کد خبر: ۳۷۴۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۰ 29 January 2014
نایب رییس انجمن سرطان ایران گفت: سرطان سومین عامل مرگ و میر در ایران است و سالانه بیش از 30 هزار نفر در کشوردر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده است که سالانه 20 میلیون شیوع جدید سرطان در جهان تا سال 2020 اتفاق می افتد و براین اساس 70 درصد بروز انواع سرطان های جدید در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد.

همچنین بر اساس بر آوردهای سازمان جهانی بهداشت شمار موارد جدید بیماری از سال 2000 میلادی که حدود 10 میلیون نفر در سال بوده است، در سال 2020 میلادی با یک افزایش 100در صدی به حدود 20 میلیون نفر درسال خواهد رسید. 

متخصصان معتقندند که سرطان قابل درمان است و از سرطان می توان رهایی جست، زیرا بیش از 40درصد موارد سرطان قابل پیشگیری هستند و یک سوم از بیماران در صورت تشخیص بموقع قابل درمان قطعی هستند. در سایر بیماران، انجام درمان های حمایتی به بهبود کیفیت زندگی بیماران کمک اساسی می کند. 

***وضعیت سرطان در ایران 

دکتر عبدالله فضل علیزاده نایب رییس انجمن سرطان ایران درهفته مقابله با بیماری سرطان درمورد وضعیت این بیماری در کشور به خبرنگار علمی ایرنا گفت: متاسفانه سرطان در جوامع بشری رو به افزایش است و این ناشی از تغییر روش زندگی و تکنولوژی نوینی است که وارد زندگی انسان شده است .

به گفته وی در ایران سالانه 80 تا 85 هزار موارد جدید سرطان شناسایی می شود که از این میزان سالانه 30 هزار نفر ایرانی جان خود را از دست می دهند.

فضل علیزاده ادامه داد: در حال حاضر سالی 80 هزار بیمار سرطانی نیازمند روش های درمانی و تشخیصی در کشور هستند که این تعداد بیمار هزینه و بار مالی بسیار زیادی را بر اقتصاد خانواده های خود و کشور تحمیل می کند .

نایب رییس انجمن سرطان ایران گفت : بر اساس آخرین بررسی های انجام شده در کشور سرطان پس از بیماری های قلبی و عروقی و حوادث جاده ای سومین عامل مرگ و میر ایرانی ها به شمار می رود .

***شیوع افزایش سرطان در ایران 

فضل علیزاده با بیان اینکه در کشور شیوع سرطان در حال افزایش است، گفت: با توجه به عوامل متعدد که زمینه ساز بروز سرطان هستند ، افزایش سن در جامعه ایرانی یکی از عواملی است که در آینده منجر به شیوع و افزایش سرطان خواهد شد.

به گفته وی هر چه سن بالاتر می رود تغییرات و جهش های ‍ژنتیکی ایجاد می کند و زمینه را برای ابتلا به سرطان آماده می سازد در واقع با هرم سنی که در کشور وجود دارد انتظار افزایش سرطان در جمعیت کشور وجود دارد .

وی با بیان اینکه عوامل مهم در ایجاد سرطان تقریبا شناخته شده است گفت : تنها کاری که می توان برای مبارزه ، کنترل و کاهش سرطان اقدام کرد بالا بردن سطح آگاهی و اطلاعات مردم برای شناخت عوامل بروز سرطان و تقویت راه های پیشگیری از آن است .

***10 سرطان شایع در ایران 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود : طبق بررسی اداره ثبت سرطان وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی سرطان پوست از شایع ترین سرطان ها محسوب می شود اما از آن جا که سرطان پوست قابل رویت است سریع تر از سایر انواع این بیماری ها در مراحل اولیه قابل تشخیص بوده و مشکل خاصی برای بیمار ایجاد نخواهد کرد.

فضل علیزاده اضافه کرد :شایع ترین نوع سرطان در زنان سرطان سینه است و در مردان شایع ترین سرطان پروستات است .

به گفته وی کشنده ترین سرطان در ایران سرطان معده است. سرطان معده در میان زنان و مردان از شایع ترین سرطان ها است . این نوع سرطان با چند عامل ارتباط دارد که واضح ترین آنها استفاده از غذاهای دودی و شور به خصوص در مناطق شمالی کشور است.

به گفته وی سرطان معده شایع ترین نوع سرطان در کشور است. استان اردبیل به ویژه مشگین شهر کانون اصلی این بیماری در کشور بوده و از 10 سال پیش مطالعات در این زمینه در استان آغاز شده است .

وی اضافه کرد :علاوه بر سرطان سینه، سرطان پوست، سرطان روده، سرطان معده، سرطان مری، سرطان ریه، سرطان مثانه، سرطان پروستات، کبد و سرطان سیستم خون ساز از شایع ترین انواع سرطان در کشورمان هستند. 

***افزایش سطح آگاهی مردم از روش های اصلی کنترل و پیشگیری سرطان در کشور 

نایب رییس انجمن سرطان ایران در این خصوص تاکید کرد : یکی از مهمترین روش های کنترل و پیشگیری از سرطان افزایش سطح آگاهی و اطلاعات مردم در باره سرطان و عوامل و زمینه های ابتلا به آن است .

وی اضافه کرد : برای پیشگیری در سطوح مختلف فردی،اجتماعی و کشوری نیاز به سرمایه گذاری ، حمایت ها و همکاری بخش های مختلف حوزه سلامت در کشور هستیم .

به گفته وی 30 درصد سرطان ها در کشور را می توان پیشگیری کرد و با اصلاح برخی رفتارها و دوری از عوامل خطر و تغییر سبک زندگی می توانیم عوامل زمینه ساز و ابتلا به سرطان را کنترل کنیم .

***ضرورت غربالگری و تشخیص زود رس سرطان در کشور 

وی با بیان اینکه بسیاری از سرطان ها تنها با معاینه پزشکی و آزمایشات تکمیلی تشخیص داده می شوند، غربالگری روشی برای تشخیص زودرس بیماری در افراد بدون نشانه با هدف کاهش میزان گسترش بیماری و مرگ ومیر ناشی از ان انجام می شود .

فضل علیزاده گفت :عمده ترین سرطان هایی که با معاینه و آزمایش غربالگری در مرحله اولیه قابل تشخیص است مانند سرطان پستان، سرطان دهانه رحم و سرطان روده بزرگ و پروستات است . 

وی گفت :در حال حاضر غربالگری سرطان ها در جهان انجام می شود اما در ایران هنوز غربالگری و معاینات دوره ای سرطان ها به طور جدی انجام نمی شود. 

به گفته وی برای پیشگیری از سرطان ها ضروت انجام غربالگری از مهمترین اقداماتی است که باید در کشور مورد توجه جدی مسئولان نظام سلامت واقع شود و در این زمینه برنامه های جامع کنترل سرطان در کشور به طور دقیق و جدی پیگیری شود .

وی یاد آور شد: در حال حاضر برخی از سرطان ها از جمله سرطان سینه و سرطان های زنان سرطان روده قابل انجام است، اما هزینه مالی غربالگری برای همه قشرهای جامعه امکان پذیر نیست .

به گفته وی اگر برنامه هارا به سمت غربالگری و سرمایه ها را صرف غربالگری بیماران نماییم قطعا هزینه های درمان سرطان در کشور کاهش خواهد یافت .

***پیشگیری سرطان 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره راهکارهای پیشگیری از سرطان گفت : بسیاری از سرطان ها قابل پیشگیری هستند و با رعایت کردن نکات بهداشتی و زندگی سالم می توان بسیاری از علل بیماری سرطان و خطرات آن را شناخت .

به گفته وی سه اصل اساسی در پیشگیری از سرطان را می توان جلوگیری از چاقی ، عدم استعمال دخانیات و تغدیه سالم نام برد .

***رژیم غذایی مناسب داشته باشید

وی ادامه داد: حدود 30 درصد از سرطان ها با رژیم غذایی در ارتباط هستند ، تغذیه درست و اصولی و سرشار از میوه جات و سبزیجات مختلف انسان را در برابر سرطان ها محفوظ نگه می دارد.

وی توصیه کرد : غذاهای پرچرب ،غذاهای سرخ کردنی ،کبابی، غذاهای نمک سود ، فست فودها را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

** آلودگی هوا عامل سرطان دستگاه تنفسی

وی همچنین درخصوص عوارض آلاینده های هوا بر سلامت انسان ها گفت: آلاینده ها و ذرات معلق هوا موجب تحریک راه های هوایی، بروز حملات قلبی، سکته مغزی، مرگ زودرس، تشدید حملات آسم، اختلال در کنترل دیابت، تشدید بیماری های قلبی عروقی و وخیم شدن بیماری در افراد مبتلا به برونشیت می شود.

وی هشدار داد: اخیرا مطالعاتی انجام شده نشان داده است که آلودگی هوا یکی از عوامل موثر بروز سرطان دستگاه تنفسی است .آلاینده های ناشی از سوخت ناقص خودرو ها و کارخانجات که در هوا منتشر می شوند می تواند زمینه را برای بروز سرطان مهیا کنند.

*** هزینه درمان سرطان 

نایب رییس سرطان ایران با بیان اینکه هزینه های درمان سرطان در کشور بسیار بالاست گفت : متاسفانه هزینه درمان های سرطان با توجه به تکنیک های مدرن و دستگاه های درمانی و تشخیصی وهمچنین داروها برای بیماران و جامعه هزینه زیادی را تحمیل می کند .

به گفته وی برای تهیه داروهای یک دوره بیماران سرطانی باید بیش از دهها میلیون تومان هزینه کرد .

فضل علیزده با بیان اینکه بیمه ها هزینه درمان و داروهای بیماران سرطانی را به طور کامل تحت پوشش و حمایت قرار ندادهاند بودند گفت : خوشبختانه طی ماه های اخیرا بسیاری از از داروهای بیماران سرطانی و شیمی درمانی تحت پوشش حمایت بیمه قرار گرفته است .

روز هشتم تا 15 بهمن ماه هفته ملی مبارزه با سرطان در کشور نامگذاری شده است .
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان