بازدید 9000

اتحاد نانوشته دولت پاکستان و تروریست‌ها علیه شیعیان

در حالی که طی روز‌ها و هفته‌های اخیر، روند خشونت و ترور علیه شیعیان پاکستان، بار دیگر شدت گرفته و به یکی از کم‌سابقه‌ترین دوره‌های خود رسیده، دولت اسلام‌آباد در اقدامی تأمل‌برانگیز، رویکردی ‌در این زمینه ‌پیش گرفته که بیشتر به پاک کردن صورت مسأله می‌ماند تا حل مشکل؛ کاری که تردید‌ها را درباره نگرش دولت پاکستان به شیعیان ‌بیش از پیش می‌کند.
کد خبر: ۳۷۳۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱ 25 January 2014
اتحاد نانوشته دولت پاکستان و تروریست‌ها علیه شیعیان
در حالی که طی روز‌ها و هفته‌های اخیر، روند خشونت و ترور علیه شیعیان پاکستان، بار دیگر شدت گرفته و به یکی از کم‌سابقه‌ترین دوره‌های خود رسیده، دولت اسلام‌آباد در اقدامی تأمل‌برانگیز، رویکردی ‌در این زمینه ‌پیش گرفته که بیشتر به پاک کردن صورت مسأله می‌ماند تا حل مشکل؛ کاری که تردید‌ها را درباره نگرش دولت پاکستان به شیعیان ‌بیش از پیش می‌کند.

به گزارش «تابناک»، پس از وقوع یک حمله تروریستی در روزهای اخیر که به کشته شدن ۲۷ زائر شیعه پاکستانی منجر شد، دولت پاکستان مسیر سفر زائران شیعه را از این کشور به ‌ایران بسته است؛ دلیل‌ این تصمیم، نگرانی‌های امنیتی گفته شده است.

بنا بر گزارش این خبر، در سال‌های اخیر، بزرگراه ۷۰۰ کیلومتری که شهر کویته پاکستان را با گذر از بلوچستان به ایران متصل می‌کند، شاهد ده‌ها اقدام تروریستی، از کار گذاشتن بمب‌های کنار جاده‌ای تا حملات انتحاری‌ بوده است. با این حال، دولت پاکستان تاکنون کار قاطعی ‌برای مقابله با این روند انجام نداده است.

یکی از مقامات محلی در پاکستان به ‌«رویترز» گفته است: «ما ‌موقت حرکت اتوبوس‌ها را متوقف کردیم تا وضعیت امنیتی بهبود پیدا کند».

به گفته مقامات پاکستانی، این اقدام پس از آن انجام می‌گیرد که روز سه‌شنبه، یک تروریست انتحاری خودرو‌ خود را به اتوبوس حامل زائران پاکستانی کوبید و سبب کشته شدن ۲۷ تن شد. این کار سبب شده صد‌ها تن از «هزاره»‌های پاکستان برای اعتراض به کم کاری‌های دولت به خیابان‌ها بریزند.

یکی از تظاهرکنندگان به رویترز می‌گوید: «هیچ جایی برای ما امن نیست. هیچ جاده دیگری وجود ندارد. ما باید هر بار برای ‌زیارت از این بزرگراه خونین بگذریم». به هر حال، تظاهرات شیعیان این بار نیز با وعده دولت مبنی بر اقدام علیه تظاهرکنندگان پایان یافت؛ وعده‌ای که تاکنون بار‌ها دولت خود را به آن متعهد کرده، ولی از انجام آن خودداری کرده است.

با این حال، جالب اینجاست که به نظر می‌رسد این بار دولت پاکستان در پی حل موضوع به شیوه خاص خود برآمده و به جای تعقیب و مجازات عاملین این حمله و حملات مشابه، تلاش دارد با پاک کردن صورت مسأله، اصولاً جلوی رفت و آمد زائران شیعه به ایران را بگیرد.

گفتنی است، تاکنون گروهی به نام «لشکر جنگوی» که رهبری آن را فردی به نام «ملک اسحاق» بر عهده دارد، ‌‌مسئول اکثر قریب به اتفاق حملات علیه مسلمانان در سال‌های اخیر شناخته شده است. همین موضوع و اینکه دولت از ماهیت واقعی عاملان قتل عام شیعیان در پاکستان اطلاع دارد، سبب افزایش خشم و نارضایتی عمومی شده و تردید‌ها نسبت به نیات دولت پاکستان در قبال شیعیان را نیز افزایش می‌دهد.

در این باره باید گفت، اسحاق در سال ۱۹۹۷ به جرم قتل، تهدید به قتل و ارعاب بازداشت شده بود. با این حال، گفته می‌شود، وی از درون زندان، به عنوان مغز متفکر گروه خود، حملات سال ۲۰۰۹ به تیم کریکت سریلانکا را سازماندهی کرد. در این حمله، هشت تن کشته و شش تن زخمی شدند؛ افزون بر این، گزارش‌ها حاکی از آن است که اسحاق در سال ۹۷ به کشتار ۱۰۲ تن اعتراف کرده بود.

با این حال، اسحاق در سال ۲۰۱۱ به سبب ‌نبود‌ شواهد و مدارک کافی، از زندان آزاد شد و بلافاصله پس از آن، وی پیام‌هایی را برای هوادارانش فرستاد که آشکارا به معنای تهدید حملات علیه شیعیان بود.

به فاصله اندکی پس از آزادی اسحاق، حملات به شیعیان در شهرهای ‌پاکستان افزایش یافت. در این حملات، مهاجمان از تاکتیک جدیدی بهره می‌گرفتند؛ متوقف کردن اتوبوس‌های حامل شیعیان و کشتن همه کسانی که شیعه بودن آن‌ها اثبات می‌شد؛ برای نمونه، در سپتامبر ۲۰۱۱، شبه نظامیان یک اتوبوس زائران شیعه را در استان بلوچستان متوقف کرده و ۲۶ مسافر آن را به قتل رساندند. لشکر جنگوی مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت و سپس در اوت ۲۰۱۲، این گروه، ۲۵ زائر شیعه را از اتوبوس پیاده کرده و همگی را اعدام کردند. به گفته پلیس، شبه نظامیان نخست اوراق هویتی مسافران را کنترل کرده و سپس شیعیان را به قتل می‌رساندند.

به هر حال، طی یکی دو سال اخیر که به ویژه تحت تأثیر اوضاع سوریه، فعالیت گروه‌های افراط‌‌گرای تروریستی در مناطق گوناگون جهان افزایش پیدا کرده، اقدامات تروریست‌های پاکستان علیه شیعیان نیز افزایش یافته و به ویژه در هفته‌های اخیر به اوج خود رسیده است.

در این میان، نوع واکنش نشان داده شده از سوی دولت پاکستان، این ظن را تقویت می‌کند که شاید این دولت از قطع ‌ارتباط شیعیان با مرکز تشیع جهان، چندان هم ناراضی نیست و اصولاً از فرصت به دست آمده در همین راستا استفاده می‌کند!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۱۳
حمله تروریستها را به مرزهای ایران و حمایت دولت پاکستان نیز در همین راستا انجام شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Switzerland |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
دراينگونه موارد بهتراست محتاط بودوصحبتهاي غيرمستند ارايه نشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
وقتی عربستان داشت کلی پول خرج می کرد تا نواز شریف رای بیاره ما خواب بودیم.حالا هم کلی سرامایه گذاری کرده برای ترویج وهابیت در بین اهل تسنن پاکستان ( مثل تفرکرات گمراهانه هفتا شیعه بکش میری بهشت) بازم ما خوابیم.
پاکستان در فقر و شرایط سختی به سر می بره ،
ما باید به اونها کمک کنیم نه اینکه عربستان در ازای کمی پول دین و زندگی مردم پاکستان را می خره و به سوریه اعزام می کنه تا هم شیعیان را بکشند و هم آخرتشون را از دست بدند.
در ضمن مردم پاکستان با ایران بسیار نزدیک هستند(نژادی- فرهنگی - خونی - هرچی بگی)
حالا چرا مسئولان چرا تدبیری نمی کنند نمی دانم ؟؟؟
نشانه های آخر الزمان یکی پس از دیگری می رسند.
متاسفم برای دولت تروریست پرورشون
هر دولتی با عربستان ساخت و پاخت داشته باشه لاجرم تروریست پرور میشه
این موضوع با روی کار اومدن نواز شریف همیشه تکرارشده است.
پدر خوانده همه تروریستها عربستان سعودیه .
باید حواسمان به مرزها باشد. برخی از دولت های منطقه بدشان نمی آید ایران هم ناامن شود.
اصلا آدم هاج و واج و گیج می مونه که این تکفیری ها به دنبال چه چیزی هستن؟! چرا مذهب تشیع ؟! تکفیری های ملعون چنان رفتار می کنند که جای هیچ شکی نگذاشته اند که این ها دشمن خدایند.
کشور جعلی پاکستان درامدش از راه تروریست پروری و باج گیری است
خدا لعنت کنه همه وهابیهای کثیف و جنایتکار رو که این همه کینه اهل بیت رو دارند
همانطور که قبلا هشدار دادم اینها مقدمه نبرد نهایی بین سنی ها و شیعیان است که مرکز تصمیم گیری آن در عربستان قرار دارد.برنامه بعدا بصورت همزمان در تمام کشورهای اسلامی آغاز میشود.از لبنان و عراق و پاکستان شروع کارشان است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
بین مسلمانان و وهابیت را قبول دارم. نه شیعه و سنی را.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم