بازدید 6789
معاون فرهنگی دانشگاه آزاد در گفت و گو با «تابناک»؛(بخش پایانی)

سرانه بودجه فرهنگی دانشجویان 5000 تومان بوده است!

تا همین یک سال پیش سرانه بودجه فرهنگی 5000 تومان بوده است. مثلا در دانشگاه آزاد دانشکده های هنر وجود دارد؛ ولی روح حاکم بر دانشگاه از هنر بیگانه است. به این معنا که رشته های مختلف هنری جایگاه نداشته اند. کانون های هنری مغفول بوده و نتوانسته شکل بگیرد. به بحث تئاتر هم با دیدگاه جنسیتی نگاه می شده است. یعنی امکان رشد در این زمینه فراهم نبوده است.
کد خبر: ۳۷۱۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۳ 18 January 2014
سرانه بودجه فرهنگی دانشجویان 5000 تومان است!هنوز چند ماهی بیشتر از عمر دولت یازدهم نگذشته است که موج انتقادات نسبت به عملکرد دولت در حوزه های مختلف افزایش یافته است. دولت یازدهم با شعار اعتدال، تغییر شرایط کسب و کار و بهبود زندگی توانست اعتماد عمومی را کسب نماید. در همین رابطه دولت روحانی برای تحقق شعارهای انتخاباتی خود بهبود روابط خارجی و حل و فصل موضوع هسته ای را در دستور کار خود قرار داد. با توافق ژنو مردم منتظر هستند که وعدهای رئیس جمهور جامه عمل به خود بپوشد.

 در این میان مجلس شورای اسلامی نیز نسبت به بعضی از عملکرد های دولت انتقاداتی را دارد. ماحصل انتقادات نمایندگان به دولت 3 کارت زرد به وزرای اقتصاد، فرهنگ و ارشاد و علوم و تحقیقات بود.
در همین ارتباط «تابناک» در گفت و گو با دکتر سید طه هاشمی معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و از نزدیکان دولت یازدهم عملکرد دولت یازدهم و دانشگاه آزاد در زمینه های مختلف را مورد بررسی قرارداده است.

طه هاشمی پیرامون  عملکرد فرهنگی دولت یازدهم عنوان داشت، فرهنگ موضوعی پیچیده است. هیچ موضوعی در دولت و در سطح جامعه به پیچیدگی، حساسیت و فراگیری فرهنگ نیست.

بنابراین مدیریت بر چنین موضوعی بسیار مشکل است. حقیقت امر این است که یک سری موضوعات فرهنگی به مسائل اعتقادی، معنوی و ایمانی مردم پیوند می خورد و گاهی هم  به مسائل اقتصادی و نیازهای روزمره مردم پیوند می خورد.

هر فردی با هر توانمندی در جایگاه مدیریت فرهنگ نمی تواند؛ همه طیف ها وهمه لایه های اجتماعی را راضی و قانع کند. عملکرد آقای علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد از منظر گروه هایی از جامعه و بسیاری از شخصیت ها که همسو هستند موفق و خوب بوده است.

وی ادامه داد، در نقطه مقابل به دلیل تفاوت هایی که در نوع نگرش وجود دارد، چه دستگاه قضایی و چه حتی گروه های مرجع ممکن است، نسبت به عملکرد انتقاد داشته باشند. بالاخره وقتی که آقای روحانی بیش از 18 میلیون رای آورد، رقبای ایشان هم رای داشتند و این رای را مردم دادند. بنابراین طبیعی است که  مجموعه ای مخالف سیاست های فرهنگی دولت از جمله؛ مخالف ایجاد فضای باز سیاسی و فرهنگی باشند.

آقای جنتی را باید با شعارها و برنامه هایی که روحانی مطرح کرده ارزیابی کنیم، که آیا دولت در عرصه فرهنگ موفق بوده است یا خیر؟ البته اگر اقای جنتی به بهترین شکل برنامه های روحانی را هم اجرا کند، مخالفان ،مخالف خواهند بود.

سرانه بودجه فرهنگی دانشجویان 5000 تومان است!

معاون فرهنگی دانشگاه ازاد پیرامون اقدامات عملی فرهنگی دولت عنوان داشت، در مورد اقدام عملی هنوز زود است. وزارت فرهنگ بیشتر در این چند وقت اخیر دیدگاه و سیاست های فرهنگی دولت را تبیین کرده است. بنده این موضوع  را از اقدامات در حوزه کتاب، فیلم، موسیقی ، هنر مهمتر می دانم .

وی همچنین انتقادات به جمله آقای روحانی مبنی بر اینکه هنر ارزشی و غیر ارزشی نداریم را بی اساس خواند و ادامه داد، من هم زمانی می گفتم ، سینمای اسلامی در جمهوری اسلامی ایران معنا ندارد.

 در جامعه ای که در راس  آن ولی فقیه است، مجموعه فعالیت ها در این کشور باید به عنوان اسلامی یاد شود. بنابراین ما نمی توانیم؛ بگوییم تفریح مردم دینی نیست. سخن اقای روحانی را باید از این منظر تفسیر کرد. همه انچه دولت اسلامی انجام می دهد باید به عنوان حوزه ارزشی و دینی تلقی شود. 

البته در حال حاضر  دایره دین را مضیق و تنگ کردیم که متاسفانه خیلی از مسائل از حوزه دین خارج شده است. 

وی در پایان در ارتباط با وضعیت فرهنگی در دانشگاه آزاد گفت، پایه و اساس فرهنگ در کشور ما پایه مستحکمی نیست. زیرساخت ها و بودجه ریزی ها متناسب با نیازهای فرهنگی نبوده است. این ضعفی است که در لوایح بودجه به وضوح دیده می شود. در دانشگاه آزاد نیز این مشکلات وجود دارد. از آغاز دانشگاه آزاد، موضوع فرهنگ موضوع درجه دو تلقی می شده است. حوزه آموزش و پژوهش در همه واحدهای دانشگاهی یک معاونت دارد؛ ولی متاسفانه معاونت فرهنگی فقط در 17 مرکز جامع دانشگاهی وجود دارد. این موضوع نشان می دهد که از اول به جایگاه فرهنگ توجه نمی شد.

از سوی دیگر بسیاری از موضوعات مرتبط با فرهنگ در دانشگاه آزاد مغفول بوده است. مثلا در دانشگاه آزاد دانشکده های هنر وجود دارد؛ ولی روح حاکم بر دانشگاه از هنر بیگانه است. به این معنا که رشته های مختلف هنری جایگاه نداشته اند. کانون های هنری مغفول بوده  و نتوانسته شکل بگیرد. به بحث تئاتر هم با دیدگاه جنسیتی نگاه می شده است. یعنی امکان رشد در این زمینه فراهم نبوده است.

تا همین یک سال پیش سرانه بودجه فرهنگی 5000 تومان بوده است. در صورتی که دانشجویان فقط مخاطب بودند؛ در حالی که نزدیک به 70 درصد تاثیرگذاری فرهنگی به دست استاد است. ما می خواهیم همه عناصر دانشگاه را مخاطب و نیاز مخاطبین را محور قرار دهیم . به حوزه های پژوهشی قرانی و مسائل مربوط به دینی عمیق تر بپردازیم . ما امروز باید با ادبیات جدید مفاهیم دینی را مطرح کنیم.

متن کامل گفت و گو را اینجا بخوانید.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
من فقط یک سوال دارم . به فرض اینکه تمام فرمایشات شما صحیح باشد . آیا غیر از این است که حوزه توانائی ارائه فکر در خصوص هنر را ندارد تا بتواند مدیریت هنر را انجام دهد .
چرا شما که از حوزه آمده اید در خصوص موضوعات تخصصی مانند هنر خود را صاحب نظر میدانید و من به روحانیت علاقه مند هستم اما قبول نمیکنم که شما در همه موضوعات اظهار نظر کنید . شما میگوئید روح هنر بر دانشگاه حاکم نیست . خوب به فرض قبول . شما روح هنر را نشان داده اید به بقیه و آها قبول نکردند و حاکم نشد .
تو را به خدا با این کارها جامعه را به این سمت نبرید که حوزه ماننده کلیسا باید از همه چیز کنار برود .
تابناک جان خواهش میکنم این جملات را سانسور نکن و بگذار ایشون بخوانند
همون 5000 تومن هم صرف چاپ بنر و این جور چیزها کردید!
شما اولا کار فرهنگی رو تعریف کنید بعد تقاضای پول کنید.
اصلا توبگو 1 ریال سرانه بوده آیه از این پول درجای مناسبس هزینه شده
راستی خروجی کارهای فرهنگی چیه ؟ آیا نتیجه داده یا نه برعکس بی فرهنگی رواج پیدا کرده
با سلام اول اين حاج اقا و همكارانشون بفرمايند با پولهاي قبلي چه كار موثر فرهنگي انجام داده اند تا به پول بيشتر فكر كنيم
درموسسه های غیرانتفاعی حداقل درهرترم بیست هزارتومان بابت امورفرهنگی ازهردانشجو می گیرندواین مبلغ راصرف پذیرایی اتاق رییس موسسه ورشوه به... جهت دریافت مجوزتاسیس رشته به کارشناسان وزا.... میکنند
در دانشگاه بحث فرهنگی مهم است و باید به آن پرداخت ولی باید دید که آیا دانشگاه در بحث علمی که حداقل انتظار از یک دانشگاه است تا چه حد بودجه دارد و به آن پرداخته می شود. من در دانشگاهمان در یک رقابت علمی نفر اول شدم و هیچ تقدیری از بنده نشد ولی دانشجویی دیگر در یک رقابت ورزشی یا فرهنگی رتبه کسب کرد و از او تقدیر شد. چرا برای علم و عالم در دانشگاه و جامعه ارزش قائل نیستیم. خودتان از این بحث می توانید هرگونه خواستید نتیجه بگیرید.
سلام
ایشان فردی دانشمند و فرهیخته هستند حیف است فقط در چنین جایی از تجربیات ایشان بهره ببریم.
خیلی خوبه که
فکر کنم سرانه تحقیق و پژوهش 100 تومن هم نباشه
زیاد هم هست
سوال من اينه.متوسط سرانه بودجه "كمك هزينه تحصيلي " دانشجوها چقدر بوده و خصوصا در رشته هاي علوم پزشكي كه ممنوع از كار مرتبط با رشته در خارج از سيستم آموزشي هستند چقدر است و چقدر با مخارج همخواني دارد...
شكم گرسنه از ايمان هم خالي ميشود...چه رسد فرهنتگ و اينجورچيزها!
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی