بازدید 11190
کارت زرد مجلس به حاج بابایی به دلیل حادثه پیرانشهر نبود؛

با جان باختن یک دانش‌آموز شین آبادی، فاجعه تکمیل‌تر شد!

در شرایطی که پیگیری آتش‌سوزی مدرسه شین‌آباد به حضور وزیر در مجلس منجر شده و با پخش گزیده سخنان وی در بخش‌های گوناگون خبری صدا و سیما، همه قصور رخ داده در وقوع این حادثه به بخاری و روحیه حساس معلم کلاس مرتبط می‌شود، تنها خبر جان باختن یکی از دانش‌آموزان مصدوم کافی است تا فاجعه تکمیل‌تر از گذشته شود!
کد خبر: ۲۹۰۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۸ 10 December 2012
در حالی که هشت سال است مدرسه «انقلاب اسلامی» شین‌آباد ساخته شده، گازکشی این منطقه ده سال پیش انجام گرفته است! از این نکته عجیب و اظهارنظر عجیب‌تر اداره گاز درباره فرسودگی مدرسه که بگذریم، شگفت‌آورترین سخن نشست امروز، آنجا بود که وزیر اعلام آمادگی کرد، وزارتخانه‌اش در هر کجای جهان،‌ هر کاری که لازم باشد، برای بهبود کودکان آسیب دیده انجام خواهد داد؛ وعده نوشدارویی که مثل زهرِ هلاهل تلخ است!

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که به نظر می‌رسید با حضور وزیر آموزش و پرورش و معاون عمرانی وی در مجلس و توضیحات ایشان درباره حادثه تلخ آتش‌سوزی مدرسه ابتدایی روستای شین آباد پیرانشهر، توضیحات جسته و گریخته و پراکنده مسئولان درباره علل وقوع این رویداد شفاف و قضاوت درباره قصور نندگان برای نمایندگان ملت تسهیل شده، خبر جان باختن یکی از دانش‌آموزان مصدوم، همه چیز را تحت‌الشعاع خود قرار داد.

ساعات واپسین روز یکشنبه، عباس مقتدایی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ـ که پیشتر از تشکیل تیم پزشکی جراحی پلاستیک برای درمان دانش آموزان حادثه دیده مدرسه شین آباد به صورت رایگان در ماه‌ها و سال‌های آینده خبر داده بود ـ ضمن اعلام این خبر تلخ، فوت این دانش‌آموز را به خانواده وی و جامعه تسلیت گفت و با آنان ابراز همدردی کرد.


نام دانش آموز جان باخته به گواه پیام تسلیت وزیر «سیران یگانه» است

وی در گفت‌وگو با مهر با بیان این مطلب گفت: به پیشنهاد حداد عادل، عضو کمیسیون آموزش، یکی از جراحان پلاستیک به کمیسیون دعوت و از او خواسته شد تا به همراه تیم پزشکی، درمان رایگان دانش‌آموزان حادثه دیده مدرسه شین آباد را بپذیرد که خوشبختانه این موضوع از سوی پزشکان نیز پذیرفته شد و به این ترتیب، قرار است محمد صادقی، عضو هیأت رئیسه مجلس ـ که خود از پزشکان صاحب نام در جراحی پلاستیک است ـ این موضوع را پیگیری کند.

وی درباره استیضاح وزیر آموزش و پرورش با توجه به فوت یکی از این دانش‌آموزان گفت: بحث استیضاح، شفاهی از سوی برخی از نمایندگان مطرح شده، ولی هنوز عموم نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع متفق‌القول نبوده و در نتیجه، موضوع استیضاح وزیر چندان جدی دانسته نمی‌شود.

مقتدایی در ادامه به نشست امروز عصر اعضای این کمیسیون با وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور اشاره کرد و گفت: در این نشست گفته شد که مدرسه از سه بخش ساختاری تشکیل شده که یک بخش آن، متعلق به سی سال پیش و یک بخش آن متعلق به هشت سال گذشته است که وقوع حاثه نیز مربوط به هشت سال گذشته بوده است!

وی ادامه داد: بخاری کلاس در سمت مقابل در ورودی بوده و دانش آموزان از ابتدای صبح به محض ورود به کلاس، بوی نفت را احساس می‌کرده‌اند که حتی با شدت یافتن آن، در کلاس را باز گذاشته بودند. با ورود معلم به کلاس، موضوع از سوی دانش‌آموزان به معلم گفته و او نیز با کمک‌ خدمتگزار و دیگر معلمان، تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از نشت نفت می‌کنند که متأسفانه در این زمینه، کارهای مناسبی انجام نگرفته و پس از این که آتش سوزی مختصری در زیر بخاری رخ داد، یکی از آقایان همکار مدرسه در شرایطی که دانش آموزان در کلاس بودند، در صدد این برمی‌آید که بخاری را از کلاس بیرون ببرد.

به گفته این نماینده مجلس، اما بخاری در آستانه در ورودی از دست این فرد افتاده و منجر به آتش‌سوزی و شعله‌ور شدن آن شده و پس از آن، دیگر معلمان و مردم تلاش می‌کنند تا پنجره کلاس را از چهارچوب درآورند و باقی ماجرا هم که احتمالا از تکرار بیش از اندازه، نکته مغفولی ندارد.



بدین ترتیب، با این توضیحات به همراه تکذیب چند نقل قول، از جمله حمله کلامی وزیر به خبرنگاران، گلایه از کمبود بودجه، پذیرش این واقعیت که شمار دانش آموزان کلاس پانزده نفر بیش از میانگین (۲۱ تن) سراسری بوده و البته در کنار ابهاماتی مانند «مدیر مدرسه در زمان وقوع رویداد کجا بوده؟»، «چرا این مدرسه به سیستم گرمایش مرکزی مجهز نشده؟»، «چرا از کپسول آتش‌نشانی استفاده نشده است؟» و...، پرسش‌های نمایندگان و توضیحات وزیر به پایان می‌رسد، تا هر گونه شایبه‌ای مبنی بر احتمال بازخواست یا استیضاح وزیر به فراموشی سپرده شود.

اما ماجرا هنگامی جالب‌تر می‌شود که بدانیم پس از بررسی این حادثه دردناک، وزیر در پاسخ به شماری از نمایندگان درباره چرایی محقق نشدن مصوبه استخدام سه درصدی معلولان توضیحاتی ارائه می‌کند که از دید برخی نمایندگان قانع کننده به نظر نمی‌رسد؛ اینجاست که حاج بابایی از مجلس کارت زرد دریافت می‌کند!

به عبارتی بهتر، در شرایطی که توضیحات وزیر درباره حادثه آتش سوزی مدرسه شین آباد جز مقصر شناختن بخاری «ارج» و معلم کلاس، قصوری را متوجه آموزش و پرورش ندانسته و حتی واکنش سخاوتمندانه (!) وزیر مبنی بر فرستادن دانش آموزان به دورترین نقاط جهان برای درمان، بیشتر به نمک پاشیدن به زخم محرومانی می‌ماند که گرمایش جهان پیرامون دانش‌آموزانشان از بخاری نفتی است، مجلس دست به جیب نشده و کارت زرد نشان نمی‌دهد اما یک قصور دیگر آقای وزیر ـ که آن هم بسیار مهم است ـ با کارت زرد مواجه می‌شود.

بدین ترتیب نه بازگشت بودجه ساخت و توسعه مدارس در سال گذشته، نه واکنش‌های عجیب و غریب وزیر در قبال حوادث دانش آموزی، نه تکرار واژگون شدن اتوبوس، گاز گرفتگی، آتش سوزی و...، نه قصور در تجهیز مدارس به سیستم گرمایشی مرکزی و نه هیچ موضوع دیگری فعلا برای وزیر کارنامه منفی به شمار نیامده و شاید به همین دلیل است که حاج بابایی لابلای سخنانش از تریبون مجلس گفت که حال دانش‌آموزان پس از دیدار وی با آن‌ها بهتر شده است!

البته این سخن وزیر هم فعلا نقش بر آب شده؛ آن هم با جان باختن یکی از دانش آموزان کلاس چهارم مدرسه «انقلاب اسلامی» شین آباد از توابع پیرانشهر بر اثر...!

در پایان جا دارد که مراتب ناراحتی و اندوه خود از جان باختن این دانش آموز را اعلام داشته و با اعلام همدردی با خانواده این عزیز، مصیبت وارده را خدمت ایشان و مردم ایران تسلیت عرض کنیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۸
انتشار یافته: ۱۲
قطعا استيضاح يكي از ابزارهاي قانوني مجلس است اما استفاده از آن در هر واقعه اي ناصواب است. در يك ساختمان استاندارد جديد ساز به قول شما 7 سال ساخت يك بخاري استاندارد آتش گرفته كه هنگام خارج نمودن آن از كلاس بر زمين افتاده و آتش سوزي بوجود آمده اينجا سخن از استيضاح نابجاست مگر بحث سياسي بازي و از اين مقوله حرف ها باشد .
راستي اگر اين اتفاق در يك خانه روستايي اتفاق مي افتاد يا در مسجد همان روستا بايد چه كسي استيضاح مي شد؟
به نظر مي رسد بجاي استيضاح بايد به دنبال ارتقاي سطح عمومي آموزش و پرورش و اصلاح بودجه اين وزارت خانه بزرگ باشيم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
واقعا که شما هنوز فرق مسجد و خانه را با مدرسه نمیدانید آیا شما تو خونه و مسحد تون هم بخاری نفتی روشن میکنید. براتون متاسفم
اقای وزیر از خودتان خجالت بکشید وسلام.
واقعیت این است که آقای حاج بابایی در حد وزیر نبوده و ایشان با اظهارات جنجالی علیه وزیر آموزش پرورش دولت هشتم خود را معروف کرد و الان هم که در کسوت وزیر است باز انتقاد می کند که معلوم نیست این انتقادات به چه کسی است و این یعنی عدم توانایی ایشان در انجام کار . چنانچه نمایندهخ ای به مراتب پایین تر از ایشان در مجلس به مانند زمان نمایندگی خود ایشان کارهای ایشان در وزارت خانه مورد انتقاد قرار می داد هزاران مورد بیش از آنچه ایشان در آن زمان بر وزیر وقت داشته را می توانست درواقع علیه ایشان وارد نماید. با تشکر
اين اقا در حد وزير نبوده حداقل كارش استعفا است. لابد مثل وزير اقتصاد چون نمي خواهند شانه از زير بار مسئوليت خالي كنند و اشتباه را پذيرفته اند بايد سر كار بمانند!!!!!؟ به نظر ميرسد وزراي .... با هر حربه اي 4 چنگولي و چهار پنگولي ميز را چسبيده اند حتي به قيمت جان مردم!!!
متاسفانه مجلس در این حادثه ثابت کرد که بفکر ملت نیست دربرنامه دیشب ثابت شد نمایندگان بصورت فرمالیته وزیر رافراخوانده تا بابت چیزهای بدون اولویت وسهم خواهی و ............
علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد .
این فاجعه نه اولین و نه آخرین بار است که به
دلیل سهل انگاری عده ای از مستخدم و معلم
و مدیر مدرسه گرفته تا وزیر و وکیلی که شاید
بدلیل خصومت قبلی کمر به نابودی حاجی وزیر
بسته پیش می آید . متاسفانه بدلیل ندانمکاری
دیگر وقتی هم برای مدیریت جهانی نداریم .
همه رسانه ها با هم و همه ما با هم باید همکاری کنیم که خدانکرده وزیر به این گلی استیضاح نشود یا استعفا ندهد. در ضمن کابینه "خط قرمز" است، یادتونه که؟!
چرا مسسئولین استعفا نمی دهند؛ در هر جای دیگر از جهان بود قطعا وزیر استعفا می داد. حتی در آن کشور ...... ولی اینجا مسئولین سفت و وسخت به صندلی ناپایدار قدرت چسبیده اند؛ به خداوند عجیب است این کارها؛
لطفا عنایت بفرمائید :
از آقایان خواهش میکنم اگر کامنت منو میخونید بهش توجه کنید :
خواهشا اگر امکان لوله کشی گاز رو ندارید , یا اگر بودجه اسپلیت برقی رو ندارید و مجبورید هنوز تعدادی از کلاسها رو با بخاری نفتی گرم کنید , خواهشا و لطفا اون میله های دزدگیر پشت پنجره ها رو برداریددددد ,
آخه چه اجباریه که پشت این پنجره ها میله دردگیر باشه ؟؟؟ مسلمونا , خودتونو جای اون بچه های معصوم بذارید که درب خروجی کلاس رو آتش و دود گرفته و این طرف هم روی پنجره ها میله جوش دادن !!!
خواهش میکنم سریعترین و کم هزینه ترین اقدام اولیه اینه که تمام کلاسهائی که بخاری نفتی دارند میله دردگیر پشت پنجره هاشون برداشته بشه .... این حداقل اقدام است تا انشاالله نوبت به قدمهای بعدی مثل مثلا نصب اسپلیت برای کلیه کلاسهای درس عملی بشه ....
ممنون که مطالعه کردین ....
دکتر کاشفی , متخصص طب صنعتی , عسلویه
نوش داروو بعد از مرگ سهراب !!!! چه کسی جواب صورتهای سوخته این دانش آموزان بی گناه را می دهد خجالت بکشید. رها کنید پستهایی را که لایق آن نیستید جواب خدا را چه می دهید. کمی به فکر قیامت باشید.
دانش آموزانی که دراین آتش سوزی دچار نقض عضو شده اند جواب انها راکه می دهد .وزیر پول وزارتخانش را به رخ نماینده ها میکشد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار