بازدید 29594
۳
با وجود تنش میان ترکیه و روسیه مطرح شد

پیشنهاد جدید اردوغان به ولادیمیر پوتین درباره سوریه

درخواست اخیر ترکیه از «ناتو» برای استقرار موشک‌های «پاتریوت» در مرز این کشور با سوریه و موافقت ناتو با این درخواست، بعد جدیدی را به تنش‌های منطقه‌ای مرتبط با بحران سوریه افزوده است. در این میان، اردوغان پیشنهاد جدیدی درباره سوریه به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه داده است.
کد خبر: ۲۸۷۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۰ 24 November 2012
درخواست اخیر ترکیه از «ناتو» برای استقرار موشک‌های «پاتریوت» در مرز این کشور با سوریه و موافقت ناتو با این درخواست، بعد جدیدی را به تنش‌های منطقه‌ای مرتبط با بحران سوریه افزوده است. در این میان، واکنش روسیه به این ماجرا نشان می‌دهد که انتظار وقوع دور جدیدی از تنش‌ها میان مسکو و آنکارا به هیچ وجه دور از ذهن نیست. 

به گزارش «تابناک»، درخواست ترکیه برای استقرار موشک‌های «پاتریوت» ناتو در مرز این کشور با سوریه، بار دیگر روابط آنکارا با مسکو را پیچیده کرده است. با این حال، گویا با وجود مخالفت صریح روسیه، ترکیه قصدی برای بازگشت از تصمیم خود ندارد.

بنا بر این گزارش، روزنامه «ملیت» ترکیه با انتشار مطلبی در این زمینه می‌نویسد، از آنجا که واکنش روسیه برای مقامات ترکیه پیش‌بینی می‌شد، آن‌ها وارد جنگ لفظی با مسکو نشده و تنها به تأکید بر اینکه هدف آن‌ها از استقرار موشک‌ها صرفاً دفاعی است، بسنده کرده‌اند.

به نوشته این روزنامه، مقامات آنکارا بر این باورند که واکنش روسیه به استقرار موشک‌های پاتریوت، مشابه واکنش پیشین این کشور به رادار سامانه موشکی ناتو در «کوره جیک» است؛ اما در شرایطی که قرار است ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ماه دسامبر به ترکیه سفر کند، هیچ یک از دولتمردان ترکیه، خواستار ایجاد تنش در روابط با مسکو نیست.

این گزارش در ادامه ‌آورده است، آنکارا که به شدت مایل به بالا بردن روابط اقتصادی و راهبردی خود با روسیه است، هنوز اعتقاد دارد، می‌توان روسیه را به پذیرش یک فرایند گذار به منظور کنار رفتن بشار اسد در سوریه متقاعد کرد.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه می‌خواهد موضوع یک «تغییر مدیریت شده در سوریه بدون اسد» را با پوتین مطرح نماید؛ بنابراین، مقامات ترکیه صرفاً بر قابلیت دفاعی موشک‌های ناتو تأکید کرده و اظهار می‌دارند، این موشک‌ها می‌تواند در برابر حملات احتمالی از سوی سوریه، از آن‌ها پاسداری کند. از سوی دیگر، مخالفت‌های شدید روسیه، آن‌ها را به این فکر انداخته که به جای موشک‌های ناتو، خود به ساخت و استقرار یک سامانه دفاع موشکی در کشورشان اقدام کنند.

با این حال، آن گونه که مشخص است، موضوع موشک‌های «پاتریوت» زمینه جدیدی را برای تقابل روسیه و ترکیه در منطقه فراهم کرده است. در آخرین مورد پیش از این، فرود اجباری یک هواپیمای روسی در آنکارا و بازرسی آن، آنچنان خشم مقامات مسکو را برانگیخت که ولادیمیر پوتین، سفر خود به ترکیه را به سبب آن به تأخیر انداخت.
 
اما آنچه این بار می‌تواند حتی به ماجرا ابعاد تقابلی بیشتری ببخشد این است که مخالفت روسیه با استقرار موشک‌های ناتو، صرفاً به سبب حمایت این کشور از سوریه نیست، بلکه مسکو از دیرباز گسترش ناتو به سمت شرق را به منزله تهدیدی جدی علیه امنیت خود دانسته و به شدت با هر نشانه‌ای از این امر مخالفت کرده است.

در حقیقت، روس‌ها اوضاع کنونی را نه صرفاً در قالب تقابل ترکیه با سوریه، بلکه در چهارچوب گسترده‌تر تقابل غرب با خود نگریسته و ارزیابی می‌کنند؛ بنابراین، مشخص نیست ترکیه تا چه اندازه توانسته آن گونه که مایل است، روسیه را به بی‌خطر بودن این سامانه موشکی متقاعد کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۳
انتشار یافته: ۳
در هر صورتی نصب این موشکها به نفع روسیه نیست و شاید بازی جدید غرب با روسیه و شاید هم ایران باشد به هر حال باید به هوش باشیم اگر از لحاظ اقتصادی به درجه مطلوب برسیم این موشکها هیچ ارزشی یا تهدید انچنانی نیست و ترکیه هم اگاه باشد منطقه نیاز به ارامش دارد نه برای همسایه ها ایجاد بدبینی
اینطور که از سیاست آنکارا بر میآید میخواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند و خودشان را بیشتر قاطی ماجراهایی میکنند که زیاد ربطی به آنها ندارد .
ترکها در جلب توریست واقعا موفق بوده اند ولی وقتی با آتش جنگهای منطقه ای میخواهند خودشان را گرم کنند در آمد اصلی کشور را از دست خواهند درگیر شدن در مناظعات منطقه ای منجر به ورشکستگی سیاسی . اقتصادی داخلی ترکیه خواهد شد . و شاید سالها درگیر آن خواهند شد و وبه زودی در آمد از توریست را از دست خواهند داد . با از دست دادن درآمد ملی اختلافات در داخل به اوج خود خواهد رسید .
روسيه دلال غرب درمنطقه است وفعلا به حانشيني ملك حسين پادشاه سابق وفوت شده اردن درحال خوش خدمتي به غرب است
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات
وب گردی