بازدید 13951
نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «تابناک»:

در مقابله با ایدز دچار «تناقض» هستیم

زن یا شوهری که هیچ رفتار پرخطری نداشته اما با همسری زندگی می‌کنند که او اینچنین نبوده، فرزندی که با این بیماری به دنیا خواهد آمد و ...؛ اینها بخشی از واقعیت‌‌‌های تلخ موج سوم شیوع ایدز هستند.
کد خبر: ۲۸۳۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۶ 06 November 2012
ازدواج با فردی که ممکن است ‌اچ‌آی‌وی مثبت باشد اما بیماری وی در مرحله بروز قرار نگرفته و حتی خودش از ابتلا به ایدز آگاهی نداشته باشد، زن یا شوهری که هیچ رفتار پرخطری نداشته اما با همسری زندگی می کنند که او اینچنین نبوده، فرزندی که با این بیماری به دنیا خواهد آمد و ...؛ اینها بخشی از واقعیت های تلخ موج سوم شیوع ایدز هستند.

به گزارش «تابناک»، مدتی است موج سوم ایدز از راه رسیده و به سرعت در حال اوج گیری است تا جایی که بنا بر آمار با رشد 20 درصدی آمار مبتلایان به این بیماری از راه روابط جنسی روبه‌رو هستیم و گسترش پنهانی این بیماری و حتی ابتلای افرادی که رفتار پر خطر از خود بروز نداده‌اند، بسیاری از کا‌شناسان و حتی مسئولان را نگران می‌کند.

بنا بر این گزارش، موج نخست شیوع این بیماری در کشورمان که با خون‌های آلوده آغاز شده بود، سال‌هاست با کنترل دقیق خون و فرآورده‌های آن کاملا مهار شده است؛ اما موج دوم که بر اثر اعتیاد تزریقی شیوع یافته بود، به رغم کارهای بسیار خوبی که انجام شده بود، در  پایان با کاهش حمایت از معتادان و همچنین رواج مواد مخدر جدید، تنها چند وقتی کنترل شد تا هشدار کار‌شناسان نشان دهنده بازگشت آن باشد و حتی در شیوع انتقال اچ‌آی‌وی از راه روابط جنسی،‌‌ همان موج سوم، کارآمد واقع شود.

این هشدار‌ها در شرایطی بیان می‌شود که زنگ خطر کاهش نرخ رشد جمعیت هم به صدا درآمده و از جمله وجه اشتراک این دو مقوله، استفاده از ابزار مراقبت‌های جنسی است که از سویی به دلیل تحدید نسل از چرخه حمایتی بیرون گذاشته خواهد شد و از سویی شیوع موج سوم ابتلا به ایدز بر ضرورت کاربرد و ترویج استفاده از آن خواهد افزود؛ مرزی بسیار باریک و مهم میان ازدیاد نسل و ایمنی در برابر بیماری‌های جنسی که به نظر برای پرداختن به آن، نیاز به تدبیری ویژه و ظریف باشد.

حسین طلا، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: ما در حوزه این معضل اجتماعی، دچار یک تناقض هستیم؛ از یک طرف واقعیتی در حال رخ دادن است که جوانان ما را تهدید می‌کند و از سوی دیگر، حیا و عفت عمومی ایرانیان به ویژه بر مبنای نوع مذهب اسلامی‌شان، موجبات این را پدید آورد که در ‌‌نهایت در این زمینه ضعیف کار کردیم؛ بنابراین، از یک سو می‌بایست نسل جوان را آگاه کنیم و از سوی دیگر، مراقبت باشیم که حیای آنها دچار آسیب نشود.

وی می‌افزاید: رسانه‌ها، اعم از تصویری و نوشتاری نقش مهمی در این ماجرا دارند اما پیش از آن، نیازمند یک کار کار‌شناسی دقیق و موشکافانه در این زمینه هستیم. مجموعه کمیسیون اجتماعی نیز توجه خاصی به این موضوع داشته و در گذشته هم این اهمیت وجود داشته، ولی به ظاهر ماجرای ایدز هم شبیه اعتیاد شده که نه می‌دانیم بیماری است و نه می‌دانیم جرم است و این نتیجه نبود کار کار‌شناسی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با توجه به در دست نبودن آمار مستند از شمار مبتلایان به ایدز می‌گوید: عدم اطمینان و شفافیت موجب می‌شود که آمارهای مرتبط با ایدز دقیق نباشد. البته شاید این موضوع برگرفته از طبع ایرانی هم باشد که همیشه پرده‌ای در جلوی همه چیز قرار می‌دهد و نمی‌گذارد که خیلی همه چیز آشکار باشد.

اینجاست که می‌بایست به سراغ روش‌های مطالعات تطبیقی برویم و از تجربه دیگر کشور‌ها در این زمینه بهره بگیریم، چرا که حتما آن‌ها هم با تعارضاتی از این دست روبه‌رو بوده‌اند و می‌توان تجربیات آن‌ها را با فرهنگ خودمان تطبیق داده و به یک راهکار مناسب دست یافت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۱۳
باسلام
بهتراست كه ديگه دست از تعارف و پنهان كاري برداريم و درزمانهاي شلوغ برنامه هاي صداو سيما افراد دعوت به آزمايش شوند . و به عنوان مثال از عنوان كردن همين مسائل ازدواج و تولد فرزندان مبتلاو ... شروع به گفتن شود ( البته به صورت مستمر)و اينكه حتماٌ نتايج مخفي مي ماندو... تا افراد ترغيب به آزمايش شوند.- شما را به خدا دست از پنهان كاري برداريد.و بلايي كه سر كشورهاي آفريقايي اومد را سر اين مملكت نياوريد ( مسئولين بهداشت )
در پاراگراف چهارم "تهدید" را "تحدید" نوشته اید، لطفاً دقت بفرمایید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
درست نوشته؛ لطفا خودت یکم تحقیق کن و معنی "تحدید" رو تو یه موتور جستجو پیدا کن!
فروغ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
دوست گرامی تهدید یعنی ترساندن وتحدید یعنی برای چیزی حد ومرز تعیین کردن (محدود کردن).جهت اطلاع شماودوستان عرض شد.
واقعا" جای تاسف و تعجب دارد که این نماینده محترم هنوز نمی داند ایدز یک بیماری است و نه جرم! لذا باید برای پیشگیری و درمان آن اقدام نمود و نه برخورد پلیسی!
راهکارش این است که رفتارهای جنسی را در یک محدوده و زیر نظر آزمایشات پزشکی محوود کنید... نسل جوان توان تشکیل خانواده را ندارد و از نظر غریزه جنسی نیز تحت فشار میباشد...
الان که وزارت بهداشت عرضه رایگان وسایل پیشگیری را که در کنترل ایدز هم موثرند متوقف کرده باید منتظر موج چهارم هم باشیم
چی میگی داداش!موج پنجمش اینجا رسیده!
آقايون خوب ميدونن ايدز داره بيداد ميكنه خودشونو زدن به خواب؟
موج باشه که خوبه اینی که ما داریم میبینیم از سونامی و سندی هم بدتره!!!
متاسفانه با محدود كردن وسايل پيشگيري از بارداري بايد منتظر شيوع بيش از حد اين بيماري و در پي آن ابتلا بسياري از انسانهاي بيگناه نيز باشيم لطفا پيش از تصميم گيري فكر كنيد
تا وقتی که با این افرادی که این بیماری و دارند در جامعه بد رفتار شه و مثل مجرم نگاه شه , چه انتظاری دارین ؟
بهتر که اول این موضوع تو رسانه بیشتر پخش شه , تا عادی شه و پرده ها برای جلوگیری کنار بره
در مورد این مسائل حیاتی که با جان و زندگی مردم سر و کار داره که نباید وقت تلف کرد و دنبال تعامل فرهنگ اسلامی یا غیر اسلامی بود! خواهشا یکم به این مردم بدبخت رحم داشته باشین بالاخره مردم باید آگاه بشن یا نه! مطمئن باشید با وجود وساتباطی جدید، الان نوجوون 14 ساله به اندازه ی مرد 30 ساله ی قدیم از مسائل جنسی خبر داره و از شندینش سرخاب سفیداب نمیزنه. شما بالاخره مجبورید این مسائل رو بیپرده بیان کنیدرادس میکنید برای کی میخواین فیلم بازی کنید. خیلی مسخرس هر آدمی میدونه جنس مخالف چیه و رابطه ی جنسی چیه دیگه تعصب تو دنیای امروز واقعا مسخرس!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل