بازدید 24850

«آیا تاکنون تست اچ.آی.وی داده‌اید؟»

کد خبر: ۲۸۰۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۷ 24 October 2012
به روایتی هفتاد هزار نفر و به روایتی دیگر، صد تا 120 هزار نفر از هموطنانمان در شرایطی به ایدز مبتلا شده و «اچ‌آی‌وی مثبت» به شمار می‌آیند که نه توسط متولیان امر مورد شناسایی قرار گرفته‌اند و نه حتی بسیاری‌شان فعلا از این موضوع باخبر هم نشده‌اند؛ صحبت از جمعیت پنهانی است که نه در چرخه مراقبت پزشکی وارد شده‌اند و نه از خطراتی که آنها و جامعه اطرافیانشان را تهدید می‌کنند آگاهی یافته‌اند.

اهمیت این آمار و ارقام در حالی فزونی خواهد یافت که بدانیم موج دوم ابتلا به این بیماری (انتقال از طریق معتادان تزریقی) در کشورمان به رغم کنترل شدن در سالهای گذشته، به دلایلی در مسیر بازگشت قرار گرفته و علاوه بر آن، موج سوم شیوع ایدز هم مدتی است که آغاز شده و با سرعت بسیار زیادی در مسیر گسترش قرار گرفته است.

برای درک این موضوع کافی است که بدانیم انتقال ایدز از راه‌های جنسی (موج سوم) طی سالهای اخیر با رشد بیست درصدی مواجه شده و به رغم اینکه هنوز درصد کمی از کل مجموعه مبتلایان شناسایی شده در کشورمان از این راه گرفتار شده‌اند، خطرات منحصر به فردی در کمین جامعه بوده و دامنه گسترش آن ممکن است گریبان گیر افرادی شود که هیچ رفتار پر خطری از خود بروز نداده‌اند!

از ابتلای زنان و مردانی که به واسطه ابتلای همسرانشان، قربانی این بیماری شده‌اند گرفته تا کودکانی که با اچ‌آی‌وی مثبت از مادر مبتلا متولد می‌شوند، روی بسیار ناخوش موج سوم شیوع بیماری ایدز خواهد بود که چه بسا با یک آزمایش ساده قابل پیشگیری است.

به عبارتی بهتر، کمبود آگاهی از راه‌های انتقال این بیماری و همچنین مورد سنجش قرار نگرفتن افرادی که گاه از ارتکاب رفتارهای پرخطر خود آگاهی هم ندارند، همه و همه ناخواسته تبدیل به ابزاری برای گسترش این بیماری خواهند شد تا وضع نامطلوب با سرعتی تصاعدی فزونی یافته و یکی بیماری قابل پیشگیری و کنترل تبدیل به بحرانی شود که وزیر بهداشت آن را "شعله ور شدن آتشفشان ایدز" می‌نامد.

این مولفه‌ها سبب شد تا در مطلبی به ارائه راهکار سنجش رفتارهای پر خطر پرداخته و در کنار هشدار نسبت به وقوع بحران ناشی از شیوع موج سوم ابتلا به ایدز در کشورمان، آزمونی پیش روی مخاطبان قرار دهیم تا خودمان را ارزیابی کنیم که «آیا من در خطر ابتلا به ایدز هستم؟»

اما آیا همه این هشدارها شنیده شده و یا به آن میزان از اهمیت رسیده که ضرورتی برای انجام آزمایش تشخیص بیماری ایدز احساس کنیم؟

این موضوع ما را بر آن داشت تا با یک نظرسنجی به سراغ آرای مخاطبان رفته و در فرصت‌های بعدی، نتیجه بدست آمده را مورد تحلیل قرار دهیم.

برای شرکت در نظر سنجی «تابناک» درباره این موضوع که آیا تاکنون تست اچ.آی.وی داده‌اید یا خیر، به صفحه اجتماعی تابناک مراجعه کنید.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست