بازدید 13268

زمزمه كوپني شدن شير خشك

کد خبر: ۲۸۲۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۰ 04 November 2012
وضعيت بازار ارز در کشور باعث شده تا حوزه غذا و دارو نيز تحت تاثير قرار بگيرد. به طوريکه کمبود انواع شيرخشک کوپني، آزاد و رژيمي در داروخانه ها، مشکلاتي را براي نوزادان و بيماران مصرف کننده اين قبيل شيرخشکها به وجود آورده است. در روزهاي گذشته رئيس انجمن داروسازان ايران، کمبود شيرخشک در داروخانه‌ها را محسوس دانست و هشدار داد كه توزيع برخي از اقلام شيرخشک محدود شده است. برخي منابع خبري هم از سهميه اي و كوپني شدن شيرخشك در برخي شهرهاي كشور خبر داده اند.

به گزارش مهر، دکتر سعيد جمال واقفي دبير سابق انجمن داروسازان ايران، هم در گفت وگويي بروز اين مشکل را ناشي از جريانات بازار ارز دانست و گفت: شيرخشک هم مثل ساير کالاهايي که تحت تاثير نرخ ارز قرار دارند، با کمبود مواجه است. وي با اشاره به نرخ ارز دولتي(1226) که مربوط به شيرخشک است، افزود: با توجه به اينکه بانک مرکزي، ارز مورد نياز براي واردات شيرخشک را در 6 ماهه اول امسال به حساب بانکهاي عامل واريز نکرد، در نتيجه در نيمه دوم سال شاهد بروز اين کمبود هستيم.

به گفته واقفي، شيرخشک نان 1 يکي از اقلام شيرخشکهاي مورد تقاضاي مردم است که در حال حاضر با کمبود مواجه است. وي با اشاره به سهميه اي بودن برخي اقلام شيرخشکها، اظهارداشت: برخي از شيرخشک‌ها سهميه اي است و داروخانه‌ها نمي‌توانند هر ماه 4 عدد بيشتر به دارنده کارت دريافت شيرخشک تحويل بدهند.

اين داروخانه دار، تخلف برخي داروخانه‌ها در توزيع شيرخشک را رد نکرد و افزود: تخلف چيز عجيبي نيست که فقط در داروخانه‌ها ديده شود بلکه در همه صنفها وجود دارد. بنابراين ممکن است، يک نفر پيدا شود که بخواهد همه شيرخشکهاي داروخانه اش را به يک نفر بفروشد. دکتر رهبر مژدهي آذر اظهارداشت: اخيرا بعضي از اقلام شيرخشک در داروخانه‌ها کمياب شده است و شرکتهاي توزيع کننده، تعداد کمتري از اين محصولات را توزيع مي‌کنند.

وي با عنوان اين مطلب که داروخانه‌ها هيچ تعهدي براي پاسخگويي به کمبود شيرخشک ندارند، افزود: توزيع شيرخشک از طريق وزات بهداشت و سازمان غذا و دارو صورت مي‌گيرد. مژدهي آذر با اشاره به کمياب شدن برخي اقلام شيرخشکها که تقاضا براي مصرف آنها بيشتر است، گفت: در حال حاضر يک نمونه شيرخشک که براي نوزادان بالاي 6 ماه مصرف مي‌شود، در قفسه‌هاي داروخانه بنده وجود ندارد. رئيس انجمن داروسازان ايران با اعلام اينکه برخي اقلام شيرخشکها در داخل توليد مي‌شود، افزود: متاسفانه قيمت برخي از شيرخشکها که ساخت داخل است نيز افزايش يافه و گران شده است.

دکتر محمد کاظم پورکاظمي نايب رئيس مجمع نمايندگان داروسازان ايران و رئيس مجمع داروسازان استان گيلان نيز موضوع کمبود شيرخشک در داروخانه‌ها را تاييد کرد و گفت: متاسفانه توزيع شيرخشک رژيمي در وضعيت نامطلوبي قرار دارد.وي با اعلام اين مطلب که قيمت برخي از اقلام شيرخشک به 2 برابر رسيده است، افزود: به رغم اين افزايش برخي اقلام شيرخشک، ولي مردم همچنان براي تهيه شيرخشک سرگردان هستند.

پورکاظمي با تاکيد بر ضرورت دسترسي آسان کودکان دچار حساسيت به شيرخشک رژيمي، گفت: اين قبيل افراد اگر غذايي غير از شيرخشک رژيمي بخورند، دچار اسهال و استفراغ مي‌شوند.

نايب رئيس مجمع نمايندگان داروسازان ايران از کمبود شيرخشک نان 3 در استان گيلان خبر داد و افزود: به رغم درخواستي که از يک هفته قبل به شرکت توزيع کننده داده ايم، اما نماينده اين شرکت عنوان داشته که فعلا اين نوع شيرخشک را نداريم که بخواهيم توزيع کنيم.

وي در خصوص نحوه توزيع شيرخشک در داروخانه‌هاي استان گيلان، گفت: اصولا توزيع شيرخشک بر اساس شناختي که از خانواده‌ها داريم، صورت مي‌گيرد. اما چه بسا برخي نيز سوءاستفاده کنند و بخواهند همه شيرخشکهاي داروخانه خودشان را يک جا به يک نفر بدهند.پورکاظمي، توزيع شيرخشک بر اساس کوپن و کارت را موضوعي منتفي شده دانست و افزود: شايد در برخي از نقاط پايتخت چنين شرايطي براي توزيع شيرخشک وجود داشته باشد.

دکتر جليل سعيدلو دبير انجمن داروسازان تهران نيز اظهارداشت: ما نمي‌گوييم که دچار کمبود هستيم بلکه زمينه توزيع شيرخشک کم شده است. ولي در مجموع دسترسي به شيرخشک براي متقاضيان وجود دارد.وي در خصوص کمبود شيرخشک نان در داروخانه ها، گفت: نان داراي سه شماره است(1،2،3) و ممکن است بر اساس نياز هر منطقه اي از کشور، توزيع اين نوع شيرخشک صورت بگيرد.

سعيدلو از توزيع شيرخشک کوپني براي افراد واجد شرايط خبر داد و افزود: توزيع اين نوع شيرخشک در بسته بندي مشخص و بدون هيچ گونه علامت تجاري و بر اساس کارت الکترونيکي صورت مي‌گيرد.به گفته وي، توزيع شيرخشک يارانه اي را براي نوزاداني که مادرشان فوت شده و يا بيمار است و همچنين خانواده‌هايي که چند قولو دارند، دانست.دبير انجمن داروسازان تهران از افزايش 50 درصدي قيمت شيرخشک آزاد خبر داد و افزود: وقتي نرخ ارز دچار تغيير قيمت شده و بالا مي‌رود، قطعا قيمت اين کالاها که با نرخ ارز آزاد وارد مي‌شوند، گران مي‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی