بازدید 8423

«کوپن» ناجی مردم در برابر گرانی می‌شود؟

کد خبر: ۲۶۴۹۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۹ 12 August 2012
در حالی بحث تک‌نرخی یا شناور شدن نرخ ارز همچنان از سوی مسؤولان رد و تأیید می‌شود که به پیامدهای آن روی کالاهای اساسی کمتر توجه شده،...

به نوشته روزنامه قدس این درحالی است که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با توجه به این نکته تصریح کرده است باید کالابرگ به اقتصاد ایران بازگردد. فتحی‌پور تأکید می‌کند، سهمیه‌بندی و توزیع کالاهای اساسی از طریق کالابرگ در قالب طرح 9‌ماده‌ای مجلس در حال بررسی است.

وی پیشنهاد کرد: توزیع کالاها باید همچون گذشته سهمیه‌بندی شود تا در این صورت مردم بتوانند مایحتاج خود را با نرخ ارز مرجع و با قیمتهای مطلوب‌تری تأمین کنند. فتحی‌پور با بیان اینکه افزایش تقاضا نسبت به میزان عرضه ارز در بازار موجب افزایش نرخ ارز شده است، گفت: در چنین شرایطی افرادی که سخن از تک‌نرخی شدن ارز در کشور به میان می‌آورند باید بگویند که قیمت مدنظر آنها به چه میزان است. آیا آنها می‌خواهند ارز تک‌نرخی را به قیمت دو یا سه هزار تومان به مردم ارایه دهند؟ در چنین شرایطی آیا مردم با حقوقهای دریافتی‌شان می‌توانند گرانی‌های اخیر در حوزه‌های مختلف همچون مسکن و مایحتاج عمومی‌شان را تأمین کنند، در این شرایط وضعیت مردم چه خواهد شد؟ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین تأکید کرد، نرخ ارز مرجع کنونی یعنی 1226‌تومان برای تأمین کالاهای اساسی همچون مواد خوراکی و دارویی، نرخ ارز مطلوبی است.

تکرار یک تجربه

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین با این پیشنهاد که باید نحوه توزیع مواد و کالاهای اساسی مردم به صورت سهمیه‌بندی باشد، به ایسنا گفت: این همان تجربه‌‌ای است که در قالب توزیع کالاها از طریق کوپن گذرانده‌ایم. هیچ اشکالی ندارد که کالاهای اساسی مردم در شرایط کنونی به صورت سهمیه‌بندی توزیع شود، زیرا تأمین کالاهای اساسی مردم همچون برنج، گوشت و مرغ با نرخ ارز مرجع موجب کاهش قیمت آنها در بازار می‌شود. فتحی‌پور با تأکید بر اینکه باید برای بهبود وضعیت اجتماعی مردم کاری کرد، گفت: در شرایط کنونی که دشمن جنگ اقتصادی را با ما شروع کرده است باید از راهکارهای کوتاه‌مدت همچون سهمیه‌بندی کالاهای اساسی مردم استفاده کنیم. وی افزود: این سهمیه‌بندی سبب جلوگیری از فساد و نظارت بیشتر بر ورود و خروج کالاها می‌شود. اینکه واردکننده کالایی را با نرخ ارز مرجع به کشور وارد کند، اما همان کالا را با قیمت آزاد ارز به مردم بفروشد، درست نیست. وقتی سهمیه ارزی به واردکننده‌ای می‌دهیم باید همان کالا در شرایط عادلانه بین افراد توزیع شود و این رویکرد موجب مدیریت بازار ارز می‌شود. نماینده مردم کلیبر در مجلس در ادامه با بیان اینکه باید جلوی رکود بازار گرفته شود، گفت: باید شرایطی فراهم شود تا در کنار توانایی برای واردات مواد اولیه، افزایش تولید را در کشور داشته باشیم، این امر موجب رقابت کالاها با یکدیگر و افزایش صادرات غیرنفتی می‌شود.

واکنش ها

در همین حال، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: مطالعاتی برای کوپنی کردن برخی اقلام در سازمان بسیج اقتصادی در حال انجام است.در صورت تصویب طرح جدید رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس که پیش از این با طرح 3‌نرخی کردن ارز خبرساز شده بود، کالاهای اساسی در تمام مراحل ترخیص تا توزیع ردیابی می‌شوند و متخلفانی که با وجود دریافت دلار دولتی اقدام به فروش کالاها با قیمتهای بالا می‌کنند، دو برابر قیمت ارز دولتی جریمه پرداخت می‌کنند. شنیده‌ها حاکی است، مجلس در طرح خود برای بازگرداندن کوپن به اقتصاد ایران آن‌قدر جدی است که با ارسال نامه‌ای به وزارتخانه‌های مربوط و بانک مرکزی نظر این نهادهای مرتبط را نیز جویا شده است. با وجود این، حسن رادمرد، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت که در مورد بازگشت دوباره کوپن به نظام توزیع اظهار بی‌اطلاعی می‌کند، به «دنیای اقتصاد» گفته بود: در حال حاضر ستاد بسیج اقتصادی وظیفه اجرایی ندارد و فقط برای تسویه حسابهای گذشته به کار خود ادامه می‌دهد. اضافه می‌شود، ورود کوپن به اقتصاد ایران به ابتدای دهه‌1360 برمی‌گردد که ستاد بسیج اقتصادی با توجه به شرایط خاص کشور تشکیل شد. کوپن‌های مرحله اول تا هشتم زیرنظر ستاد بسیج اقتصادی کشور مستقر در نخست وزیری چاپ و با همکاری بانک صادرات توزیع می‌شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل