بازدید 5960

مسئولیت زباله گردها با کیست؟

به اين نوع کارها نمي توان شغل يا کسب و کار نام نهاد چون کاري است غيربهداشتي، بيماري زا، و مهمتر از هر چيز زمينه ساز آلودگي محيط زيست است. علي الخصوص خانه يا آپارتمان هایي که در مجاورت زباله دان يا زباله دان ها مستقرند بيشتر در خطر بيماري اند.
کد خبر: ۱۸۹۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۵ 12 September 2011
ناصر توسلي نيکخو در مطلبی در «مردم سالاری» نوشت:

شما در شبانه روز چند بار از خانه خود خارج مي شويد؟ لابد با خود مي انديشيد که اين چه پرسشي است که از شما مي شود؟ پرسش بي معنانيست. توصيه مي شود که هر بار از خانه خود خارج مي شويد يک بار به زباله دان سرکوچه و خيابان که شهرداري گمارده نگاهي بيندازيد. مشاهدات عيني نظرتان را جلب مي کند و آن اين که فرد يا افرادي با ابزاري مانند کيسه يا گوني در دست به جست وجو و جداسازي زباله ها مشغولند. آنان تنها به جست وجو بسنده نمي کنند بلکه با پاره کردن کيسه زباله هاي موجود در زباله دان و به هم ريختن محتويات آنها براي به دست آوردن مواردي چون شيشه نوشابه خالي، نان خشک و نظاير آن براي فروش به مکان هاي نامعلوم مبادرت مي ورزند.

به نظر مي رسد که هويت چنين افرادي مشخص نيست و قطعا به هيچ سازمان يا ارگاني وابستگي ندارند بلکه خودسرانه هر وقت که بخواهند از صبح صادق، شامگاهان يا نيمه شب به اين کار مبادرت مي ورزند.

به هر حال به اين نوع کارها نمي توان شغل يا کسب و کار نام نهاد چون کاري است غيربهداشتي، بيماري زا، و مهمتر از هر چيز زمينه ساز آلودگي محيط زيست است. علي الخصوص خانه يا آپارتمان هایي که در مجاورت زباله دان يا زباله دان ها مستقرند بيشتر در خطر بيماري اند. از سويي اين کار ناپسند در حمل و نقل کاميون هاي زباله بر شهرداري مشکلات عديده اي به وجود خواهند آورد.

گفتني است، بوي تعفن حاصله از زباله دان ها انزجار شهروندان را هم فراهم مي سازد. ناگفته نماند چنين کار بهداشت زدايي در کيسه هاي گمارده شده در حاشيه خيابان که در انتظار حمل توسط کاميون هاي زباله بر هستند توسط اين افراد انجام مي گيرد. ترديدي نيست استمرار چنين کارهاي بيماري زا را مي توان در راستاي تخريب ساختاري ساماندهي شده و مناسب برنامه هاي شهرداري تهران مبني بر ترغيب مردم در رابطه با بسته بندي زباله ها به منظور رعايت بهداشت که از سال هاي پيش تداوم يافته و تا به امروز شهروندان به اين کار درست اشراف دارند ارزيابي کرد.

جا دارد به منظور جلوگيري از چنين معضلي که همسان با فرهنگ ايراني نيست، با جمع آوري اين افراد، جداسازي محتويات کيسه هاي زباله خارج از شهر انجام گيرد يا شهروندان به جداسازي در کيسه جداگانه ترغيب شوند تا جامعه شاهد چنين معضلاتي نباشد. همچنين براي وضعيت معيشت اين گونه افراد بايد چاره اي انديشيده شود تا برخي سودجويان نتوانند با بکارگيري اين افراد، به اهداف خود دست پيدا کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی