بازدید 16061
صادق خرازی در گفت وگو با «تابناک»:

وقتي مبنا انتقام گيري باشد، همين مي شود که می بینیم!

البته باور من در این باره این است، از آنجا که هر جا سخن رهبری را گوش نکردیم و نکردند، ضرر کردیم، برای همین می گویم در این زمینه نیز نظر رهبری اجرا نشد. چه می شود ما در لبنان موفق می شویم؟ به دلیل این است که عمق سیاست خارجی و عمق استراتژیک خاورمیانه ای ایران در لبنان، اجرای نظریات رهبری است...
کد خبر: ۱۷۵۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۲ 06 July 2011
سرویس سیاست خارجی ـ دکتر صادق خرازی، سفیر اسبق ایران در فرانسه در گفت وگویی اختصاصی با «تابناک»، به پرسش های متنوعی درباره مسائل سیاست خارجی و تحولات بین المللی پاسخ داد که خلاصه ای از بخش نخست این مصاحبه را در ادامه می خوانید.

وی در پاسخ به «تابناک» درباره رفتار و عملکرد دولت در حوزه سیاست خارجی گفت: اگر دولت و وزارت امور خارجه در تنظیم مناسبات ما با عربستان، دیدگاه ها و نظریات رهبری را گوش داده بودند ـ بنا بود آقای ولایتی برای تنظیم مناسبات با ملك عبدالله در تماس مداوم  قرار داشته تا این دو بنشینند و مذاکره کنند؛ یعنی در حد سعودالفیصل و آقای ولایتی مسائل حل شود ـ دست کم مسأله عربستان الان حل شده بود.

خرازی ادامه داد: اما آقای رئیس جمهور تصمیم دیگری گرفتند و بر خلاف نظر رهبری و نیز توافقی که انجام شده بود و درخواستی که عربستان سعودی داشت، این بحث را خیلی جدی نگرفتند و همین باعث شد که آنان نیز در دیگر مباحث و انتقال آن، کانال وزارت خارجه و وزیر پیشین را خیلی مناسب ندانسته و کار به نتیجه نرسد.

وی افزود: همین اتفاق در مناسبات ايران و فرانسه و ايران روسيه هم رقم خورد. زمانی آقای دكتر ولایتی مسئول شد که با مقامات ارشد اليزه ساركوزي و مشاور امنيت ملي وي مذاكره و با همكاري فرانسه نقشه راهی را با نگاه جامع طراحي كنند و آن را به جلو ببرند، به گونه ای که آقای دكتر ولایتی در مذاکره ای با سارکوزی، بسیار هم جلو رفتند، ولی درست در همان روزی که آقای ولایتی در کاخ الیزه در حال مذاکره بود، آقای شیخ عطار، سفير فعلي ايران در آلمان كه آن روزگار قائم مقام وزرات خارجه بود، پیام نادرستی را منتقل کرد و بازی را بنا بر خواست ريس جمهور احمدي نژاد و به گونه ای دیگر رقم زدند.

خرازی توضیح داد: نظر رهبری این بود که از مجموعه پتانسیل ها و ظرفیت های نظام در عرصه سیاست خارجی بهره گیری شود؛ از جمله آقای دکتر ولایتی، آقای دکتر خرازی و ديگران ولي متاسفانه پرتجربه ترين ديپلمات ها از انجام خدمت به نظام به دليل سليقه هاي فردي محروم شدند. پوتين هنگامي كه رئيس جمهور بود به ايران آمد. من خودم به محتواي نشست سران خزر در تقسيم بندي روي دريا و زير سطح آب ها نقد جدي داشتم. برخي صحبت ها در اين جلسه شد كه به لحاظ حقوقي خلاف منافع ملت ايران بود. آقايان به دليل ادب ميزباني سكوت اختيار مي كردند. رئيس جمهور صحبت هایي كرد در مقابل دوربين ها كه به زعم من مواضع ضد ايراني و خطرناكي بود.

وی ادامه داد: ما مي بايست روند جلسات را معلق مي كرديم. حضرت آقا در ملاقات هاي خودشان محكم سخن مي گفتند و از حريم منافع ملي هم خزر و هم مسايل هسته اي محكم دفاع مي كردند. مذاكرات رهبري و پوتين مذاكرات استراتژيكي بود كه اگر درست پيگيري مي شد، امروز ايران گرفتار تحريم ها نمي شد. آقاي لاريجاني دبير شوراي امنيت ملي بود، سخن از ساز و كار توافقي با روسيه شد، بلافاصله مواضعی كه پژواك اختلافات داخلي بود در یكي از مهمترين پرونده هاي ايران به گونه ای آشکار شد.

این دیپلمات وزارت خارجه افزود: آقايان فاقد استراتژي در برابر هند، روسيه، چين و فرانسه بودند، اتفاقاً چهار كشوري كه در عمق منافع ملي ايران جاي داشتند، فعلاً كه ملاحظات ملي باعث شده تا حقايق فعلاً مسكوت بماند، ولی وقتي مبنا انتقام گيري و رجحان دادن منافع شخصي و حزبي بر منافع ملي باشد، همين مي شود كه می بينيم، متأسفانه، بنای آنان بر این نبود که از این نیروها و ظرفيت ها بهره برده شود، بلکه بنای آنان بر این بود که کارشکنی کنند آن هم در موضوعاتی چون مناسبات منطقه ای، موضوع مناسبات دوجانبه، در موضوع مناسبات همکاری های استراتژیک و... .

خرازی ادامه داد: البته باور من در این باره این است، از آنجا که هر جا سخن رهبری را گوش نکردیم و نکردند، ضرر کردیم، برای همین می گویم در این زمینه نیز نظر رهبری اجرا نشد. چه می شود ما در لبنان موفق می شویم؟ به دلیل این است که عمق سیاست خارجی و عمق استراتژیک خاورمیانه ای ایران در لبنان، اجرای نظریات رهبری است؛ یعنی چیدمان سیاسی در آنجا به گونه ای است که منويات رهبري در مقابل سياست ضد صهيونيستي به نتیجه می رسد و حزب الله در دو دوره موفق می شود که اسرائیل را زمین گیر کند. در دو دوره اسناد و مدارک مذاکرات و نشست های سیاسی هست از هنگامی که جنگ سیاسی آغاز شد، بسیاری از صاحب نظران سیاسی در سطح کلان ایران در دولت و بیرون دولت، اعتقاد نداشتند که حزب الله از این جنگ سی و سه روزه افتخارآمیز بیرون آید؛ اما پس از این که این رخداد روی می دهد، همه می خواهند خود را شریک آش آن ديگ کنند... .
 
بخش دوم و متن کامل مصاحبه «»تابناک با سید صادق خرازی متعاقبا منتشر خواهد شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
آقای خرازی آیا در دولت خاتمی به حرف رهبر گوش دادند؟ در مذاکرات هسته ای چه گلی زد؟
ببين صادق جان نمي خواهي خيلي صادق باشي ها بايد مي گفتي ضمن
پذيرش اشتباهات گذشته اين مسائل
را مطرح مي كنم
‫این "عمق" ظاهرا خیلی کلمه کلیدی و مهمی شده ...
این وسط دو سوال مطرحه
اول - ما با دنیا در تقابلیم یا تعامل؟
دوم- چه کسی چوب لای چرخ نظام میذاره؟
بدون تائيد مواضع دولت فعلي اما ظاهرا آقاي دكتر عملكرد دوران اصلاحات رافراموش كرده اند در حالي كه خودشان هم بخش مهمي از آن دوران بودند.
چرا دو سال پیش این حرفها را نمیزدید
خدا باعث و بانیش را ناکام کند.
واقعا از آقای خرازی بعیده که اینقدر سطحی مشکلات سیاست خارجی را تحلیل کنند. یعنی اگر هرجا آقای ولایتی را می‌فرستادیم موفق و سربلند بودیم؟ پس این همه تمجید صریح رهبری از مواضع هسته‌ای و استکبارستیزی دولت در سیاست خارجی چه می‌شود؟ باید پرسید بعد از سه‌دهه از پیروزی انقلاب چرا تنها عمق استراتژیک ما لبنان است و هیج جای دیگر موفق نبوده‌ایم؟ که هرگاه فشار بر حزب‌الله زیاد می‌شود دلمان می‌لرزد؟؟؟
برخی مدیریتهای غلط اوضاع نابسامان فعلی اقتصادی را که قربانی اصلی آن مردم و به خصوص اقشلر کم درآمد هستند به وجود آورده. ولی آیا به گفته رهبری مگر قوا استقلال کلمل ندارند. یاد کسانی که از قانون گریزی میگفتند و پیدایش گروه انحرافی را هشدار می دادند به خیر
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان