بازدید 11310
وقتی از پتانسیل عظیم حج غافلیم؛

شبكه اجتماعي حجاج ايراني را دريابيد

اين مسأله به وي‍ژه در هنگام زيارت قبرستان بقيع ـ كه يك منطقه استراتژبك شيعي در مدينه منوره است ـ با تبليغات متعدد گروه های گوناگون سعودي و غير سعودي، تشديد مي شود و زایر ايراني، هرچند به خود و هويت شیعی اش مي بالد، شك و شبهه زماني كه در جان كسي بنشيند، اگر پاسخي درخور نيابد، همچون خوره آن را مي خورد و...
کد خبر: ۱۷۴۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۱ 03 July 2011
سرویس فرهنگی ـ در حالي كه سازمان حج و زيارت كشورمان، سالانه هزاران نفر زائر ایرانی را براي به جای آوردن مراسم عمره مفرده، رهسپار مكه مكرمه مي کند، با وجود این، بهره از پتانسيل معنوي اين تعداد عمره گذار، سالانه محدود به همان ايام چند روزه سفر به سرزمین وحی است و پس از پایان اين سفر، حجاج رها شده و نه تنها از ظرفيت اجتماعي و معنوي آنها هيچ گونه استفاده اي نمي شود، بلكه حتي شبهاتي هم كه در اين سفر معنوي در تعامل با ديگر زایران غير شيعي برايشان پدید آمده، همچنان بي پاسخ باقي مي ماند.

به گزارش «تابناك»، در مراسم عمره ـ كه اتفاقا علاوه بر جنبه معنوي آن، جنبه اجتماعي آن بسيار مهم است ـ گروه هايي از ايرانيان پیرامون اعتقاداتي بنيادين و مشترك گرد هم مي آيند و چنان در دو هفته با هم بودن با همديگر احساس يگانگي مي كنند كه گويي، گمشده هايي هستند که تازه یکدیگر را یافته اند.

بنا بر این گزارش، اما همين گروه ها و آدم ها كه دو هفته با هم بودن و يكي بودن را احساس کرده و وحدت ايراني در عين كثرت مسلماني را در ميعادگاه توحید و ايمان تجربه مي كنند، در بازگشت، بار دیگر خودشان و همديگر را از دست مي دهند و هيچ مجالي براي ارتباط با همديگر ندارند، حال آنكه ظرفيت آماده و تأثيرگذار عمره گذاران براي ايجاد يك شبكه قدرتمند اجتماعي بين افرادي كه با وجود همه تفاوت ها در اصول بنيادين مشترك هستند، پس از پایان سفر حج، مي تواند يكي از پايدارترين تشکلات ايرانيان را تشكيل بدهد؛ شبكه اي كه هر سال گسترده تر و قدرتمندتر و البته از لحاظ محتوا نيز از زمره پر محتواترين شبكه هاي اجتماعي خواهد بود.

توجه به اين مسأله اما از آنجا پر رنگ تر مي شود كه عمره گذاران در سال هاي اخير، بیشتر جواناني هستند كه عمدتا اين تجربه را اگر نه مهمترين، اما يكي از و دلچسب ترين و روحانی ترین تجربيات زندگي خود مي دانند كه تكرار اين تجربه، خاطرات، درس ها و عبرت هاي آن در طول سال مي تواند كمك بزرگي به اين جامعه بزرگ عمره گذار بكند؛ جامعه اي كه متأسفانه، پس از پایان مراسم حج به دليل نبود سازماندهي، ارتباطشان را با هم به كلي از دست مي دهند.

افزون بر اين، طبيعي است كه در فرآيند به جای آوردن عمره و در تعامل با دیگر حجاج مطالبي تازه براي عمره گذاران ايراني مطرح مي شود كه هم تازگي دارد و هم براي برخي از آنان پاسخي قانع كننده نمي يابند، اين مسأله به وي‍ژه در هنگام زيارت قبرستان بقيع كه يك منطقه استراتژبك شيعي در مدينه منوره است، با تبليغات متعدد گروه های گوناگون سعودي و غير سعودي، تشديد مي شود و زایر ايراني، هرچند به خود و هويت شیعی اش مي بالد، شك و شبهه زماني كه در جان كسي بنشيند، اگر پاسخي در خور نيابد، همچون خوره آن را مي خورد و متأسفانه همين زایر پس از پایان سفر حج، با انبوهي از شبهات رها شده و كسي هم سراغي از او نمي گيرد، مگر همتي از سوي خود وي باشد.

گفتني است، اين مسأله زماني بيشتر رخ مي نمايد كه در بحث تدارك ذهني و اعتقادي زایر هم كتاب هایي كه در اختيار زوار ايراني قرار مي گيرد، اطلاعاتي را آن هم بسيار پراكنده به حجاج ايراني مي دهد كه در بیشتر موارد، حجاج ترجيح مي دهند به دليل پراكنده بودن اطلاعات به اين كتب اصلا مراجعي نكند، در حالي كه حجاج برخي كشورها با در اختيار داشتن كتاب و اطلاعاتي جامع و اتفاقا مختصر درباره همه ابعاد حج از ادعيه و زيارت گرفته تا مباني اعتقادي و همچنين شناخت اماكن و محل استقرار، به بهترين شکلی به گذاشتن عمره خود مشغول مي شوند.

در پايان بايد افزود، اگر همين امروز هم براي سازماندهي و ایجاد شبكه اي اجتماعي از حجاج بيت الله الحرام اقدام شود و يك ارتباط همیشگی و منطقي بين آنان براي سال ها برقرار شود، دير است، چه برسد به اينكه اصلا توجهي به اين مسأله نشود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۳
برادر، اخوي مطالبت نشان از احساساتي شدنت مي دهداولا" مراسم حج محل زور ازمائي با ديگر فرق اسلامي نيست بنظر بنده يكي ازنكات مهم حج بازنگري در اعمال ورفتار شخصي واجتماعي هر فرد مي باشدكه بايد روز محشررا در جلو چشم خود مجسم كندكه هيچ يارو ياوري به غيراز رحم پروردگار واعمال صالحه خويش نداردواينكه مابريم آنجاانسجام ملي خود رانشان دهيم نشان از بدفهمي عظمت حج است ثانيا"مرد مومن ساليان سال در اين مملكت زندگي مي كنيم ونمي توانيم پتانسيلهاي اجتماعي!! خود راكشف كنيم در دوهفته بجاي عبادت به فكر پتانسيل اجتماعي افتاده اي؟؟
به نکته ظریفی اشاره کردید.
اگر هر زائر شیعی دارای حداقل اطلاعات درباره شبهات مطرح شده توسط وهابیون مستقر در بقیع باشد (که اتفاقا دایره مباحث مطرح شده بسیار کوچک و حول چند محور خاص می باشد) نه تنها می تواند از شیعه دفاع جانانه کنند بلکه به بی ژایه و اساس بودن حرف وهابیون هم پی خواهند برد.
البته کتاب هایی را که امسال سازمان حج و زیارت داده بودند، من مطالعه کردم و به نظرم بسیار جامع بود، مخصوصاً در پاسخ گویی به شبهات.
سازمان حج فقط بلده پول هارو بشماره با این کارا هم کاری نداره
عالی بود از اینکه این گزارش را نوشتید از شما تشکر می کنم واقعاً‌ به چنین مواردی که گفتید نیاز داریم امیدواریم گوش شنوایی در این مملکت وجود داشته باشد
با سلام
متاسفانه روحانيون كاروان ها اكثرا برنامه خاصي براي اين ايام تدارك نديده اند و آمادگي حتي بعضا علمي براي پاسخگويي به اين شبهات به شكلي كه مورد پذيرش اقشار تحصيل كرده و يا جوان باشد ندارند. حج عمره كه در متن به آن اشاره شده بجاي خود حتي در ايام حج تمتع كه مشرف بوديم حدود يك ماه و آنهم هر روز زمان و وقت عزيز افراد كاروان براي حضور در جلسات روحاني كاروان گرفته مي شد ولي آنقدر مطالب سطحي و بعضا متناقض ارائه مي گرديد كه از يك جا به بعد مدير كاروان از بعضي زائران درخواست ميكرد تا مطالبي را براي ديگران ارائه نمايند. متاسفانه سازمان حج به صرف اينكه فردي ملبس به لباس روحانيت است و احتمالا پستي در سازمان هاي دولتي يا قضايي دارد اكتفا نموده و كنترل هاي دوره اي ندارد. بطوريكه افراد وقتي براي اين مناسب تعيين شدند مطمئن هستند در نوبت خود به اين عنوان به همراه كاروان ها اعزام مي شوند و لزومي به تلاش براي ارائه خدمات بهتر نمي بينند.
با سلام
بد نیست گزارشی از عمره دانشجویی هم کار کنید
به نظر تعامل خوبی با دانشجویان دارد
چون بعد از سفر جلسات و همایش های متعددی رو برگزار می کنه و تا حدودی توانسته حالات معنوی عمره را در دانشجویان نهادینه کنه
بد نیست برای اطلاع بیشتر ما گزارشی از عملکرد این نهاد تهیه کنید
سلانه حدود 800 هزار نفر زائر از ایران به عمره مفرده اعزام می‌شوند،
برای حج تمتع است که 100 هزار نفر راهی عربستان می‌شوند.
دیدگاه بسیار منطقی و به جایی است. بعثه مقام معظم رهبری در حج آیا تاکنون در این باره اقدامی کرده است ؟؟ خیر.
بعثه حج فقط با راه اندازی پایگاه اطلاعی رسانی ای (www.hajj.ir) اقدام به نشر اخبار حجمیکند که آن هم خوب است ولی کی باید شبکه اجتماعی حجاج راه اندازی شود...
تصور کنید که مثلا چند میلیون حاجی اقدام عربستان در بحرین را محکوم کنند چه قدر زیباست و تاثیر گزار...
خدا انشاءالله به نويسنده اين مطلب خير بده كه اين موضوع رو مطرح كرد. سال گذشته كه به حج تمتع مشرف شده بودم ، در شهر مدينه كتابهايي به زائران ايراني داده ميشد كه حاوي پرسشهايي بود كه با هدف ايجاد ابهام و تزلزل در عقايد شيعيان مطرح شده بود.
بد نيست بدانيد كه سازمان حج و زيارت عده اي را بعنوان زباندان و مبلغ به حج اعزام ميكند تا بتوانند با مسلمانان ساير كشورها ارتباط برقرار كرده و عقايد شيعيان و مباحث وحدت بخش اسلامي را به آنها منتقل نمايند.
اما متاسفانه همين سازمان حج و زيارت هيچگونه فكري درخصوص نگه داشتن عقايد زائران ايراني و پاسخ به پرسشهاي آنان نكرده است. وقتي كه به يكي از اين آقايان زباندان اين موضوع رو مطرح كردم پاسخي كه دادند اين بود كه كتابي تهيه شده كه پاسخ همه اين ابهامات در آن داده شده. اما چرا اين كتاب بصورت سي دي منتشر نميشه و دراختيار زائرين قرار نميگيره جاي سوال داره. شايد همينطور كه برداشت ميشه اين كار متولي خاصي نداره .
روحاني كاروان بدنبال ياد دادن موارد شرعي حج براي زائرانه.
مدير كاروان هم مسائل اجرايي حج رو پيگيري ميكنه.
زباندان هم دنبال اينه كه كسي رو جذب كنه نه اينكه از دفع كسي جلوگيري كنه.
به هرحال دادن اين سي دي بعنوان يكي از ملزوماتي ( نظير حوله احرام ؛ كتابهاي مختلف ، زيارتنامه ها و ... ) كه هرساله توسط سازمان حج و زيارت به زوار ايراني داده ميشه هيچ هزينه زيادي رو به اين سازمان تحميل نميكنه. اين موضوع هم كه در كشور عربستان نميشه اينجور كارها رو انجام داد و جلوگيري ميكنند هم يه بهانه بيشتر نيست و ميشه اين سي دي رو قبل يا بعد از سفر به زائر داد.
انشاءالله كه عملي بشه و انجام بدن.
با سلام تعداد عمره گذار بیش از هشتصدر هزار نفر در سال می باشد نه یکصدهزار نفر لطفاً اصلاح گردد . با تشکر
ببخشيد من دقيقا متوجه نشدم كه مشكل شما جيست !
شما با فقر اطلاعاتي زائران ايراني مشكل داريد ، يا عدم استفاده از فرصت نزديكي بين مسلمانان ملل مختلف ؟
فقر اطلاعاتي كه محصول سيستم معيوب آموزشي كشور است كه آموزشهاي ديني در مدارس به بدترين شكل ممكن انجام شده و باعث دين گريزي بسياري مي شود .
حضرات روحانيون هم همتي براي رفع اين مشكل ندارند .
درباره ارتباط بين مسلمانان هم كه به نظر نمي رسه فردي كه با هزار اميد و آرزو به مكه مكرمه و مدينه منوره مشرف مي شود بخواهد وقت خود را با بحث با ديگران (كه 100 درصد به سياست كشيده خواهد شد )هدر دهد . اين كار همان قدر ناپسند است كه تلف كردن وقت در بازار براي خريد سوغات ! شرم آور ، هرچند متاسفانه ايرانيان هر دو كار را انجام مي دهند
اتفاقا خوبه . خدای متعال ایام حج را گذاشته برای ملاقات عمومی مسلمانان . اگر کسی حرف حقی بشنود چه اشکال دارد .اگر واقعا جوابی برایش هست بهتره به شیوه معقول داده شود نه اینکه با تبلیغات زیاد مردم را از عربستان ترساند.
متاسفانه حج ما فقط تفریحی است و از لحاظ اعتقادی و فرهنگی نیز ما کاملا تعطیل و وهابیها کلاس درس در بقیع و ... گذاشته اند، مدیران تدارکاتی و فرهنگی کاروانها هم فقط و فقط و فقط فکر شکم زائران و درست انجام دادن اعمال اصلیند!!!
من خودم رفته ام و وضعیت ناهنجار آنجا را دیده ام. دانشجو،دانش آموز و .... میایند و بدون آنکه معارف حقه ای آموخته باشند و یا در این دوره حج بیاموزند و واکسینه شوند، در اختیار برادران فوق حرفه ای فارسی زبان وهابی یا اهل تسنن قرار میگیرند.
خوب است لا اقل حرف طرفین شنیده شود نه آنکه شاهد این فجایع فرهنگی و اعتقادی و حتی اقتصادی باشیم و با کوله باری از شکیات بی پاسخ و اجناس بنجل به کشور برگردیم. مسئولین حج هم متوجه امر نیستند .
هفته پیش از عمره مفرده به ایران برگشتم .
و شاهد توهینها و ایجاد شبهات افراد وهابی که فارسی صحبت می کردند به زوار ایرانی در بقیع بودم و هر وقت آنها جواب مستدل از برخی افراد عالم ایرانی می گرفتند با گفتن یک جمله دروغ است ، این افراد را از بقیع دور می کردند . به بعضی از مسئولین ایرانی عنوان کردیم که می بایست سازمان حج و زیارت با ارائه کتابچه یا سی دی به زوار قبل از اعزام ضمن پاسخ به شبهات این افراد ،از ایجاد شبه در افراد کم مطالعه جلو گیری کند . این مساله اگر به آن اهمیت داده نشود ،با این حجم اعزام شاهد مسائلی خواهیم شد که جبران آن مشکل به نظر می آید
من 30 ساله هستم و 2 هفته پیش از عمره اومدم. این مساله و سوالهای زیادی که در طول سفر پیش امد را با بقیه افراد مطرح میکردیم اما جوابها برای جوانها قانع کننده نیست و اگر کسی بدون اطلاعات و مطالعه به این سفر برود با کوله باری از سوال در مورد برخی اعتقاداتش برمیگردد. جای سوال دارد که سازمان حج فقط به فکر پرکردن جیب خود بوده و به این مسائل توجهی ندارد .لازم به ذکر است کیفیت سرویس دهی زائران در همه رد ه ها سوالات زیادی را به اذهان متبادر میکند....
پاسخ ها
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
سلام
یک کتاب دیدم به اسم "شیعه و اتهامات ناروا" اثر آیت الله سید صادق شیرازی که شبهات وارده را در قالب داستانهای محاوره ای جالب توضیح داده یک نگاه بهش بندازید
خدا به شما عمر دهد که به این موضوع اشاره کردید من هم امسال به حج رفتم و دچار این شبهاتی که گفتید شده ام ولی متاسفانه هیچ مرجع قابل قبولی نیافتم که پاسخ من را بدهد
همین دو سه روز قبل درمدینه به مسئول بعثه اعتراض کردم که چرا برای جواب به شبهاتی کاری نمی کنید جوابی که داد به خیال خودش می خواست حرارت مرا کم کند بعد با زبان بی زبانی کفت که کاری از دستش بر نمی اید
بسمه تعالي
از دغدغه بسيار بجا و شايسته نگارنده مقاله تشكر مي كنم .
جا دارد مسئولين فرهنگي بويژه حوزه علميه با دسته بندي شبهات و ارائه پاسخهاي مستدل و مستند و همچنين اعزام مبلغين مطلع و سخنور شيعه را از مظلوميت در بياورند
همچنين سازمان حج مي بايست نسبت به اعزام روحاني مطلع و آگاه نسبت به اين مسائل در جلسات توجيهي قبل از سفر و حين سفر زائران را متوجه نمايند
البته نقش مديران ثابت و رابطين فرهنگي را نيز بايد پر رنگ ديده شود
حقيقتا غفلت از دبير درست مسئولين حج و متوليان امور فرهنگي خداي ناكرده باعث عوارض سنگين و غير فابل جبراني خواهد شد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس