بازدید 15347

کشف حلقه ای در مرکز راه شیری +عکس

این عکس و دیگر تصاویر که در طول موج های گوناگون گرفته شده اند، حلقه ای را که پیرامون مرکز راه شیری می چرخد، نشان می دهند
کد خبر: ۱۷۲۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۵ 23 June 2011
تلسکوپ فضایی «هرشل» آژانس فضایی اروپا با رصد منطقه مرکزی کهکشان راه شیری در طیف مادون قرمز یک حلقه غول پیکر پاپیونی شکل را کشف کرد.

به گزارش مهر، دانشمندان اسا در پروژه «های- گال» که بر روی ماهواره هرشل کار می کنند، موفق شدند بر پایه رصدهای ماودن قرمز این رصدخانه فضایی آژانس فضایی اروپا ساختاری را شناسایی کنند که تاکنون تنها نظریه وجودی آن ارایه شده بود.

این ساختار، حلقه ای بیضی شکل با قطر 650 سال نوری و جرم سی میلیون برابر جرم خورشید است که پیرامون سیاه چاله مرکزی کهکشان راه شیری می چرخد. این حلقه غول پیکر و تقریبا نامتقارن از گرد و غبار و گازهای بسیار سردی تشکیل شده است.

«سرجو مولیناری»، سرپرست پروژه «های- گال» در این باره توضیح داد: «هرشل تصاویر بی نظیری از مرکز کهکشان تهیه کرده است، به طوری که ما امروز یک نقشه کامل و جامع با جزییاتی بی سابقه از این منطقه راه شیری داریم. این چشم انداز استثنائی یک ساختار سرد در دمای 250 درجه سانتیگراد زیر صفر را نشان می دهد که شبیه به یک هشت وارونه یا یک پاپیون است».

وی افزود: «ما با مقایسه اطلاعات هرشل و اطلاعاتی که رادیوتلسکوپ های زمینی به دست آورده بودند، نشان دادیم که این ساختار در حقیقت یک حلقه بیضوی در جهت عمودی است».

این حلقه در فاصله 28 هزار سال نوری از زمین و ترکیبی از ماده ای سرد معادل ده برابر ماده درون سیاه چاله مرکز کهکشان است.

این حلقه همانند فسیلی از گذشته فعال راه شیری است. در حقیقت، در کهکشان های فعال، حلقه های اطراف مرکز کهکشان بسیار عظیم هستند، در حالی که در سایر موارد، تئوری ها یکسری از توده های جداگانه را پیش بینی می کند که همانند سیارات منظومه خورشیدی پیرامون مرکز کهکشان می چرخند.

پروژه «های- گال» از زمان پرتاب ماهواره هرشل در می 2009 تصاویر مادون قرمز این رصدخانه فضایی را بررسی کرده است.

بر پایه گزارش مدیا ایناف، هدف «های- گال» نقشه برداری از راه شیری و به ویژه منطقه مرکزی آن است. این مأموریت تاکنون نتایج علمی مهمی به دست آورده است که از جمله آنها، می توان به شناسایی «رشته های 3» که از آنها ستارگان متولد می شوند، اشاره کرد.

یک فسیل از زمان هایی که در آن راه شیری هنوز یک کهکشان فعال بود. این عکس را دانشمندان پروژه «های- گال» در ماموریت هرشل اسا تهیه کرده اند. این تصویر، حلقه ای از ماده ای سرد به قطر 650 سال نوری را نشان می دهد که به شکل یک پاپیون در اطراف سیاه چاله مرکزی کهکشان می چرخد
 
 
موقعیت حلقه (رنگ قرمز)
 
 
این عکس و سایر تصاویر که در طول موجهای مختلف گرفته شده اند حلقه ای که در اطراف مرکز راه شیری می چرخد را نشان می دهند











 
پاپیون مرکز کهکشان

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر