بازدید 21200

زیباکلام:وضع اصلاحات نتیجه بی‌لیاقتی خاتمی

صادق زیباکلام غروب دوشنبه در جلسه مناظره با حسین الله‌کرم که با عنوان «اصولگرایی، اصلاح‌‌طلبی و افق پیشِ‌رو» در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، بیان کرد: به صورت اساسی در ایران اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی تفکری وجود داشته که می‌گوید اصطلاح‌های چپ و راست که در فرهنگ غرب رایج است در ایران کاربردی ندارد، در واقع در ایران چپ و راست به معنایی که در غرب وجود دارد، نداریم و ما همه ولایت‌مدار، مسلمان و پیرو خط امام هستیم.
کد خبر: ۱۷۰۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۷ 14 June 2011
صادق زیباکلام وضعیت امروز اصلاح‌طلبان را ناشی از نبود شجاعت، جسارت و لیاقت در خاتمی دانست.

به گزارش فارس، صادق زیباکلام غروب دوشنبه در جلسه مناظره با حسین الله‌کرم که با عنوان «اصولگرایی، اصلاح‌‌طلبی و افق پیشِ‌رو» در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، بیان کرد: به صورت اساسی در ایران اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی تفکری وجود داشته که می‌گوید اصطلاح‌های چپ و راست که در فرهنگ غرب رایج است در ایران کاربردی ندارد، در واقع در ایران چپ و راست به معنایی که در غرب وجود دارد، نداریم و ما همه ولایت‌مدار، مسلمان و پیرو خط امام هستیم.

وی ادامه داد: اما واقعیت این است در نظام جمهوری اسلامی نیز هم چپ، هم راست و هم اصولگرایی به معنای محافظه‌کاری، لیبرالیسم و اصلاح‌طلبی وجود دارد و بالاترین دلیل ما نیز این است که اصولگرایی به آن معنایی که امروزه در فضای سیاسی کشور رایج است، در انتخابات تیر 84 به وجود آمد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به اصولگرایی از منظر سیاسی افزود: اصولگرایی کم و بیش محافظه‌کاری و جریان راست است و محافظه‌کاران و اصولگرایان خواهان حفظ و تثبیت وضع موجود بوده و با تغییر و تحول مخالفند و با تحول اصلاح‌طلبانه که موجب می‌شود قدرت‌شان خدشه‌دار ‌شود، مخالف هستند.

وی تأکید کرد: مهم‌ترین ویژگی اصولگرایان در ایران این است که به شدت نگران حفظ قدرت بوده و به هیچ وجه حاضر نیستند جریان و گروه دیگری را در قدرت سهیم کنند.

زیباکلام با اشاره به غرب‌ستیزی، استکبارستیزی، ذوب در ولایت و طرفدار مستضعفان بودن به عنوان ویژگی‌هایی اصولگرایی مطرح شده توسط حسین الله‌کرم افزود: در سال 1360 کدام گروه مصداق تعاریف آقای الله‌کرم می‌شوند، گروه چپ میرحسین موسوی یا حزب جمهوری اسلامی؟ آیا جریان چپ در دهه 60 ذوب در ولایت، آمریکاستیزی، استکبارستیزی، ظلم‌ستیزی نبود؟ پاسخ مثبت است و یکی از ایراداتی که از دولت میر حسین موسوی در دهه 60 گرفته می‌شد وجود تمایلات سوسیالیستی و اقتصاد ضدسرمایه‌داری بود بنابر این آنچه امروز به عنوان تعریف اصولگرایی می‌آورید در دهه 60 بوده است.

وی تصریح کرد: از طرفی آنچه به عنوان اصلاح‌طلبی شناخته می‌شود ویژگی‌هایی است که در منتقدین جریان چپ در دهه 60، 70 و 80 بود و امروز نیز وجود دارد، در مقابل جناح چپ که قدرت مطلق در دهه 60 را در دست داشت و تفکراتش همان‌ها بود که در مورد اصولگرایان گفته شد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: حال در این میان جریاناتی سیاسی داشتیم که همراه نبودند و خواهان آزادی مطبوعات، آزادی انتخابات، آزادی اندیشه و حاکمیت قانونی بودند مانند جبهه ملی، نهضت آزادی، ملی مذهبی‌ها و امروز دیگر به آنها ملی مذهبی و جبهه آزادی نمی‌گوییم بلکه به همه اصلاح‌طلب می‌گوییم و امروز جریانی که به نام اصلاح‌طلبی شناخته می‌شود خواستار آزادی انتخابات، مطبوعات، اندیشه، زندانیان سیاسی و حاکمیت قانون است.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص دیدار خاتمی با شیمون پرز گفت: اینکه خاتمی با شیمون پرز مخفیانه ملاقات کرده، کاش خاتمی شهامت، جسارت و لیاقت ‌داشت که مخفیانه با شیمون پرز دیدار کند، خاتمی اگر این جسارت را داشت وضع اصلاحات بهتر از این بود.

وی تأکید کرد: ای‎کاش یک‎صدم و یک‏هزارم جسارتی که احمدی‌نژاد داشت در خاتمی بود و من به جای اینکه پاسخ دهم آیا خاتمی با شیمون پرز مخفیانه صحبت کرده یا نه می‌گویم ای‎کاش شهامت داشت و این‎کار را می‌کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر