بازدید 26312

تلاش برای امنیتی کردن پروژه سد گتوند +تصاویر

کد خبر: ۱۶۹۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۲ 08 June 2011
تلاش یک شرکت دولتی برای خاموش کردن اعتراضات مردمی از طریق «امنیتی کردن فضای پروژه سد گتوند علیا»، با آرامش اهالی روستای شمس، بی نتیجه ماند.

یکی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس روستای شمس در گفت‌وگو با آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز)، در تشریح این واقعه گفت: اهالی روستای شمس از توابع شهرستان لالی از شانزده سال پیش که بحث احداث سد گتوند علیا شروع شد، آمادگی خود را برای مذکره با این شرکت دولتی جهت تخلیه این روستا اعلام کردند ولی این شرکت دولتی تاکنون هیچ یک از اراضی کشاورزی یا مسکونی این روستا را تملک نکرده و با لطایف الحیلی سعی در تخلیه روستا دارد بی آنکه ریالی بابت حق و حقوق اهالی زحمتکش این روستا پرداخت نماید.

وی افزود: چندی پیش عوامل این شرکت آمدند و ترانس برق روستا را به بهانه‌ای بردند و کلی دوندگی کردیم تا ترانس را برگرداندیم. در آخرین تلاشها از این دست، حوالی ساعت ۱۴ روز شنبه ۱۴ خرداد متوجه قطع آب روستا شدیم. با عجله به سمت تلمبه خانه روستا رفتیم و دیدیم عوامل این شرکت دولتی بدون اجازه آمده‌اند و پمپ‌های آب روستا و جعبه‌ها و تابلوهای برق را با جرثقیل کنده‌اند و بار کمپرسی زده‌اند و می‌خواهند ببرند.

این رزمنده دفاع مقدس افزود: به معاون سد گتوند گفتیم این روستا ۱۴۰ خانوار ساکن دارد و جمعیت آن ۷۰۰ نفر است چگونه در این گرما، به خود حق می‌دهید که برخلاف قانون آب را به روی آنها قطع کنید که ایشان معترضین را متهم به «اخلال در کار دولت» کرد و اهالی را به «برخورد از طریق دادستانی» تهدید کرد و دستور ادامه بارگیری تجهیزات آبرسانی روستا را صادر کرد. وقتی اهالی داد و فریاد کردند، معاون سد به یکی از عوامل شرکت گفت که با موبایل از اینها فیلم بگیر تا در دادگاه علیه خودشان استفاده شود! متعاقب این دستور، چند نفر از عوامل شرکت قصد فیلم برداری از چهره معترضین را داشتند که با اعتراض عمومی اهالی روستا مواجه شدند.

این شاهد عینی افزود: در پی اعتراض اهالی، معاون سد گتوند مجبور به ترک روستا شد و ساعتی بعد یک اکیپ از مأموران نیروی انتظامی اعزامی از اهواز، با تجهیزات کامل وارد روستا شدند. اهالی با آرامش و صمیمت به استقبال مأموران نیروی انتظامی رفتند و علت ورود آنها را جویا شدند. گفتند طبق اظهار مسئولان این شرکت عده‌ای از اراذل و اوباش در این روستا «اقدام به گروگانگیری مأموران دولت» کرده‌اند! که رئیس اکیپ اعزامی نیروی انتظامی وقتی با آرامش و صمیمت اهالی روستا روبرو شد و روایت واقعه را از زبان مردم شنید، خوشبختانه به کذب بودن ادعا پی برد و صورتجلسه‌ای تنظیم کرد که هیچ گونه گروگانگیری در میان نبوده و گزارش اولیه مبنی بر درگیری، از اساس کذب می‌باشد.

این رزمنده دفاع مقدس افزود: متعاقب این تنش آفرینی در روستای شمس و تلاش ناکام برای امنیتی کردن فضای آرام اعتراضات مردمی پیرامون پروژه سدگتوندعلیا،برخی دیگر از مسئولان این شرکت در محل حاضر شده و قول دادند که آب روستا ظرف ۲۴ ساعت دایر شود ولی اکنون با گذشت ۴ شبانه روز، هنوز روستای شمس در گرمای خوزستان با بی آبی مواجه است و ظاهراً مسئولان می‌خواهند بدون اینکه ریالی پول بابت زمین‌های کشاورزی و مسکونی اهالی این روستا بدهند، با تشنگی دادن به آنها، روستا را تخلیه کنند.

هرگونه تلاش برای امنیتی کردن فضای اعتراضات آرام مردم روستاهای حوزه سد گتوند علیا، از سوی هر کس که رخ دهد، تضعیف نظام و دولت خواهد بود. مسئولان اجرایی این طرح هم باید بدانند که اینگونه اقدامات شاید در کوتاه مدت به نفع این شرکت در خاموش کردن اعتراض‌های معیشتی مردم باشد ولی در میان مدت خطرات امنیتی و اجتماعی بزرگی را متوجه نظام و کشور می‌کند و مطالبعات معیشتی را به مطالبات سیاسی تبدیل می‌کند و واقعه روستای شمس، به خوبی لزوم هشیاری و مراقبت و نظارت هرچه بیشتر دستگاه‌های امنیتی استان و تهران را برجسته تر می‌سازد.

متأسفانه نحوه تعامل مجریان این طرح با اهالی بومی و بی مبالاتی آنها نسبت به آینده، معیشت و اسکان مردم این روستاها، بارها موجب اعتراض مسئولین محلی در شهرستان لالی و مرکز استان خوزستان شده است. در آخرین نمونه از این دست، پس از آنکه فرماندار محترم شهرستان لالی در مصاحبه با خبرنگاران، از عدم پرداخت حق و حقوق مردم توسط انتقاد کرد، مسئولان شرکت جلسات فرمانداری این شهر را تحریم کردند که دومین مصاحبه اعتراضی فرماندار لالی را در پی داشت و موضوع تحریم جلسات فرمانداری توسط وزارت نیرو، علنی شد. وقتی مردم مشاهده کنند که فرماندار هم از تنبیهات غیرقانونی فلان شرکت دولتی مصون نیست، دچار یأس می‌شوند و این یأس، سم مهلک برای امنیت منطقه می‌باشد.

گفتنی است همزمان با اعلام خبر آبگیری قریب الوقوع سد گتوند علیا، هنوز وضعیت تملک اراضی کشاورزی و مسکونی تعدادی از روستاهای منطقه از جمله روستاهای برافتو، گلزاری، گارا، آبماهیک و شمسی‌ها مشخص نشده و این شرکت دولتی بدون پرداخت یک ریال به اهالی، خواستار تخلیه این روستاها است و این امر، نارضایتی اجتماعی در این مناطق را موجب شده است.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر