بازدید 26284
قابل توجه استاندار و مسئولان :

تحصن شبانه روزی کشاورزان اصفهانی + عکس

استاندار اصفهان با حضور در جمع کشاورزان قول‌هایی مبنی بر آب رسانی به زمین‌های کشاورزی و بازگشایی آب زاینده رود در اویل بهار امسال را داد که تاکنون هیچ کدام از این قول‌ها به انجام نرسیده است ...
کد خبر: ۱۶۴۷۹۲
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۳ 15 May 2011
رودخانه زاینده رود اصفهان که در سال‌های اخیر و پس از نصب سد بزرگی بر روی آن همواره حاشیه ساز بوده است پس از خشک شدن در مسیر شهری اصفهان این بار مشکل جدیدی آن هم برای کشاورزان اصفهانی به وجود آورده است.

به گزارش بولتن نیوز در پی بسته شدن آب زاینده رود به روی زمین‌های کشاورزی روستاهای اطراف اصفهان و ایجاد مشکلات عدیده برای کشاورزان به خصوص کشاورزان روستاهای براآن شمالی و جنوبی که هیچ دسترسی دیگری به منابع آبی ندارند کشاورزان این دو روستا به همراه دیگر کشاورزان اصفهانی در روزهای پایانی سال گذشته و روزهای ابتدایی سال جاری با تحصن در مقابل استانداری خواستار رفع مشکل خود و باز گشایی آب زاینده رود شدند که در آن مقطع ذاکر اصفهانی استاندار اصفهان با حضور در جمع کشاورزان قول‌هایی مبنی بر آب رسانی به زمین‌های کشاورزی و بازگشایی آب زاینده رود در اویل بهار امسال را داد که تاکنون هیچ کدام از این قول‌ها به انجام نرسیده است.



به همین دلیل کشاورزان اصفهانی از هفته گذشته با تحصن دوباره شبانه روزی خواستار رسیدگی به مطالبه برحقشان که در واقع بازگشایی دوباره آب زاینده رود برای رونق کار کشاورزی شان است شده‌اند.

بنا بر این گزارش میزان بارندگی سالانه استان اصفهان به 100 میلی لیتر می‌رسد که در طول سالیان گذشته همواره یکسان بوده و کشاورزان با استفاده از همین مقدار بارندگی که در رودخانه زاینده رود جمع می‌شد به کشاورزی می‌پرداختند و صحبت‌هایی مبنی بر وجود خشکسالی در اصفهان به هیچ وجه صحت نداشته چرا که میزان بارش تفاوتی نکرده است . اما اصلی ترین مساله‌ای که باعث خشک شدن مسیر صد کیلومتری زاینده رود و همچنین از بین رفتن تالاب گاوخونی به عنوان یکی از زیباترین تالاب‌های کشور که پذیرای هزاران پرنده از سراسر کشور بود شده است ایجاد سد بزرگ زاینده رود بر روی این رودخانه بوده است به نحوی که با ایجاد این سد که به نظر می‌رسد از کم ترین مطالعات کارشناسی برخوردار بوده است سالانه 200 میلی لیتر از آب ذخیره شده در پشت سد تبخیر می‌شود که همین مقدار می‌تواند کمک بزرگی به رفع مشکل کشاورزان بکند.



گفتنی است در حالی که ظاهرا مدیریت آب زاینده رود بر عهده استان چهارمحال و بختیاری گذاشته شده است و مسئولین استان اصفهان در این خصوص کم ترین کاری برای رفع مشکل کشاورزان نکرده‌اند کشاورزان اصفهانی یک هفته‌ای است که با تعطیل کردن کارهایشان به صورت شبانه روزی به تحصن پرداخته که این کار می‌تواند ضربه بزرگی را به کار تولید محصولات کشاورزی که از اصلی ترین محصولات تولیدی مورد نیاز کشور است وارد کند.









سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۹
توسعه در اطراف زاینده رود نمونه کلاسیک یک توسعه نامتوازن و ناپایدار به شمار می رود. بارگذاری بر طبیعت بیش از اندازه تحمل آن. نمونه آن را می توان در نقاط دیگر هم دید مانند دریاچه ارومیه
این مطالب در خصوص سد زاینده رود که ارزش کارشناسی ندارد آیا در سال های تر سالی هم وجود سد زاینده رود هم توجیه ناپذیر بود کما اینکه رشد و توسعه فعلی منطقه صنعتی استان اصفهان نتیجه همین سد است. از نظر کارشناسی بهتر است که مطالعات سد بررسی شود آنگاه می بینید که یکی از بهترین سدهای کشور است به عنوان مثال به میزان رسوب پشت سد نگاهی بکنید می بینید که در یک دوره 40 ساله بعد از بهره برداری سد حجم دریاچه کمتر از 100 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.برادر جان ما باید بپذیریم که در منطقه خشک زندگی می کنیم که خشکسالی های شدید هم آن را تشدید می نماید.لطفا به آمار بارش کوهرنگ نگاهی بیاتدازید متوجه می شوید که امسال حدود 50 درصد کاهش بارندگی داشته است.
خیلی خوبه من چند روز قبل از سال از ان مناطق گذر می کردم و شاهد این موضوع بودم خوب چقدر زود خبرش به تابناک رسیده چقدر شما به فکر کشاورزان هستید .....
میلی لیتر یا میلی متر؟ واحد سنجش میزان بارندگی میلی متر است نه میلی لیتر. معلوم است شما تابناکی ها خیلی بیسواد هستید.
ممنون از تهیه و ارائه این خبر. امیدواریم که با پیگیری این بحران ایجاد شده، حقی از این کشاورزان بینوا اعاده شود.
تا جائی که ما اصفهانی ها میدونیم، سد زاینده رود باعث تغییر این رودخانه فصلی به دائمی شد! زاینده رود در سالهای کم بارش کاملا خشک میشد، علت نرسیدن آب به تالاب گاوخونی و مشکلاتی که الان بروز کرده نه بخاطر احداث سد که بخاطر برداشت های بی رویه در بالا دست رودخانه و همینطور طرح های انتقال آب زاینده رود به استان های مجاور بوجود آمده.

تابناک خواهش میکنم منعکس کنید.
تو رو خدا آب کارونو بر ندارید. برای خود خوزستانی ها هم کمه.
ما نفهميديم تحليل اين خبر را تابناک از خودش در آورده است يا اينکه کسي بهش داده است .آخر اگر ملاک کشاورزي 100 ميليمتر بارندگي بود پس چرا در کوير نمک و لوت و ديگر اراضي لم يزرع اين مملکت نيز کشاورزي مي شد.در ثاني با احداث سد زاينده رود بخشي از توسعه کشاورزي حوضه زاينده رود مقدور شد و اگر اين سد نبود که اين دو قطره آبي هم که در حوضه زايندهرود جريان دارد بصورت سيلاب از دسترس خارج ميشد.به همين دليل بنظر ميرسد از اين به بعد تابناک در مورد چيزي که تخصص ندارد اظهار نظر ننمايد.
قابل توجه سد سازان بی برنامه معلوم نیست چرا کاری را که سالیان است کشورهای پیشرفته دنیا در این مورد کنار گذاشته اند کارشناسان ما اصرار بر ایجاد آن دارند و حتا تجربه سالیان ساخت این سدها نیز درسی نشده به جهت اینکه تدبیری عاقلانه بکار گیرند تا ضررهای جبران ناپذیر به منابع آبی و سایر بخشها وارد نکنند
من خودم اهل ورزنه هستم. شهری که وضعیت آن به مراتب از سایر نواحی شرق اصفهان وحشتاک تر است. اهالی ورزنه هم طی چند ماه گذشته بارها با تراکتور و سایر ادوات کشاورزی مسیر 120 کیلومتری ورزنه تا اصفهان را طی کردند تا صدایشان را به گوش آقای استاندار برسانند. و هیچ کس در ایران صدای آنها را نشنید. خیلی خوشحال شدم که بالاخره یک سایت خبری به این وضعیت توجهی کرد.
آب کارون هنوز ته نکشیده تا خشک شدن جا زیاد داره میشه ازش استفاده کرد .
خوزستانیا هم که دریای نفت دارن احتیاجی به آب کارون ندارن این حق اصفهانیاست حق رو باید بهشون بدین .
خوزستان همون هوای گردو خاکی براش کافیه مردم دچار مشکل نمیشن .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر