بازدید 14358
چند پیشنهاد عملی برای خروج از رکود و انفعال؛

این انفعال است، نه بی طرفی؛ وزارت خارجه تا کی این گونه ادامه می دهد؟

در حالی که کشوری چون قطر یا ترکیه با افزایش تحرکات دیپلماتیک و ارایه طرح های ابتکاری توانسته اند به بالا بردن نقش خود در منطقه کمک کنند، جمهوری اسلامی ایران با وجود پتانسیل هایی بسیار، آن هم به واسطه انفعال وزارت امور خارجه، سهمش از این موضوع، تنها هجوم سیاسی و رسانه ای برخی کشورهای عربی بوده است/ با هر توجیه و سیاستی که باشد، وضعیت کنونی، شایسته جایگاه ایران در معادلات منطقه ای نبوده و...
کد خبر: ۱۵۹۲۱۳
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۰ - ۲۰:۴۳ 17 April 2011
سرویس سیاست خارجی ـ با گذشت بیش از چهار ماه از آغاز اعتراضات و تحولات گسترده در کشورهای عربی و به ویژه از زمان گسترش این اعتراضات به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، متأسفانه، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گویی در کما فرو رفته و جز نامه اخیر آقای «صالحی» به «بان کی مون»، دبیرکل سازمان ملل متحد، تاکنون اقدام کارسازی نداشته است!

به گزارش «تابناک»، شرایط پیچیده خاورمیانه و به تازگی خلیج فارس، سبب تراکم بالای فعالیت های دیپلماتیک و امنیتی در منطقه شده است؛ اما شواهد و همچنین نتایج فعالیت های دیپلماتیک در منطقه، حکایت از آن دارد که سهم دستگاه دیپلماسی ما اعم از وزارت امور خارجه و دیگر نهادهای مسئول، در اثر گذاری بر تحولات این حوزه بسیار ناچیز است.

در حالی که کشور کوچکی چون قطر و یا ترکیه به عنوان قدرتی نوظهور در منطقه، با افزایش تحرکات دیپلماتیک و ارایه طرح های ابتکاری، توانسته اند به بالا بردن نقش خود در منطقه کمک کنند، جمهوری اسلامی ایران با وجود پتانسیل هایی بسیار بیشتر از این دو کشور به واسطه انفعال وزارت امور خارجه، سهمش از این موضوع، تنها هجوم سیاسی و رسانه ای برخی کشورهای عربی بوده است.

هر چند بر پایه نظر برخی کارشناسان، شرایط خاص منطقه و به ویژه تحولات بحرین ـ به واسطه نقش شیعیان در این کشور که قرابت بسیاری با جمهوری اسلامی ایران دارند ـ اجازه آن را نمی دهد که ایران، حضور پررنگی در تحولات منطقه ای داشته باشد و به همین منظور باید با شکیبایی و در پیش گرفتن سیاست سکوت، در انتظار آینده بود. این دیدگاه هر چند موافقانی دارد، محافظه کارترین و کم اثرترین شیوه ای است که وزارت امور خارجه ایران می تواند در پیش بگیرد.

اما از سوی دیگر، برخی صاحب نظران بر این باورند که ما حتی در این شرایط خاص نیز می توانیم با در پیش گرفتن دیپلماسی فعال و تهاجمی، ضمن کمک به ملت های منطقه، سبب بالا بردن نقش و جایگاه ایران در معادلات بین المللی و منطقه ای شویم.

دیدگاه دوم می گوید، وزارت امور خارجه، راکد و منفعل عمل کرده و حتی از استراتژی «سکوت فعال» ـ به گونه ای که از آن برداشت دخالت در امور کشورهای منطقه نشود ـ نیز بهره نگرفته است.

شاید اشاره به مصادیق و ارایه پیشنهادهای عملی، بهتر بتواند به روشن کردن این حقیقت کمک کند؛ البته موارد زیر به عنوان بخشی از ظرفیت های مغفول و راهکارهای پیشنهادی، در صورت تأمل کارشناسی دقیق تر، می تواند برای دستگاه دیپلماسی کشورمان موثر باشد؛

1 ـ رایزنی های دیپلماتیک؛ کمترین ظرفیت مغفول مانده

هر چند برخی کشورهای عربی منطقه که اتفاقا خود با اعتراضات اخیر دست و پنجه نرم می کنند، عموما رابطه مناسبی با ایران ندارند، برخی از دیگر کشورهای عربی نیز هستند که مناسبات خوبی با کشور ما دارند؛ کشورهایی چون عمان، قطر، الجزایر، عراق، سوریه، لبنان در شرایط کنونی مراودات مثبتی با ما دارند.

البته با توجه به این که در ماه های اخیر، شیطنت هایی از سوی برخی مقامات سیاسی کویتی علیه ایران صورت گرفته، امیر و نخست وزیر این کشور عربی حاشیه خلیج فارس، نگاه مثبتی به ایران دارند. وجود این کشورهای عربی ـ که از یک سو، روابط خوبی با ایران داشته و از سوی دیگر، هر یک خود مناسبات گسترده ای با دولت های درگیر عربی مانند عربستان سعودی، بحرین، اردن و یمن دارند ـ این اجازه را به ایران می دهد تا با افزایش تحرکات دیپلماتیک در قالب فرستادن نمایندگانی برای رایزنی در یافتن راهکاری برای اوضاع کنونی منطقه، به ویژه مدارای بیشتر حکام عربی با مردمانشان، ضمن نقش آفرینی بیشتر و بهتر خود را از اتهام حمایت از ناآرامی های موجود مبرا سازد.

شاید در اینجا نقد نمایندگان ویژه رئیس جمهور، به ویژه در حوزه خاورمیانه و آسیا نیز منصفانه باشد، زیرا به طور منطقی و در عرف دیپلماتیک، چنین نمایندگانی با توجه به اختیاراتی که به آنها واگذار شده، در چنین شرایطی، بهتر می توانند نقش آفرینی کنند تا در شرایط عادی.

البته شاید چنین رایزنی هایی حتما نتیجه مطلوب را ندهد، ولی ایران را در جایگاهی قرار می دهد که می تواند در تنظیم معادلات منطقه ای تأثیرگذار باشد. متأسفانه، وزارت امور خارجه کشورمان تاکنون تحرک خاصی در این زمینه نداشته و حتی از این کمترین امکان دیپلماتیک نیز بهره ای نبرده است.

2 ـ ابتکارات دیپلماتیک؛ پیشنهادهایی برای برون رفت از بن بست

شاید همین چند روز پیش بود که ترکیه با پیشنهادی برای حل بحران لیبی، سبب شد توجه بین المللی به این کشور جلب شود. هرچند این پیشنهاد به مرحله عمل نرسید، سبب شد ترکیه به عنوان بازیگری هوشمند و تأثیر گذار در مناقشات کنونی شناخته شود. ایران به خوبی می توانست و می تواند در موضوع لیبی و هم در موضوع بحرین و دیگر کشورهای عربی پیشنهادهای ساختاری و یا موردی را بدهد.

بنابراین، باید به موضوع آگاه بود که هر پیشنهادی نمی تواند نظر همه طرف های درگیری را تأمین کند، ولی نشانگر آن خواهد بود که جمهوری اسلامی ایران برای شرایط سخت منطقه ای برنامه داشته و می تواند، نقش یک «تنظیم کننده» روابط منطقه ای را بازی کند.

این پیشنهادها در ساده ترین اشکال خود می تواند شامل این موارد باشد:

 الف) پیشنهاد تشکیل نیروی حافظ صلح اسلامی:

شاید در گذشته، برخی کشورهای اسلامی آفریقایی همانند سودان شاهد نزاع های گسترده داخلی بود، ولی در اوضاع کنونی، بیشتر کشورهای اسلامی به ویژه عربی ـ اسلامی دچار وضعیت بحرانی و نزاع های داخلی شده اند و همین، می تواند بهانه مناسبی برای تشکیل نیروی حافظ صلح سلامی تحت نظر سازمان کنفرانس اسلامی باشد؛ چه اگر این نیرو وجود خارجی داشت، امروز شاهد کشتار گسترده در لیبی، یمن، بحرین نبودیم.

ب) پیشنهاد تشکیل کمیته میانجیگری اسلامی:

پیشنهاد ایجاد کمیته دایم میانجیگری اسلامی از سوی سازمان کنفرانس اسلامی، این امکان را خواهد داد که در صورت وقوع هر گونه اختلافات گسترده داخلی در کشورهای اسلامی و احتمال تبدیل شدن اختلافات به جنگ داخلی، این کمیته با حضور فعال و موثر بتواند با کاهش اعتراضات میان معترضین و حکومت ها میانجیگری کند؛ هر چند میانجیگری ها عموما میان کشورها صورت می گیرد تا گروه های داخل کشورها، ولی شرایط کنونی نشان از آن دارد که این ابتکار در معادلات درونی کشورها نیز کارساز خواهد بود.

پ) برگزاری نشست های برنامه ریزی شده:

هر چند  از آغاز درگیری های عربی، نهادهایی چون اتحادیه عرب یا شورای همکاری خلیج فارس، نشست هایی برای رسیدگی به اوضاع پیش آمده برگزار کرده اند، از آنجا که اصلی ترین کشورهای تشکیل دهنده این نهادها، خود یک طرف درگیری ها نیستند، این نشست ها،  خروجی چندانی نداشته است. برای همین جای خالی نشستی با اهداف مشخص و برنامه عمل منطقی و اجرایی خالی است.

نباید فراموش شود که کشورهای اسلامی، تنها کشورهای عربی نیستند؛ بنابراین، ایران می تواند با فعالیتی هدفمند و به دست گرفتن ابتکار عمل با برگزاری نشستی با اهداف مشخص کشورهای موثر اسلامی همچون مصر، مالزی، اندونزی، ترکیه، پاکستان، الجزایر و کشورهایی از این دست را به تهران دعوت کرده و با صدور بیانیه ای ـ که دربردارنده نقشه راهی برای برون رفت از اوضاع کنونی باشد ـ بر معادلات کنونی تأثیر بسزایی بگذارد.

ت) رایزنی با قدرت های فرامنطقه ای:

همواره قدرت های فرامنطقه ای تلاش دارند، نسبت به تحولات مناطق گوناگون جهان، به گونه ای نقش آفرینی داشته باشند، چرا که این موضوع، می تواند ظرفیت خوبی برای جمهوری اسلامی باشد تا با رایزنی با قدرت های فرامنطقه ای چون؛ روسیه، چین، هند، کشورهای موثر اتحادیه اروپا، برزیل و امثال آن، بتواند به ابتکاری بین المللی برای حل بحران ایجاد شده دست یابد.

البته از این موضوع نباید غافل بود که اکنون به جز کشورهای متعلق به بلوک غرب، انسجام مواضع در تحولات اخیر در میان کشورهای خارج از این بلوک قدرت وجود ندارد؛ بنابراین، گویا، تلاش دیپلماتیک متراکم ایران، می تواند دیدگاه دیگر قدرت های خارج از این بلوک قدرت را برای در پیش گرفتن موضع مشخص به همدیگر نزدیک کند. طبیعتا دستیابی به این مهم، نتیجه شگرفی در بالا بردن نقش و جایگاه بین المللی ایران خواهد داشت.

3 ـ استفاده از ظرفیت اشخاص بین المللی

این موضوع به عنوان یک عرف بین المللی پذیرفته شده است که بیرون از میانجیگری کشورها، برخی از افراد شاخص که وجهه منطقه ای یا بین المللی درخوری دارند، برای جلوگیری از ادامه بحران یا حل مناقشات منطقه ای پیشگام می شوند. این اشخاص با سفر به کشورهای منطقه تلاش می کنند، طرفین درگیر و یا کشورهای موثر در این موضوع را به آرامش دعوت کنند و برای همین منظور، وزارت امور خارجه می تواند با طرح دعوت از این اشخاص در ایران از سوی نهادی غیر دولتی اعم از شخصیت های ایرانی و یا دیگر کشورهای منطقه و یا شخصیت های بین المللی، آنها را برای جلوگیری از ازدیاد خشونت در منطقه فعال سازد.
ناگفته نماند که این موضوع تجربه پیشینی داشته که توجه به آنها می تواند در این برهه راهگشا باشد.

مواردی که در بالا به آن اشاره شد، تنها برخی از ظرفیت هایی است که وزارت امور خارجه می تواند با بهره گیری از آنها، از انفعال کنونی بیرون آمده و فعالانه و با رعایت مصالح و منافع ملی در بحران ایجاد شده نقش آفرینی کند. بدیهی است که تحقق این موضوعات، نیاز به اراده ای جدی و تدوین برنامه عمل دقیقی دارد.

البته در این میان، نباید از نقش بخش غیر دولتی نیز چشم پوشی کرد. هر چند متأسفانه، وضعیت در سال های گذشته به گونه ای نبوده که بخش غیردولتی بتواند رشد درخوری داشته باشد، ولی همین نهادهای واقعی غیردولتی موجود، با توجه به محدودیت های کمتری که نسبت به دولت در مواضع و فعالیت هایشان دارند، باید نقش فعالتری داشته باشند و از فرصت پیش آمده برای حضور بین المللی موثر خود بهره گیرند؛ هر چند سازمان های غیر دولتی بین المللی چندی در ایران فعالیت نمی کنند، اما همین تعداد محدود نیز تاکنون نتوانسته اند به نحو شایسته ای نقش آفرینی کنند.

در پایان باید یادآور شویم، با هر توجیه و سیاستی که باشد، وضعیت کنونی شایسته جایگاه ایران در معادلات منطقه ای نبوده و رکود و انفعال حاصل شده با هر توجیهی که باشد، به وجهه منطقه ای ایران در درازمدت ضربه خواهد زد.

همچنین نباید فراموش کنیم که چنین وضعیت هایی با این گستره، شاید در چند دهه یک بار رخ دهد که پس از برقراری آرامش دوباره، معمولا از دل چنین تحولاتی و بر پایه نقش آفرینی کشورهاست که قدرت های نوظهوری شکل می گیرد و یا کشورهایی به بیشینه قدرت در منطقه می رسند، زیرا معمولا جهش قدرت ها بیشتر از آنکه در شرایط معمول و عادی رخ دهد، در وضعیت بحرانی روی می دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۴۱
انفعال که چه عرض کنم وقتی هیچ یک از وزرا از خودشون استقلالی ندارن و در ضمن اختیاری هم ندارن و وقتی که رئیس جمهور می خواد فقط حرف خودش باشه از این بهتر نمیشه. وزیر خارجه آمریکا رو نگاه کنین از شروع انقلابهای منطقه تابحال نشده که 3 روز پشت سر هم تو خاک آمریکا باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iraq |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
نگران نباشيد ايران خيلي هم فعال است ولي به خاطر مسايلي فعاليتهايش را مخفيانه انجام مي دهد. به همين علت متهم شده است!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
به نظر جناب عالی چطوره وزیر ما هم همان حرف های کلینتون را بزنه خوب فعال می شه نه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
به هر کی انفعال نشان بدیم زیاد درد نداره ولی خدایش به عربستان نشان ندیم........کشتار ایرانیان در مکه هنوز یادمان نرفته ...حتی عرض خواهی هم نکردند !!!!!!!!!!!!
قبلا هم نوشتم که شما ترکیه را وارد این معادلات نکنید .چرا که ترکیه با ماموریتی که قبلا دریافت داشته بعنوان کوردیناتور ( هماهنگ کننده ) این خیزشها انتخاب شده و نقش خویش را تا کنون بدرستی انجام داده است . احمد داوود اغلو تا کنون دهها بار به کشورهای درگیر سفر کرده است . حتی چندین بار به سوریه رفت و بقولی پیشنهاد طرح اصلاحات را وی به بشار اسد داده است .
پیشنهادات شما بسیار عالی و منطقی ولی می دانید به آن چه می گویند ؟ نوش دارو پس از مرگ سهراب .
به نام خدا
بنظر می رسد نویسنده محترم با عالم سیاست کاملا بیگانه اند و آشنایی نیز با مسایل داخلی کشور ندارند که چنین پیشنهادات دور از واقعیات را ارائه می کنند.
بهتره بی تجربه ها و نادانها کاری نکنند چون اگه یک نادان سنگی را داخل چاه بیندازد هزار تا دانا هم نمی تونند در بیاورند.!!!
حالا بقول شما انفعال داره که اینطوری کشورهای عربی علیه ایران موضع می گیرن داشته باشید زمانی رو که طبق نظر آقایون داغ موضع گیری کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
اشتباه نکن همین انفعال و محافظه کاری زیاد باعث گستاخی اشان شده .اگر قاطعیت نشان بدهیم خودشان را جمع می کنند.........
البته نباید فراموش کرد که سیاست ایران به درستی قطع دست آمریکا و متحدانش از کشورهای منطقه است و طبیعتا با کشوری مثل ترکیه که متحد ناتو و آمریکاست فرق دارد. ایران نمی تواند همان پیشتهاداتی را بدهد که ترکیه می دهد و یا کشورهای دیگر همراه و متحد آمریکا. اگر پیشنهاد ایران مخالف منافع آمریکا و غرب باشد که طبیعتا انتظار میرود چنین باشد در آن صورت ضدیت غربی ها موجب بی توجهی به آن خواهد شد. به هر حال ایران می تواند در چنین وضعیتی حداقل با اعتراض به نهادهای بین المللی و خواست دخالت موثر آنها به نفع حقوق بشر و ملت ها دست کم ماهیت دورو و وابسته این نهادها را هرچه بیشتر برای ملت ها روشن کند و سهم خود را در جلوگیری از مصادره حرکات ملت های منطقه از سوی آمریکا و متحدانش ایفا کند. دست روی دست گذاشتن و فقط انتظار کشیدن نشد سیاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
بنده با شما هم عقیده ام. شما عملکرد ایران را در مساله مصر و تاثیر سخنان نماز جمعه مقام معظم رهبری را بر اخوان المسلمین ببینید. واقعا یک روزه همه چیز را تغییر داد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
چه چیزی را تغییر داد؟
مظلوم تر از وزارت خارجه گير نياورديد؟
همه مي دانند سيايت هاي كشور در جاي ديگر تعيين مي شود و وزارت خارجه استفلال ندارد
در ضمن با كي رايزني كنيم؟
به جز سوريه بحران زده مگر رفيقي هم مانده براي ما؟
تركيه هم كه دنبال مناقع خودش و كشاندن سرمايه هاي ايرانيان از دوبي به تركيه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
عزیزم دنبال رفیقی باید مثل کشورهای ذیگه به غرب باج بدی استقلال کشورت رو هم به فنا!
خواهشا هم از روی شکمسیری نگو که با دیپلماسی بهتر میشه رابطه برقرار کرد چون اکثر کشورها در سیاست دنباله رو غرب هستند و از غرب میترسند پس نمیان با ما باشن
امام علی میگه:راستگویی یک دوست هم برایم باثی نگذاشت.
تابناک جان ناپرهیزی کن و نظرمو بزار!!!
در مورد بند آخر یعنی استفاده از ظرفیت اشخاص بین المللی فکر نمی کنید که افراد زیادی بودند که ظرفیت چنین کارهائی داشتند اما با دست خود آنها را نابود کرده و از بین بردیم. این افراد هرچند ممکن است در دوره تصدی اشتباهاتی نیز داشته اند- اما به دلایل مختلف ظرفیتی برای این مواقع بودند
آقایان محترم و مسول سایت باز تاب.شما ظاهرا در ایران زندگی نمی کنید.وزارت خارجه از وزیر محترم متعهدش گرفته تا کارشناسان محترم .عاشق کار وتلاش هستند ولی وزیر محترم قبلی پنج سال ظلمی به وزارت خارجه کرد .که حلا حالا ها درست شدنی نیست عزیزان حق بدهید.از زمان تصدی وزیر محترم تا این لحظه انقلابات وخیزش اسلامی و مردمی مانند طوفان حرکت کرده وادامه دارد در انتظار طوفان سوریه وعربستان .امارات .قطر. عمان. مراکش.الجزایر.اردن وشاید لبنان باشید باز گزاارش تهیه فرماید ولی با منطق.کاری که عملی باشد ا. را پیشنهاد کنید و براساس واقعیت های موجود وامکانات وزارت خارجه که بهترین نیرو های آن در این چند سال بازنشسته ودر حال باز نشسته شدن هستند و سرمایه های سیاسی وعلمی کشور هستند وبه بایگانی اجباری هدایت شده اند دعا کنید.جناب آقای دکتر صالحی در انجام امور مهم وزارت خاجه وکشور موافق شوند.بی انصافیست از هم اکنون نقد غیر منصفانه شوند
با احترام
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
کدام ظلم /ایشان به نظر میرسد درجهل مرکب به سر میبرند
رسول
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
من با اين نظر كاملا موافقم از سوي ديگر ايران الان در يك اچمز قرار گرفته اگر حركتي بكند كه به مزاق همسايگان خوش نيايد فورا دول عربي بر عليه ايران بسيج خواهند شد و با يك صحنه سازي و مسئله سازي به ورود كشورهاي غربي به منطقه دامن خواهند زد اگر هم براي رفع مشكل با مسئولين نفهم عربي مذاكره كند طرفدار ديكتاتورها معرفي ميشود و در چشم مردم منطقه غير قابل اطمينان شناخته خواهد شد اما ما ميدانيم كشورهاي منطقه بخاطر ايران انقلاب نكرده اند كه به به كمك ايران هم حساب باز كرده باشند شايد تقاضاي اناه منطقي باشد اما خودشان متوجه وضعيتايران هستند و قطعا ميدانند سكوت ايران نه از روي همراهي يا بي تفاوتي بلكه به جبر زمانه است .در هر حال براي وزير خارجه محترم و تمامي كارشناسان محترم وزارت امور خارجه ارزوي موفقيت را دارم البته ايران بهترين كاري كه ميتواند انجام دهد استفاده از علماي اسلامي اعم از شيعه و سني براي جلوگيري از محكوم شدن به طرفداري صرف از شيعيان در اين مسئله است
mohammadreza
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
آقای محترم بازتاب اسمش را عوض کرده...
من شدیدا به انفعال وزارت خارجه انتقاد داشتم اما با این پیشنهاد های مخرب شما این انفعال آنها را نسبتا تحسین می کنم .آخه آقای عزیز دخالت ترکیه بخاطر منافع ملی خودشه برای امتیاز گرفتن نه حل مسئله منطقه !! همه دنبال منافع کشورشون هستند ما ساده لوحانه دنبال حل کردن مسائل(جهان ومنطقه ...) هستیم !!! یا خیلی خوبیم یا چیز دیگر !!!!!
تمام معادلات منطقه به نفع ترکیه داره تمام میشه و ترکیه هم بازیرکی تمام داره از این موج به نفع منافع کشورش استفاده می کند ...حتی اسلام گرایان ترکیه هم منافع ملی را اولویت قرار داده اند.
البته نباید فراموش کنیم که خیلی از کشورهای عربی منطقه وقوع این انقلاب ها را نشات گرفته از انقلاب اسلامی و تحرکات ایران دانسته. که این کاملا حرف صحیی است. و این خود کامل ترین تاثیر گذاری در تحولات منطقه است. حال اگر ایران بخواهد به صورت مستقیم وارد مناقشات و درگیری های منطقه ای شود حجمه سنگینی از طرف کشور های عربی ، آمریکا و متحدانش برای تحمت زدن به ایران صورت می گیرد. هر چند به اصطلاح با انفعال وزارت خارجه قبلا این امر صورت گرفته است.
بنابراین بهتر است به صورت غیر مستقیم مانند برگزاری راهپیمایی مردمی در حمایت از مردم منطقه ( همانطور که انجام شد) بعد از هر نماز جمعه و همینطور تبلیغات رسانه ای بر افکار عمومی منطقه تاثیر گذاری کنیم. شبکه های العالم و presstv نقش به سه زایی دارند.
پس تابناک تو هم از قافله عقب نمون و به جای زیر سوال بردن وزارت خارجه پایگاه عربی خود رو بیشتر فعال کن تا سهم کوچکی در آگاه سازی مردم منطقه و جهت دهی انقلاب آن ها داشته باشی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
احتمالا همین توهمات باعث انفعال ما شده ...در آرزوهای شیرین نشسته ایم!!و منتظر رقم خوردن بازی به نفع خود هستیم...منطقه به نفع کشورهایی تمام میشود که الان فعال هستند مثل آمریکا . انگلیس . اسرائیل .ترکیه ..حتی عربستان که اشتباه تاکتیکی انجام داد ولی از انفعال بهتر بود اگر به بحرین لشگر کشی نمی کرد به ضرر کشورش تمام میشد در واقع بین بد و بدتر ریسک کرد و بد را انتحاب کرد.
اسلام گرایی ظاهری ترکیه بوسیله رجب طیب اردوغان فقط برای راضی نگه داشتن قشر مذهبی در سیستم لائیک است و بسیار خوب این سیاست جواب داده!! .رایزنی های دیپلماتیک ترکیه و اضهار نظرهای جنجالی در کشورهای اسلامی بیشتر تبلیغ و نمایشی است برای جا باز کردن در منطقه برای پیشبردن اهداف ملی(ناسیونالیستی) کشورشان.این قابل انکار نیست که ترکیه ملی گراترین کشور در منطقه است و منافع کشورش در راس امور است.
دولت قطر نوکر آمریکاست. شیخ قطر بدون اجازه آمریکا و اسراییل آب نمیخورد.
بیش از 3 هزار سرباز آمریکایی در دوحه مستقر هستند. در حال حاضر قطر از طرف امریکا و اسراییل به دشمنی با ایران در منطقه دامن میزند. تلویزیون قطر روزانه دهها خبر دروغ علیه ایران روی آنتن میفرستد. نقش فعال قطر در مسایل اخیر منطقه نقشی است که آمریکا به این شیخ نشین واگذار کرده است.
پاسخ ها
بابک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
دوست عزیز!
در کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس چیزی به نام دولت خمان طور که در ایران یا کشور های ذیگر هست وجود ندارد.
تقزیبا در تمامی آنها انتخابات مجلس وجود ندارد. نوعی ملوک الطوایفی یا اریستوکراسی حکومت را در اختیار دارد. و چون فاقد نظام های مردمی هستند مجبورند به قدرت های بزرگ تکیه کنند.
تشکیل نیروهای حافظ صلح اسلامی پیشنهاد بسیار خوبی است .
فعلا وزیر محترم مشغول کار زیرینایی هستند وآن تغییر ساختار وزارت خانه است انشاالله بعدا به ابن مسایل میرسند
یعنی الکی گیر دادینا
عربا دارن حنجرشونو پاره می کنند که تحولات منطقه زیر دست ایرانه و ... حالا شما می گین انفعال
بابا بیخیال
پس جایگاه منافع ملی کجاست سیاستمدار ؟؟؟
با سلام
يكي از دلايل انفعال سياست خارجي ايران نگاه غيرواقع بينانه و به شدت آرمان گرايانه ايران به مسائل منطقه اي و جهاني است بطوريكه بجاي سياست گزاري و تلاش در راستاي اهداف و منافع ملي عمدتا تلاش ها صرف شعار هاي عوامانه با مصرف داخلي مي شود و نتيجه اين امر دست خالي ايران و بازي باخت باخت است .
طفلک وزیر خارجه اگر برای خروج از موضع انفعالی به کشور دیگری سفر کند و در حال ماموریت حکمش لغو شود چه ؟ خوب بنده خدا میترسد دیگر .
همين الان بدون هيچ دخالتي ما رو متهم به غرض‌ورزي مي‌كنند. حالا شما مي‌فرماييد بريم اجلاس برگزار كنيم. اونا منتظر كمترين بهونه براي دستمايه قراردادن سياست‌هاشون هستن.

طبيعتاً ايران با هم‌پيمانان آمريكا فرق ميكنه عزيزم!
در تائید نوشته یکی از خوانندگان محترم، مگر دولت محترم دل و دماغی برای کارشناسان و
خبره های وزارت خارجه گذاشته تا به این مسائل بپردازند. از یک سو تصمیمات وزارت خارجه ای در جاهای دیگر گرفته میشود و وزارت خارجه کاملا تماشاچی میباشد . از طرف دیگر بگفته سران دولت کریمه که آمده اند وزارت خارجه را زیر و رو کنند مگر کارشناس
درست و حسابی از کارشناسان سی ساله
وزارت خارجه مانده که بتوانند درست و حسابی نظر بدهند و آنهایی هم که مانده اند
سعی میکنند خود را درگیر کاربا این دولت نکنند.
در وزارت خارجه كارشناس سياستمدار وبا سواد خيلي كمه همه با رابطه وواسطه اونجا را اشغال كرده اند ماهي چند هزار يورو همدر سفارتخانه به جيب مي زنند
همين الان بدون هيچ دخالتي ما رو متهم به غرض‌ورزي مي‌كنند. حالا شما مي‌فرماييد بريم اجلاس برگزار كنيم. اونا منتظر كمترين بهونه براي دستمايه قراردادن سياست‌هاشون هستن.

طبيعتاً ايران با هم‌پيمانان آمريكا فرق ميكنه عزيزم!
وقتی وزیرخارجه در سفردیپلماتیک عزل میشود معلوم است که سیاست خارجه ما دچار افت خواهد شد.بی تحرکی کاملا مشهود است.
البتع مقصر آقای صالحی نیست بنده خداایشان فرصت و تجربه کافی در این پست را نداشته است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
بنده از تجربیات جناب وزیر آگاهی ندارم اما می خواهم بگویم اگر ایشان در این کار به قول شما انفعال دارد شاید در پست و منصبی دیگر بهترین باشد.
متاسفانه دیپلماسی مذاکره ایران از گذشته تا به حال بسیار ضعیف بوده و فرصت های زیادی چه در زمینه سیاست و چه اقتصاد بدلیل ضعف در مذاکره و نداشتن استراتژی مشخص برای آینده، از دست ایران رفته است. چالش و ناپایداری در منطقه بهترین فرصت برای هر کشوری است که بخواهد حضور قدرتمند خود را در منطقه تثبیت کند و کشورهای غربی به خوبی از این فرصت استفاده کرده و نقش خود را برای دوران بعد از بحران ها هم تضمین کرده اند. ایران به دلیل فر رفتن در موضع دفاعی، به شدت تحت حمله مخالفان دیرین خود (کشورهای عرب) و غرب قرار گرفته و طبیعتا کشوری که در موضع دفاع باشد، ابتکار عمل را به مهاجم داده است.به نظر من ایران تنها کشوری بود که بیشترین حق دخالت در بحران بحرین را میتوانست داشته باشد و آنهم به این دلیل بود که قبلا بر این منطقه حکومت میکرده، همانند روسیه که برکشورهای منطقه قفقاز و آسیای میانه همچنان سیطره داشته و وزنه سنگینی در مبادلات سیاسی آن منطقه است.ضمن احترام به نظرات دوستان، باید عرض کنم که در قواعد بازی، کسی که صحنه را خالی کند، رقبا براحتی آن را پر میکنند و تعارفی هم باهم ندارند. فقط افسوس من از این همه هزینه ای است که بنام مردم در جهت گسترش روابط با این کشورها پرداخت شده و حال که زمان بهره برداری است، به کام دیگران شده است.
در زمانیکه توانایی انجام کاری را نداریم و افکار و پیشنهادات داخلی ما, خریدار خارجی ندارد , سکوت بهترین کار است اگر اصرار به کاری از وزارت خارجه دارید اوضاع مردم این کشور ها از این هم بد تر می شود.
شعار سیاست خارجی ایران عزت حکمت ومصلحت است ودست اندر کاران این وزارت بر اساس این سه اصل تصمیم گیری می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
پس بخاطر همینه اصلا تصمیم گیری نمی کنند!!!
با این همه بد و بیراه و ناسزایی که نثار همه دنیا می کنید توقع دارید شما را به بازی بگیرند ؟
تا حالا می شنیدیم که سیاست خارجه زمان خاتمی منفعلانه بوده و در این دولت عزت مدارانه!!!چپ و راست داریم از دیگران می خوریم حتی کشورهای در پیت
پاسخ ها
پنهان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
سلام
کلا تا زمانی که آمریکا و اسرائیل و انگلیس پشت سرشون هستن ، چپ و راست به ایران می پرن ...
تنها راهش اینه که یا غرب رو فیتله پیچ کنیم ( تو حوزه ی سیاست ) یا اونقدر توان رزمی مون رو بالا ببریم که جرات این حرف ها رو به خودشون ندن ...
دوستی ، برادری ، برابری ، همزیستی مسالمت آمیز هم تو جهان امروز و روابط بین کشورها جایی نداره ( متاسفانه )
بابا اين وزارت امور خارجه بدبخت چكار كنه !در سطح جهان كسي تره هم براش خورد نمي كنه همون بهتر كه حداقل با سكوت شخصيت خودش را حفظ كنه ......
کاش یکبار برای همیشه پاسخ میدادید فرق جنبش سوریه با دیگر کشورها چیست که اینگونه اتفاقات سوریه را بایکوت کرده اید؟
تابناک چکار کردی که دیگه نمیتونم منفی یا مثبت بدم؟ اونو گذاشتی فقط برای داخل ایران یا دستکاری خودت؟
راستي كسي تا حالا عكس ساختمان وزارت خارجه با درهاي باز ديده من تا كنون نديده ام شما چطور. چرا هميشه بسته است
سلام
به نظر من این وزارت خارجه ما دلیله خاصی داره که سکوت کرده
وگرنه تو حرف زدن و عمل کردن همه کشورها رو جارومیکنه
به تابناك بگو آخه تو اسم 4 تا ايرانيو بيار كه وجهه بين المللي داشته باشه و شما هم اونو قبول داشته باشين؟
آقا دیپلماسی خارجی به کشورهای سوریه-کره شمالی- ونزوئلا-کوبا...و بولوی خلاصه شده باید واقعیت ها را درک کنیم و براساس منافع ملی اقدام کنیم شعار دادن بس است
پاسخ ها
احمدی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
مشکل اینه که این کشورها هم فقط وقت پول گرفتن با ما دوستن وقت عمل که میشه همه در میرن
بنظر بنده کانالهای غیر رسمی مانند موضعگیری مراجع و دانشگاهیان در این زمان می تواند کارساز تر باشد زیرا شیعه با دارا بودن علما و مراجع مستقل می تواند ضمن اثر گذاری بر تحولات منطقه ، دست دولت مردان را در اتخاذ تصمیمات و موضعگیریهای مناسب و بموقع باز گذارد.
برخي مواقع انجام ندادن اقدامي از جنس هاي فوق الذكر بسيار بهتر منافع كشور را تامين مي كند.
در زمان دولت اصلاحات وقتي آقاي ژاك شيراك رييس جمهور وقت فرانسه به احترام آقاي خاتمي از پله هاي كاخ اليزه پايين مي آيد و پروتكل تشريفات كاخ اليزه را نقض مي كند و در كشور خودش مورد انتقاداتي قرار مي گيرد در اينصورت مطمئنا مي توانيم از پتانسيلهاي اقتصادي كشورهاي صاحب فن آوري و قدرت اقتصادي به سود اقتصاد خود بهره برداري كنيم نه اكنون كه در شرايط تحريمهاي پياپي هر كالاي حساس و مورد نياز صنعت را بايد با واسطه و با چند برابر قيمت بخريم!
پيشنهادهاي شما هم خوب است ولي چرا تابناك هميشه تيترهاي مغرضانه و منفي راجع به وزارت خارجه مي زند. خودتان در طول سال به موضوعات مربوط به وزارت خارجه كه منتشر كرده ايد يك نگاه منصافانه بيندازيد. ما مطالب شما را مي خوانيم ولي از اين رفتار منفي گرايانه و مغرضانه اصلا راضي نيستيم.
وزیر خارجه خپل دو تنی آل خلیفه با تمام سنگینی بلند میشه میره پاکستان نیرو بیاره، بندر بن سلطان با همه مشکلات پیری و عواقب عیاشی های مفرط میره پاکستان قول اعزام دو تیپ نیرو به این کشور از دولتمردان بی غیرت پاکستان می گیره اونوقت وزیرخارجه خشکل مشکل و خوشپوش و خوش گپ و خوش سخن نامه می نویسه! آیا بدتر از اینم میشه؟ دولت مشغول نوروز بود و عربستان نوروز را از ایرانیان گرفت و اینک می تازه و مسجد تخریب می کند که در حقیقت زمینه سازی اخراج شیعیان از بحرین است و بعدشم قراره شیعیان قطر و امارات و کویت و آخر همه هم شیعیان شرق و جنوب و ریاض و مکه و مدینه اخراح بشن. راستی به آقای احمدی نژاد بگید که از این فرصت استفاده کنند و برای حقظ اکثریت شیعه در ایران ـ که در سالهای آینده قراره به اقلیت تبدیل بشه ـ در مناطق سنی نشین شهرهایی برای شیعیان کشورهای عرب و بعدشم پاکستان و افغانستان بسازد. کسی که اسلام را در محاسبات و معادلات خود به درجه دوم اهمیت برساند تشیع خودش در درجات بعدی قرار می گیرد و عواقب این کار همان است که امروز ما در منطقه شاهد آن هستیم و اوضاعی که پیش آمد و می توانست فرصتی بزرگ برای ایران باشد به تهدید علیه ایران تبدیل شده است.
هر صحنه ای متاثر از پشت صحنه آن است . نخبگان و بزرگان دلسوز در بازنگری و اصلاح عوامل موثر در صحنه های داخلی و خارجی باید همت کنند.مشروط به اینکه با واقعنگری به بازبینی مسائل دقت شود و طبق کلیشه های گذشته عمل نکنیم و با آسیب شناسی وعبرت گرفتن از گذشته و ابتکار عمل و الگو گرفتن از کشورهای موفق و بدون تعصب به این نتیجه برسیم که بازی در صحنه داخلی و خارجی هرکدام قواعد خاص خود را دارد .
متكي و خرازي و ولايتي يادتان به خير
سوال آبکی فرق جنبش سوریه با دیگر جنبشهای منطقه اینه که آتش بیاران معرکه اش رژیم صهیونیستی وعربستان اند وضدحال برای ایران چون یک متحد استراتژیک را در منطقه از دست میدهد
چرا نظرات ما را منتشر نمی کنید؟ آیا شما آزادید؟
ایکاش پیشنهاد عملی دهیم.مگر کشورهایی که الان در آن خیزش اسلامی رقم زده شده است حاضر به قبول چنین پیشنهاداتی هستند. موفقیت کار بین المللی منوط به تعامل مستمر فضای مناسب در روابط و وجود اراده سیاسی برای حل منازعات منطقه و .. است. در نبود هر یک از این مولفه ها هر گونه ابتکاری هر قدر هم که منحصر باشد نمی تواند به بار بنشیند. بنابر این از وزارت خارچه باید باید انتظار منطقی داشت. اگر گره کور در روابط ایجاد نکنیم براحتی دستگاه دیپلماسی می تواند راهکاری کلیدی برای فائق آمدن مشکلاتی که در عرصه بین المللی و روابط دوجانبه امری رایج است ارائه نماید.
میشه این آقای صالحی تا سنگال بره؟؟؟
همین انفعال و محافظه کاری زیاد باعث گستاخی اشان شده .اگر قاطعیت نشان بدهیم خودشان را جمع می کنند
یه نکته:چند ماه پیش احمدی نژاد یه نفر رو برای امور خاور میانه ی وزارت خارجه گذاشت و با متکی هم سر این قضیه مشکل داشت اما بعد از شروع اتفاقات منطقه باید گفت درست یا غلط اون کار احمدی نژاد بوی این قیامهارو حس می کرد
بهتر است دوستان بجای اینکه اینهمه به دیپلماسی فعال و تهاجمی فکر می کنند کمی به یک دیپلماسی فعال و منطقی می اندیشیدند و بجای کمک به ملت های منطقه کمی به حفظ منافع ملی کشور هم می اندیشیدند تا اساسا کشوری بماند که بتواند از ملتهای منطقه دفاع کند از اینکه می بینیم همه دریافته اند که وزارت امور خارجه، راکد و منفعل عمل می کند خوشحالیم اما مهمتر از همه اینها جستجو برای کشف دلیل این امر است معلول را نبینید بلکه کمی هم به علت بیاندیشید خواه نا خواه این بحران هم تمام می شود اما اگر ما مشکل مدیریتی خود را حل نکنیم تا ابد با این معضل در گیریم
خدايي يكي به ملت ايران بگوييدتاكي بايد صبر كنييم تا وزارت خارجه جواب كارهاي اين سفير .. انگليس را بدهد اگر ميترسين ملت اماده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
بردار از خودت مایه بذار
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها