بازدید 116779

مرموزترین روستای ایران!

نه تنها شبها پای تلویزیون نمی نشینند که به شب نشینی هم اعتقادی ندارند. عروسی و عزا ندارند و مراسمی چون جشن تولد، سالگرد ازدواج و... برای آنان معنا و مفهومی ندارد.
کد خبر: ۱۵۰۳۲۰
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۷ 25 February 2011
روستای ایستا واقع در شهرستان طالقان شاید مرموزترین روستای ایران باشد، روستایی در خاک البرز که مردمانش در زمان توقف کرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر در کرج‏، سکوت حکمفرماست و کسی کاری به کار کسی ندارد. در کوچه ها اثری از رد پای تکه آهنهایی که در شهر "خودرو" نامیده می شود نیست. مردمانی که چون تابلو نقاشی زندگی و آداب و رسوم گذشته را در عصر ارتباطات یدک می کشند.

نه تنها شبها پای تلویزیون نمی نشینند که به شب نشینی هم اعتقادی ندارند. عروسی و عزا ندارند و مراسمی چون جشن تولد، سالگرد ازدواج و... برای آنان معنا و مفهومی ندارد.

مهمان نواز هستند به شرطی که احدی از زنان قصد ورود به روستای آنان را نداشته باشد. همانطور که تا کنون کسی از دنیای بیرون زنان آنان را ندیده است. متمول هستند و از طریق فروش زمینهای پدریشان در تبریز روزگار می گذرانند.

شناسنامه ندارند و جزو آمار جمعیت ایران به حساب نمی آیند. هیچگونه خدمات دولتی را دریافت نمی کنند.

جایی که هرگونه امکانات دنیای جدید را نمی پذیرند

اینجا ایستا است؛ مرموزترین روستای ایران! جایی که هیچگونه امکانات دنیای جدید را نمی پذیرند و بدون آب لوله کشی، گاز، برق، درمانگاه، ماشین آلات، وسایل ارتباطی و ... زندگی می کنند.

گروهی از پیروان میرزا صادق مجتهد تبریزی، فقیه مشهور دوره مشروطه که با الهام از آرای تجددستیز او چنین زندگی را در زمانه تسلط مدرنیته سامان داده‌اند.

میرزا صادق مجتهد تبریزی از فقهایی بود که در هر دو حیطه نظر و عمل، بسیار بر طرد مطلق اندیشه تجدد و دستاور‌هایش تاکید می‌کرد و تا پایان عمر بر عدم جواز استفاده از ابزار تکنولوژیک و امور جدید و مدرن فتوا می‌داد.

اهالی روستای ایستا واقع در شرق طالقان اوقات شرعی نماز را با شاخصه‌های خود استخراج کرده و آغاز و پایان ماه مبارک رمضان را نیز با رویت خویش تعیین می‌کنند، به رویای صادقانه معتقدند، آنان به شدت منتظر ظهور امام مهدی ‌(عج) هستند.

فرزندان آن بعد از رسیدن به سن تکلیف مختارند که با آنان زندگی کنند یا به شهر تبریز بازگردند، هیچگونه فعالیت‌ سیاسی و اجتماعی نداشته و باورهای خود را تبلیغ نمی‌کنند.

اهالی روستای ایستا شناسنامه ندارند

اهالی روستای ایستا شناسنامه ندارند و از امکانات رفاهی جدید مانند آب لوله کشی، گاز، برق، تلفن، رادیو و تلویزیون و... استفاده نمی‌کنند.

کودکان آن روستا به سبک سنتی و مکتب خانه‌ای با فراگیری دروسی همانند واجبات و محرمات فقهی، خوشنویسی و اصول عقاید سواددار می‌شوند.

ساعت مچی و دیواری در محل زندگی "اهل توقف" وجود ندارد و سیمان و آهن در معماری خانه‌های آنان به کار نرفته است.
آنان به نحو اسرارآمیزی از مردم فاصله می‌گیرند و کمتر کسی را به خانه خود راه می‌دهند.

از هر نوع مظاهر مدرنیته و تکنولوژی دوری می‌کنند و با این عزلت گزینی و انتخاب زندگی رهبانی، هاله‌ای از شایعات و سخنان عجیب را در اطراف خود پراکنده‌اند.

اهالی بومی طالقان که به درستی نمی‌دانند اینان از کجا آمده‌اند و چه مرام و مسلکی دارند، گاه آنان را اسماعیلی مذهب و زمانی دراویش ترک دنیا گفته قلمداد می‌کنند که در انتظار ظهور امام مهدی (آخرین پیشوای شیعیان) هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۹
انتشار یافته: ۹۰
اینا رو اداره آمار هم میدونه ؟تکلیف یارانه هاشون چی میشه ؟!! از جهاتی هم خوش به هالشون.
فکر کنم نیریز درست باشه نه تبریز
یاد فیلم دهکده (The Village) افتادم و اینکه چه حقی رو از فرزندان و نسلهای بعدیشون دارن دریغ میکنن. مطمئنا پیشوایان دین هم به اینجور زندگی کردن این قوم راضی نیستند.
اینم از عجایب خلقت!
جالبه
منبع این مطلبو ذکر نکردین!!!!!!
1. كل مطلب در سه خط قابل خلاصه است چون اكثر جملات چندبار تكرار شده اند.
2. بد نبود عكسي هم مي گذاشتيد.
1-امام زمان (ع)پیشرفت رادوست دارد نه عقب ماندگی ورهبانیت را
2-شناسنامه ندارند چطور زمین هایشان را می فروشند ان هم در تبریز
3-معلوم شد چه کسانی از گرفتن یارانه انصراف داده اند.
4-امیدوارم مسئولان محترم برای حل مشکل (اب وبرق ..)ان روستا اقدام اساسی کنندنه این که برای اضافه کردن مشکل شورا ودهیار انتخاب نمایند.
افتخار نیست..بلکه این نشانه ای از جهان سومی ماست......... درست مثل ادم هایی که در قلب آمازون زندگی می کندد
ما شهرنشینان غافال از تمدن حقیقی "اهل توقف" هستیم و آنها پیشرفت کنندگان واقعی...ما فرو رفتگان در ظلالت ما دیت و تجمل فراموش شدگان همیشه تاریخیم و هیچ انسانی در هیچ عصری به اندازه ما "اهل توقف " نبوده است...
آنان که راه را فهمیده اند و زندگی دو سه روزه دنیا را به اهلش واگذارده اند " اهل حرکت " به سوی زندگی ابدی اند و ما متوقف در منیت ها و مادیت ها...
ای کاش شجاعت بریدن از تجملات دنیا (نه دنیاکه رهبانیت مذموم ) است را داشتیم، مادر ماندگان در باتلاق نفسانیات آسایش مندان عالم را به سخره می گیریم در حالی که در دل پریشان ترین مردماننیم ویک لحظه زندگی انسانی آرزوی وجدان خفته امان می باشد.
مهدی دقیقی
امکانات رفاهی جدید مانند آب لوله کشی، گاز، برق، تلفن، رادیو و تلویزیون و... ندارند یا استفاده نمی کنند؟!!!!!
ظاهرن شما بيشتر در زمان متوقف شدهايد اخر بدون شناسنامه ميشه زمين فروخت ؟؟؟!!!
اینان همان گنجهای طالقان هستند
سلام شنیدم طرفای بیرجند هم همچین جایی هست
بدون شناسنامه، چگونه زمینهای پدری را در تبریز میفروشند آیا؟!!
آخ جان تعطيلات بريم اونجا خيلي باحاله
دولت هم کاری براشون نکرده
دلم می خواد برم اونجا مقیم بشم!
خوش به حالشان
حتی اونجا سایت تابناک رو هم نمی بینند
و در آسایش کامل گذران عمر می کنند!!!
سخنان و وعده های کذایی مسوولین را نمی شنوند، و با اعتماد به خدا زندگی می کنند.
مگه راز بقاء که داری اینجوری توضیح میدی؟
ای ول باحال ترین مطلبی بود که تابحال خوندم!!
کجا خوش است انجا که دل خوش است
به اطلاع عزيزان هموطن مي رساند كه روستايي به نام ايستا در طالقان وجود ندارد و اين اسم را نويسنده محترم براي ان انتخاب نموده است و از انجا كه اهالي مومن و مهمان نواز طالقان در هاي دل و روستايشان به روي همه هموطنان باز است ،افراد مورد اشاره گروهي مهاجر بودهاند كه در كنار شاهرود ماوا گرفته اند و اين عزيزان از مهرباني و مهمان نوازي اهالي محترم طالقان استفاده كرده و در كنار ساير شهروندان طالقان زندگي مي كنند اميد است مسولين امر با سر كشي به انان و اطلاع از وضعيت انها شرايط زندگي بهتري برايشان فراهم اورند ضمنا ياد اوري مي شود كه طالقان با وجود سردسير بودن و واقع شدن در دل كوههاي البرز و نزديكي به خط لوله اصلي گاز خود از نعمت گاز محروم است .با تشكر
با این خبر بدبختشون کردی
از فردا روزی 1000 نفر میره اونجا ببینه چه خبره!
من عاشق همچين زندگي هستم. ترو خدا آدرس بدين ميخوام برم اونجا...
بالاخره مهمان‌نواز هستن يا كسي رو به خانه خودشون راه نميدن؟!
کاری ندارم ولی خداییش زندگی آرام وبدون حاشیه ای دارند ودرآن گناه کمتر اتفاق میافتد.
سلام.عصر ارتباطات است,بیشتر از این مردم می نوشتید. به علاوه باید خدمت تکنولوژی را درجهت اهدافی که دارند برای آنان توضیح داد و به آنها تفهیم کرد که تکنولوژی به خودی خود چیزی بدی نیست بلکه کاربرد آن با نیت افراد مختلف فرق می کند.اگر بدانند چه خدمتی همین کامپیوتر و اینترنت می تواند در رساندن پیامی که آنها دارند موثر باشد و یا تا چه اندازه می توان عدالت را با آنان در جامعه بسط داد ,هرگز از قافله تکنولوژی عقب نمی افتادند.من فکر می کنم در عصر ظهور حضرت امام مهدی (عج) ,کامپیوتر و استفاده از تکنولوژی بسیار می تواند کارساز و کاربردی باشد.در روایات ما شیعیان آمده است در وقتی که حضرت تشریف می آورند ,بقدری عدالت رشد می کند که فردی وارد مغازه می شود و با نبودن صاحب مغازه ,اجناس مورد نیاز را بر می دارد و پولش را در دخل(کشوی) صاحب مغازه می گذارد و می رود.من منکر این نیستم که چون صد آمد ,نود هم پیش ماست.با آمدن مجسمه عدالت (حضرت مهدی علیه السلام) و از طرفی به ستوه آمدن مردم از ظلم و رشد فکری ,مردم به عدالت روی آورده و عدالت می ورزند.ولی این منافات با استفاده از سیتم دیجیتالی , کامپیوتر و استفاده از کارتهای اعتباری و خود پردازها و... ندارد.اگر شما در بعضی از سوپر مارکتها در خارج کشور از کارت اعتباری استفاده نکنی ,نمی توانی از در خارج شوی با اینکه کسی هم آنجا نیست.یا علی مدد.به انتظار زیارت آقا و مولای ما.متی نراک و ترانا یا مولانا؟
اول - شما فرمودید این روستا در منطقه شهر طالقان در استان البرز واقع شده و در خبر گفته شده اینها به تبریز می روند ؟
دوم - در نزدیکی شهر تورنتو کانادا نیز مردمانی هستند به نام (( آمیش )) که مانند همین اهالی ایستا هسند اطالت آنها آلمانی و مهاجر هستند زنان با حجاب دارند و زنهای خود را از دید غریبه پنهان می کنند خودشان نیز دارای ریش بلند هستند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۷
امیش ها از آهن و تکنولوژی 100 سال پیش استفاده میکنند
من اين روستا را از بالاي يك بلندي ديده ام.البته دوستان مي گفتند اسم اين روستا ترك آباد است زيرا اهالي آن ترك زبان هستند و در زمان يكي از پادشاهان قاجار از تبريز به اينجا تبعيد شده اند. بيشتر مطالبي كه در بالا گفته شد را در مورد ايشان شنيده بودم. به نظر مي رسد جاي قابل مطالعه اي باشد.
يكدفعه بگوئيد عصر پارينه سنگي در انجا متوقف شده است
یه چهار 5 تا عکس ازشون میزاشتین حداقل بیبینیم اینا کی هستن!!!!!!!
خیلی جالبه. خوش بحالشون
با سلام ، چرا وقتی تعداد جملات زیادتر می شود دچار تناقض گویی می شوید؟
" برای مثال : بحث مهمان نوازی و اینکه کسی را به خانه خود راه نمی دهند."
كاري نداره اول يكي يدونه خودرو وطني بهشون بديد بعد يك خط تلفن همراه سپس دانشگاه آزاد و بانك بعدش بشينيد و ببينيد چگونه بيچاره مي شوند. تمام جوانهاشون مي شوند فرغ التحصيل بيكار و زندگيشون ميشه قرض و وام و هرچه درمي آورند بايد بدهند به دولت!
این ترجمه بود؟!
خیلی خوب می شد اگر تصویر این روستا را داشتیم
الان همه چی مکانیزه شده و حتی نان و هرجی که بر سر سفره استفاده می شود همه بصورت مکانیزه تولید می شوند. الان جای سوال است که اهالی این روستا با پولی که از فروش زمین بدست می آورند چه می خرند و اصلا با چه وسیله ای به تبریز سفر می کنند
من فکر می کنم نگارنده یه خورده اغراق کرده و یا مقصد خاصی را دنبال می کند
لازم بذكر است اينها خيلي پيشتر از زمان ميرزا صادق مجتهد هم وجود داشته اند.
سرزمين روياها من چندين بار اقدام بازديد به رفتن به اين روستا را کرده ام که متاسفانه هنوز موفق نشده ام
کاش یه 4 تا عکس هم میذاشتین ازشون 1!!R@S
حالا با این کارهاتون ببینید میتونید آرامش این بیچارها رو به هم بزنید
من فکر میکنم بیرون روستاست که مرموزه .... خودش که خیلی ایده آله
چگونه منتظر امام زمانند درحالی که در هیچیک از امور سیاسی دخالت نمی کنند؟ اگر تعالی در جدایی از مردم بود پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله هرکز بین مردم زندگی نمیکرد.
جالبه
با بعضي از ساكنان آن روستا كه معروف به منتظران هستند صحبت كرده ام. آنان ميگويند: دليل سكونت آنان در اين محل پاك بودن تاريخي اين اراضي از غصب است بدليل خرده مالكي بودن اين اراضي در زمان انقلاب سفيد شاه اين اراضي تقسيم اجباري نشدند. همانطور كه در بالا بيان شده مردم اين روستا از مواهب تكنولژيكي استفاده نميكنند. آنچه ميكارند يا پرورش ميدهند ميخورند. معاملات را تهاتري يا پاياپاي انجام ميدهند. علاقه زيادي به اسب هاي گرانبها دارند و در تمام دنيا رد آنان را ميگيرند و خريداري ميكنند. به تبع در موقع خريد آن اسبها بدون استفاده از پاسپورت و ويزا و مدارك رايج به آن محل عزيمت كرده و اسب مربوطه را خريداري ميكنند! عموما از صنف طلا فروشان تبريزي الاصل هستند. كتب فقهي و كلامي و حديث ميخوانند و به بچه ها آموزش ميدهند. جمعيتشان بين 13 تا سي خانوار است و حدود سي سال است كه در اين منطقه ساكنند. جالب است كه مردمان بسيار شبيه به اينان در آمريكا و كانادا زندگي ميكنند به نام آميشها.
چقدر دلم خواست اونجا زندگی کنم! دست کم از شر جنگ و جدل های امروزی و تهمت و دروغ و تزویر و ناامنی های روانی و آسیب های اجتماعی و... خلاص میشم
خیلی جالبه باورکردنی نیس اگه درست باشه و غلو نباشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل