بازدید 4008

نگرانی آمریکا ازپایگاههایش درکشورهای عربی

یکی از منافع مهمی که آمریکا در منطقه داشته و برایش حائز اهمیت است، فعالیت پایگاههای نظامی اش در کشورهای حوزه خلیج فارس و چند کشور عربی دیگر است. این در حالی است که با بروز ناآرامی های مردمی علیه حکومت های تحت حمایت آمریکا در کشورهای عربی و به روی کار آمدن حکومت های جدید، پنتاگون عملا ادامه فعالیت پایگاههای خود و ادامه دسترسی به آنها را در خاورمیانه در خطر می بیند.
کد خبر: ۱۴۹۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۲:۵۸ 21 February 2011
ناآرامی های اخیر در کشورهای عربی نه تنها باعث نگرانی دولت آمریکا از منافع استراتژیک اش در خاورمیانه شده بلکه باعث نگرانی پنتاگون و سازمان سیا به دلیل وابستگی شان به پایگاههای نظامی آمریکا در کشورهای حوزه خلیج فارس و یکسری کشورهای عربی شده است.
 
به گزارش الف به نقل از خبرگزاری فرانسه، یکی از منافع مهمی که آمریکا در منطقه داشته و برایش حائز اهمیت است، فعالیت پایگاههای نظامی اش در کشورهای حوزه خلیج فارس و چند کشور عربی دیگر است. این در حالی است که با بروز ناآرامی های مردمی علیه حکومت های تحت حمایت آمریکا در کشورهای عربی و به روی کار آمدن حکومت های جدید، پنتاگون عملا ادامه فعالیت پایگاههای خود و ادامه دسترسی به آنها را در خاورمیانه در خطر می بیند.
 
نفوذ نظامی آمریکا در خاورمیانه براساس یکسری توافق نامه های نظامی میان واشنگتن با یکسری کشورهای عربی بوده است که باعث می شود نیروهای آمریکایی مسیرهای نفت را در خلیج فارس حفاظت کنند، شبه نظامیان را در یکسری کشورها از جمله افغانستان، پاکستان و عراق هدف قرار دهند و همچنین فعالیتهای نظامی ایران را تحت نظر بگیرند. حدود 27 هزار نیروی آمریکایی در پایگاههای نظامی در کشورهای حوزه خلیج فارس مستقر هستند. از جمله پایگاههای نظامی آمریکا در قطر، امارات متحده عربی، کویت، بحرین و عربستان است. برای نمونه در بحرین جایی که نیروهای امنیتی این کشور در حال سرکوب معترضان ضد دولتی هستند، حدود 4000 نیروی آمریکایی مستقر هستند و این ناآرامی ها در بحرین می تواند در روند فعالیت نظامی آمریکا در منطقه تاثیر منفی بگذارد. البته پنتاگون تاثیر جدی ناآرامی های اخیر برخی کشورهای عربی بر فعالیتهای پایگاههای نظامی آمریکا در جهان عرب را رد کرده است و اعلام کرده که این جنبش های مردمی هیچ تاثیری بر فعالیت های نظامی آمریکا نخواهند داشت.
 
با این حال یکسری از کارشناسان معتقدند با کشیده شدن ناآرامی های کشورهای عربی به کشورهایی که آمریکا در آنجا پایگاه نظامی دارد، این می تواند چالش جدیدی را برای پنتاگون و دولت اوباما ایجاد کند. برای نمونه اگر در بحرین اعتراض های مردمی تشدید شود و خشونت ها افزایش یابد و با توجه به اینکه این جنبش های مردمی اعراب از جنس مردم هستند، قطعا مردم بحرین علیه حضور نظامیان آمریکایی در خاک خود اعتراض خواهند کرد. "دیوید آرون" یک دیپلمات سابق و یک عضو برجسته اندیشکده "رَند" گفت: آنچه مقامات پنتاگون را نگران کرده این است که به دنبال افزایش اعتراض های مردمی، حکومت های تحت حمایت آمریکا در کشورهای عربی یک به یک سرنگون شوند و مردم کشورهای عربی دیگر تمایلی به حضور پایگاههای نظامی آمریکا در منطقه نداشته باشند. اگر آمریکا پایگاههایش را در کشورهای عربی از دست بدهد، این ضربه مُهلکی به آمریکا خواهد بود چون برای نمونه دیگر نمی تواند فعالیتهای نظامی ایران را تحت نظر بگیرد. همچنین با به روی کار آمدن دولت جدید در مصر، آمریکا به شدت از شرایطش در این کشور نگران شده است چون نمی داند که دولت جدید مصر با حضور نظامی آمریکا و استفاده هواپیماهای نظامی آمریکایی از حریم هوایی مصر موافقت خواهد کرد یا خیر.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست