بازدید 13657

شبهه دور، در دموکراسی یا ولایت فقیه

کد خبر: ۱۴۶۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۰ 05 February 2011
کیهان در یادداشتی با عنوان«شبهه دور، در نظام دموکراسی یا ولایت فقیه» نوشت:

* سایت کلمه مطلبی را تحت عنوان «شورای نگهبان قدرت یا شورای نگهبان قانون اساسی؟» منتشر کرد. در این مطلب سعی شده است با مطرح نمودن شبهه دور به تخریب جایگاه ولی فقیه بپردازد.

*در پاسخ شبهه دور در رابطه بین مجلس خبرگان با ولی فقیه باید گفت: این مشکل در تمامی نظام های مبتنی بر دموکراسی وجود دارد ولی موجب نشده دست از دموکراسی بردارند و به فکر نظام هایی از نوع دیگر باشند، پس فرض این که چنین مشکلی نیز در نظام ولایت فقیه هم وجود دارد نباید موجب شود تا اصل نظام را مخدوش بدانیم وگرنه باید تمامی حکومت ها و نظام های دموکراتیک قبلی، فعلی و آینده جهان را مردود شمرده و نپذیریم.

*براساس شبهه دور، ولی فقیه اعتبارش را از مجلس خبرگان کسب می کند در حالی که اعتبار خود خبرگان به امضای ولی فقیه و از طریق تأیید شورای نگهبان است که خود این شورا اعتبارش را از رهبر گرفته است.برخلاف شبهه دور اعتبار ولی فقیه از ناحیه خبرگان نیست بلکه ولی فقیه اعتبار و مشروعیت خود را از جانب خدای متعال که به واسطه ائمه معصومین(ع) به ما ابلاغ می شود، کسب می کند و قانون خدای متعال اعتبار ذاتی دارد و دیگر لازم به اعتبار بخشیدن کسی یا مرجعی به فرمان و قانون خداوند نیست و خبرگان در حقیقت رهبر را نصب نمی کنند بلکه نقش آنان «کشف» رهبر منصوب به نصب عام از جانب امام زمان(عج) است. برای روشن شدن این گفتار به مثال زیر دقت نمایید:وقتی برای انتخاب مرجع تقلید و تعیین اعلم از افراد خبره و متخصصان سؤال می کنیم در واقع در ذیل سؤال خود کسی را به اجتهاد یا اعلمیت نصب نمی کنیم بلکه آن فرد در خارج یا از درجه اجتهاد و اعلمیت برخوردار است یا فاقد معیارهای لازم است و تحقیق ما موجب اجتهاد و اعلمیت در شخص نخواهد شد. پس سؤال از متخصصان فقط برای این منظور است که از طریق شهادت آنان مجتهد اعلم برای ما کشف و معلوم شود.

*در اینجا هم خبرگان رهبری، ولی فقیه را به رهبری نصب نمی کنند بلکه فقط شهادت می دهند آن مجتهدی که به حکم امام زمان(عج) حق ولایت دارد و فرمانش مطاع است، این شخص است.

*پس در واقعیت اشکال دور فقط بر نظام های دموکراسی وارد است و نظام مبتنی بر ولایت فقیه اساسا از چنین اشکالی مبراست و در اینجا هیچ دوری اتفاق نمی افتد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر