بازدید 20805

آخرین اخبار «العالم» از تحولات مصر

کد خبر: ۱۴۵۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۱:۰۱ 29 January 2011
درگیری در داخل زندان ابو زعبل مصر 8 کشته برجای گذاشت

منابع آگاه عصر روز شنبه اعلام کردند براثر تیراندازی در داخل زندان ابوزعبل مصر، 8 نفر کشته و شماری دیگر زخمی شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، گزارش های غیر رسمی حاکیست که به دنبال بروز ناآرامی ها در مناطق مختلف مصر ، زندان ابوزعیل نیز صحنه درگیری هایی بوده است .

جرئیات بیشتری در ارتباط با درگیری در داخل این زندان منتشر نشده است.

مردم خشمگین و ناراضی از حکومت سی ساله مبارک ، همچنین دفتر سوزان مبارک همسر رئیس جمهوری مصر را در قاهره آتش زدند.

به آتش کشیدن یک مرکز پلیس در منطقه مصر قدیم پایتخت و زندان " طره " قاهره از دیگر خبرهای مرتبط با اوج گیری انتفاضه مصر در بعد از ظهر روز شنبه است.

درهمین حال آخرین خبرهای منتشر شده از داخل مصر حاکیست درحالی که شمار تظاهرکنندگان در مناطق مختلف پایتخت و شهرهای بزرگ مصر هر لحظه افزایش می یابد ، تعداد کشته شدگان انتفاضه مردم این کشوربه صدها تن رسیده است.

هزاران نفر در میدان «التحریر» (آزادی) واقع در مرکز قاهره تجمع کرده اند که شاهدان عینی تعداد شرکت کنندگان را بی سابقه توصیف می کنند.

گزارش دیگری حاکیست افزایش ناامنی و گسترش اعتراض ها در مصر بانک مرکزی این کشور را ناگزیر کرد همه بانک ها را برای روز یکشنبه تعطیل اعلام کند.

ارتش مصر که از روز جمعه به فرمان حسنی مبارک برای سرکوب قیام مردمی به خیابان ها آمده اند اعلام کرد، علیه سرپیچی کنندگان از قانون اقدامات شدیدی اتخاذ خواهد شد.

از سوی دیگر با ادامه درگیری های خونین در قاهره و دیگر شهرهای مصر ، اتحادیه افریقا درباره اوضاع این کشرو ابراز نگرانی کرد.

تلاش مردم قاهره برای تصرف ساختمان وزارت کشور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم دستکم هزار نفر از مردم قاهره برای تصرف ساختمان وزارت کشور تلاش می کنند.

این گزارش حاکیست نیروهای ارتش در برابر وزارت کشور مصر صفی از نفر بر و تانک تشکیل داده و بین تظاهرکنندگان و نیروهای پلیس مستقر شده اند.

دستکم سه نفر از تظاهر کنندگان که وزارت کشور را محاصره کرده بودند، به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شدند.

گزارش دیگری حاکیست دستکم 20 هزار نفر برای تصرف ساختمان استانداری استان پهناور دقهلیه در ساحل دریای سرخ تلاش می کنند.

از چهارشنبه گذشته تاکنون مردم مخالف دیکتاتوری حسنی مبارک دهها ساختمان و تاسیسات دولتی و مقرهای پلیس را به آتش کشیده اند.

صحنه به آتش کشیدن و سوختن خودروهای امنیتی و نظامی در مناطق مختلف قاهره و دیگر شهرهای قاهره نیز در روزهای گذشته به صحنه ای هادی برای میلیون ها تظاهر کننده مصری تبدیل شده است .

تازه ترین گزارش ها حاکیست که نیروهای امنیتی و پلیس در قاهره و اسکندریه به مردم پیوسته اند و به همراه صفوف شرکت کنندگان در انتفاضه شعار مبارک باید برود ، سر می دهند.

در اطراف چاپخانه بانک مرکزی قاهره صدای تیراندازی های گسترده به گوش می رسد.

حمله پلیس مصر به گروه خبری شبکه العالم در قاهره

گروه خبری شبکه العالم هنگام پوشش خبری انتفاضه مردمی در قاهره مورد هجوم نیروهای امنیتی و پلیس قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم در این حمله که دیروز روی داد ، احمد سیوفی مدیر دفتر شبکه العالم در قاهره و تصویر بردار این شبکه مجروح و به بیمارستان منتقل شدند.

احمد سیوفی به صورت سرپایی معالجه و از بیمارستان مرخص شد ؛ اما تصویربردار شبکه العالم همچنان در بیمارستان بستری است.

نیروهای پلیس و امنیتی مصر همچنین با شکستن دوربین و تجهیزات گروه خبری العالم مانع پوشش خبری اعتراض های گسترده مردم قاهره به حکومت مصر شدند.

مقام های مصری با قطع گسترده خطوط تلفن و اینترنت تلاش می کنند مانع ارسال خبر و گزارش از قیام مردمی این کشور که شوند که رژیم حسنی مبارک را در آستانه سقوط قرارداده است.

نیروهای امنیتی مصر در سال 2008 نیز با بستن دفتر شبکه العالم در قاهره تجهیزات فنی ، دوربین و رایانه های دفتر را ضبط کردند.

مصری ها آبان ماه سال 1388 نیز با قطع پخش برنامه های شبکه العالم از ماهواره نایل ست تلاش کردند در فعالیت حرفه ای این شبکه خلل ایجاد کنند.

در همین حال خبرنگاران سایر شبکه ها و رسانه های خارجی در قاهره نیز روز جمعه مورد هجوم پلیس و نیروهای امنیتی قرار گرفتند.

این اقدام مقام های مصری در چارچوب طرحی برنامه ریزی شده برای جلوگیری از فعالیت خبرنگاران و ممانعت از رساندن صدای انتفاضه مصر به سایر مناطق جهان صورت می گیرد.

وزارت خارجه فرانسه نیز روز شنبه از بازداشت 4 خبرنگار روزنامه ها و خبرگزاری های این کشور در مصر خبر داد و تاکید کرد که از سفارت این کشور درقاهره خواستار پیگیری و تلاش برای آزادی خبرنگاران شده ایم.

تهدید مقام های مصری برای برخورد بیرحمانه با مخالفان دولت

وزارت دفاع مصر شنبه شب تظاهر کنندگان مصری را تهدید کرد که در صورت ادامه حضور در خیابان ها با شدت و بی رحمی با آنان برخورد می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم این وزارتخانه با صدور بیانه ای از مردم خواست که خیابانها را ترک کرده و به منازل خود بازگردند.

هزاران مخالف حکومت حسنی مبارک علی رغم گذشت ساعاتی از اعلام منع حکومت نظامی همچنان در خیابان ها و مناطق مختلف قاهره حضور یافته و به تظاهرات و اعتراض های ضد دولتی ادامه می دهند.

در خلال انتفاضه مردمی در مصر که از روز چهارشنبه گذشته تاکنون به اوج خود رسیده است ، دست کم 100 تن کشته شده و 2 هزار نفر مجروح شده اند.

گزارش های مختلف حاکیست که شهر بندری سوئز و اسکندریه از دست نیروها و مقام های دولت حسنی مبارک خارج شده و به دست مردم افتاده است.

ساعات منع رفت و آمد از 5 بعد از ظهر تا 8 صبح روز بعد به وقت محلی اعلام شده ؛ اما مردم همچنان بی توجه به این امر و با نادیده گرفتن تهدیدهای نیروهای نظامی و تانک ها و نفربرهای حاضر درخیابان ها ، مسیرهای اصلی شهر قاهره را در تصرف خود دارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی