بازدید 24502

همه چیز درباره زلزله احتمالی تهران

کد خبر: ۱۳۹۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۸ 29 December 2010
در جدول این گزارش اظهارات افراد، مسئولان و کارشناسان مختلف زلزله شناسی به صورت مشروح نقل شده است.

به گزارش خبر آنلاین، سالهاست می‌گویند در تهران زلزله می‌آید و اگر زلزله بیاید در ساعتهای اول، هزاران نفر کشته می‌شوند. امروز هم یکی از مسئولان دانشگاه تهران گفته وقوع زلزله در تهران حتمی است. پس باید منتظر زلزله باشید. به گفته دلاوری زلزله هر 150 سال یک بار به تهران سر می‌زند و حالاست که باید خود را برای وقوع زلزله بزرگ در کلانشهرها آماده کنیم.

کارشناسان می‌گویند تهران گسلهای فراوانی دارد که بزرگترین آنها در شمال و جنوب تهران فعال است و هر آن احتمال دارد مثل انفجار یک بمب، تهران روی هوا برود. حتی مقامات دولتی هم درباره زلزله قریب الوقوع در تهران اظهار نظر کرده‌اند. روحانیون هم از تاثیر گناهان مردم بر جلوه‌های غضب خدا سخن گفته‌اند و به مردم هشدارهایی داده‌اند. در جدول زیر، اظهارات افراد مختلف را درباره زلزله تهران می‌خوانید:

 

نام

سمت/عنوان

اظهار نظر

محمود احمدی نژاد

 

رئیس جمهور ایران

گرچه زمان وقوع زلزله مشخص نیست اما تهران در معرض زلزله قرار دارد و شرایط طبیعی نشان می‌دهد که بروز زلزله در تهران قطعی است یکی از علمای بزرگ تهران به من پیغام داد که از مردم بخواهم مراقب باشند و ضمن پرهیز از گناه، برای دوری از بلایا دعا کنند.

دکتر محمودرضا دلاوری

مدیر کارگروه سیستم‌های اطلاعات مکانی پردیس فنی دانشگاه تهران

وقوع زلزله در تهران حتمی است و طبق تحقیقات زلزله دارای یک دوره بازگشت است که طبق برآوردها هر 150 سال یک بار یک زلزله بزرگ رخ می دهد و با توجه به اینکه بزرگترین زلزله در تهران در 170 سال گذشته رخ داده است باید خود را برای وقوع زلزله بزرگ در کلانشهرها آماده کنیم. طبق برآوردهایی که بر روی گسل‌های تهران از جمله گسل ری و شمال تهران صورت گرفت، برآورد شده است که در مناطق مرکزی و جنوبی تهران بیشترین تلفات رخ خواهد داد.در صورت وقوع زلزله مناطق مرکزی و جنوبی تهران بیشترین تلفات انسانی و سازه‌ای را خواهد داشت.‌ تهران یکی از شهرهای لرزه خیز است که دارای گسلهای وسیع است. در حال حاضر تعداد زیادی گسل‌های شناخته شده در تهران داریم مانند گسل ری و عباس‌آباد و همچنین تعداد زیادی گسل‌های ناشناخته داریم و طبق تحقیقاتی که انجام شد هیچ نقطه‌ای از شهر تهران منطقه ایمن نخواهدبود.

حسین باقری

 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور

وقوع زلزله در تهران حتمی است و رئیس جمهوری نیز در سخنان خود این موضوع را تایید کرده است. گسل‌های شمالی در حال تغییر هستند و این موضوع مختص به زمان حاضر نیست و امری طبیعی به شمار می‌رود در طی چند ماه گذشته نیز 100 زلزله در اطراف تهران به وقوع پیوسته است. وقوع زلزله در تهران امری قطعی است زیرا سه گسل در اطراف تهران وجود دارد اما اینکه زلزله کی می‌آید؟ چگونه می‌آید و با چه قدرتی، هیچ‌کس نمی‌داند

دکتر نوربخش غلامی

استاد دانشگاه تهران و زمین‌شناس

زلزله‌ای با مقیاس 7 ریشتر که با دقت 2 تا 3 سال دیگر تخمین زده می‌شود. اما همه اینها تخمین و محاسبات ریاضی است نه پیشگویی که بتوان آن را نقض کرد و کلیت آن را نادیده انگاشت. می‌توان بیش از 50 عامل برای پیش‌بینی و محاسبه یک فاجعه را بر شمرد که در تهران وجود دارد و قطعاً اگر زلزله‌ای در تهران رخ دهد فاجعه‌ای مخرب‌تر از بم خواهیم داشت.  تهران از منظر اجتماعی، زمین‌شناسی و عمران در زلزله دچار بحرانی می‌شود که شاید در هیچ کجای دنیا مثالی از آن وجود نداشته باشد.

محمد غرضی

 

رییس سازمان نظام مهندسی ایران

ساختمانهای تهران با توجه به این شرایط با زلزله حتی 4 ریشتری هم تخریب می شوند. متاسفانه در تهران ساختمانها براساس مقررات ملی ساخته نمی شوند و چون این اتفاق در تهران نمی افتد بنابراین هیچ یک از بناهایی را که می شناسید از استحکام لازم بر خوردار نیستند . در گذشته نیز این قانون در ساخت ساختمانها اجرایی نشد و هم اکنون نیز بسیاری از برج ها و ساختمانهای جدید الاحداث با فقدان این قانون بنا شده اند . در وضعیت بسیار نامناسبی قرار داریم و مسئولان باید در این راستا فکری اساسی کنند حداقل آنکه ساختمانهای جدید را در وضعیت مناسبی بسازند . شهروندان در هر شرایطی که باشند چه در منزل و چه در محل کار در امان نخواهند بود .

بهرام عکاشه

استاد بازنشسته زلزله شناسی دانشگاه تهران

 

از روی رکورد این دستگاه ها متوجه شدیم که تهران فوق العاده زلزله خیز است و از سال ۱۹۷۴ به مقام ها هشدار می دادیم که همه گسل های تهران فعال است. مشخصه زلزله ها در تهران این است که دوره بازگشت و وقوع آن طولانی است. دستگاه های آمریکایی زلزله یک ریشتری را هم ثبت می کردند و این موضوع را متوجه خطر در تهران کرد.

دکتر مهدی زارع

معاون پژوهشگاه زلزله

هنوز دانش زلزله‌شانسی به جایی نرسیده است که کسی بتواند پیش‌بینی کند در جایی زلزله رخ می‌دهد یا نه. هرچند احتمال وقوع زلزله در مناطق جنوب و جنوب تهران را می‌دادیم. در این منطقه گسل‌های فعال متعددی وجود دارد که در محدوده آنها چندین زلزله تاریخی رخ داده است. دلیل خطر بالای وقوع زلزله‌های مخرب، نشانه‌های فعل بودن گسل‌ها در آن منطقه است. مشاهدات زمین‌شناسی و زمین‌ساختی و همچنین شواهد لرزه‌خیزی تاریخی، این منطقه را به منطقه‌ای خطرناک از نظر زلزله‌خیزی تبدیل می‌کند. حتی اگر سال‌ها و حتی قرنه‌های متمادی در آن منطقه زلزله رخ نمی‌داد. نمی‌توان آن منطقه را آرام به شمار آورد.در بررسی دوره بازگشت زلزله در یک منطقه، نمی‌توان با اطلاعات ناقص به نتیجه‌گیری‌های دقیق رسید. عمده اطلاعات موجود زلزله‌های قبلی، مربوط به منطقه وقوع آن است نه گسل‌ خاص. بیشترین مطالعاتی که تاکنون در گستره تهران انجام شده است، از همین نوع بررسی‌های ناحیه‌ای بوده‌اند که البته به دلیل عدم دسترسی به اطلاعاتی دقیق و پژوهش‌هایی مفصل‌تر، نتیجه‌گیری‌های آنها تقریبی است. زلزله اخیر را نمی‌توان چندان جدی گرفت چون زمین‌لرزه‌هایی با بزرگای 4 ریشتر، در عمل از محدوده مطالعات پیش‌بینی زلزله بیرون هستند. چنین زلزله‌هایی به تعداد زیادی رخ می‌دهند و به بیرون‌زدگی گسل نمی‌انجامند. به سختی می‌توان چنین زلزله‌هایی را به گسل خاصی مربوط کرد. هرچند نزدیکی این زمین‌لرزه به جنوب تهران، می‌تواند یک هشدار خوب و یادآور لرزه‌خیزی بزرگ در تهران و حومه آن باشد.

دکتر محمدرضا قیطان‌چی

 

استاد و رئیس بخش زلزله‌شناسی مؤسسه ژئو‌فیزیک دانشگاه تهران

 

زلزله را حتی با امکانات واطلاعات علمی روز هم نمی‌توان به درستی تخمین زد وانتظار آن را کشید. انتظار برای زلزله تهران نمونه‌ای از همین انتظار است که بر پایه علم و معادلات ریاضی بنا شده است اما تا به حال اتفاق نیفتاده است. مناطق شرق و جنوب تهران و حوالی پاکدشت دارای گسل‌های فراوان است و زلزله‌های کوچک در این مناطق دور از ذهن نیست. تهران شهر زلزله خیزی است و دارای گسل‌های بسیار. اما باید در نظر داشت که این لرزه‌ها خطرناک نیستند بنابراین برای ثبت این زلزله نباید توقع این را داشت که در مرکز زلزله‌شناسی جهان ثبت شود. مطمئناً این امواج آرام و کند به ایستگاه‌های شبکه جهانی نخواهد رسید. از زمین لرزه‌ها زلزله اصلی بدون هیچ لرزه قبلی و یکباره اتفاق می‌افتند، زلزله‌هایی هم در اثر عوامل دیگر مثل ریزش‌ها (مثلاً ریزش سقف بخارهای آهکی و زمین لغزش‌ها) یا در بعضی موارد فعالیت‌های آتشفشانی نیز به وجود می‌آید که مقدار و شدت آنها کمتر است

محمدرضا قاسمی

معاون سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی

محققان کشور موفق به ساخت دستگاه ثبت پیش‌نشانگرهای الکترومغناطیسی زلزله شده‌اند که این دستگاه به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است. با راه‌اندازی آزمایشی این دستگاه و ثبت پیش‌نشانگرها و ناهنجاری‌های زمین، توانستیم زلزله‌های کوچک و متوسط را 2 تا 3 روز قبل از وقوع پیش‌بینی کنیم.

کارشناسان شرکت «جایکا»

 

این شرکت مشاور ژاپنی وابسته به وزارت امور خارجه ژاپن که امسال تحقیقاتش درباره زلزله تهران منتشر شد

پیش‌بینی دقیق زمان وقوع زلزله تهران کار دشواری است، هر چند به دلیل وجود 6 گسل مهم در پایتخت، یک روز چنین حادثه‌ای رخ خواهد داد. مناطق 10، 15 و 17 شهرداری تهران به دلیل تراکم جمعیتی بالا، پرخطرترین قسمت شهر در مقابل خطر زلزله هستند. در رتبه بعدی مناطق 18 و 19 شهری جای می‌گیرند.در صورت وقوع زلزله سنگین، تعداد زیادی از آنها یا جان خود را از دست خواهند داد یا آن که گرفتار فعالیت انفرادی امداد به خانواده و همسایگان می‌شوند.

در صورت وقوع زلزله در تهران، با امکانات موجود برای رسیدن به شرایط پایدار مانند ارائه غذای گرم و شروع بازسازی بیش از 4 ماه لازم است در حالی که این زمان، باید به کمتر از 48ساعت کاهش یابد.وقوع زلزله در تهران با مشکلات ثانویه‌ای همچون آتش‌سوزی‌های گسترده، توقف آب‌های سطحی، انباشت اجساد و تردد گسترده مواجه می‌شویم.

آبرالیان

زمین شناس برجسته ایران در سال 1330

احتمال قریب به یقین می‌رود که روزی زلزله شدیدی در تهران رخ دهد و این شهر زیبا و ساختمانهای باشکوه و عظیم به قبرستان و خرابه‌ای مبدل شود. 99% این بناها روی اهالی می‌ریزد و تلفات بیشماری وارد خواهدشد. البته ممکن است این حادثه پس از چند سال ، بلکه پس از قرنی اتفاق نیفتد و خود ما ناظر این آوارگی و خرابی نباشیم و ممکن است در آتیه‌ای نزدیک و شاید هنگام قرائت این سطور اتفاق افتد.

جان ویدال

رئیس شبکه لرزه ای شمالغرب پاسیفیک (PNSN) و استاد لرزه شناسی دانشگاه واشنگتن

 

هیچ راه شناخته شده و تایید شده ای وجود ندارد که توانایی پیش بینی زلزله را داشته باشد. تعداد اندکی از افراد وجود دارند که در این باره نظریه هایی ارائه کرده اند اما این نظریه ها ارزش علمی ندارند. بنابراین معتقدم در حال حاضر هیچ شیوه ای برای پیش بینی زلزله وجود ندارد. به بیانی دیگر هر نوع هشداری در مورد بروز زلزله ای قوی و قریب الوقوع طی کمتر از چند دهه آینده اساس علمی ندارد

خطر بزرگی که پس از یک زلزله بزرگ منطقه ای را تهدید می کند پس لرزه های آن زلزله هستند. پس لرزه ها پدیده های اجتناب ناپذیرند و کم پیش می آید شدت آنها از زمین لرزه اصلی بیشتر باشد. با این همه پیش بینی خسارت چنین زلزله ای در تهران به دلیل اینکه به تازگی هیچ زمین لرزه بزرگی تهران را تحت تاثیر خود قرار نداده است قابل بیان نیست.

دکتر محمدرضا عباسی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه زلزله

 

با بررسی‌هایی که در تهران انجام شد طول گسل نیاوران تا 13 کیلومتر شناسایی شده بود که در سالهای اخیر با بررسی‌هایی که صورت گرفت طول این گسل 43 کیلومتر گزارش شده است. تحقیقات در شرق تهران و منطقه لواسان نشان می دهد لرزه‌خیزی‌هایی ثبت شده است و علاوه بر آن دو رویداد لرزه خیزی در گسل طرشت و یک زمین لرزه نیز بر روی گسل لویزان ثبت شده ولی طبق این بررسی‌ها نشان داد که بیشترین رویداد لرزه خیزی بر روی گسل نیاوران اتفاق افتاده است.

دکتر عباسعلی تسنیمی

رئیس پژوهشگاه زلزله

به لحاظ علمی هرگز نمی توان وقوع و یا عدم وقوع زلزله را پیش بینی کرد.از آنجایی که پیش بینی زلزله ممکن نیست از این رو باید احتیاط های لازم را در این زمینه انجام داد. البته این احتیاط امری عقلی است.

دکتر محمدرضا حاتمی

عضو پژوهشگاه زلزله مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران

شاید دولتی بخواهد جمعیت را در سطح کشور پراکنده کند، این موضوع در حوزه زلزله شناسی و تخصص من نیست. ولی اینکه تهران زلزله خیز است، در آن شکل وجود ندارد. امکان وقوع زمین زلزله در تهران را هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند، کما اینکه کسی نمی تواند بگوید زلزله نخواهد آمد! ژاپنیها هم نتوانسته اند هیچ زلزله ای را به حتم و یقین پیش بینی کنند. زلزله تاکنون به خاطر اینکه مناطق مختلف، دارای بافتها و شکلها و دلایل متفاوتی برای زلزله خیز بودن دارند، قابل پیش بینی نیست. ولی این دلیل نمی شود که ما دست روی دست بگذاریم. ما اندازه گیریهای زیادی را از نقاط مختلف داریم. تاکنون، چیزی که بشر درباره زلزله به آن رسیده این است که زلزله قابل پیش بینی در کوتاه مدت نیست. حال این موضوع چه در تهران باشد و یا در مناطق دیگر.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۵
همانطور که اکثر کارشناسان گفتند زلزله قابل پیش بینی نیست. دولت باید فکر دیگری برای کاهش جمعیت تهران بکند.
من فقط می دونم که خدا به لطف خودش نمیذاره زلزله برای تهران پیش بیاد و مصیبتی بر سختی های این مردم اضافه بشه
همه دست به دست هم دادن كه ما از تهرون بريم
بابا جان نميريم
زلزله يك بلاي طبيعي است . براي نداشتن خسارت جاني و مالي آن بايد برنامه ريزي كرد . نه اينكه فقط دعا كرد و منتظر نشست
چرا ترس تو دل مردم می اندازید، الان 2روز میشه که گیر دادید به زلزله.
وقتی از اراده ی ما انسان ها خارج است چرا مردم رو می ترسونید،مسئولین هم به جای انداختن ترس تو دل مردم،ساخت و ساز های غیر اصولی رو کنترل کنند!
سلام. اگر زلزله از گناه باشد. چرا روزی چن
خدایا!! خداوندا !! زلزله را از مردم تهران زمین دور بگردان. آمین یا رب العالمین
زلزله را نمی توان پیش بینی کرد ولی می توان با منحرف کردن ذهن مردم به زازله احتمالی روی بفیه کم کاری ها ماله کشید . عزت زیاد !
آتش نشانی تهران یکی از ارگانهای هست که در زمان زلزله باید وارد عمل شه. پس به نکات زیر توجه کنید:
1. ایستگاه های آتش نشانی در شرایط فعلی از نیروی انسانی کم برخوردار هستن
2. آتش نشان های به جز تعدادی اندک همه گی از علم روز بی اطلاع و نحوه امداد رسانی شون با داشتن تجهیزات روز دنیا سنتی .
3.اکثر ایستگاه های آتش نشانی در زمان زلزله ویران می شن یا بلا استفاده
4. اگر ایستگاها پا بر جا بودن اگر نیرو ها بسیار حرفی بودن که محال است . بهد از زلزله این نیرو ها اولین کاری که می کنند به خانوادشون می رسن نه به امداد رسانی
5.استان معین یا استان جا نشین تهران اصفهان است آیا از نیرو یا تجهیزات خوبی بر خورداره؟
خدایا خودت به داد ما برس
چرا مسئولین شرکت گاز رسما اعلام نمی کنند که در زمان بعد از وقوع زلزله به دلیل لوله های گاز سطحی چه تعداد آتش سوزی رخ خواهد داد
بهتر بدونید بیشتر از 2500 نقطه حد اقل و حد اکثر قابل محاسبه نیست
چه تعداد کباب می شن.
نمی دونم چی بگم
ولی ریس جمهور واقعا درست می گن تهران جای موندن نیست.
کوچه که ظرفییتش مثلا 100 نفره و مناسب بافت های ویلایی یه دفعه یه برج سبز میشه که جمعیتش500 نفره
مردم از ترس برای فرار کردن زیر دستو پا له میشن.
در ادامه حرفام
مردم تهران حادثه ریزش ساختمان در سعادت آباد فراموش نکردن یه ساختمان در حال ساخ فرو ریخت که فقط کارگر در اونجا بودن 48 ساعت آتش نشانی تهران با هلال احر طول کشید تا بتونن ججمعش کنن.
برای نجات تهران یه ایران نیرو می خواییم
جاي تعجب است حضرات با درك اين خطر چرا خودشان حاضر به ترك تهران نيستند
همه ميگن زلزله مي ياد بازهم هيچ نظارتي به ساختو سازها نيست بابا پس كي، كي وكجا بفكر مردم خواهد بود بدون مردم نه ديني وجود دارد نه كشوري حوار...........................................................................................................................................
نباید از نظر دور داشت که ترس از حوادث و اجتناب از کلیه عواملی که جان انسان را تهدید می کند فرع علاقه به حیات و زنده ماندن است . لذا مردم از این چیزها ترسی ندارند. هر وقت زلزله آمد زودتر به دیدار معبود خواهند شتافت و از این زندگی سراسر رنج و به تعبیری مرگ تدریجی خلاص می گردند. با تشکر
خدایا از سر تقصیر گناهان ما بگذر و ما را عفو کن
تابناک جون ! خودتم بکشی ، کسی از تهران تکون نمی خوره !!
بابا , از دود داریم خفه می شیم , دوباره اون رو ول کردید رفتید سراغ اتفاق نیفتاده !! آلودگی تموم شد ؟ خداوکیلی شما سایت ها هم موج کاذب درست می کنید ها ! .... دروغ می گم ؟؟ !!!
اگر زلزله بیاید.........


کوروش درخشان

زلزله ، به معنای زمین لرزه از نظر علمی به سبب جابجایی افقی و عمودی گسل های زمین حاصل از گازهای درون زمینی و شکستگی ها بوجود میاید.

امکان جلوگیری و یا حتی تشخیص زمان زمین لرزه در حال حاضر بسیار سخت است.اما کاهش تبعات زمین لرزه امری است که خداوند متعال آنرا در عقل و اختیار عمل انسانها قرار داده اند و لذا باید از این مواهب بهره کامل و بموقع و دقیق را برد.

و اما اگر در شهر تهران بزرگ زلزله بیاید تبعات این زلزله از خود زلزله به مراتب فاجعه آورتر خواهد بود...چه این زلزله شب بوقوع بپیوندند و چه روز فرق چندانی نخواهد کرد ....



1_به محض وقوع زلزله ، ساختمانهای قدیمی و سست و حتی ساختمانهای تازه ساز اما غیر استاندارد ساز به کلی تخریب میشوند.این ساختمانها به ترتیب در جنوب و غرب تهران واقع شده اند.

2_هنگام بروز زلزله بویژه روز هنگام ، شیشه های ساختمانهای بزرگ بر سر عابران و وسائط نقلیه عبوری خواهند ریخت و هزاران نفر زخمی و کشته خواهند شد.



3_ لوله های گاز شهری شکسته شده و بر اثر کوچکترین جرقه منفجر خواهند شد.خطر گاز گرفتگی و خفگی هم بجای خود وجود خواهد داشت.



4_ کابلهای برق قطع خواهند شد و علاوه بر برق گرفتگی خطر آتش سوزی هم بوجود میاید.



5_ لوله های آب خواهند شکست و خطرات خاص خود مانند خفگی ، تسریع در تخریب آوار ، گل آلود شدن آوار بر سر و راه ساکنین.



6_ترافیک بسیار شدیدی در هنگام و بخصوص بعد از وقوع زلزله بوجود خواهد آمد. مردم چه در شب باشد و چه در روز جهت رسانیدن عزیزانشان به مراکز درمانی و نیز فرار به دیگر شهرها ، همگی با وسائط نقلیه خود به خیابانها و کوچه ها و بزرگراه خواهند آمد و این یعنی فاجعه بسیار بزرگی که بر اثر قفل شدن تمامی مسیرها ، امکان امداد رسانی به صفر خواهد رسید.



7_ غالب مراکز امدادی اعم از بیمارستانها و آتش نشانی و پلیس ، به سبب ساختمانی بودن مکان خود ، خودشان همزمان با مردم دچار تبعات زلزله میشوند.



8_ راه های برون شهری نیز به سبب کمک اقوام از شهرتانها و نیز مراکز امدادی و بویژه به سبب فرار مردم از تهران جهت رفتن به شهرتانها ، قفل خواهند شد.



9_سرقت و کاهش امنیت نوامیس مردم در سطح شهر به شدت افزایش میابد.



10_ مشکلات بهداشتی در بین مردم بیداد خواهد کرد.



11_ به سبب عدم مدیریت واحد در امداد رسانی ، تمامی نیروهای مختلف جهت کمک به مردم ، هریک راسا تصمیم گیری نموده و همین امر باعث اختلال شدید در امر کمک و امداد خواهد شد.



واما راهکارهای پیشگیرانه:



1_تمرکز زدایی از طریق ارائه شغل و مسکن و مشوق های معنوی و مادی



2_ تقویت بنیه رفاهی روستاها و شهرتانها جهت جلوگیری از لزوم مهاجرت به تهران



واما ... همزمان با طرح بزرگ تمرکز زدایی و جلوگیری از مهاجرت

3_ تقویت حمل و نقل عمومی درون و برون شهری و همزمان کاهش تولید وسائط نقلیه شخصی





4__ جمع آوری کامل شبکه گاز رسانی در سطح شهر و عدم اشاعه آن و جایگزینی یکی از این دونوع انژی برای سوخت:

اول : حسگر انرژی خورشیدی دوم : اجاق گاز و سیسستم گرمایشی برقی حاصل از تولید برق هسته ای و برق حاصل از گاز.



5_تا زمان اجرای بند چهارم، اتصال شبکه برق و گاز و آب به سیستم های کاملا هوشمند حساس به وقوع زلزله بالای شش ریشتر جهت مسدود نمودن و قطع جریان.



6_نصب کیوسکهای نگهبانی و نصب نرده های بالا و پایین بر در مبداء تمامی مسیر ورود و خروج های درون و برون شهری جهت امکان جلوگیری از ورود به مسرهای شهر



7_ نصب سیستم هوشمند پیش بینی کننده زلزله آن لاین بگونه ای که این سیستم بطور تمام خودکار و در عرض چند ثانیه ، برنامه های رادیویی و تلوزیونی را بدون نیاز به دخالت کارکنان صدا وسیما قطع نموده و آژیر ویژه زلزله را به صدا درآورد.در سطح شهر در تمامی مسیرها اعم از کوچه و خیابان و بزرگراه باید یک شبکه بزرگ اطلاع رسانی آژیر نصب شود که این سیستم بطور تمام خودکار از همین طریق نیز آژِیر مخصوص را به صدا درآورد.

این نوع آژیر باید قبلا به گوش مردم آشنا داده شود.این آژیر و سیستم های مربوطه آن باید دارای باطری های اضطراری باشند.



8_قبل از وقوع زلزله ، باید در اضلاع بیرونی شهر ، مراکز بسیار بزرگ اسکان و مراکز امدادی تاسیسات رفاهی طراحی و نصب شوند ساختمانهای این مراکز باید بگونه ای ساخته شوند که بر اثر زلزله تخریب نشوند بهترین نوع این ساختمان ، کانتیرهای بزرگ فلزی است.تمامی امکانات باید از قبل در این ساختمانها نصب شوند.

برای کانتینرهای فلزی مسکونی و خدمات بهداشتی درمانی تاسیساتی رفاهی خدماتی باید سیستمهای مجزا و یا شبکه ای سرمایشی و گرمایشی همچنین تخت خواب در نظر گرفته شده باشد.

کانتینرهای فلزی درمانی نیز باید دارای کلیه امکانات لازم تشخیصی و جراحی و بستری به میزان بسار زیاد باشند.

البته بمنظور بلا استفاده نبودن این مراکز میتوان در زمان غیر زلزله فقط از بخشی از آنها بصورت دو منظوره نیز بهره برد.



9_تمامی مسیرهای درون شهری اعم از خیابان و بزرگراه باید دارای یک خط ویژه و اختصاصی امدادی باشند که بوسیله جدول آجری و یا نرده فلزی منفک شده باشند و در هر ورودی آن نیروی پلیس وجود داشته باشد .



10_ از تمامی مردم نمونه دی ان ان گرفته شود تا تشخیص هویت بدرستی انجام شود.



11_ آموزشها و تمرنیات هر سه ماه یکبار به مردم داده شود.



12_یکی از آموزشها باید این باشد که مردم زیر تابلوها آینه ها و هرچیزی که به دیوار نصب شده و یا هرچیزی که امکان سقوط آنها برسر فرد در خواب وجود دارد نخوابند.



13_ یک شبکه کابل هوایی در سرتاسر شهر با پایه های بسیار قوی و ضد بتن بمنظور کمک هوایی همانند تله کابین بیاد طراحی و هرچه سریعتر نصب شود.

این شبکه بصورت ستاره های تمامی اضلاع شهر را به یکدیگر متصل خواهند کرد و دارای برق اضطراری اختصاصی خواهد بود.

همچنین در بر روی هر دکل این شبکه چراغهای مجهز به برق شهری و برق اضراری جهت تامین روشنایی شبانه شهر در صورت قطع برق نصب خواهد شد.



14_تردد به مراکز اسکان اضطراری خارج از شهر باید توسط اتوبوسهای جمعی باشند.
البته ناگفته نماند اگر تهران زلزله بیاید و آمریکا یا اسرائیل هم به تاسیسات هسته ای حمله کنند تقریبا مشکل کشور در همه زمینه ها حل خواهد شد!!!!!!
خواهم شدن آستین فشان سوی مغان
زین فتنه ها که دامن آخر زمان گرفت
معلوم نیست چه شده؟دنیایی که هنوز زلزله را نمی تواند پیش بینی کند حالا زلزله تهران را چند سال است زمزمه میکند؟! ارگ بم سه هزار سال روی گسل نبود و در ایران این اتفاق افتاد ؟! چند روز پیش هم که قرم قرم زلزله تخت جمشید را کردند .
چو ایران نباشد تن من مباد !
اگر همه اینها در لحظه اول مردند تکلیف چیست ؟
ما بالاخره نفهميديم كه چه ارتباطي بين بلاياي طبيعي و غضب خدا وجود دارد؟ يعني هميشه هر جا بلاياي طبيعي اتفاق مي افتد حتما گناه اتفاق افتاده (مثلا پاكستان كه سيل آمد) يا برعكس هر جا كه خوش و خرم هست مردماني خداپرست دارند (مثل جزاير هاوائي)
آقا زلزله رو بی خیالش باش هوا رو بچسب که خیلی تمیزهههههههه
مگر نمی دانند که خداوند در قرآن کریم فرموده که هرگاه نافرمانی انسانها بیداد کند انواع و اقسام بلاها را نازل خواهد کرد
شاید اینگونه بتوان گفت که آلودگی انسانها در عصر حاضر باعث بوجود آمدن این بلایا شده باشد
باید در حتمی بودن زلزله تهران باور داشت حال این دلیل نمی شود حتما زلزله بیاید ما که خدا نیستیم که همان شود
لطفا به آقای غرضی هم بفرمائید مغرضانه قضاوت نکند چون زلزله بالای 5.5 ریشتر هم داشتیم هیچ اتفاق مهمی اتفاق نیفتاد
بابا یکی نیست به اینها بگوید مناطق 1و 2 تهران جزء جنوب شهر و ری حساب نمی شود و تمامی مسیر گسلها در شمال تهران هستند یک درصد هم شک نکنید
والا مناطق 11 و 12 تهران هم خانه هایشان قدیمی سازتر است و هم از امنیت پایین تری برخوردارند باور ندارید یک سری به میدان امام حسین واونورا بزنید تا باورتان بشود
دانشمندان عزیز ، تازه به حرف بنده رسیدید که نیاوران و اونورا مسیر اصلی گسلهاست
همیشه شرط عقل این است که احتیاط کنیم بخاطر همین است اکثر مسئولین ما محافظه کار هستند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار